Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Bekijk resultaten enquête: Wat met de toekomst van de N-VA?
Geen toekomst, CD&V laat ze ooit vallen en dan zijn ze ongeloofwaardig waardoor ze niet boven de drempel raken 29 33,33%
Geen toekomst, ze worden opgegeten door de CD&V 28 32,18%
Er wacht de N-VA een mooie toekomst als onafhankelijke partij 15 17,24%
geen idee 15 17,24%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 december 2006, 22:20   #201
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster Bekijk bericht
Kijk, dat is zo'n gemakkelijk antwoord dat het me onwaarschijnlijk frustreert. Wachten zoals het VB op de "verrotting" van het hele systeem en ondertussen de handjes proper houden, daar geloof ik dus niet in. Elke politieke evolutie in een democratisch proces is ontstaan door compromissen. We kunnen reikhalzend uitkijken naar de ultieme crisis die België vanzelf zal doen splijten zoals bijvoorbeeld Tsjecho-Slowakije, maar wat geeft ons de garantie dat die er noodzakelijk aan zit te komen?
Die komt er zeker. De federale en Waalse kliek kunnen hun lopende rekeningen niet betalen, de vergrijzing groeit verder en de massale instroom vreemdelingen kost hopen geld.

Citaat:
Tweede argument tegen die "verrottings"-strategie: Het neutraliseert het politiek gewicht van het Vlaams-nationalisme. Wanneer het VB 20-25% Vlaams-nationale stemmen in de Kamer vertegenwoordigt, maakt ze die irrelevant.
Bij de SPA, CD&V, N-va, VLD ... zou dat Vlaams nationale gewicht wel relevant zijn omdat...?

Citaat:
Zij zijn immers niet bereid in een compromis te stappen, ook al houdt dat een aanzienlijke ontmanteling van België in en een grotere verzelfstandiging van Vlaanderen.
Bull shit! Niks geleerd van de geschiedenis? De 'met spijt in het hart' gesloten staatshervormingen zijn niet meer of minder geweest dan de levensverlenging van la belgique.

Citaat:
Niets gebiedt de onderhandelaars dus om rekening te houden met 25-30% Vlaams-nationalistische kiezers omdat die toch niet interessant zijn. Het hele "hete adem van het VB doet andere partijen vervlaamsen" geloof ik al evenmin: Het VB is er altijd als de eerste bij om alle andere partijen "belgicistisch" te noemen, dus is het nogal idioot om dat te koppelen aan het "hete adem"-argument.
Daarmee dat ze bij de verkiezingen in 2004 omter Vlaamst werden, daarmee dat de CD&V zich als Vlaamsvoelend profileerd, ...
Citaat:
Overigens geloof ik helemaal niet dat die "propere handjes"-filosofie van het VB een weldoordachte strategie is. Dat is mijns inziens een zwaktebod dat hen ervoor behoedt zichzelf ooit existentieële vragen te moeten stellen. Dat hen nooit zal vragen moed te betonen om aan hun achterban een compromis te verkopen. Nee, het VB voelt zich prima in de zetel waarin het zichzelf op Vlaams-nationaal gebied heeft genesteld: Zelf de nek niet uitsteken, maar met de hakbijl in de aanslag staan wachten om het hoofd af te slaan van iedereen die dat wel doet, omdat het "niet genoeg is" en er dus wel "verraad" in het spel moet zijn geweest...
Wat zijn die existentieële vragen dan wel?
Oud 13 december 2006, 22:22   #202
ilfalco
Minister-President

Standaard

Citaat:
Imo heeft het VB van nu heel veel weg van de VLD van '99, zij het een ethisch conservatievere en communautair scherpere versie, maar ook dat vind ik niet slecht.
en ze beiden de zekerheid dat ze nietd e weg vand e VLD op zullen gaan; Al was het maar door de haat van de pol correcten.

wat de vlaamse regering betreft ben je nog de criminele quota plannen en massale subsidie van de islam vergeten.

De islam is een even zo grote bedreiging voor vlaanderen dan de verfransing.
Een onafhankelijk vlaanderen met no-go area's voor vlamingen lijkt me ook niet alles.

Feit is ook dat het stjeefs kartel nog eens niet zou bestaan mocht het VB zo sterk niet staan; het is door het VB datd e andere partijen emt de lippen opgeschoven zijn naar meer vlaanderen. maar moed , neen die hebben ze nog steeds niet.. zelfs geen 5 minuten.

Op het tsjeefs kartel stemmen is op het acw stemmen en op het acw stemmen is voor belgie kiezen.

Laatst gewijzigd door ilfalco : 13 december 2006 om 22:24.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2006, 22:42   #203
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
wat de vlaamse regering betreft ben je nog de criminele quota plannen en massale subsidie van de islam vergeten.
.
Heel terechte opmerking.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
De islam is een even zo grote bedreiging voor vlaanderen dan de verfransing. .
Imo groter want de gevolgen zijn erger.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2006, 22:55   #204
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Kijk, dat is zo'n gemakkelijk antwoord dat het me onwaarschijnlijk frustreert. Wachten zoals het VB op de "verrotting" van het hele systeem en ondertussen de handjes proper houden, daar geloof ik dus niet in. Elke politieke evolutie in een democratisch proces is ontstaan door compromissen. We kunnen reikhalzend uitkijken naar de ultieme crisis die België vanzelf zal doen splijten zoals bijvoorbeeld Tsjecho-Slowakije, maar wat geeft ons de garantie dat die er noodzakelijk aan zit te komen?...

De kans is 100% dat die er zonder de staatshervormingen al lang geweest was. De kans dat het probleem Brussel dan geen probleem zou zijn geweest is eveneens heel groot.

De staatshervormingen hebben de vlamingen al hele lappen grondgebied, een minorisering van hun numerieke meerderheid en ongelofelijk veel geld gekost. In ruil kregen ze niks. NIKS. Ik beschouw mijzelf namelijk niet als een soort wezen dat inherent inferieur is aan een franstalige. Dus waar de vlamingen voor betaalden waren zaken die elk zelfrespecterend mens als de normaalste zaak van de wereld beschouwt.

Ik kan niet begrijpen dat anno 2006 er nog steeds 'vlaams-nationalisten' zijn die dat blijkbaar wel denken. Ik wens geen prijs te betalen voor iets wat ik als een recht beschouw. Ik ben bereid om Wallonië gedurende een welomlijnde periode en open manier financieel te ondersteunen na de splitsing op voorwaarde dat die aimabel verloopt. Maar dat is dan ook de enige toegift die ik wil doen. (De brusselaars kiezen zelf per referendum wat zij willen doen)

Om het met een analogie te zeggen. Beeldt u in dat uw lief u het bloed onder de nagels vandaan pest, haar eigen geld verbrast eveneens een serieus stuk van uw geld verbrast, geen greintje respect voor u heeft en er geen enkele hoop op beterschap is. U hebt haar nooit anders gekend.

Gaat u dan een nieuwe auto voor haar kopen als ze belooft in ruil u op vrijdag een uurtje een pint te laten gaan drinken met de maten? (met veel kans dat ze u al na 30m lastigvalt).

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 13 december 2006 om 23:03.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2006, 01:48   #205
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Is al gebeurd. Er staat niets meer in het programma van het VB waar ze nog op kunnen gepakt worden.
De 'vernieuwing ' zal echter nooit ver genoeg gaan zolang het VB de Vlaamse onafhankelijkheid nastreeft.

De N-VA is al blij als ze aan het confederalisme mag meewerken. Wat in feite neerkomt op het rekken van de Belgische doodstrijd.
O ja?
U had bijna weer uw stem gegeven aan de NVA (met JMDD). (Althans u hebt gezegd dat u dat weer wilde overwegen).
Waarom? Omdat u zich zo ''thuisvoelt'' bij het VB?

Op dit forum hebben meer VB-stemmers zich zo geuit. Waarom? Omdat er toch meer behoefte is aan een genuanceerdere partij die meepraat?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2006, 01:53   #206
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Goh, ik geloof toch niet in de kracht van de liberale parlementaire democratie .
Dan moet u ook niet meer zeuren over die belgische democratie.

Citaat:
Of wil je dat ze wat spelen in hun hoekje �* la n-va?
In feite hebben ze dat gedaan. En ze hebben 1 miljoen kiezers, de grootste partij van heel België dus.
Edoch...
Blijkbaar dring ik niet door. Had ik ook niet verwacht. U bent als de man op wiens grafsteen staat: ''Maar ik had voorrang''.

Ja, het VB heeft 1 miljoen stemmen. En nu?
Oud 14 december 2006, 08:23   #207
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Ik vermoed dan ook dat een stem voor CD&V voor heel wat mensen meer een stem "anti-paars" is, dan een stem "voor iets anders".
Die stem mag dan wel 'anti-paars' zijn, maar het resultaat of het daaropvolgende beleid is pro-paars.
Het cd&v is een paarse partij an sich.
(Wie kan daar eigenlijk aan twijfelen?)
De komende verkiezingen gaan over een keuze tussen het establishment, de politieke klasse en het belang van de gewone burger, het volk quoi.
In de huidige warboel van vreemdelingen en criminaliteitsproblemen, fiscaal en financieel wanbeleid, de Waals / Vlaamse tegenstellingen is polarisatie en populisme m.i. het enige politiek (echt) correcte antwoord van de bezorgde Vlaamse burger.

Laatst gewijzigd door stab : 14 december 2006 om 08:38.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2006, 08:31   #208
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier Bekijk bericht
Maar hierover niet. Het VB is in de eerste plaats een nationalistische dus collectivistische partij, geen liberale.
De huidige vrij collectivistische samenleving lijkt mij veeleer het resultaat te zijn vh Belgisch nationalisme, niet vh Vlaams patriotisme.
Wel integendeel, Vlaams nationalisme is voornamelijk steeds vrij rechts geweest, conservatief en in zekere mate liberaal.
Oud 14 december 2006, 10:39   #209
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Die stem mag dan wel 'anti-paars' zijn, maar het resultaat of het daaropvolgende beleid is pro-paars.
Het cd&v is een paarse partij an sich.
(Wie kan daar eigenlijk aan twijfelen?)
De komende verkiezingen gaan over een keuze tussen het establishment, de politieke klasse en het belang van de gewone burger, het volk quoi.
In de huidige warboel van vreemdelingen en criminaliteitsproblemen, fiscaal en financieel wanbeleid, de Waals / Vlaamse tegenstellingen is polarisatie en populisme m.i. het enige politiek (echt) correcte antwoord van de bezorgde Vlaamse burger.
Onder 'paars' versta ik wel iets anders dan het constant zoeken naar grijze compromissen tussen links en rechts. Enkel in dat laatste opzicht is de CD&V 'paars' te noemen.

Paars staat voor mij voor het rampzalige beleid dat we de afgelopen 7 jaar over ons hoofd hebben gekregen. Gaande van de 'open debatcultuur' van paars-groen (weetjenog?) naar het fameuze 'voluntarisme' waarmee onze premier vooral veel belooft, maar nagenoeg niks realiseeert. Paars staat voor de hardnekkigheid waarmee excellenties weigeren om hun verantwoordelijkheden op te nemen wanneer hun falen op de meest pijnlijke manieren aan het licht komt. Met een greintje integriteit hadden figuren als Onckelinckx, Dewael, Flahaut, Reynders en Vandenbossche allang uit eigen beweging hun matten gerold. (en ik ben zeker onvolledig in het lijstje) De staatsfinanciën zijn een ab-so-lu-te ramp; hoe groot de malaise wel is onder het oppervlak van de boekhoudkundige trukendoos, zal vrij snel na de verkiezingen blijken. Tenminste... als dezelfde paarse kopstukken niet in hun zeteltjes blijven zitten. D�*�*r vrees ik eerlijk gezegd véél meer voor dan voor een mislukte ronde staatshervorming.

En nu mag je veel zeggen over de aard van de CD&V, zeer veel zelfs... ik kan er ook een cynisch liedje over afsteken. Maar dergelijk verregaand gesjoemel, dergelijke leugenachtige valsheid en criminele incompetentie heb ik NOOIT meegemaakt onder een Rooms-rode of Rooms-blauwe regering, zélfs al moeten we onze uit de klauwen gelopen staatsschuld voor een groot stuk op hun bord leggen.

Het enige wat ik hier nog kwijt wou, was dat ik mijn stem wil laten meetellen en niet -zoals de zetelende excellenties dat het liefste zouden zien- blanco of VB stemmen. Want beide opties komen in de praktijk op exact hetzelfde neer. En ja, ik vind het doodjammer dat NVA de stap naar de zelfstandigheid niet heeft gemaakt...

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2006, 10:53   #210
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tsja, toen we lid wilden worden van de EVA werden we door die sympathieke jongens van Spirit geveto'd.
Bestaan er daar persberichten, of zoiets, over?
Oud 14 december 2006, 14:06   #211
C uit W

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Dan moet u ook niet meer zeuren over die belgische democratie.
Jawel; ik wil er namelijk van af.

Citaat:
Blijkbaar dring ik niet door. Had ik ook niet verwacht. U bent als de man op wiens grafsteen staat: ''Maar ik had voorrang''.
Ge dringt wel door, maar het is zever wat je verteld.
Citaat:
Ja, het VB heeft 1 miljoen stemmen. En nu?
Wordt het democratisch deficiet in dit land pijnlijk duidelijk.
Nu worden die stemmen niet gebruikt ter verdediging van een falend beleid.
Oud 14 december 2006, 14:08   #212
C uit W

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Onder 'paars' versta ik wel iets anders dan het constant zoeken naar grijze compromissen tussen links en rechts. Enkel in dat laatste opzicht is de CD&V 'paars' te noemen.

Paars staat voor mij voor het rampzalige beleid dat we de afgelopen 7 jaar over ons hoofd hebben gekregen. Gaande van de 'open debatcultuur' van paars-groen (weetjenog?) naar het fameuze 'voluntarisme' waarmee onze premier vooral veel belooft, maar nagenoeg niks realiseeert. Paars staat voor de hardnekkigheid waarmee excellenties weigeren om hun verantwoordelijkheden op te nemen wanneer hun falen op de meest pijnlijke manieren aan het licht komt. Met een greintje integriteit hadden figuren als Onckelinckx, Dewael, Flahaut, Reynders en Vandenbossche allang uit eigen beweging hun matten gerold. (en ik ben zeker onvolledig in het lijstje) De staatsfinanciën zijn een ab-so-lu-te ramp; hoe groot de malaise wel is onder het oppervlak van de boekhoudkundige trukendoos, zal vrij snel na de verkiezingen blijken. Tenminste... als dezelfde paarse kopstukken niet in hun zeteltjes blijven zitten. D�*�*r vrees ik eerlijk gezegd véél meer voor dan voor een mislukte ronde staatshervorming.
En met wie gaat de CD&V samenwerken denk je? Wiens rug zullen ze moeten dekken?
Oud 14 december 2006, 14:18   #213
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Bestaan er daar persberichten, of zoiets, over?
Een tijdje terug stond daarover een artikel in het ledenblad:

http://www.n-va.be/assets/docs/n-vm06-05.pdf
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2006, 15:12   #214
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En met wie gaat de CD&V samenwerken denk je? Wiens rug zullen ze moeten dekken?
Als het een beetje meezit, dan kan een tripartite ei zo na nog vermeden worden. (m.i. had NVA wel het potentieel om zich daar autonoom tussen te schuiven; zo gek veel zetels heb je daar niet voor nodig) Maar je hebt gelijk... het is een traditie dat elke coalitie de voorgaande afdekt. Zo gaat dat nu eenmaal in ons systeem.

Maar wat ik hoop -en ik heb er wel min of meer vertrouwen in- is dat er een eind zal komen aan de wegmoffel-operaties die we nu al drie jaar meemaken onder paars. De eerste begroting van de nieuwe regering zal een pijnlijke confrontatie zijn; dat weet men nu al binnen alle partijen. En als ik dan moet kiezen (en voor alle duidelijkheid: dat moeten we allemaal), dan liever niet voor één van de struikrovers. CD&V is niet meteen een toonbeeld van orthodoxie, maar heeft zich toch nooit in dezelfde mate verbrand als de huidige paarse pummels.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2006, 15:22   #215
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Een tijdje terug stond daarover een artikel in het ledenblad:

http://www.n-va.be/assets/docs/n-vm06-05.pdf
merci voor de link!
Oud 14 december 2006, 15:27   #216
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juan Bekijk bericht
omdat dat een etnocentristische, ultraliberale en racistische partij is, tsjien
VB ultraliberaal..... ???????????????????????????????????

tja... allez vooruit dan maar zekers.....

Daarom dat Dedecker zei dat hij niet tot het VB wilde toetreden omdat hij liberaal was.... tja....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2006, 15:50   #217
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Jawel; ik wil er namelijk van af.
Van de democratie?

Citaat:
Ge dringt wel door, maar het is zever wat je verteld.
Natuurlijk. U heeft een veel betere oplossing.

Citaat:
Wordt het democratisch deficiet in dit land pijnlijk duidelijk.
Was dat nog niet duidelijk dan?

Citaat:
Nu worden die stemmen niet gebruikt ter verdediging van een falend beleid.
Nee. Waarvoor dan wel? Voor het installeren van nieuw beleid?
Oud 14 december 2006, 18:07   #218
C uit W

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Van de democratie?
De liberaal belgische
Citaat:
Natuurlijk. U heeft een veel betere oplossing.
Ja, de boel opblazen
Citaat:
Was dat nog niet duidelijk dan?
Je kan ze er niet genoeg aan herinneren
Citaat:
Nee. Waarvoor dan wel? Voor het installeren van nieuw beleid?
In elk geval niet voor het steunen van dit misdadig beleid.

Laatst gewijzigd door C uit W : 14 december 2006 om 18:08.
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2006, 21:22   #219
Kristof Miele
Provinciaal Statenlid

Kristof Miele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Nu het debacle afgelopen is met JMDD...

Wat denkt u over de toekomstkansen van N-VA?
Zo'n vertwijfeld zwalpend aanhangsel van het linkse ACW heeft geen toekomst!
Kristof Miele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2006, 23:22   #220
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Die historie met de EVA ken ik (vooral Nelly Maes heeft daar een smerige rol gespeeld). Maar om bij de Spaanse Partido Popular, de Italaanse Forza Italia en de Noord-Ierse Ulster Unionist Party te gaan kruipen, moet je het toch al erg zitten hebben.
En de Südtirolischer Volkspartei, de nationalistische partij van Duitstaligen in Italië. T is ook niet allemaal kommer en kwel.

In elk geval moet je dat ook kunnen relativeren: De N-VA heeft enkele weken geleden toen er gestemd werd over een motie om de Spaanse regering aan te manen met de ETA te spreken een bijzonder dissidente stem laten horen in haar fractie.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be