![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#202 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Polen, die hier komen werken, zijn voor mij wel een feit (er zijn hier 600000 werklozen, en om het werk te doen, moeten er Polen ingevoerd worden).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() denkt ge? Waarom is er dan een hele massabeweging ontstaan rond de eis om te nationaliseren? Als de opbrengst werkelijk naar Venezuela en Bolivie zou gegaan zijn zou er überhaupt nooit zo'n beweging ontstaan zijn. En we spreken hier echt over massabewegingen, geen klein-linkse partijtjes.
![]() |
![]() |
#204 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die Polen moeten alleen ingevoerd worden omdat zij goedkopere werkkrachten zijn. Het zijn niet die 600 000 werklozen die gevraagd hebben om gastarbeiders te importeren, het is het patronaat dat dat gevraagd heeft.
![]() |
![]() |
#205 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En wat in godsnaam zijn "maatschappelijk noodzakelijke" uren arbeid? Het aantal uren van de meest productieve werker? Het aantal uren van de minst productieve werker? Het gemiddelde? De mediaan? De modus?
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is het patronaat dat vraagt om Polen te mogen invoeren, zelf al zouden de lonen die ze moeten betalen, dezelfde zijn. Dat ze dikwijls goedkoper werken wil ik best geloven, maar dat is niet de enige reden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | ||||
|
![]() Citaat:
Allez, en nu eerlijk: waarom zou de waarde van het uurwerk slechts gelijk zijn aan de waarde van de arbeid die erin zit? Meer zelfs; blijkbaar heeft arbeid dus een waarde. Waaraan ontleent arbeid die waarde? Niet aan de arbeid die erin vervat zit hé, dat is een reductio ad infinitum. Waaruit bestaat de waarde van arbeid? Wat is het nut van het arbeidswaardeconcept verder, als ik er me niets van aantrek? Ik kan gerust beslissen mijn vaders uurwerk niet te verkopen, zelfs indien mij tweemaal de arbeidswaarde geboden wordt. Ik kan me met andere woorden gerust geen bal aantrekken van de arbeidswaardetheorie. Citaat:
Wat is het nut van de arbeidswaardetheorie, als niemand er zich iets van aantrekt? Meer zelfs: als consumenten zich voor het nemen van beslissingen niet baseren op de arbeidswaardetheorie, waarom zou het dan zo'n ramp zijn dat werkgevers meerwaarde afromen? Als de consument een horloge weigert te verkopen, zelfs indien hem twee keer de arbeidswaarde geboden wordt; als de consument weigert schoenen te kopen, zelfs indien de prijs lager ligt dan de arbeidswaarde, waarom zou het dan zo'n ramp zijn als diezelfde consument, als arbeider, niet de volledige waarde van zijn arbeid uitbetaald krijgt? Citaat:
Citaat:
De arbeidswaardetheorie is trouwens ook al een stuk ouder dan Smith.
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | ||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#211 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Hoe zou jij het dan georganiseerd willen zien?
![]() |
#212 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#213 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wat zou een communist zijn zonder zijn geloof in het leger der -ooit, je zult het wel zien, ontwakende - proletariërs?
![]() |
#214 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Iemand heeft ze dus uitgevonden, gebouwd en verbetert. Raar dat het net degenen zijn die over weinig natuurlijke hulpbronnen beschikken en deze elders moeten gaan inkopen. Waarom zouden landen die over veel natuurlijk hulpbronnen beschikken niet in staat zijn om een eigen infrastructuur uit te bouwen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het loon van de Pool plus de werkloosheidsuitkering van de werkloze plus de gezondheidszorg voor beiden zou dus lager zijn dan een loon van een Belg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
|
![]() Dus, even resumeren: jij vindt dat een arme arbeider in Vlaanderen niet het recht heeft om een goedkope Poolse loodgieter werk te verschaffen? Je vindt dat de arme Vlaamse arbeider gedwongen moet worden om veel meer te betalen aan een Vlaamse loodgieter, en je vindt dat de Pool in zijn eigen land moet creperen?
![]() |
![]() |
#217 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
One World, One Dream, One Everything Laatst gewijzigd door Stratcat : 15 april 2006 om 22:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar terzake. De olieopbrengsten van bvb Saoudi-Arabie, waar denkt ge dat deze (buiten een redelijke winstmarge voor de multinationals) terechtkomen ? Bij een kliek oliesjeiks, zeker? Ik vermoed dat de doorsnee arabier daar maar weinig van ziet. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Spijtig dat de stempelcontrole is afgeschaft want ik zou u uitdagen dat eens komen te zeggen aan het doplokaal.
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Volgens mij heb je op die manier altijd een 'meerwaarde', ongeacht hoe lelijk uw kunstwerk. Maar of het dan maatschappelijk relevante meerwaarde is is maar de vraag, en het is ook niet belangrijk want nog steeds blijkt dat die meerwaarde, of ze nu door anderen in de maatschappij wordt geapprecieerd of niet, voortgekomen is uit uw arbeid en niet uit uw kapitaal. Citaat:
Maar nogmaals, dat is allemaal gebaseerd op mijn veronderstellingen over het begrip 'meerwaarde'. Misschien is dat niet de 'correcte marxistische' stelling. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |