Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > MP3-moord
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

MP3-moord Onlangs werd een tiener neergestoken in het Brusselse Centraal Station. Daat leidde tot een heleboel verhitte discussies. We groeperen ze in dit subforum.

Discussietools
Oud 13 april 2006, 15:18   #201
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Volgens mij onjuist: binnen éénzelfde cultuur of subcultuur heb je verschillende socio-economische realiteiten. En binnen dezelfde socio-economische realiteit vindt je ook verschillende culturen of subculturen.

Het zijn dus twee totaal verschillende factoren, die wel beiden een impact hebben op het type criminaliteit, en het type maatschappelijk antwoord erop.

Bovendien verwaarloos je de individuele kenmerken...
Enkele posts geleden heb ik wel gewezen op het individueel karakter, waardoor mens tot mens verschilt, en dus sommigen in bepaalde materiele omstandigheden sneller overgaan op daden zoals deze.

Maar ik wil gerust tonen dat de materiële eigenschappen, de sociaal-economische situatie dus; in laatste instantie steeds beslissend is... Maar dan moet je wel voorbeelden geven van (sub)culturen en zal ik ze proberen ontkrachten.
Oud 13 april 2006, 15:20   #202
Khonnor
Parlementsvoorzitter

Khonnor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
Enkele posts geleden heb ik wel gewezen op het individueel karakter, waardoor mens tot mens verschilt, en dus sommigen in bepaalde materiele omstandigheden sneller overgaan op daden zoals deze.

Maar ik wil gerust tonen dat de materiële eigenschappen, de sociaal-economische situatie dus; in laatste instantie steeds beslissend is... Maar dan moet je wel voorbeelden geven van (sub)culturen en zal ik ze proberen ontkrachten.
Aha, enkel wordt de discussie interessant! Beter dan knorretjes loze gehuil en islamofobie....
Oud 13 april 2006, 15:25   #203
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht

ok, laten we beginnen met de Gansta subcultuur in de VS ... En daarna kunnen we met de Punk subcultuur verder werken, en laten we met de Bike subcultuur eindigen. (ik werk liever met kleinere entiteiten, die zijn "homogener").

Akkoord?
Oud 13 april 2006, 15:28   #204
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khonnor Bekijk bericht
En waarom het VB groeit als kool?
Omdat jullie allemaal als onnozele blinden vallen voor hun plat populisme en transparante demagogie.
Of omdat we helemaal niet vallen als onnozele blinden voor het plat populisme en de transparante demagogie van de andere partijen, en dan maar een proteststem uitbrengen.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  
Oud 13 april 2006, 15:32   #205
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar Bekijk bericht
en wie gaat het onderscheid maken tussen een brave burger en een crimineel als ze in een wapenhandel staan? Gaan we dat onderscheid maken op basis van huidskleur?

In de VS is wapendracht toegelaten, zogezegd om veiligheidsredenen, welnu, het aantal moorden is daar ettelijke keren hoger dan hier.

Ik vind dat wapens thuishoren bij militairen en politielui, niet bij burgers. Voor mijn part mag er geregeld eens gefouilleerd worden, iedereen die een wapen draagt moet bestraft worden. Ook de zogenaamde brave burgers.
zei de man die "politiestaat" van de daken schreeuwt wanneer de politie controles houdt op bv het conciencieplein in Antwerpen
Oud 13 april 2006, 15:36   #206
Khonnor
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knorretje Bekijk bericht
Sinds wanneer is multikul een scheldwoord?
De enige nazi on board ben jij. Je spreekt als een nazi, en je denkt als een nazi. De nazi's van de nieuwe lichting : de collabo's van het islamofascisme en de islamocriminaliteit ! Diep in je binnenste ben je doodsbang dat het multiculfabeltje helemaal doorprikt wordt. Dan rest er niets anders dan schelden. Je angst voor facts and figures camoufleer je met demogagisch gelul, als de realiteit maar niet onder ogen gezien wordt. Want dat is je ergste nachtmerrie. Je begint er je blanke medemens om de haten, althans diegenen die niet langer bereid zijn hun ogen dicht te houden. Wat een haatvol mens ben jij.
Knorretje, for the love of God.... wanneer ga je nu eindelijk eens inzien dat ik niet die multikul-nazi ben voor wie je me verslijt.

Ik heb hierboven al aangehaald dat cultuur één van de factoren is die criminaliteit beïnvloedt, maar zeker niet de enige... Wie niet inziet dat ook sociale achterstelling, karakter en waarschijnlijk nog tientallen andere factoren evenzeer bepalend zijn is de echte blinde mol. Meehuilen en roepen dat alles de schuld is van DE islam en DE vreemdeling, zonder enige nuancering, is natuurlijk wel zo handig om zichzelf ergens gerust te stellen en een houvast te hebben als mogelijke oplossing voor HET pobleem. Spijtig genoeg moet ik je teleurstellen. Denk je nu echt dat alle criminaliteit zal verdwijnen als alle vreemdelingen verdwijnen? Dat de wereld er veel beter zal uitzien als de Islam verdwijnt? Dream on.

Het enige waar ik hier voor pleit is om de dingen in hun context te plaatsen. Om mensen te doen inzien dat "het vreemdeling zijn" geen noodzakelijke voorwaarde voor criminaliteit is. Om mensen te doen inzien dat "de vreemdeling" niet bestaat, dat stigmatisering van "de vreemdeling" niet werkt en nog meer onvrede oproept en dat simplistisch racisme enkel een uitlaatklep is voor het eigen ongenoegen en de eigen angst. En daar, mijn beste knorretje, ben jij spijtig genoeg een prahtig voorbeeld van.
Oud 13 april 2006, 15:37   #207
Groot Bakkes
Minister

Groot Bakkes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
Ik ken niet veel belgen die met een mes als basisuitrusting naar een station gaan...
Ik ben er zo een. Dat is mijn reactie op de multiculturele samenleving. Altijd eerst steken.
Groot Bakkes is offline  
Oud 13 april 2006, 15:38   #208
Khonnor
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes Bekijk bericht
Ik ben er zo een. Dat is mijn reactie op de multiculturele samenleving. Altijd eerst steken.
Hebde gij niet genoeg met uw Groot Bakkes, Groot Bakkes?
Oud 13 april 2006, 15:40   #209
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Ik heb ook een tijdje peperspray meegehad maar mezelf kennende zou ik eender in m'n eigen ogen spuiten dan in de ogen van mijn belager...

Moet wel eerlijk bekennen dat ik tot hiertoe eigenlijk nog nooit echt bedreigd ben geweest, maar dat kan grotendeels te maken hebben met mijn manier van voortbewegen en mijn blik. Ik kijk eigenlijk nooit vriendelijk als ik op straat rondwandel... Misschien boezemt dat wel angst in bij eventuele belagers!
Kim is offline  
Oud 13 april 2006, 15:42   #210
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Zijn de moordenaars al gepakt? Hopelijk slaat de politie hen bont en blauw met blijvende letsels.
longhorn is offline  
Oud 13 april 2006, 15:43   #211
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Zijn de moordenaars al gepakt? Hopelijk slaat de politie hen bont en blauw met blijvende letsels.
En zich tot hun niveau verlagen?

Neen, dank u...
Oud 13 april 2006, 15:46   #212
Groot Bakkes
Minister

Groot Bakkes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khonnor Bekijk bericht
Hebde gij niet genoeg met uw Groot Bakkes, Groot Bakkes?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Ik heb ook een tijdje peperspray meegehad maar mezelf kennende zou ik eender in m'n eigen ogen spuiten dan in de ogen van mijn belager...

Moet wel eerlijk bekennen dat ik tot hiertoe eigenlijk nog nooit echt bedreigd ben geweest, maar dat kan grotendeels te maken hebben met mijn manier van voortbewegen en mijn blik. Ik kijk eigenlijk nooit vriendelijk als ik op straat rondwandel... Misschien boezemt dat wel angst in bij eventuele belagers!
Een houding kan inderdaad afschrikkend werken.
Groot Bakkes is offline  
Oud 13 april 2006, 15:50   #213
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Absoluut! Je mag nooit laten zien dat je je niet op gemak voelt.
Kim is offline  
Oud 13 april 2006, 15:50   #214
CCCP
Vreemdeling

CCCP's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Plezante samenleving hoor..
Waar ge om ter viest moet kijken op straat om u zogezegd veilig te voelen.

Durft ge nog lachen op straat ?
CCCP is offline  
Oud 13 april 2006, 15:51   #215
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het enige waar ik hier voor pleit is om de dingen in hun context te plaatsen. Om mensen te doen inzien dat "het vreemdeling zijn" geen noodzakelijke voorwaarde voor criminaliteit is. Om mensen te doen inzien dat "de vreemdeling" niet bestaat, dat stigmatisering van "de vreemdeling" niet werkt en nog meer onvrede oproept en dat simplistisch racisme enkel een uitlaatklep is voor het eigen ongenoegen en de eigen angst.
In theorie heb je gelijk maar ik verzeker je dat, wanneer iemand die 40 jaar oud wordt zonder ooit slachtoffer van een overval te worden, hoort dat het allochtonen waren die hem op een mooie dag zijn twee dure auto's plus een aantal waardevolle dingen uit huis haalden, hij er niet lang aan zal twijfelen wie een jaar later de ruit van zijn volgende auto in hartje Brussel insloeg om er zijn laptop en zijn gps uit te halen.
Knuppel is offline  
Oud 13 april 2006, 15:51   #216
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nick6502 Bekijk bericht
Dringend één stelen dan!
Terloops een autoruit stukgeslagen en een autoradio gepikt hebben ze ook al ...juist weeral 3 van die apen ....
chris k is offline  
Oud 13 april 2006, 15:54   #217
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CCCP Bekijk bericht
Plezante samenleving hoor..
Waar ge om ter viest moet kijken op straat om u zogezegd veilig te voelen.

Durft ge nog lachen op straat ?
Zeker, ik lach enorm graag...

Ik voel mij altijd wel veilig hoor, zelfs in ongure buurten. Ik laat het gewoon niet merken als ik ergens ben waar ik het niet zo goed ken. En mijn gelaatsuitdrukking... tja, ik kan daar eigenlijk weinig aan doen maar die klaart meestal wel op als mensen mij aanspreken of zo (vraag dat maar eens aan Lordoffaith en Garfield ).
Kim is offline  
Oud 13 april 2006, 15:59   #218
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Absoluut! Je mag nooit laten zien dat je je niet op gemak voelt.

In dat geval kijk je beter ontspannen en vriendelijk inplaats van boos. D�*t wijst pas op de zelfverzekerdheid die als vanzelfsprekend met het gevoel van 'zich veilig weten' gepaard gaat.
Ikzelf ben van nature vriendelijk en ontspannen want niet gauw bang, maar ik weet verdomde goed waar ik beter niet mijn hondje uitlaat in de nachtelijke uren.
Oud 13 april 2006, 15:59   #219
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
ok, laten we beginnen met de Gansta subcultuur in de VS ... En daarna kunnen we met de Punk subcultuur verder werken, en laten we met de Bike subcultuur eindigen. (ik werk liever met kleinere entiteiten, die zijn "homogener").

Akkoord?
Bon, de gansta-subcultuur komt gewoon voort door de gewoonte van zware misdaad van algemene realiteit in de achterbuurten om te gaan zetten tot levensstijl. De zware misdaad zelf komt echter uit de sociale situatie.
Bovendien hebben mensen die samen in miserie leven, de gewoonte zich te verenigen om gezamelijk sterker te staan. Zo kunnen gezamelijke kenmerken en gebruiken overgenomen worden, en kan een subcultuur zich ontwikkelen.
Als mensen uit niet-achtergestelde buurten dat overnemen; dan zijn dat meestal gefrustreerde rijke pubers die op zoek zijn naar hun verwrongen eigen maar dus vanuit het individuele karakter (een beetje zoals skinheads bij ons veelal). Maar de basis ligt dus in de bronx.

Wat punk betreft; buiten de muziek ken ik er weinig van (hoewel ik DK bijvoorbeeld soms wel kan apprecieren), maar ik vermoed dat je het dan hebt over de pseudo-anarchistische scene. Die ontwikkelde zich naar mijn idee in de jaren 70 in volle economische crisis, in een periode waar jongeren zich niet meer konden vinden in het kapitalistische systeem en de staat en de miserie die die voortbracht, en daartegen in "opstand" kwamen. De basis ligt dus zoiezo weer in de materiele omstandigheden.

Van "Bike-cultuur" ken ik de ballen...
Oud 13 april 2006, 16:00   #220
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
In dat geval kijk je beter ontspannen en vriendelijk inplaats van boos. D�*t wijst pas op de zelfverzekerdheid die als vanzelfsprekend met het gevoel van 'zich veilig weten' gepaard gaat.
Ikzelf ben van nature vriendelijk en ontspannen want niet gauw bang, maar ik weet verdomde goed waar ik beter niet mijn hondje uitlaat in de nachtelijke uren.
Boos is niet echt het juiste woord, ik kijk gewoon nooit echt vriendelijk... (hoewel mijn karakter geheel anders is).

En ik loop eigenlijk overal rond alsof ik er woon als het ware.
Kim is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be