Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 februari 2006, 19:20   #201
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Mijn pleidooi is er een om de structuur van de provincie te behouden, maar om ze nu echte bevoegdheden te geven (bevoegdheden die nu voornamelijk bij de gewesten zitten)
Je hebt het voordeel van de herkenbaarheid en bereikbaarheid van de politici, het streekgebonden beleid en bovendien ben je ineens verlost van die beklemmende tweeledigheid in de politiek die ons land nu in een wurggreep houdt.
Ik sluit mij met andere woorden aan bij de analyse die de Coudenberg groep maakte eind jaren 70 begin jaren 80, maar die het toen niet heeft gehaald bij de toenmalige politieke elite.
U geeft nog altijd niet aan waarom dit de provincies zouden moeten zijn. Waarom moet milieu een provinciale bevoegdheid worden bijvoorbeeld? De herkenbaarheid van de politici klopt niet, daar de leden nu ook al gekozen worden maar de mensen kennen ze toch niet.

Daarenboven is het een illusie te denken dat men door de instelling van een soort provincies/kantons naar het Zwitsers voorbeeld de tweeledigheid van dit land kunt uitwissen (even terloops: bedankt voor uw oprechtheid, het gaat dus om de zoveelste poging om de Vlaamse verdergaande emancipatie en bewustwording te fnuiken).

Ook toen alles nog unitair was in België kwam die tweeledigheid aan de oppervlakte (lees maar eens de bevindingen van de Commissie-Harmel uit de jaren zestig erop na!). Er is weinig kans dat door een provinciale verdeling die niet meer tot uiting zou komen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2006, 19:30   #202
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

1) Waarom moet milieu een gewestbevoegdheid zijn? Wat lokaal is, kan beter lokaal geregeld worden. De provincie is op dit vlak in ieder geval geëigender dan het gewest, dat groter is. Wat is nu eigenlijk het nut van de gewesten? Krijgen we daar nog een antwoord op?

2) Raar dat te horen van iemand die hier al dikwijls het Zwitsers kantonaal model heeft verdedigd.

3) In het unitaire België kwam de tweeledigheid sporadisch naar de oppervlakte (Koningskwestie, Leuven Vlaams) omdat ze door extremisten te berde werd gebracht. Daarbuiten kraaide er geen haan naar of brulde er geen leeuw naar, zoals u wil. Het is pas sinds de regionalisering dat die bipolarisering (uiteraard) dagelijkse kost is geworden. Het systeem creëert namelijk de bipolariteit.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2006, 19:30   #203
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Ik geef al enkel posts na mekaar aan waarom ik vind dat dit beter de provincies moeten zijn en niet de gewesten. Blijkbaar leest u nogal selectief.
De reden voor de niet herkenbaarheid van de provinciale politici heb ik ook reeds aangegeven, ook daar hebt u blijkbaar overgelezen.

En een poging om ''de Vlaamse emancipatie en bewustwording te fnuiken'', jongens toch wat een zware woorden.
Ik meen dat je geen vlaamse staat nodig hebt om in dit land een zelfbewuste geemancipeerde Vlaming te zijn.
Waarom teren mensen zoals jij nog altijd op dit Calimero effect ?
De Vlaamse gemeenschap kan in mijn voorstel haar cultuurbeleid op autonome wijze uitoefenen met eigen middelen.
De andere bevoegdheden zijn niet taalgebonden en dienen zo dicht mogelijk bij de burger geconcentreerd te worden.

Laatst gewijzigd door Sneta : 27 februari 2006 om 19:31.
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2006, 19:32   #204
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

m

Laatst gewijzigd door Hans1 : 27 februari 2006 om 19:33.
Oud 27 februari 2006, 19:32   #205
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik geef al enkel posts na mekaar aan waarom ik vind dat dit beter de provincies moeten zijn en niet de gewesten. Blijkbaar leest u nogal selectief.
De reden voor de niet herkenbaarheid van de provinciale politici heb ik ook reeds aangegeven, ook daar hebt u blijkbaar overgelezen.

En een poging om ''de Vlaamse emancipatie en bewustwording te fnuiken'', jongens toch wat een zware woorden.
Ik meen dat je geen vlaamse staat nodig hebt om in dit land een zelfbewuste geemancipeerde Vlaming te zijn.
De Vlaamse gemeenschap kan in mijn voorstel haar cultuurbeleid op autonome wijze uitoefenen met eigen middelen.
De andere bevoegdheden zijn niet taalgebonden en dienen zo dicht mogelijk bij de burger geconcentreerd te worden.
Zo is het. JVDB wil niet lezen wat we schrijven en herhaalt zijn onzin voortdurend, maar dat is een chronisch probleem bij die man.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 27 februari 2006 om 19:33.
Oud 27 februari 2006, 19:48   #206
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
1) Waarom moet milieu een gewestbevoegdheid zijn? Wat lokaal is, kan beter lokaal geregeld worden. De provincie is op dit vlak in ieder geval geëigender dan het gewest, dat groter is. Wat is nu eigenlijk het nut van de gewesten? Krijgen we daar nog een antwoord op?
De reden heb ik al veel eerder gezegd: de geweststructuur heeft in Vlaanderen haar degelijkheid bewezen en heeft ook getoond in staat te zijn in te spelen op de plaatselijke noden en zelfs hiervoor haar structuren aan te passen. Dit hebben we niet gezien onder unitair België.

Daarenboven beschouw ik de provincie niet als sociaal-economische relevante eenheden (wat ze ook niet zijn), waardoor we die omschrijvingen niet als referentie moeten nemen maar wel de echte sociaal-economische gehelen. Dit kan binnen de geweststructuur uitgewerkt worden door het uitwerken van relevante stads- en plattelandsgewesten waarbinnen allerlei gewestelijke diensten gedecentraliseerd kunnen werken. Nu gebeurt dat al gedeeltelijk met bijvoorbeeld de dienst voor woonverbetering van het Vlaams Gewest dat een dubbel decentralisatie heeft uitgewerkt in de provincie West-Vlaanderen.
Oud 27 februari 2006, 19:49   #207
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
2) Raar dat te horen van iemand die hier al dikwijls het Zwitsers kantonaal model heeft verdedigd.
Ik heb nooit het kantonaal model verdedigd, wel de Zwitserse rechtstreekse democratie alsook het feit dat de eentaligheid van de gemeenten in Zwitserland absoluut is.
Oud 27 februari 2006, 19:53   #208
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Punt 1 heb ik helemaal niet "overgelezen", maar er zelfs op ingegaan. Nu reeds worden de provincieraadsleden immers verkozen. Staan ze dichter bij de mensen? Neen. Ga naar een winkel en vraag aan wat willekeurige mensen of ze leden van de provincieraad kennen. Niemand zal u een naam kunnen geven... Zo dicht staat de provincie dus bij de mensen.

Indien de bevoegdheden niet taalgeboden zijn, dan moet men ze ook niet decentraliseren naar de provincies. De provincies zijn immers nu taalgeboden entiteiten...

Nog steeds heeft u niet uitgelegd hoe de provinciale overheid zich zal verhouden tot de landelijke. U had het eerder over milieu. Welnu, wat zal de provincie daarin mogen doen. En zal de landelijke overheid dan niets meer over milieu te zeggen hebben? Werk dat voorbeeld eens concreet uit.
Oud 27 februari 2006, 19:53   #209
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

p

Laatst gewijzigd door Hans1 : 27 februari 2006 om 19:57.
Oud 27 februari 2006, 19:53   #210
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

p

Laatst gewijzigd door Hans1 : 27 februari 2006 om 19:56.
Oud 27 februari 2006, 19:53   #211
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

p

Oud 27 februari 2006, 19:53   #212
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

p

Oud 27 februari 2006, 19:54   #213
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De reden heb ik al veel eerder gezegd: de geweststructuur heeft in Vlaanderen haar degelijkheid bewezen en heeft ook getoond in staat te zijn in te spelen op de plaatselijke noden en zelfs hiervoor haar structuren aan te passen. Dit hebben we niet gezien onder unitair België.

Daarenboven beschouw ik de provincie niet als sociaal-economische relevante eenheden (wat ze ook niet zijn), waardoor we die omschrijvingen niet als referentie moeten nemen maar wel de echte sociaal-economische gehelen. Dit kan binnen de geweststructuur uitgewerkt worden door het uitwerken van relevante stads- en plattelandsgewesten waarbinnen allerlei gewestelijke diensten gedecentraliseerd kunnen werken. Nu gebeurt dat al gedeeltelijk met bijvoorbeeld de dienst voor woonverbetering van het Vlaams Gewest dat een dubbel decentralisatie heeft uitgewerkt in de provincie West-Vlaanderen.
Vandaar dat het Vlaams gewest er zo vervuild bij ligt, zeker? Vandaar dat het unitair België zo welvarend was. Het nut van die dure gewesten is nooit bewezen. En niets wijst erop dat provincies het niet even goed zouden als men hen de middelen zou geven. Vroeger deden ze het trouwens zeer goed. De regionalisering is zeker niet de fout van de provincies. Ze zijn er wel het slachtoffer van.

Waarom is een gewest (gebouwd op taalgrenzen, laten we het niet vergeten) sociaal-economisch relevanter? Wat is m.a.w. de directe en beslissende link tussen taal en economie?

Laatst gewijzigd door Hans1 : 27 februari 2006 om 19:54.
Oud 27 februari 2006, 19:55   #214
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb nooit het kantonaal model verdedigd, wel de Zwitserse rechtstreekse democratie alsook het feit dat de eentaligheid van de gemeenten in Zwitserland absoluut is.
Dat is onjuist: Bienne / Biel is bijvoorbeeld een tweetalige stad. Valais / Wallis is een tweetalig kanton. Tweetalige provincies hebben we inderdaad (nog niet) in België.
Oud 27 februari 2006, 19:56   #215
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
3) In het unitaire België kwam de tweeledigheid sporadisch naar de oppervlakte (Koningskwestie, Leuven Vlaams) omdat ze door extremisten te berde werd gebracht. Daarbuiten kraaide er geen haan naar of brulde er geen leeuw naar, zoals u wil. Het is pas sinds de regionalisering dat die bipolarisering (uiteraard) dagelijkse kost is geworden. Het systeem creëert namelijk de bipolariteit.
Sporadisch? Dan wordt het tijd dat u het rapport van de Commissie-Harmel eens grondig doorneemt (even u erop wijzen dat ik vele maanden geleden me bereid toonde hier de kernpunten van dat rapport te citeren, waarop u repliqueerde dat u het rapport wel zelf zou opzoeken en lezen omdat u mij niet vertrouwde - vraag: heeft u het ondertussen al opgezocht???).
Oud 27 februari 2006, 19:58   #216
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is onjuist: Bienne / Biel is bijvoorbeeld een tweetalige stad. Valais / Wallis is een tweetalig kanton. Tweetalige provincies hebben we inderdaad (nog niet) in België.
In eerdere berichten heb ik al meerdere malen gezegd dat de eentaligheid van de GEMEENTE, behoudens enkele uitzonderingen, absoluut is in Zwitserland. Biel is de uitzondering die de regel bevestigt. In Wallis is iedere gemeente ofwel Frans- ofwel Duitstalig. Er zijn geen overgangsgebieden. Er zijn geen faciliteiten. Wie zich in Saas-Fee bijvoorbeeld vestigt, zal zijn documenten in het Duits ontvangen, zelfs al is men een Franstalige Zwitser. Wie in Ecône woont, krijgt alles in het Frans. Slechts de persoonlijke correspondentie met het kanton kan in een van de twee talen gebeuren.
Oud 27 februari 2006, 19:59   #217
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Waarom citeert u er dan niet zelf uit? U hebt dan zelfs het voordeel dat u zelf kan selecteren. Toch doet u het niet. Wat hebt u dan te verbergen?
Oud 27 februari 2006, 20:00   #218
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In eerdere berichten heb ik al meerdere malen gezegd dat de eentaligheid van de GEMEENTE, behoudens enkele uitzonderingen, absoluut is in Zwitserland. Biel is de uitzondering die de regel bevestigt. In Wallis is iedere gemeente ofwel Frans- ofwel Duitstalig. Er zijn geen overgangsgebieden. Er zijn geen faciliteiten. Wie zich in Saas-Fee bijvoorbeeld vestigt, zal zijn documenten in het Duits ontvangen, zelfs al is men een Franstalige Zwitser. Wie in Ecône woont, krijgt alles in het Frans. Slechts de persoonlijke correspondentie met het kanton kan in een van de twee talen gebeuren.
Via het internet kan ik mijn docs drietalig of minstens tweetalig opvragen. Wat is hier trouwens het probleem mee?
Oud 27 februari 2006, 20:00   #219
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vandaar dat het Vlaams gewest er zo vervuild bij ligt, zeker? Vandaar dat het unitair België zo welvarend was. Het nut van die dure gewesten is nooit bewezen. En niets wijst erop dat provincies het niet even goed zouden als men hen de middelen zou geven. Vroeger deden ze het trouwens zeer goed. De regionalisering is zeker niet de fout van de provincies. Ze zijn er wel het slachtoffer van.

Waarom is een gewest (gebouwd op taalgrenzen, laten we het niet vergeten) sociaal-economisch relevanter? Wat is m.a.w. de directe en beslissende link tussen taal en economie?
Unitair België, welvarend? Vlaanderen is welvarend geworden ondanks het unitaire België. Vlaanderen is naarmate de regionalisering vorderde steeds welvarender geworden.

De provincies waren vroeger niet meer dan luiken van de landelijke overheid. De geweststructuur situeert zich op een ander vlak en met andere bevoegdheden.

Waarom een gewest? Omdat het in Vlaanderen duidelijk is dat het tot goede resultaten heeft geleid, wat u, in uw dwaasheid, ook moge beweren.
Oud 27 februari 2006, 20:01   #220
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Via het internet kan ik mijn docs drietalig of minstens tweetalig opvragen. Wat is hier trouwens het probleem mee?
U zult met dat anderstalig document niets kunnen aanvangen op de gemeente van Saas-Fee. Enkel het document in het Duits zal aanvaard worden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be