![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dat wij wel eens lachen met andere dialecten is waar en da's plezant, want met taal kan je nu eenmaal veel spelen
![]() Maar ik ken geen enkele antwerpenaar die omwille van het dialect een west vlaming of een limburger ook effectief als minderwaardig ziet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#202 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch wel. Ik wil nog altijd het eerste dialectwoordenboek zien waar de Waalse dialecten niet bij de Franse staan ingedeeld. Kom gerust eens naar de universiteitsbibliotheek van Kortrijk, daar vindt u - eerste verdieping onmiddellijk links van de trap - het grote dialectenreportorium van de Franse taal. Daar staan de Waalse bij de Franse taal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volgens mij zit er iets niet snor in die logica... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 |
Minister-President
|
![]() Nu moet ik Jaani eens gelijk geven. Er is dan misschien een wetenschappelijke consensus, niet alle taalkundigen zijn het daarom eens met de stelling van de consensus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 |
Europees Commissaris
|
![]() Uit "Wallonië" door Guido Fonteyn blz. 129
Waals is geen dialect of nevenvorm van het Frans. Het Waals stamt rechtstreeks af van het Soldatenlatijn uit de Romeinse legerkampen. Het Waals is niet dood. Mijn Waalse vrienden spreken onder elkaar Waals. Tegenover buitenstaanders, of bij officiële gelegenheden, gebruiken zij het Frans, net zoals vele gewone Brusselaars onder elkaar hun Brussels dialect spreken en overschakelen op Frans zodra het menens -officieël- wordt. Beste Jan , het is blijkbaar een gewoonte bij U om bronnenmateriaal onkritisch voor alleenzaligmakend te nemen en/of bepaalde bronnen die in Uw denkwered passen een groter waarheidsgehalte toe te schrijven. Ongetwijfeld zullen er ook Franse bronnen zijn die het dialect dat tot op heden nog voorkomt in "Frans Vlaanderen" als een "Frans" dialect katalogizeren. Spijtig genoeg legt mijn taalclubje "Lowlands" zich hoofdzakelijk toe op laaglands-germaanse talen en komen andere talen zoals Frans daar maar zeer zijdelings aan bod. Ik kan dus de stelling van Guido Fonteyn en anderen niet onweerlegbaar staven en/of verwerpen. Maar je stelling als zou er geen bronnenmateriaal bestaan dat het "Waals" niet als een Frans dialect beschouwt, is hiermee toch al ondergraven. Als je onder "Waals" eventjes zou googelen vindt je allicht meer over dit onderwerp.
![]() |
#206 |
Minister
|
![]() jammer dat ik het Waals nooit zal horen , aangezien dat alleen tussen vrienden en familie is en niet gewoon op straat
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#207 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daarom net heb ik deze draad opgestart: laten wij gaan meehelpen om het Waalse natiebesef weer sterker te maken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
Europees Commissaris
|
![]()
![]() |
![]() |
#209 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan vraag ik mij nog steeds af in welk dialectwoordenboek van de Franse taal de Waalse dialecten NIET zijn opgenomen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Indien Waals volgens u geen Frans is, dan is Vlaams geen Nederlands. Dan is Brabants ook geen Nederlands. Wilt u dan zo logisch zijn, en tot hetzelfde besluit komen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben helemaal niet onkritisch tegenover bronnenmateriaal. Wel volg ik in deze de algemene consensus onder de taalkundigen om het Waals onder de Franse dialecten te plaatsen. 't Is een bijzonder kleine minderheid die het omgekeerde stelt. U mag gerust meegaan met de minderheid, maar daarvoor moet ik dat nog niet doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |
Europees Commissaris
|
![]()
![]() |
![]() |
#213 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#214 |
Minister-President
|
![]() Ik had het dan ook niet bepaald over Vlaamse dialecten onder elkaar !!
![]() |
#215 |
Minister-President
|
![]() Waaruit put Fonteyn deze gegevens ?