![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Kan men geen voorrang en behoorlijke loonsverhogong toekennen aan tweetaligen Nl Fr ?
Zo moeilijk is dat toch niet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Als separatisten zijn wij de enige echte progressieve kracht in dit land, die een betere staatstructuur wilt. Wij zijn de enigen die niet bang zijn van verandering. Dan moeten we dus ook nieuwe opties leren overdenken. Voor een verstandig en beredeneerd inzicht zul ja van mij nooit pek en veren krijgen, zelfs al ben ik er niet akkoord mee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Stel gratis cursussen Nederlands ter beschikking. En als er zich 10 ééntaligen aanbieden voor een tweetalige job, mag je ze van mijn part allemaal terugsturen. Als ze gratis Nederlands kunnen aanleren, hebben ze geen enkel excuus meer om zich eerst van de tweede taal kennis te maken, eer ze zich terug aanbieden. Citaat:
Hetgeen het Brussels Gewest vandaag doet, is ze stellen een vacature open waarvoor je Nederlands moet kennen, maar als je het niet kent is het even goed. Wat voor een manier van werken is me dat? Geen Nederlands, geen job. Simpel. Als de Franse Gemeenschap wil dat hun scholieren nadien aan de slag kunnen in Brussel, dan zullen ze échte cursussen Nederlands moeten geven, en niet de schijncursussen (zoals vandaag) die onderwezen worden door Nederlandsonkundige leerkrachten.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het geven van incentives zoals een bonus voor degenen die slagen voor een examen nederlands is inderdaad een goed idee, en er zijn nog zulke hulpmiddelen. Het Brussels Gewest heeft recent een verantwoordelijke aangeworven om een strategie uit te werken die moet resulteren in meer tweetalige mensen bij de hoofdstedelijke overheidsdiensten. @Jaani: Ik denk dat je met alle respect het geven van verplichte cursussen nederlands iets te eenvoudig ziet. Dat het geven van degelijke cursussen een grote rol kan spelen is duidelijk, maar er stellen zich een aantal praktische moeilijkheden : - Bij de aanwervingsprocedure kan de werkgever zich dikwijls (en zeker in de zorgsector) niet veroorloven om ééntalige kandidaten naar huis te sturen als er geen tweetalige zijn. Die functies moeten ingevuld worden, en dus moet er in dit geval wel een ééntalige worden aangeworven. - Eens aangeworven kan je een werknemer wel stimuleren om cursus te volgen, maar je kan bijvoorbeeld niet eisen dat een werknemer na de werkuren bijles volgt. Dat kan niet volgens het arbeidsreglement. Die cursussen moeten dan dus binnen de werkuren worden georganiseerd als je ze verplicht wil maken, en dat betekent dan weer dat er tijdens die uren door de cursisten niet wordt gewerkt. Dikwijls is dat niet werkbaar omdat je op die manier de dienst niet draaiende kan houden. Waar het wel zou kunnen moet je dan ook nog rekening houden met de motivatie van de werknemer. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat als je iemand forceert om een cursus te volgen die daar eigenlijk niets bij te winnen denkt te hebben, je even goed tegen de muren kunt praten. Puur weggegooid geld en verloren moeite is het dan, want die persoon gaat daar gewoon zitten zonder veel te leren, en in de praktijk zal hij of zij nog steeds dé nederlandstalige collega erbij roepen aan het loket als er zich een nederlandstalige klant aandient. Een andere optie is om cursussen nederlands buiten de werkuren (dus op vrijwillige basis) te promoten door er concrete voordelen voor de werknemer aan te verbinden. Dat kan een financiële bonus zijn, of iets in natura. (Zie voorstel Luc hierboven.) Maar het hoeft niet noodzakelijk een bonus te zijn, je kan de dienst bijvoorbeeld ook zo organiseren dat de kennis van het nederlands deuren opent naar meer interessante functies (promotie) of meer verantwoordelijkheid. Dat hier allemaal nog veel aan kan verbeteren daar ben ik het volledig mee eens, maar ik zie de laatste jaren een positieve evolutie, en ik denk dat we ook op een positieve, constructieve manier over de problematiek moeten blijven nadenken, mét de franstaligen en niet tégen hen. Dat wil niet zeggen dat we niet waakzaam moeten blijven, maar een bewust confronterende onderhandelingshouding heeft nog nooit voor een oplossing gezorgd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door luc broes : 5 januari 2007 om 11:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar hoe zou je zelf zijn? Stel dat je gaat solliciteren als loketbediende in het gemeentehuis van Dinant. Ze vragen je of je Frans kent, en je geeft ongenegeerd toe dat je geen letter Frans kent. Je wordt aangenomen, ze maken vriendelijk duidelijk dat ze het "tof" zouden vinden als je een cursus Frans zou volgen, maar voorts kan je alle Franstalige formulieren doorschuiven naar je Franskundige collegae. Denk je dat het lang zal duren?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 |
Minister
|
![]() Dan zouden de alarmbellen, belangenconflicten en discrimantiebeschuldigu¡ingen je eerstdaags om de oren vliegen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Neem nu de Dansaertwijk. Je kan daarvan denken wat je wil, maar het is wel een interessant fenomeen : een sterke intrek van jonge nederlandstalige mensen heeft die wijk in 10 jaar een heel ander karakter gegeven. Ik wil in het midden laten of dat een aangenaam karakter is, maar als je in die buurt een bakker binnenstapt dan wordt je éérst in het nederlands aangesproken. Logisch, want het merendeel van de klanten spreken er nederlands als moedertaal. Het recept voor een echt tweetalig Brussel is dus eenvoudig : Er moeten gewoon meer nederlandstaligen komen wonen. Het massaal bijscholen van de overweldigende meerderheid van franstalige Brusselaars is daarvoor geen alternatief. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar hoe komt het dat ze geen Nederlands kennen als Nederlands een verplicht vak is in het Franstalig Brussels onderwijs?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Pardon? Kan je mij dat even uitleggen?
Brusselaars zijn tot nader order Brusselaar, Belg en Europeaan. Historisch zijn het ook nooit Vlamingen geweest. Citaat:
Citaat:
Je moet afstappen van het idee dat je door scholing mensen kan "creëren" die in het dagelijks leven perfect tweetalig zijn. De meeste mensen hebben een moedertaal die ze vlot spreken, en dan misschien nog een tweede en een derde taal die ze min of meer beheersen maar die ze alleen gebruiken als dat nodig is. In Brussel zijn niet alleen de meeste jongeren van huis uit franstalig (dus nederlands wordt die tweede taal), maar ze kunnen ook overal terecht in het frans (winkels, administratie, etc.). Dat maakt dat de motivatie om actief nederlands te leren bij de meesten nul is, en dat is begrijpelijk. Je kan dat maar op één manier wijzigen en dat is door het interessant te maken om nederlands goed te beheersen. Als er meer competitie zou komen op de jobmarkt van nederlandstaligen die het frans machtig zijn, dan zal er automatisch meer nederlands geleerd worden. Dus ik herhaal nog eens mijn vraag : Waar zijn de Vlaamse Brusselaars? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
|
![]() Citaat:
Het recept voor een echt tweetalig Brussel is Nl Fr als verplichte talen in het onderwijs anders geen diploma. En strikte eis (niet zomaar om te lachen) voor die bepaalde jobs is Nl Fr vereist ofwel geen aanstelling. Zoals een ingenieur ook moet kunnen rekenen als hij een benoeming wil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Je zegt dat de Franstalige Brusselaars geen Nederlands kennen omdat ze dat toch niet nodig hebben in hun job; en nadien zeg je dat je geen kennis van het Nederlands kan eisen omdat ze het tóch niet kennen. Ik herhaal mijn antwoord: Alle Brusselaars zijn Vlamingen. Ongeacht hun taal.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
|
![]() Citaat:
Mijn punt is : de onkennis bij sommigen van het Nederlands gaat wel iets verder dan het niet zo vloeiend zijn (ik ben ook niet zo vloeiend in het Frans). Degelijke educatie maakt dus wel een verschil.
![]() |
![]() |
#215 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Een lege slogan als "Alle Brusselaars zijn Vlamingen" is misschien leuk voor een betoging maar snijdt hoegenaamd geen hout. Dit soort slogans kan ook niet de massale exodus van vlamingen uit Brussel verbergen die enkele decennia geleden het terrein heeft vrijgemaakt voor een grootscheepse instroom van franstaligen die daar wel nog wilden wonen. Dat ze terugkomen, die vlaamse bannelingen, als ze toch zo inzitten met het lot van de nederlandse taal in Brussel. Laatst gewijzigd door Doki : 5 januari 2007 om 20:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Met die arrogante kereltjes kan je best gewoon doorpraten in het nederlands. Die draaien snel bij, of ze gaan een collega halen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Bovendien zijn die migranten overgeschakeld op het Frans omdat de heersende klasse in België Franstalige is. De doorsnee Congolees sprak immers Lingala ipv Frans, en de Marokaan of Algerijn Berbers. Dan hebben we het nog niet over de Turkse of Oost-Europese migranten...
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 5 januari 2007 om 20:17. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En ik vind ook geen verklaring voor de vlamingen die Brussel hebben verlaten en het dan erg vinden dat franstaligen hun plaats hebben ingenomen. Dat de meeste mensen op frans zouden zijn overgeschakeld omdat het sjieker is dat is niet waar. En zelfs al zouden sommigen dat gedaan hebben, dan is dat misschien dom maar toch wel hun recht zeker? Als ik nu toevallig duits een heel sjieke taal zou vinden en ik spreek alleen maar duits meer? Wie houdt me tegen? Ik moet het blijven herhalen : Als de nobele ridders der nederlandse taal zich terug in Brussel zouden komen vestigen dan zou er misschien een echt herstel van het taalevenwicht komen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#220 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het is het Belgisch establishment dat aan de basis ligt van de verfransing van Brussel. Neem die weg, en de verfransing zal stilvallen. Citaat:
Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 5 januari 2007 om 20:44. |
||||
![]() |
![]() |