![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Vandaag de dag hoor je niets anders dan dat er aan loonmatiging gedaan zal moeten worden; dat onze lonen te hoog zijn, etc... Dat deze retoriek vrij hypocriet is zal niemand ontgaan zijn op het moment dat de lonen van de managers geopenbaard werd. Daarbovenop kwam nog eens de uitspraak van die econoom van 'the financial times', die stelde dat 'te hoge lonen onzin waren' en sprak van een verborgen agenda van het VBO.
Naar mijn idee is daar niet veel verborgenheid aan; er wordt geen geheim van gemaakt dat het enige doel de winstmaximailisatie is... MAAR... Gisteren stond er een artikel in de finaciele morgen met volgende cijfers die ook een aantal mensen op dit forum recht in het gezicht zullen striemen. Het brutoloon van een Belg (1700€) - al die 'hoge lasten' van de SZ en transfers inbegrepen dus - is 18% lager dan het brutoloon van een Nederlander en 28% lager dan dat van de Duitser. Tegenover de Denen verdient een Belg zelf slechts half zoveel! Tot daar dus de 'loonhandycap' tegenover de buurlanden. Een belg krijgt gewoon een lager brutoloon, en elke retoriek van loonmatiging moet dus gecounterd worden met de eis van onmiddelijke loonsverhogingen die ver boven de index moeten komen... We hebben immers wat goed te maken tegenover de patroons in onze buurlanden. En men moet niet afkomen met het feit dat er dure energieprijzen zouden zijn en men in onder de crisis gebogen gaat! De superwinsten toonden het tegendeel! Stop de neoliberale logica; een nieuwe partij voor werknemers is nodig!
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Handicap is met i.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
![]() Citaat:
Ook nog even deze alinea uit een artikel van de site van de PVDA: Citaat:
Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 6 april 2006 om 11:53. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ge moet geen appelen met citroenen vergelijken, ... Ge moet ook naar de prijzen van consumptiegoederen daar kijken. Een auto kost veel minder in België dan Nederland of Duitsland bv, ... Weet gij wat nen Carlsberg in Denemarken kost, ? ... Waar ge naar moet zien is wat die mensen van hun pré overhouden... Wij geven zowiezo al 50 % weer aan de staat. dan nog eens 20 % btw op wat we kopen... Bovendien moet je nog eens zien wat een werkgever betaald om u te kunnen laten werken... Het is dat wat je moet bekijken. Als een duitser bv 2500 euro wordt uitbetaald, en zijn werkgever verder niks meer of heel weinig moet bijbetalen aan de staat. Als een belg 2000 euro bruut verdiend, en zijn baas moet 1500 euro aan sociale lasten betalen, dan kost die arbeider hem 3500 euro hé... Het is daar waar het om draait, niet om wat een arbeider zogezegd verdient. Trouwens als je als arbeider meer wil overhouden op het einde van de maand moet je bij de overheid gaan zagen. zij zijn de dieven. Ze kunnen bv, subsidie van de vakbonden afschaffen en zelf den dop uitkeren, genoeg ambtenaren die geen zak te doen hebben. Op die manier besparen ze een paar miljard per jaar en kunnen ze uw loonkost naar beneden brengen... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom denk je dat er nog fabrieken staan in den Belgiek, ... natuurlijk maakt dien baas zijn rekening, hij zou goe zot zijn moest hij niet doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Weet ge trouwens wat 200 euro opslag wil zeggen voor uw werkgever ? ...
Gij houd 100 euro over en die werkgever betaald nog eens 100 euro extra die gij niet ziet, (kan wa meer of wa minder zijn... ) Da zijn er 100 voor u en de rest is voor vadertje staat... Zo is het makkelijk om een heel leger doppers en beoepsprofiteurs in leven te houden... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister
|
![]()
![]() |
#9 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Trouwens, er ook eens bij stil gestaan dat de lasten in de scandinavische landen nog een stuk hoger zijn da die 50% hier? En iedereen die toch maar steeds over die lasten begint; van wat wordt uw pensioen betaald, uw ziektekosten, het onderwijs van uw kinderen, eventuele werkloosheidsuitkering als ge ontslagen wordt in een herstructurering... Iedereen die terug wil naar een systeem waar dat niet bestaan moet maar ik Nigeria gaan wonen...
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat pensioen, Jonas daar hoopt gij toch niet op ? Ziektekosten, ja regelt dat privé hé. School idem dito, en ja ge zult u misschien ook zo wel tegen ontslag kunnen verzekeren. Trouwens, ik heb niks op zich tegen ziekteverzekering of werkelozensteun, ik heb wel iets tegen fundamenteel misbruik van die twee verzekeringssystemen, Vooral door mensen die daar nooit toe hebben bijgedragen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een veel doordachtere zet zou echter erin bestaan om de totale loonkost te verminderen, of om het netto-aandeel van de loonkost op te drijven. Beide maatregelen betekenen echter minder inkomsten voor de overheid, en uw links zieltje zal daar niet echt voor gewonnen zijn, wel? ![]()
![]() |
![]() |
#12 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Mijn ziektekosten worden op dit moment door mij betaald, namelijk via hospitalisatieverzekering (privé) en de afhoudingen (RSZ) op mijn loon. Die opsplitsing (deels privé, deels de staat) vind ik een goede zaak. Over het onderwijs geef ik u gelijk in de zin dat onderwijs zo goedkoop mogelijk moet zijn voor iedereen, alhoewel ook hier de kosten vooral door mij als werkende worden betaald. Werkloosheidsuitkering betaal ik op dit moment vooral niet voor mezelf, maar ook hier vind ik dat de staat op z'n minst voor een kleine periode voor een uitkering dient te zorgen. Ik vind wel dat die uitkering niet onbeperkt, en onvoorwaardelijk mag gebeuren.
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want wat kan mijn bruttoloon mij nu schelen (behalve om te wenen als ik zie wat de Staat mij iedere maand afpakt)?
![]() |
![]() |
#14 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar zelfs als je die zaken negeert, dan zit je nog steeds in de situatie waarbij een Belgische partijtje of zelfs een Belgische bevolkingsgroep, niets vermag tegen de globale realiteit. Wil je echt doen wat je denkt te doen, begin dan maar eerst en vooral met je grenzen te sluiten en je los te scheuren uit allerlei allianties. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
U begrijpt er werkelijk niet veel van :/ 1. De loonkost is in België hoger dan in NL, maar niet veel. Het bruto loon is niet hetzelfde als de loonkost. Als u al ooit in uw leven eens een loonbrief degelijk bekeken zou hebben, zou u dit weten. De werkgever betaalt bovenop het brutoloon ook nog eens zoiets als een patronale RSZ bijdrage. Bij mij bedraagt die iets meer dan een derde van het bruttoloon. IN fictieve cijfers. Bij een brutoloon van 3000 euro bedraagt de loonkost ongeveer 4100 euro, want de werkgever moet ook nog eens 1100 euro RSZ betalen. Van dat brutoloon pikt de overheid vervolgens nog eens een hoop in. Netto resultaat. Ik krijg ongeveer 45% van wat ik de werkgever kost in mijn handen, de rest wordt 'afgeroomd' door de overheid. (meer dan de helft dus). Ik geef u gelijk dat belgische werknemers niet overdreven veel verdienen, qua netto lonen zitten we zelfs zwak binnen de (oude) EU. Waar ik helemaal niet met akkoord ga is dat dit de schuld of vrekkigheid of whatever van de werkgevers zou zijn. Het gaat er hem puur om dat de overheid veel te veel inpikt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. Laatst gewijzigd door Bad Attila : 6 april 2006 om 15:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Dat pensioen mag je wel vergeten en die uitkeringen zijn ook dramatisch als je verzameld VWS zo hoort. Die ziekenkas daar steek je ook veel meer in dan dat je er ooit uithaalt, dus nee, dat brutoloon kan me niet zo denderend veel schelen. Daarvoor wordt het net iets teveel gebruikt om allerlei onnozele foliekes van de staat te financieren, om het leger ambtenaren te betalen en om sociale parasieten te financieren... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() |
![]() |
![]() |