Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 maart 2005, 17:49   #201
vivendi
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Tuurlijk maakt iedereen dat voor zichzelf uit, maar ik probeer enkel maar dingen vast te stellen.
Ik dacht dat dat onderzoek maar 2 jaar oud is, dus zo gedateerd is dat nu ook weer niet. Maar dat er zaken zullen veranderd zijn is inderdaad wel mogelijk.
Ik bedoel niet dat de mensen zich geen Belg meer voelen maar dat ze zich meer Vlaming dan Belg voelen. Als Vlaanderen al tamelijk veel bevoegdheden heeft en als men er nog bij wilt lijkt het me dat men toch veel aandacht op Vlaanderen vestigt met het gevolg dat men er zich ook meer verbonden mee voelt.
Het kan natuurlijk fout zijn omdat m'n stelling nogal hypothetisch is. Het verwonderde me enkel dat volgens die studie Vlamingen zich minder Vlaming voelen dan Belg, ik had de indruk dat de evolutie juist omgekeerd was.
De cijfers uit de passage die hier werd aangehaald op het forum dateren van 1999, wat dus wel tamelijk gedateerd is. Ik weet niet of er recentere statistieken voorhanden zijn, dus ik onthou me verder van commentaar.
vivendi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2005, 17:53   #202
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
De Nederlandstalige Belgen? Bedoel je de Vlamingen? Of de 'nieuwe Belgen' die in Vlaanderen naar school gaan?
Oei, zijn dat geen Vlamingen??? Wat zijn dan eigenlijk wel Vlamingen???

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2005, 18:32   #203
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Yann, ik ben noch belgicist noch separatist maar eerlijk gezegd laat die 175de verjaardag me totaal koud. Ik vraag me echt af wat ik te vieren zou hebben.
Dan denk ik dat je één van de weinigen bent.

Citaat:
Een recente "micro-trottoir" van de RTBF in Brussel centrum-Nieuwstraat om precies te zijn- toonde dat het publiek zelf niet wist welke verjaardag België vierde. Bon, ok, die peiling heeft misschien geen echte betekenis maar toch moeten we merken dat de mensen niet wisten welke verjaardag België vierde.
Die paar mensen die geïnterviewd werden, zijn niet representatief voor de bevolking.

Citaat:
De Franstaligen in het algemeen zijn al meer op de hoogte over wat in Frankrijk gebeurt (TV, muziek, cinema, enz.........) dan over wat in hun eigen land gebeurt.
De film Quand la mer monte die met Yolande Moreau (die in Frankrijk in de prijzen viel) kreeg bijzonder veel media-aandacht in Vlaanderen. Wij zijn dus wel geïnteresseerd in wat er over de taalgrens gebeurd.

Citaat:
Ik vind dat ergens normaal maar ik kan wel begrijpen dat jij, als belgicist niet normaal vindt. En ik respecteer je standpunt. En nee, dat heeft niets te maken met rattachisme maar wel met onze cultuur. Lees eens Belgische Franstalige TV-magazines bijvoorbeeld, om maar dit voorbeeld te nemen : er is al veel meer media-aandacht voor de Franse cultuur en voor de Franse TV-persoonlijkheden dan voor wat er hier gebeurt. Maar ja, het feit dat de Franstaligen al meer naar Franse TV dan naar hun eigen zenders kijken, speelt natuurlijk ook een rol. Een beetje alsof België al volgens de media niet meer bestond.
Ik kijk naar zowat alle Belgische zenders: VTM, Canvas, Eén, Kanaal II, VT4, RTBF, RTL en ook regionale zenders: ATV, RTV... Qua buitenlands aanbod kijk ik ook veel naar de Franse TV. Spijtig dat ze hier TF1 van het net genomen hebben. Principieel kijk ik nooit naar Nederlandse of Duitse zenders.

Ik lees regelmatig de Point De Vue of de Paris Match.
Oud 24 maart 2005, 18:39   #204
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Inderdaad, een prachtig staaltje van diepzinnge analyse van de publieke opinie. Herinner je je nog hoe in 1989 40 jaar DDR werd gevierd? Toen moet Honecker ook gedacht hebben dat het samenhorigheidsgevoel van de Oost-Duitsers niet te breken was... Hybris?
Nee, want toen was ik 9 jaar.
Oud 24 maart 2005, 18:45   #205
Willem
Provinciaal Statenlid

Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Nee, want toen was ik 9 jaar.
Figures...
Oud 24 maart 2005, 18:46   #206
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Principieel kijk ik nooit naar Nederlandse of Duitse zenders.
????????

En waarom als ik vragen mag?

Laatst gewijzigd door Zeno! : 24 maart 2005 om 18:46.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2005, 18:47   #207
Willem
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
????????

Niet 'Frans' genoeg
Oud 24 maart 2005, 18:53   #208
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Omdat het mij ten eerste niet interesseert, en ten tweede omdat ik er slechte ervaringen mee heb. Vroeger keek ik als kind (-6 jaar) dikwijls naar kinderprogramma's op NL, tot mijn ouders het verboden. Er was zo eens een sexistisch getint 'kinderprogramma' op den olland, en ik herinner mij nog goed een jongen en een meisje, die de volgende educatieve dialoog voerden: 'mag ik je piemel voelen?'. enzv enzv. Toen vond ik dat best grappig. Nu vind ik dat schandalig.
Oud 24 maart 2005, 18:54   #209
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik lees regelmatig de [size=3]Point De Vue[/size] of de Paris Match.
Vakliteratuur?!?
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2005, 18:57   #210
Willem
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Omdat het mij ten eerste niet interesseert, en ten tweede omdat ik er slechte ervaringen mee heb.
Dat is niet principieel.
Oud 24 maart 2005, 18:57   #211
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat het mij ten eerste niet interesseert, en ten tweede omdat ik er slechte ervaringen mee heb. Vroeger keek ik als kind (-6 jaar) dikwijls naar kinderprogramma's op NL, tot mijn ouders het verboden. Er was zo eens een sexistisch getint 'kinderprogramma' op den olland, en ik herinner mij nog goed een jongen en een meisje, die de volgende educatieve dialoog voerden: 'mag ik je piemel voelen?'. enzv enzv. Toen vond ik dat best grappig. Nu vind ik dat schandalig.
Was dat de Fabeltjeskrant of Sesamstraat?
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2005, 19:02   #212
Gauss
Burgemeester

Gauss's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als dat de enige reden is, ben je nog bekrompener dan ik dacht.

*Disclaimer : Ik geloof niets totdat het op DrudgeReport verschenen is*
[/size]
Gauss is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2005, 19:04   #213
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Maar dat wilt dan volgens zijn onderschrift wel iets aan de verzuring doen.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2005, 19:59   #214
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe bekrompen kan je zijn? Als ik elke zender van mijn TV haalde waarop ooit eens een programma werd uitgezonden waar ik me dood aan ergerde, dan kon ik gelijk mijn hele toestel uit het raam gooien. Ik keek als kind ook regelmatig naar de Nederlandse televisie, omdat er toen (pré-VTM) op de Belgische TV niksnuldebotten te beleven viel (de jaren 80!): wij kregen godbetert Oost-Duitse jeugdfilms (waar de helden aan het eind een medaille van het volk kregen of zo) en de elvendertigste heruitzending van kapitein Zeppos... Wij keken zelfs naar RTBF of France3, ook al verstonden we toen nog geen Frans, omdat ze daar regelmatig betere tekenfilms hadden (Thunder... Thunder... Thundercats!)... En ja, op Nederland had je af en toe wel enige rotzooi als 'Theo & Thea' (want dat was het programma), maar daar keek ik niet naar, want ik vond het toen al saai!
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2005, 20:04   #215
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gauss

Als dat de enige reden is, ben je nog bekrompener dan ik dacht.
Nee, dat was slechts 1 voorbeeld. Met alle respect voor de Nederlanders, maar hun TV-cultuur boeit mij niet.

Op Frankrijk heb je pas veel kansen om een goeie film te zien.
Oud 24 maart 2005, 20:07   #216
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Vakliteratuur?!?
Nee, buitengewoon interessant.

Evenals de Paris Match, waarin ik eens een prachtige reportage heb gelezen over le Pélérinage de L'Yser.

Laatst gewijzigd door Yann : 24 maart 2005 om 20:09.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2005, 20:30   #217
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ben jij niet geweldig ouderwets en preuts dan?

Enfin, de Nederlandse televisie staat veel verder dan de Franse: telkens als ik naar France2 of 3 kijk, zie ik dezelfde "shows" waarin urenlang wordt gezeverd, waarin ze zogezegd "grappig" zijn, met vreselijk ouderwetse decors, enz.
De RTBF is trouwens in hetzelfde bedje ziek. Niet verwonderlijk uiteraard.
Oud 24 maart 2005, 20:31   #218
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Adoratie voor alles wat Frans is....blijkbaar nog zo'n kenmerk van belgicisten....
Oud 24 maart 2005, 20:34   #219
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Adoratie voor alles wat Frans is....blijkbaar nog zo'n kenmerk van belgicisten....
???
Oud 24 maart 2005, 20:37   #220
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
???
Het valt mij gewoon op hoeveel belgicisten het altijd hebben over die "geweldige" Franse tv, cultuur, films, enz... Niks mis mee uiteraard, maar het valt wel op. Da's al.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be