Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 26 mei 2025, 13:06   #201
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Onzin.
Hoe kan je nu meer overhouden dan de excl. BTW prijs?
Je factureert de klant 120, je krijgt 20, van die 20 hoef je niet alles af te geven want een deel heb je betaald aan JOUW leveranciers als recupereerbare BTW.
Oud 26 mei 2025, 13:57   #202
Karel Martel B

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
De hoofdreden waarom ik onmogelijk een goede docent of schoolmeester zou kunnen zijn is mijn hekel gedwongen te worden me bezig te houden om aan gemiddelde leerlingenverstand steeds dezelfde elementaire evidenties te moeten uitleggen.

Anderzijds: gefeliciteerd aan wie dit steeds opnieuw wil pogen te doen. Bewonderingswaardig geduld!
Ik ga ondertussen wel wat aan levensgenieterij doen.
De EU is opgericht als vrijhandelszone, landen binnen de zone genieten een voordeel, dat is toch niet betwistbaar?

Eenmaal dat geaccepteerd, waarom dan niet de mogelijkheid overwegen dat naast officiele belemmeringen, zoals invoerheffingen, er ook verdoken belemmeringen kunnen zijn?
Oud 26 mei 2025, 14:31   #203
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
De EU is opgericht als vrijhandelszone, landen binnen de zone genieten een voordeel, dat is toch niet betwistbaar?

Eenmaal dat geaccepteerd, waarom dan niet de mogelijkheid overwegen dat naast officiele belemmeringen, zoals invoerheffingen, er ook verdoken belemmeringen kunnen zijn?
Het is toch volkomen normaal dat goederen die uitgevoerd worden duurder zijn dan goederen voor de lokale markt.
Vergelijk eens warenhuisprijzen in Papeete en Parijs. Nochtans alletwee gewoon Frankrijk, maar die in Tahiti zijn dubbel zo hoog.
Oud 26 mei 2025, 15:30   #204
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je factureert de klant 120, je krijgt 20, van die 20 hoef je niet alles af te geven want een deel heb je betaald aan JOUW leveranciers als recupereerbare BTW.
Juist.
Je houdt echter uiteindelijk nooit meer over dan de prijs excl BTW (tenzij je een leuke carrousel hebt opgezet).

De producent in de VS hoeft bij export zich geen zorgen te maken over BTW. Het is de importeur die BTW-plichtig is binnen de EU die BTW int en doorstort na aftrek van de BTW die hij zelf betaalde.
Oud 26 mei 2025, 15:37   #205
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een verkoper in de VS kan als een service aan zijn klant de douane formaliteiten uitvoeren. De klant betaalt dan een keer, en de VS verkoper (via de transporteur) handelt dat af.
Hoe kan een webshop in de VS die niet BTW-plichtig is in de EU de BTW afhandelen? Voor afhandelen van de BTW heb je een BTW-nummer nodig he.

En als het via de transporteur gebeurt die de inklaring doet, dan wordt pas BTW verrekend bij het binnenkomen bij de EU.
Dan is de transporteur de tussenstap tussen klant en webshop. De webshop/producent kan niets terugvorderen aan BTW omdat hij daar niets mee te maken heeft. Export is altijd excl.BTW.
Hoe kan die dan benadeeld zijn tav een handelaar/producent binnen de EU?
Oud 26 mei 2025, 17:30   #206
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Zelfs nu nog, ondanks de zotte toeren van Musk, is Tesla model Y de best verkochte electrische auto in Europa. Trump wil dus eigenlijk dat er minder Tesla's gekocht worden in Europa en meer VW's of Byds, aangezien hij de productie van Tesla naar Amerika wil halen om ze daarna weer uit te voeren naar Europa, wat ze natuurlijk onbetaalbaar duur maakt.
Oud 26 mei 2025, 19:40   #207
Karel Martel B

Standaard

Citaat:
Hoe kan een webshop in de VS die niet BTW-plichtig is in de EU de BTW afhandelen? Voor afhandelen van de BTW heb je een BTW-nummer nodig he.
En als het via de transporteur gebeurt die de inklaring doet, dan wordt pas BTW verrekend bij het binnenkomen bij de EU.
Dan is de transporteur de tussenstap tussen klant en webshop. De webshop/producent kan niets terugvorderen aan BTW omdat hij daar niets mee te maken heeft. Export is altijd excl.BTW.
Inderdaad, de producent in de VS kan geen BTW recupereren. Blij dat we het daar over eens zijn.

Citaat:
Hoe kan die dan benadeeld zijn tav een handelaar/producent binnen de EU?
Omdat een producent in de EU wel een deel van de BTW kan recupereren.

Een producent in de VS kan niet zeggen: mijn leveranciers hebben reeds allerlei taxen betaald, dus ik mag een deel van die 20% BTW houden.

Een producent in de EU kan dat wel zeggen: mijn leveranciers hebben de helft van de meerwaarde van het finale product gerealiseerd, ik ben dan, door van hun te kopen, vrijgesteld van dat deel van de belasting op de meerwaarde die mijn leveranciers reeds betaald hebben. Hij kan dus de helft van de BTW recupereren,
Oud 26 mei 2025, 20:04   #208
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, de producent in de VS kan geen BTW recupereren. Blij dat we het daar over eens zijn.

Een producent in de VS kan niet zeggen: mijn leveranciers hebben reeds allerlei taxen betaald, dus ik mag een deel van die 20% BTW houden.

Een producent in de EU kan dat wel zeggen: mijn leveranciers hebben de helft van de meerwaarde van het finale product gerealiseerd, ik ben dan, door van hun te kopen, vrijgesteld van dat deel van de belasting op de meerwaarde die mijn leveranciers reeds betaald hebben. Hij kan dus de helft van de BTW recupereren,
Maar enfin, begrijp je nu nog niet dat enkel de koper BTW betaalt?

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 26 mei 2025 om 20:05.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2025, 22:08   #209
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Zelfs nu nog, ondanks de zotte toeren van Musk, is Tesla model Y de best verkochte electrische auto in Europa. Trump wil dus eigenlijk dat er minder Tesla's gekocht worden in Europa en meer VW's of Byds, aangezien hij de productie van Tesla naar Amerika wil halen om ze daarna weer uit te voeren naar Europa, wat ze natuurlijk onbetaalbaar duur maakt.
Het Tesla model Y wordt reeds in Europa (Berlijn), in China (Shanghai) en in de USA (Fremont) gemaakt. Dit voor wereldwijde markten, maar vooral de respectievelijke.

Het model 3 wordt in China en de USA gemaakt, idem.
De model 3 voor Europa komen uit China, met de laagste extra EU-invoertaks voor made in China, minder dan 8%. Maar die extra taks is enkel voor de EU-landen.

Maar als Tesla wil kunnen ze het model 3 ook in Europa maken (indien meer winst).

Model S en X worden in USA gemaakt en maar in kleine hoeveelheden geëxporteerd buiten Noord-Amerika. De Cybertruck is enkel voor Noord-Amerika.

Tesla zal er wel voor zorgen waar hun fabrieken het meeste winst kunnen maken.
Ook voor hun andere batterij productie (energiesector) gemaakt in USA en China, en ook in AUS voor plaatselijke revisie: https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Megapack.
Idem wereldmarkt, waar er vraag naar is.

Laatst gewijzigd door Micele : 26 mei 2025 om 22:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2025, 00:11   #210
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zou hij in de EU BTW moeten recupereren als hij op geen enkel moment BTW heeft moeten betalen, niet eens BTW-plichtig is in de EU en daarom ook geen BTW-nummer heeft?

Citaat:

Wacht, een Amerikaanse producent die met leveranciers werkt die BTW verschuldigd zijn in de EU vooraleer hij het exporteert naar de EU?
Hoe werkt zoiets?

Citaat:
Nogmaals, je kan geen BTW recupereren die je nooit hebt betaald.
Nog maar eens nogmaals, een producent uit de VS exporteert excl BTW naar de EU. Van zodra het product de EU-grens oversteekt begint de BTW-keten die begint NA de export door de producent.

Ingeval de Amerikaanse producent werkt met leveranciers uit de EU, dan exporteren die leveranciers uit de EU excl. BTW.

Laatst gewijzigd door hamac : 27 mei 2025 om 00:13.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2025, 05:18   #211
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ongeveer alle grote Amerikaanse retailers in de verschillende sectoren hebben hun "earnings estimate" rapporten,belangrijke kwartaal-documenten voor onderandere de investeerders(speciaal de aandeelhouders) uitgesteld...Ze zeggen allemaal,misschien in meer omfloerste bewoordingen gesteld,dat ze het eigenlijk niet meer weten....

De logistiek in de VS is een chaos....Sommige havengedeeltes zijn leeg,en de volgende week weer tsjokvol,naarmate de grote inkopers de import-schepen kunnen laten binnenkoemen als de importtarieven voor goederen uit bepaalde windstreken wel of niet van tel zijn.Hoe of het bij de grote reders zit die toch honderden vrachtschepen te water hebben overal durf ik niet te schatten.....Prijsbepalingen worden steeds moeilijker gezien de chaos die start vanuit het Witte Huis...En neen,de retailers gaan dat niet allemaal "opeten"....Ja,ze maken winsten van miljarden dollars totnogtoe,maar dat is gebaseerd op omzetten van tientallen tot honderden miljarden in immense organisaties.....Misschien hadden ze hun bedrijfs-geld beter in klompen goud belegd dan al die moeite nog doen???
(ex-ondernemer Trump zou dat toch behoren te weten dat een ondernemer riskeert op een bepaalt moment exact deze overweging te maken en ermee te stoppen?)

Chaos....en de gewone Amerikaanse burger moet niet meer speculeren....hij ZIET het in de winkelrekken....

Overigens,ook "Amerikaanse" produkten zoals voedsel van allerlei aard worden hard getroffen.....Het Witte Huis is vergeten dat menig sausje,menige steak,vepakt zit in verpakkingen die niet in de VS(meer) gemaakt worden of waarvoor belangrijke ingredienten niet uit de VS afkomstig zijn...Dat regel je niet zomaar even....

Laatst gewijzigd door kelt : 27 mei 2025 om 05:25.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2025, 05:26   #212
Karel Martel B

Standaard

Citaat:
Nogmaals, je kan geen BTW recupereren die je nooit hebt betaald.
Inderdaad.

Dat is het punt dat ik hier maak.

Als je in de VS produceert, en exporteert naar Europa, kan je niet een deel van hetgeen je aan VS leveranciers hebt betaald recupereren van de EU BTW.

Als je in de EU produceert, kan je wel een deel van wat je aan je leveranciers hebt betaald recupereren van de BTW.

Simpeler dan dat kan ik het niet maken.
Oud 27 mei 2025, 05:40   #213
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Citaat:
Inderdaad.

Als je in de VS produceert, en exporteert naar Europa, kan je niet een deel van hetgeen je aan VS leveranciers hebt betaald recupereren van de EU BTW.

Als je in de EU produceert, kan je wel een deel van wat je aan je leveranciers hebt betaald recupereren van de BTW.

Je kunt geen btw terugvragen op iets waar nooit btw is geheven. Dat is nu juist het punt. Zolang dat product ergens in Amerika zit, kan je geen btw recupereren. Het is een ander fiscaal stelsel. De eerste die btw-plichtig is op een amerikaans product is een Europese handelaar en die kan het recupereren. Niks benadeling dus.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2025, 05:57   #214
Karel Martel B

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Je kunt geen btw terugvragen op iets waar nooit btw is geheven. Dat is nu juist het punt. Zolang dat product ergens in Amerika zit, kan je geen btw recupereren. Het is een ander fiscaal stelsel. De eerste die btw-plichtig is op een amerikaans product is een Europese handelaar en die kan het recupereren. Niks benadeling dus.
Kijk gewoon naar de cashflows:

Een EU consument betaal iets van 100 + 20 BTW

gemaakt in de EU: EU gov krijgt 20, producent 100

gemaakt in de VS: EU gov krijgt 20, VS gov krijgt, zeg 10, producent 90

Er is dus een nadeel omdat de taksen reeds in de VS betaald niet aftrekbaar zijn van de BTW.

Waar zit de fout?
Oud 27 mei 2025, 06:28   #215
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Citaat:

Er is dus een nadeel omdat de taksen reeds in de VS betaald niet aftrekbaar zijn van de BTW.

Waar zit de fout?
Nergens, dit is correct. Het is toch maar logisch dat buitenlandse belastingen niet gecompenseerd worden door ons BTW-systeem? Niks belet de VS om hun taksen te doen zakken he maar dat is hun deel van het verhaal
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2025, 08:57   #216
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad.

Je doelt dus op de BTW/VAT die de producent in de VS heeft betaald aan de staat/federale staat?
1. Wat heeft de EU daar mee te maken? Als de VS producent geen VAT kan recupereren die het in de VS heeft betaald, dan is dat een tekortkoming van de VS he.
3. De VS heeft geen BTW systeem en de Sales Tax wordt enkel geheven op de eindverkoop.

Citaat:

Het verhaal klopt nog steeds niet.
Oud 27 mei 2025, 09:01   #217
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Waar zit de fout?
Dus "Trump heeft een punt" omdat de producent in de VS geen BTW kan terugtrekken van de EU die het in de VS en aan de VS heeft betaald?

De VS kent geen BTW systeen zoals in de EU. Ze kennen wel een Sales Tax, maar die wordt geheven bij de verkoop aan de eindconsument.
Oud 27 mei 2025, 15:33   #218
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, tijdens de productie in de EU heeft de Europese fabrikant aan aantal kosten gemaakt waarvan hij mogelijks de BTW kan recupereren.

De EU krijgt inderdaad nog steeds 20 euro, maar deze keer komt niet alles van de EU fabrikant, een stukje van die 20 BTW wordt door de subleveranciers van de EU fabrikant betaald, en DAT deel houdt de EU fabrikant over, dat mag hij in zijn zak steken.
Misschien eens een cursus BTW voor dummies lezen, want wat jij hier allemaal uit je botten slaat, tart alle verbeelding.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2025, 19:19   #219
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, tijdens de productie in de EU heeft de Europese fabrikant aan aantal kosten gemaakt waarvan hij mogelijks de BTW kan recupereren.
Als hij die betaald heeft.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2025, 19:34   #220
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die betaalt dat ook, maar kan een deel daarvan recupereren; omdat hij ook btw aan subleveranciers in de EU heeft betaald.
Hij recupeert de BTW die hij betaald heeft aan de subleveranciers. Met andere woorden, het is alsof hij GEEN BTW BETAALT AAN SUBLEVERANCIERS.

Uw Amerikaanse producent betaalt die ook niet. Kortom, de Europese producent betaalt geen BTW op subleveranciers, en uw Amerikaanse producent ook niet. Uw Europese producent stort de BTW door die de eindkoper hem betaalt, en de Amerikaanse producent ook.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be