![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Ik geloof dat er geen contradictie is tussen de evolutietheorie en de islam, behalve op één punt: dat we afstammen van apen. ![]() Wat ik wel geloof is dat de vroegere mensen er inderdaad aapachtiger/primitiever/dierlijker hebben uitgezien omwille van bepaalde factoren, zoals andere voedingsdieten, leven in de "harde" natuur, enz... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 5 september 2006 om 14:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
Banneling
|
![]() Ik wilde hier enkel stellen dat wijfjesdieren nu eenmaal vallen op mannetjes met een zwaar genetisch defekt , wat er op termijn moet toe leiden dat de soort uitsterft .
Darwinisten zullen nu wel stellen dat zo'n paringsgedrag gaat leiden tot het kreeren van "meer" aangepaste mutanten , maar daar moet ik het eerste bewijs nog van zien . Waarom zou het met de huidige natuur niet kunnen gaan zoals met de dinosaurussen , niet kunnen evolueren , stilstaan en zoetjesaan achteruitgaan om tenslotte volledig uit de sterven . Het is nergens bewezen dat dinosaurussen door een natuurramp zijn weggemaaid , volgens mij zijn ze achteruitgeevolueerd (wat een woord ) , en is de huidige natuur dat ook aan het doen . Wat mijn opmerking over kreationisme betreft bedoelde ik natuurlijk dat het fout is om het Darwinisme er als de énige waarheid door te jagen in het onderwijs |
![]() |
![]() |
![]() |
#204 |
Banneling
|
![]() Pff, evolutietheorie een geloof? Dat kun je niet echt zeggen want het is een overkoepelende term voor veel begrippen waarvan er vele bewezen zijn door wetenschappers. Maar sommige mensen (en wetenschappers) kunnen ermee toch wel overdrijven. Hierbij denk ik bv. aan mensen die geloven in "the aquatic ape theory" of "wateraaptheorie" zonder rekening te houden met de tegenstrijdigheden in de theorie. Dat noem ik gewoon geloof.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Zolang we maar geen god moeten aanvaarden, kunnen we op ons twee oren slapen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 |
Minister
|
![]() Voor nu juist dit.
http://www.answersingenesis.org/docs/4005.asp Genoeg bewijs ,voor te beginnen, dat aarde jong is, en geen miljoenen jaren. Die oude aarde theorie is er gewoon gekomen om de evolutietheorie te ondersteunen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hierover bestaat veel materie, google knows ![]() Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Uiteraard steekt de mens in intellectueel opzicht met kop en schouders boven de aap (en alle andere dieren) uit. Kan hij even makkelijk in een boom klimmen als een aap om bvb. aan een roofdier te ontsnappen? Wist je dat jouw en mijn hand een grijpkracht van maximaal 100 kg heeft, waarmee we maar heel onbeholpen door boomkruinen zouden slingeren? Dit terwijl een chimpansee aan één hand een gewicht van... 400 kg kan hangen, wat meteen de reden is waarom chimpansees zo verdomd... handig zijn in bomen. Vergelijk de mens eens eventjes met de rest van de dierenwereld. Is hij het snelst? Met zeer veel moeite perst hij er in een spurtje 40 km/u uit, en dat houdt hij maar heel even vol. De eerste, de beste hond haalt die snelheid op zijn sokken, en houdt het iets langer vol. Een antiloop haalt makkelijk het dubbele en houdt dit ettelijke kilometers vol. En toch overleeft de mens aanvallen van dieren die sneller zijn dan hij. De mens kan helemaal niet vliegen. Een serieuze handicap om aan achtervolgers te ontkomen. Toch blijkt de soort homo sapiens buitengewoon succesvol. De mens is helemaal niet het sterkste dier. Ik sprak al van de apenhand hierboven. Een grote hond is voldoende om een mens uit te schakelen, en tegen de meeste roofdieren is een mens alléén kansloos. Niettemin evolueerde hij tot dé jager bij uitstek, waarvoor zelfs dieren die véél groter en sterker dan hem zijn op de vlucht gingen voor hem. De mens heeft redelijk goede ogen, maar de eerste de beste arend ziet honderd keer scherper dan hij en kan véél efficiënter een afstand inschatten. Onze oren werken niet echt slecht, maar honden horen vele geluiden die wij niet eens waarnemen. (Daartegenover staat dat honden een geluidsbron moeilijker kunnen lokaliseren dan wij.) Ons (smaak- en) reukzintuig is slechts een "grapje" van moeder natuur; niet voor niets doen we beroep op een hondenneus die honderdduizend keer efficiënter is. En toch wist de mens het - ondanks dat zijn zintuigen inferieur zijn aan die van vele andere dieren - tot (voorlopige) koning van de schepping te schoppen. De evolutieleer is dus niet zo simpel als jij voorstelt... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | |||
|
![]() Citaat:
Nu, als jij wil beweren dat jij mensen kent die zonder medicatie, zonder enige hulp van de moderne wetenschap genezen zijn van kanker, artrose, MS & zelfs verlamming, be my guest, hoop dat je solide bewijzen hebt, want ik geloof hier geen bal van. Kanker is geen ziekte vergelijkbaar met een griep, het is niet iets waarvan je zomaar van kan genezen. Zie deze pagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kanker Hetzelfde kan ook gezegd worden over die andere aandoeningen. Als jij effectief kan bewijzen dat deze personen aan deze zaken lijden, en genezen zijn door middel van gebed, wel, ik denk dat je direct op TV kan komen dan. En als je dit echt geloofd, en je hebt kinderen, ga toch eerst langs bij de dokter voor je het lot van kinderen overlaat aan een overtuiging die wel eens fataal zou kunnen aflopen voor die kinderen. Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Menswetenschappen zijn géén positieve wetenschappen zoals bvb. wiskunde of natuurkunde. In menswetenschappen wordt er dus een minder absolute definitie van het begrip "waarheid" gehanteerd dan in de wiskunde. Er is dus meer plaats voor discussie en gedachtenwisseling, terwijl je bvb. in de scheikunde er niet over moet discussieren dat, wanneer je twee atomen waterstof en één atoom zuurstof samenbrengt, beide waterstofatomen "verbranden", en het restproduct eenvoudig water is. Mensen die de huidige antropologie, én de evolutietheorie die daarvan deel uitmaakt, in twijfel trekken, kunnen evengoed andere menswetenschappen onderuithalen: psychologie is dan ook maar een "geloof", en hetzelfde geldt voor sociologie en economie. Terwijl elke econoom toch uit ervaring weet dat er bepaalde economische wetmatigheden zijn die (bijna) voorspelbaar optreden, omdat de mens nu eenmaal een dier is dat reageert zoals het reageert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De onderliggende reden was steeds dezelfde: mensen vonden het idee alleen al dat wij (van ver of van dichtbij) familie zijn aan die "vieze vuile domme apen" beledigend. Dat zij, gelovigen nochtans, vergaten dat die "vieze vuile domme apen" toevallig óók schepselen Gods waren (ook volgens de bijbel, en ik vermoed dat de koran dezelfde stelling doet) ontsnapte eenvoudigweg aan hun aandacht. Hoe kan je nu een schepsel Gods "vies, vuil en dom" noemen? Waar haalden (halen?) gelovigen die pretentie vandaan om datgene, wat zij geloven Gods schepping te zijn, zo zwaar te bekritiseren? Omdat de aap dus - net als wij - een schepsel Gods is, verdient het beest de eerbied die wij, gelovigen, de hele schepping Gods verschuldigd zijn. Diezelfde eerbied die mij ertoe brengt om bvb. zuinig om te gaan met mijn auto, om het milieu al niet méér te belasten dan het al is; diezelfde eerbied die me soms ertoe brengt gewoon God te danken voor een mooie regenboog. Dat Darwin vooral vanuit gelovige (christelijke) hoek tegenstand ondervond hoeven we hém niet aan te rekenen, maar wel de christelijke "lobby" uit die tijd. En zij zijn in de eerste plaats verantwoordelijk voor het ontstaan van het misverstand dat de mens een "zoon" is van de aap, en geen "neef". Vandaag hoor je veel moslims Darwin op de helling zetten, en om identiek dezelfde onderhuidse reden als waarom christenen dat deden bij leven van de man. Ik ben erg blij met jou een moslim te ontmoeten die de culturele achtergrond en het geloof eventjes kan laten voor wat ze zijn, omdat we in de wetenschap ons nooit mogen laten leiden door culturele of religieuze beslommeringen. En precies dat, beste Uh-Huh, verwijt ik die creationisten: het inbouwen van beslommeringen waarvan je heel makkelijk kan aantonen dat zij niks, maar dan ook niks met de aangelegenheid an sich vandoen hebben: religieuze en/of culturele maatstaven. Zij vallen bovendien de evolutieleer aan, als zou antropologie een positieve wetenschap zijn. Jij en ik weten dat het over een menswetenschap gaat (zie mijn vorige bijdrage) waar een iets minder stringente definitie van het begrip "waarheid" wordt gehanteerd dan in de positieve wetenschappen. Laatst gewijzigd door ElFlamencoLoco : 5 september 2006 om 19:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
[quote]2. Too few supernova remnants. Citaat:
http://www.talkorigins.org/faqs/supernova/#BM10 Citaat:
Hier nog eentje: http://www.lbl.gov/Science-Articles/...supernova.html Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Lees dit eens anders: http://www.nineplanets.org/kboc.html Citaat:
Citaat:
![]() Laten we stellen dat er geen rekening gehouden wordt met tectonische platen, en het feit dat sediment niet gelijkaardig verdeeld is over oceaan bodem. Hier vindt je wat meer over de sediment verdeling: http://www.ngdc.noaa.gov/mgg/sedthick/sedthick.html http://www.ngdc.noaa.gov/mgg/image/sedthick9.jpg Citaat:
Anyway, zie hier voor meer info: http://www.asa3.org/archive/evolution/199606/0051.html Citaat:
Citaat:
http://www.agu.org/revgeophys/roberp01/roberp01.html Citaat:
(Kerel had nog nooit gehoord van geologie zekers?) Citaat:
Citaat:
Wat het dino DNA gedeelte betreft: Citaat:
Citaat:
http://www.talkorigins.org/faqs/po-halos/gentry.html En een iets kortere uitleg: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
http://www.csun.edu/~vcgeo005/gentry/tiny.htm Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hier zie: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nu, indien je nog creationistische sites wilt linken, lees eerst eens (en verifieer) of ze wel kloppen.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
|
![]() De verschillende uitgangspunten van deze overigens knappe topic, lijken zowaar in dezelfde lijn te liggen als dit pittig onderonsje:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=51513 ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik ken mensen persoonlijk die zo genezen zijn. Mijn eigen vrouw van astma. Het is aan U om dit aan te nemen of te denken dat ik lieg. Zo be it. Je denkt toch niet dat ik iedereen ga optrommelen hierover voor bewijzen. (Die toch niet worden aangenomen, wat bij de vtm al is gebeurd)Ik heb wel wat beters te doen. Als men nog niet inziet hoe bijvoorbeeld een babietje zo onvoorstelbaar prachtig en volmaakt kan zijn en beweren dat dit zo maar vanzelf is voort gekomen uit wat modder en energie, hoe kan dan ooit iemand aannemen dat er een God is die geneest. Natuurlijk niet. Het is de instelling van de persoon zelf, die wilt geloven in niets,en veel ongelofelijk veel toeval.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je stelt : Wie zegt dat de (aap) mens superieur is aan de aap . Even verder stel je :Uiteraard is de mens superieur aan de aap ; volgens mij is dat serieuze tegenspraak . om nadien te eindigen met " de mens is de koning van de schepping ". Als de aapmens al niet superieur is aan de aap , of at least de " aapachtige " zoals darwinisten dit zouden noemen , hoe kan de mens dan superieur zijn aan alle andere levende wezens ? Het Darwinisme vertoont meer dan enkele serieuze gaten , het is hoe langer hoe meer een zeef . Laatst gewijzigd door Kaffer : 6 september 2006 om 03:19. Reden: ; vergeten |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
Gouverneur
|
![]() Upload error
Laatst gewijzigd door genehunter : 6 september 2006 om 09:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | |
Gouverneur
|
![]() Man, man man, wat een zever lees ik hier als vakidioot toch allemaal.
Ten eerste: ik krijg de indruk dat de evolutietheorie hier gelijkgesteld wordt aan Darwinisme. Beste leken: Darwinisme is een wetenschappelijk-filosofische stroming, geen theorie en is gewoon gedateerd. Een theorie evolueert, wordt verfijnd, gewijzigd naargelang nieuwe data, informatie of kennis. Gebruik die termen alsjeblieft correct, anders moet je er niet over discussiëren imho. De evolutietheorie stelt ook nergens dat de mens de koning is van de schepping, de evolutietheorie stelt ook nergens dat er een lijn zit in evolutie, evolutie heeft geen doel, geen ethos. Je ziet hoogstens een lijn als je achteruit kijkt. Evolutie houdt ook niet op met de mens, ze zal hoogstwaarschijnlijk eindigen met bacteriële levensvormen enkele millenia voor de zon zijn kritische expantiedrempel bereikt heeft. Maar dat is een hypothese, geen theorie. Ivm met de creationistisch dogma van de 1 met de 30 nullen kans. Dat is bijlange geen nobelprijswinnaar die dat postuleerde en besides: als je 5 jaar ervaring hebt met DNA, RNA en proteîne biochemie, dan zou je weten dat bepaalde mutaties een sterk verhoogde kans hebben te gebeuren, gewoon door de chemische fijnstructuur van de bouwstenen. As I type luister ik naar een uiteenzetting over protein secondary structure prediction door een gerenomeerd bioinformaticus, het vouwproces van proteïnen valt te voorspellen met relatief simpele modellen, niettegenstaande dat computers een vrij lange berekeningstijd nodig hebben. Dat toont alleen maar aan dat dergelijke complexiteit spontaan ontstaat uit de basiseigenschappen van kleinere entiteiten. De simpele geesten onder ons grijpen maar wat graag terug intelligent design, om de eenvoudige reden dat het menselijk brein as it is niet in staat is die complexiteit te bevatten. Citaat:
Het gaat er bij mij niet in. Het is toch niet omdat men het nu niet kan verklaren, gewoon omdat het probleem nu te complex is, dan het binnen afzienbare tijd niet te verklaren zal zijn? Het is echt zielig om te zien, dat mensen zonder wetenschappelijke opleiding, zonder enige rationaliteit, wetenschappelijke theorieën proberen onderuit te halen en als enige alternatief metafysiche en religiose entiteiten als verklaring geven. Maakt het feit dat de realiteit complexiteit en orde ontstaan is uit chaos het allemaal minder mooi? Is de zoektocht naar zingeving dan evolutionair zo voordelig dat dit in onze hersenstructuren ingebakken zit? Waarom moet er per se een God, het Toeval, de Creator aan te pas komen? Ik doe al 7 jaar aan wetenschap op hoog niveau, ik heb nog nooit de behoefte gehad aan een verklaring die niet rationeel van aard was. Laatst gewijzigd door genehunter : 6 september 2006 om 09:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#219 |
Minister
|
![]() Tja , gehandicapte kinderen, en wat nog gaat er mis in deze wereld.
Daar heeft de bijbel een antwoord op natuurlijk, de zondeval, de mens die zonder God voort wil. Maar ja dat geloof je niet natuurlijk.... Degeneratie van de mens, geen evolutie. We hebben allemaal min of meer genetische fouten, daarom ook dat inteelt mislukkingen voortbrengt. De zelfde gen. fouten hebben vermeerderd de kans daartoe. Daarom ook dat de mens in het begin wel kon trouwen in eigen gezin of familie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |