Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juni 2006, 22:08   #201
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Altijd maar de onderdrukking van een meerderheid goedpraten. Ik schaam mij in uw plaats.

Het algemeen nederlands is bij mijn weten ontstaan bij de protestantse vertaling van de Bijbel. Lang voor 1830 dus.
Als ik Hans Zwans I le Grand hoor, dan denk ik onmiddellijk aan Mercier. Die vond Nederlands ook niet geschikt om als bestuurlijke en studietaal te dienen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2006, 10:28   #202
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ge beseft toch dat ge rond de pot zit te draaien, hoop ik?
Ik zou niet weten waarom. Er zijn er hier een paar die wat op woorden willen spelen door Belgiê als een ander woord voor Nederland voor te stellen, omdat "De Nederlanden" een groter gebied omvatte.

De kern van dat gebied lag in de Zuidelijke, en de imperialistische politek van de Bourgondiërs kan best een vergissing geweest zijn, in zoverre dat woord kan gebruikt worden, omdat het om imperialisme ging. Hun hoofdbedoeling was de aansluiting bij Bourgondië, die er niet gekomen is. Het Congres van Wenen was een tekentafel-ordening, dat is heel wat anders. Bovendien moest in 1555 de tachtigjarige oorlog nog komen, de vergelijking loopt dus compleet mank.

Kern van de zaak is dat de Zuidelijke Nederlanden, "België", zich steeds heeft herbevestigd. De Verenigde Nederlanden waren een historische uitzondering, zowel in de zestiende als in de negentiende eeuw.

Het feit dat de provincie Vlaanderen van oorsprong een Frans is, wordt door flaminganten weinig onthouden, behalve dan in hun obsessieve anti-Franse houding.
Oud 5 juni 2006, 10:32   #203
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Kern van de zaak is dat de Zuidelijke Nederlanden, "België", zich steeds heeft herbevestigd. De Verenigde Nederlanden waren een historische uitzondering, zowel in de zestiende als in de negentiende eeuw.
Mij intrigeert die "steeds heeft herbevestigd". Kunt u eens een opsomming maken van die "herbevestiging" van wat u een historische eenheid noemt?
Oud 5 juni 2006, 10:33   #204
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het feit dat de provincie Vlaanderen van oorsprong een Frans is, wordt door flaminganten weinig onthouden, behalve dan in hun obsessieve anti-Franse houding.
Bij mijn weten bestaat er geen "provincie Vlaanderen". Indien u het heeft over het graafschap Vlaanderen, dan moet u de juiste woordenschat leren gebruiken. En iedereen weet - alleen al door de roman "De Leeuw van Vlaanderen" van Conscience - dat het graafschap een deel was van het Franse koninkrijk.

Alweer begint u tegen zelfingebeelde windmolens te vechten...
Oud 5 juni 2006, 10:45   #205
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mij intrigeert die "steeds heeft herbevestigd". Kunt u eens een opsomming maken van die "herbevestiging" van wat u een historische eenheid noemt?
Zie hogere posts

Laatst gewijzigd door Black Cat : 5 juni 2006 om 10:45.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2006, 10:46   #206
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zie hogere posts
Ik zie niets staan van die aard. Over welke "herbevestiging" heeft u het dan wel?
Oud 5 juni 2006, 10:48   #207
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dit is nonsens.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2006, 10:49   #208
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik Hans Zwans I le Grand hoor, dan denk ik onmiddellijk aan Mercier. Die vond Nederlands ook niet geschikt om als bestuurlijke en studietaal te dienen.
Heeft die ooit eens geen inktpot afkomstig van de grootste aller Vlaamse dichters tegen zijn gewijde gezicht gekregen?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2006, 10:53   #209
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Heeft die ooit eens geen inktpot afkomstig van de grootste aller Vlaamse dichters tegen zijn gewijde gezicht gekregen?
Daar is me niets van bekend. In ieder geval heeft Mercier de wind ferm van voor gekregen, iets wat hij helemaal niet ingeschat had. Hij dacht immers dat hij met een paar "coups de crosses" die Vlamingen wel weer in het gareel kon krijgen.
Oud 5 juni 2006, 10:53   #210
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik zie niets staan van die aard. Over welke "herbevestiging" heeft u het dan wel?
Dit was de post waarnaar ik verwees
Oud 5 juni 2006, 10:55   #211
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Kennen jullie nog stellingen die ontbreken in bovenstaande opsomming?

Ik was bij "Belgicistische stellingen" vergeten: "

9. Een onafhankelijk Vlaanderen wordt gemotiveerd door economisch en etnisch fundamentalisme

Hebben jullie nog andere toevoegingen van wat zoal de ronde doet als opinie?
Bv. België maakt het onmogelijk voor Vlaanderen en Wallonië om een stem te hebben in de nbelangrijkste Europese en internationale discussies. Zie bv. het recente EU-compromis over de dienstenrichtlijn. België heeft zich daar weer moeten onthouden, wat andere landn op voorhand wisten, zdat noch de Vlaamse noch de Waalse bekommernissen aan bod kwamen.

Bv. Er is geen Belgische publieke opinie.

Bv. Er is geen Belgische politiek meer, enkel Vlaamse en Franstalige politiek die op Belgisch niveau naar een soort diplomatiek evenwicht zoeken.

Bv. Het is op Belgisch niveau aantoonbaar onmogelijk om het zelfs over de meest elementaire zaken ééns te worden (bv. wapenexport, België kon enkel blijven functioneren indien dit geregionaliseerd werd).

Bv. De ervaring van het onderwijs: zonder Vlaamse bevoegdheid over het onderwijs zou het onmogelijk geweest zijn om nu internationaal aan de top te staan.

Enzovoort, enzovoort.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2006, 11:02   #212
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie niet in waar u de "herbevestiging" ontwaart.
Oud 5 juni 2006, 13:32   #213
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik zie niet in waar u de "herbevestiging" ontwaart.
Toch maar naar de oogarts?
Oud 5 juni 2006, 14:35   #214
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De kern van dat gebied lag in de Zuidelijke, en de imperialistische politek van de Bourgondiërs kan best een vergissing geweest zijn, in zoverre dat woord kan gebruikt worden, omdat het om imperialisme ging. Hun hoofdbedoeling was de aansluiting bij Bourgondië, die er niet gekomen is. Het Congres van Wenen was een tekentafel-ordening, dat is heel wat anders. Bovendien moest in 1555 de tachtigjarige oorlog nog komen, de vergelijking loopt dus compleet mank.

1. De relatie tussen de verschillende vorstendommen in de Zuidelijke Nederlanden onderling was even nauw als met Bourgondië: louter een personele unie.
2. Het is pas eind 17e eeuw dat die personele unie tussen de Zuidelijke Nederlanden en Bourgondië zal ophouden. Niet door een Belgische omwenteling of wat dan ook, maar doordat de Spaanse Habsburgers de oorlog tegen Lodewijk XIV verloren, zal het Vrijgraafschap Bourgondië naar Frankrijk gaan.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be