Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2007, 21:51   #201
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Kan men geen voorrang en behoorlijke loonsverhogong toekennen aan tweetaligen Nl Fr ?
Zo moeilijk is dat toch niet?
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 21:53   #202
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik dacht dat ik voor die uitspraak ging besmeurd worden met pek en veren.
Ik ben geen belgicist, hé Jaani. Ik ben niet verknocht aan structuren uit het verleden alleen omdat ze in het verleden bestonden.

Als separatisten zijn wij de enige echte progressieve kracht in dit land, die een betere staatstructuur wilt. Wij zijn de enigen die niet bang zijn van verandering. Dan moeten we dus ook nieuwe opties leren overdenken.

Voor een verstandig en beredeneerd inzicht zul ja van mij nooit pek en veren krijgen, zelfs al ben ik er niet akkoord mee.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 22:21   #203
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
1. Willen we eens een testje doen om te kijken hoeveel Vlamingen het Frans goed machtig zijn na het behalen van hun diploma secundair onderwijs? Wat je van Vlaamse jongeren niet verhoopt mag je van de Brusselse ook niet verwachten, al zullen ze doorgaans wel heel wat beter zijn.
OK! Doe de test eens. Ga eens kijken hoevel % van de Brusselaars in Nederlandstalige scholen Frans kennen.

Citaat:
2. Er zijn voor al die functies aanwervingscriteria, en het is niet zo dat talenkennis geen rol speelt. Maar nog eens, als men de keuze heeft uit 10 franstalige kandidaten voor en functie dan zal het waarschijnlijk een franstalige worden. Zou het beter zijn om al die functies oningevuld te laten? En met alle respect de vergelijking met de kerncentrale gaat niet echt op.
Als je met een werkloosheid van tussen de 20 en de 25% zit, zal zich niet echt het probleem stellen van jobs die niet ingevuld geraken. Het probleem stelt zich bij de opleidingen.
Stel gratis cursussen Nederlands ter beschikking. En als er zich 10 ééntaligen aanbieden voor een tweetalige job, mag je ze van mijn part allemaal terugsturen. Als ze gratis Nederlands kunnen aanleren, hebben ze geen enkel excuus meer om zich eerst van de tweede taal kennis te maken, eer ze zich terug aanbieden.

Citaat:
3. Als we ons als nederlandstaligen voor dit soort functies zo vierkant opstellen, dan zijn we niet alleen onrealistisch (die chauffeurs zullen nooit allemaal goed tweetalig zijn), maar dan moeten we ons ook niet verwonderen als sommige franstaligen ook vierkant gaan beginnen doen. Nog eens : waar zijn de nederlandstalige kandidaat-chaufeurs?
Leidt ze dan op! Stuur ze naar de scholen! Geef hen cursussen Nederlands!

Hetgeen het Brussels Gewest vandaag doet, is ze stellen een vacature open waarvoor je Nederlands moet kennen, maar als je het niet kent is het even goed. Wat voor een manier van werken is me dat?
Geen Nederlands, geen job. Simpel. Als de Franse Gemeenschap wil dat hun scholieren nadien aan de slag kunnen in Brussel, dan zullen ze échte cursussen Nederlands moeten geven, en niet de schijncursussen (zoals vandaag) die onderwezen worden door Nederlandsonkundige leerkrachten.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 08:47   #204
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Kan men geen voorrang en behoorlijke loonsverhogong toekennen aan tweetaligen Nl Fr ?
@Luc:
Het geven van incentives zoals een bonus voor degenen die slagen voor een examen nederlands is inderdaad een goed idee, en er zijn nog zulke hulpmiddelen. Het Brussels Gewest heeft recent een verantwoordelijke aangeworven om een strategie uit te werken die moet resulteren in meer tweetalige mensen bij de hoofdstedelijke overheidsdiensten.

@Jaani:
Ik denk dat je met alle respect het geven van verplichte cursussen nederlands iets te eenvoudig ziet. Dat het geven van degelijke cursussen een grote rol kan spelen is duidelijk, maar er stellen zich een aantal praktische moeilijkheden :

- Bij de aanwervingsprocedure kan de werkgever zich dikwijls (en zeker in de zorgsector) niet veroorloven om ééntalige kandidaten naar huis te sturen als er geen tweetalige zijn. Die functies moeten ingevuld worden, en dus moet er in dit geval wel een ééntalige worden aangeworven.

- Eens aangeworven kan je een werknemer wel stimuleren om cursus te volgen, maar je kan bijvoorbeeld niet eisen dat een werknemer na de werkuren bijles volgt. Dat kan niet volgens het arbeidsreglement. Die cursussen moeten dan dus binnen de werkuren worden georganiseerd als je ze verplicht wil maken, en dat betekent dan weer dat er tijdens die uren door de cursisten niet wordt gewerkt. Dikwijls is dat niet werkbaar omdat je op die manier de dienst niet draaiende kan houden. Waar het wel zou kunnen moet je dan ook nog rekening houden met de motivatie van de werknemer. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat als je iemand forceert om een cursus te volgen die daar eigenlijk niets bij te winnen denkt te hebben, je even goed tegen de muren kunt praten. Puur weggegooid geld en verloren moeite is het dan, want die persoon gaat daar gewoon zitten zonder veel te leren, en in de praktijk zal hij of zij nog steeds dé nederlandstalige collega erbij roepen aan het loket als er zich een nederlandstalige klant aandient.
Een andere optie is om cursussen nederlands buiten de werkuren (dus op vrijwillige basis) te promoten door er concrete voordelen voor de werknemer aan te verbinden. Dat kan een financiële bonus zijn, of iets in natura. (Zie voorstel Luc hierboven.) Maar het hoeft niet noodzakelijk een bonus te zijn, je kan de dienst bijvoorbeeld ook zo organiseren dat de kennis van het nederlands deuren opent naar meer interessante functies (promotie) of meer verantwoordelijkheid.

Dat hier allemaal nog veel aan kan verbeteren daar ben ik het volledig mee eens, maar ik zie de laatste jaren een positieve evolutie, en ik denk dat we ook op een positieve, constructieve manier over de problematiek moeten blijven nadenken, mét de franstaligen en niet tégen hen. Dat wil niet zeggen dat we niet waakzaam moeten blijven, maar een bewust confronterende onderhandelingshouding heeft nog nooit voor een oplossing gezorgd.
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 11:40   #205
luc broes

Standaard

Citaat:
@Luc:
Het geven van incentives zoals een bonus voor degenen die slagen voor een examen nederlands is inderdaad een goed idee, en er zijn nog zulke hulpmiddelen. Het Brussels Gewest heeft recent een verantwoordelijke aangeworven om een strategie uit te werken die moet resulteren in meer tweetalige mensen bij de hoofdstedelijke overheidsdiensten.
Waarom moet een dergelijke voor de hand liggende maatregel die in een vrije markt normaal van kracht is niet reeds jaren geleden ingevoerd?
@Jaani:
Ik denk dat je met alle respect het geven van verplichte cursussen nederlands iets te eenvoudig ziet. Dat het geven van degelijke cursussen een grote rol kan spelen is duidelijk, maar er stellen zich een aantal praktische moeilijkheden :

- Bij de aanwervingsprocedure kan de werkgever zich dikwijls (en zeker in de zorgsector) niet veroorloven om ééntalige kandidaten naar huis te sturen als er geen tweetalige zijn. Die functies moeten ingevuld worden, en dus moet er in dit geval wel een ééntalige worden aangeworven.
Als voor een functie Nl Fr vereist is dan moet daaraan voldoen worden. Als voor een ingenieur rekenen vereist is moet daaraan voldaan worden.
Trouwens wordt Nl in alle Brusselse scholen aangeleerd. Waarom vindt men dan geen Nederlandstaligen? Omdat het maar een lachertje is?

- Eens aangeworven kan je een werknemer wel stimuleren om cursus te volgen, maar je kan bijvoorbeeld niet eisen dat een werknemer na de werkuren bijles volgt. Dat kan niet volgens het arbeidsreglement Er moet blijkbaar iets veranderd aan dat belacheijk reglement. Ik heb heel mijn leven nauurs bijgestudeeerd, en met plezier, ook talen!. Die cursussen moeten dan dus binnen de werkuren worden georganiseerd als je ze verplicht wil maken, en dat betekent dan weer dat er tijdens die uren door de cursisten niet wordt gewerkt. Dikwijls is dat niet werkbaar omdat je op die manier de dienst niet draaiende kan houden. Waar het wel zou kunnen moet je dan ook nog rekening houden met de motivatie van de werknemer. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat als je iemand forceert om een cursus te volgen die daar eigenlijk niets bij te winnen denkt te hebben, je even goed tegen de muren kunt praten. Puur weggegooid geld en verloren moeite is het dan, want die persoon gaat daar gewoon zitten zonder veel te leren, en in de praktijk zal hij of zij nog steeds dé nederlandstalige collega erbij roepen aan het loket als er zich een nederlandstalige klant aandient.
Een andere optie is om cursussen nederlands buiten de werkuren (dus op vrijwillige basis) te promoten door er concrete voordelen voor de werknemer aan te verbinden. Dat kan een financiële bonus zijn, of iets in natura. (Zie voorstel Luc hierboven.) Maar het hoeft niet noodzakelijk een bonus te zijn, je kan de dienst bijvoorbeeld ook zo organiseren dat de kennis van het nederlands deuren opent naar meer interessante functies (promotie) of meer verantwoordelijkheid.

Dat hier allemaal nog veel aan kan verbeteren daar ben ik het volledig mee eens, maar ik zie de laatste jaren een positieve evolutie was het maar waar!?, en ik denk dat we ook op een positieve, constructieve manier over de problematiek moeten blijven nadenken, mét de franstaligen en niet tégen hen. Dat wil niet zeggen dat we niet waakzaam moeten blijven, maar een bewust confronterende onderhandelingshouding heeft nog nooit voor een oplossing gezorgd met uitzondering van het NON van Di Rupo..

Laatst gewijzigd door luc broes : 5 januari 2007 om 11:44.
Oud 5 januari 2007, 15:22   #206
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij de aanwervingsprocedure kan de werkgever zich dikwijls (en zeker in de zorgsector) niet veroorloven om ééntalige kandidaten naar huis te sturen als er geen tweetalige zijn. Die functies moeten ingevuld worden, en dus moet er in dit geval wel een ééntalige worden aangeworven.
De taalgrens is al sinds 1963 vastgelegd en dus Brussel is dus al bijna 45 jaar tweetalig. Men hanteert al 45 jaar dezelfde strategie: "tweetalig als het kan, en als het teveel moeite kost ééntalig Frans". Nog altijd levert het Franstalig onderwijs nauwelijks tweetaligen af. Ofwel weigert het Franstalig onderwijs in Brussel haar leerlingen Nederlands te leren, ofwel vindt men het niet belangrijk genoeg.

Maar hoe zou je zelf zijn? Stel dat je gaat solliciteren als loketbediende in het gemeentehuis van Dinant. Ze vragen je of je Frans kent, en je geeft ongenegeerd toe dat je geen letter Frans kent. Je wordt aangenomen, ze maken vriendelijk duidelijk dat ze het "tof" zouden vinden als je een cursus Frans zou volgen, maar voorts kan je alle Franstalige formulieren doorschuiven naar je Franskundige collegae. Denk je dat het lang zal duren?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 5 januari 2007, 17:12   #207
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Dan zouden de alarmbellen, belangenconflicten en discrimantiebeschuldigu¡ingen je eerstdaags om de oren vliegen.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 17:26   #208
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De taalgrens is al sinds 1963 vastgelegd en dus Brussel is dus al bijna 45 jaar tweetalig. Men hanteert al 45 jaar dezelfde strategie: "tweetalig als het kan, en als het teveel moeite kost ééntalig Frans". Nog altijd levert het Franstalig onderwijs nauwelijks tweetaligen af. Ofwel weigert het Franstalig onderwijs in Brussel haar leerlingen Nederlands te leren, ofwel vindt men het niet belangrijk genoeg.

Maar hoe zou je zelf zijn? Stel dat je gaat solliciteren als loketbediende in het gemeentehuis van Dinant. Ze vragen je of je Frans kent, en je geeft ongenegeerd toe dat je geen letter Frans kent. Je wordt aangenomen, ze maken vriendelijk duidelijk dat ze het "tof" zouden vinden als je een cursus Frans zou volgen, maar voorts kan je alle Franstalige formulieren doorschuiven naar je Franskundige collegae. Denk je dat het lang zal duren?
Maar het verschil Jaani is dat ik in Dinant als nederlandstalige helemaal alleen ben. Ik zie hier in deze thread nog steeds geen antwoord op de vraag "Waar zijn de Brusselse Vlamingen?".

Neem nu de Dansaertwijk. Je kan daarvan denken wat je wil, maar het is wel een interessant fenomeen : een sterke intrek van jonge nederlandstalige mensen heeft die wijk in 10 jaar een heel ander karakter gegeven. Ik wil in het midden laten of dat een aangenaam karakter is, maar als je in die buurt een bakker binnenstapt dan wordt je éérst in het nederlands aangesproken. Logisch, want het merendeel van de klanten spreken er nederlands als moedertaal.

Het recept voor een echt tweetalig Brussel is dus eenvoudig : Er moeten gewoon meer nederlandstaligen komen wonen. Het massaal bijscholen van de overweldigende meerderheid van franstalige Brusselaars is daarvoor geen alternatief.
Oud 5 januari 2007, 17:42   #209
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie hier in deze thread nog steeds geen antwoord op de vraag "Waar zijn de Brusselse Vlamingen?".
Alle Brusselaars zijn Vlamingen.

Citaat:
Neem nu de Dansaertwijk. Je kan daarvan denken wat je wil, maar het is wel een interessant fenomeen : een sterke intrek van jonge nederlandstalige mensen heeft die wijk in 10 jaar een heel ander karakter gegeven. Ik wil in het midden laten of dat een aangenaam karakter is, maar als je in die buurt een bakker binnenstapt dan wordt je éérst in het nederlands aangesproken. Logisch, want het merendeel van de klanten spreken er nederlands als moedertaal.
Van dat volkje zie ik toch geen vernederlandsing van Brussel uitgaan. Zij wentelen zich graag in hun Dansaertcocon alwaar zij van twee walletjes kunnen eten: het geld van de Vlaamse Gemeenschap en de postjes van het Brussels Gewest. Dergelijk volk zijn net de grootste verdedigers van het Brussels Gewest, en zien niet wat er op enkele honderden meters van hun deur (Sint-Jans-Molenbeek) gebeurt: verdere verloedering van Brussel.

Citaat:
Het massaal bijscholen van de overweldigende meerderheid van franstalige Brusselaars is daarvoor geen alternatief.
Maar hoe komt het dat ze geen Nederlands kennen als Nederlands een verplicht vak is in het Franstalig Brussels onderwijs?
Oud 5 januari 2007, 17:59   #210
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alle Brusselaars zijn Vlamingen.
Pardon? Kan je mij dat even uitleggen?
Brusselaars zijn tot nader order Brusselaar, Belg en Europeaan. Historisch zijn het ook nooit Vlamingen geweest.

Citaat:
Van dat volkje zie ik toch geen vernederlandsing van Brussel uitgaan. Zij wentelen zich graag in hun Dansaertcocon alwaar zij van twee walletjes kunnen eten: het geld van de Vlaamse Gemeenschap en de postjes van het Brussels Gewest. Dergelijk volk zijn net de grootste verdedigers van het Brussels Gewest, en zien niet wat er op enkele honderden meters van hun deur (Sint-Jans-Molenbeek) gebeurt: verdere verloedering van Brussel.
Ik zeg ook niet dat de inwoners van de Dansaertstraat een soort van nederlandse revolutie aan het voorbereiden zijn in Brussel, en het kan me verder ook niet schelen of ze in hun cocon blijven zitten of niet, ik heb er geen contact mee. Maar de vernederlandsing van de horeca en middenstand in die buurt is wat ik hier wilde aanhalen, en die is een feit.

Citaat:
Maar hoe komt het dat ze geen Nederlands kennen als Nederlands een verplicht vak is in het Franstalig Brussels onderwijs?
"Hoe komt dat? Hoe komt dat?" Doordat ze niet opletten op school zeker! In franstalige scholen wordt nederlands als tweede taal aangeboden. Het is niet omdat Brussel bij wet tweetalig is dat jongeren van 12 tot 18 jaar zich meer aangetrokken voelen tot het aanleren van een tweede taal dan wij vroeger op de schoolbanken in vlaanderen. Bij ons was frans veelal synoniem van eindeloze verveling, voor hen is dat het nederlands.

Je moet afstappen van het idee dat je door scholing mensen kan "creëren" die in het dagelijks leven perfect tweetalig zijn. De meeste mensen hebben een moedertaal die ze vlot spreken, en dan misschien nog een tweede en een derde taal die ze min of meer beheersen maar die ze alleen gebruiken als dat nodig is. In Brussel zijn niet alleen de meeste jongeren van huis uit franstalig (dus nederlands wordt die tweede taal), maar ze kunnen ook overal terecht in het frans (winkels, administratie, etc.). Dat maakt dat de motivatie om actief nederlands te leren bij de meesten nul is, en dat is begrijpelijk. Je kan dat maar op één manier wijzigen en dat is door het interessant te maken om nederlands goed te beheersen. Als er meer competitie zou komen op de jobmarkt van nederlandstaligen die het frans machtig zijn, dan zal er automatisch meer nederlands geleerd worden.

Dus ik herhaal nog eens mijn vraag : Waar zijn de Vlaamse Brusselaars?
Oud 5 januari 2007, 18:15   #211
luc broes

Standaard

Citaat:
Maar het verschil Jaani is dat ik in Dinant als nederlandstalige helemaal alleen ben. Ik zie hier in deze thread nog steeds geen antwoord op de vraag "Waar zijn de Brusselse Vlamingen?".

Het recept voor een echt tweetalig Brussel is dus eenvoudig : Er moeten gewoon meer nederlandstaligen komen wonen. Het massaal bijscholen van de overweldigende meerderheid van franstalige Brusselaars is daarvoor geen alternatief.
De verfransende invloed vanwege heel het regime is te groot voor de enkeling. In de Faciliteitengemeentes rond Brussel woonden voldoende Nl-taligen, en toch...
Het recept voor een echt tweetalig Brussel is Nl Fr als verplichte talen in het onderwijs anders geen diploma. En strikte eis (niet zomaar om te lachen) voor die bepaalde jobs is Nl Fr vereist ofwel geen aanstelling. Zoals een ingenieur ook moet kunnen rekenen als hij een benoeming wil.
Oud 5 januari 2007, 18:17   #212
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Dan zouden de alarmbellen, belangenconflicten en discrimantiebeschuldigu¡ingen je eerstdaags om de oren vliegen.
Natuurlijk, maar je vergeet nog 'racisme'. Men moet zich daar niets van aantrekken
Oud 5 januari 2007, 18:19   #213
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pardon? Kan je mij dat even uitleggen?
Brusselaars zijn tot nader order Brusselaar, Belg en Europeaan. Historisch zijn het ook nooit Vlamingen geweest.
Historisch zal me worst wezen.

Citaat:
"Hoe komt dat? Hoe komt dat?" Doordat ze niet opletten op school zeker!
In Vlaanderen buis je voor ene vak waarbij je niet oplet. Tenzij in Brussel natuurlijk...

Citaat:
De meeste mensen hebben een moedertaal die ze vlot spreken, en dan misschien nog een tweede en een derde taal die ze min of meer beheersen maar die ze alleen gebruiken als dat nodig is. In Brussel zijn niet alleen de meeste jongeren van huis uit franstalig (dus nederlands wordt die tweede taal), maar ze kunnen ook overal terecht in het frans (winkels, administratie, etc.). Dat maakt dat de motivatie om actief nederlands te leren bij de meesten nul is, en dat is begrijpelijk.
Nu zit je gewoon in kringetjes te redeneren.
Je zegt dat de Franstalige Brusselaars geen Nederlands kennen omdat ze dat toch niet nodig hebben in hun job; en nadien zeg je dat je geen kennis van het Nederlands kan eisen omdat ze het tóch niet kennen.

Citaat:
Dus ik herhaal nog eens mijn vraag : Waar zijn de Vlaamse Brusselaars?
Ik herhaal mijn antwoord: Alle Brusselaars zijn Vlamingen. Ongeacht hun taal.
Oud 5 januari 2007, 19:12   #214
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je moet afstappen van het idee dat je door scholing mensen kan "creëren" die in het dagelijks leven perfect tweetalig zijn. De meeste mensen hebben een moedertaal die ze vlot spreken, en dan misschien nog een tweede en een derde taal die ze min of meer beheersen maar die ze alleen gebruiken als dat nodig is. In Brussel zijn niet alleen de meeste jongeren van huis uit franstalig (dus nederlands wordt die tweede taal), maar ze kunnen ook overal terecht in het frans (winkels, administratie, etc.). Dat maakt dat de motivatie om actief nederlands te leren bij de meesten nul is, en dat is begrijpelijk. Je kan dat maar op één manier wijzigen en dat is door het interessant te maken om nederlands goed te beheersen. Als er meer competitie zou komen op de jobmarkt van nederlandstaligen die het frans machtig zijn, dan zal er automatisch meer nederlands geleerd worden.
In het strikt eentalige De Panne ken ik een kerel die Franstalig was en er werkte als kelner. Alles maar dan ook alles was in het Frans. Toen hij de prijs zei, vroeg men hem of hij dat niet een keer in het Nederlands kon zeggen, en hij zei arrogant :"J'étudie les droits, pas les mathématiques"
Mijn punt is : de onkennis bij sommigen van het Nederlands gaat wel iets verder dan het niet zo vloeiend zijn (ik ben ook niet zo vloeiend in het Frans). Degelijke educatie maakt dus wel een verschil.
Oud 5 januari 2007, 20:02   #215
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Historisch zal me worst wezen.

In Vlaanderen buis je voor ene vak waarbij je niet oplet. Tenzij in Brussel natuurlijk...

Nu zit je gewoon in kringetjes te redeneren.
Je zegt dat de Franstalige Brusselaars geen Nederlands kennen omdat ze dat toch niet nodig hebben in hun job; en nadien zeg je dat je geen kennis van het Nederlands kan eisen omdat ze het tóch niet kennen.

Ik herhaal mijn antwoord: Alle Brusselaars zijn Vlamingen. Ongeacht hun taal.
Sorry maar dit is niet ernstig. Met de ene hand hameren op de rol van het onderwijs om de Brusselse jongeren nederlandsvaardig te maken, maar met de andere hand in één veeg niet alleen de huidige staatkundige structuur van België maar ook heel de historische context van tafel vegen, dat gaat niet op. Als je zelf niet hebt opgelet bij de les geschiedenis moet je niet gaan eisen van anderen dat ze opletten bij de les nederlands.

Een lege slogan als "Alle Brusselaars zijn Vlamingen" is misschien leuk voor een betoging maar snijdt hoegenaamd geen hout. Dit soort slogans kan ook niet de massale exodus van vlamingen uit Brussel verbergen die enkele decennia geleden het terrein heeft vrijgemaakt voor een grootscheepse instroom van franstaligen die daar wel nog wilden wonen.
Dat ze terugkomen, die vlaamse bannelingen, als ze toch zo inzitten met het lot van de nederlandse taal in Brussel.

Laatst gewijzigd door Doki : 5 januari 2007 om 20:03.
Oud 5 januari 2007, 20:12   #216
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
In het strikt eentalige De Panne ken ik een kerel die Franstalig was en er werkte als kelner. Alles maar dan ook alles was in het Frans. Toen hij de prijs zei, vroeg men hem of hij dat niet een keer in het Nederlands kon zeggen, en hij zei arrogant :"J'étudie les droits, pas les mathématiques"
Mijn punt is : de onkennis bij sommigen van het Nederlands gaat wel iets verder dan het niet zo vloeiend zijn (ik ben ook niet zo vloeiend in het Frans). Degelijke educatie maakt dus wel een verschil.
Bij sommigen is dat inderdaad zo ja. En in de Panne heb je denk ik meer kans om zo'n types tegen te komen dan in Brussel. Het is namelijk een trekpleister van de oude franstalige bourgeoisie (die madammekes met hun bontmantels, hun schoothondjes en hun Delvaux sakosj) die in het frans wil bediend worden. In de Panne komen ze nog aan hun trekken. Ik heb nog een Tunesiër gekend die daar ook als kelner ging werken tijdens de zomer. Hij woonde in Gent en sprak perfect nederlands, maar in de Panne moest hij overschakelen naar frans. Folklore.

Met die arrogante kereltjes kan je best gewoon doorpraten in het nederlands. Die draaien snel bij, of ze gaan een collega halen.
Oud 5 januari 2007, 20:15   #217
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sorry maar dit is niet ernstig. Met de ene hand hameren op de rol van het onderwijs om de Brusselse jongeren nederlandsvaardig te maken, maar met de andere hand in één veeg niet alleen de huidige staatkundige structuur van België maar ook heel de historische context van tafel vegen, dat gaat niet op. Als je zelf niet hebt opgelet bij de les geschiedenis moet je niet gaan eisen van anderen dat ze opletten bij de les nederlands.
Ik ken mijn geschiedenis goed genoeg om het gebrek aan relevantie van de graafschappen en hertogdommen (waar u toch zo graag naar verwijst) te kunnen inschatten.

Citaat:
Een lege slogan als "Alle Brusselaars zijn Vlamingen" is misschien leuk voor een betoging maar snijdt hoegenaamd geen hout. Dit soort slogans kan ook niet de massale exodus van vlamingen uit Brussel verbergen die enkele decennia geleden het terrein heeft vrijgemaakt voor een grootscheepse instroom van franstaligen die daar wel nog wilden wonen.
Dat ze terugkomen, die vlaamse bannelingen, als ze toch zo inzitten met het lot van de nederlandse taal in Brussel.
Brussel is grotendeels verfranst doordat de mensen overschakelden op het Frans (die taal stond immers sjieker...), en slechts in mindere mate door migratie.
Bovendien zijn die migranten overgeschakeld op het Frans omdat de heersende klasse in België Franstalige is. De doorsnee Congolees sprak immers Lingala ipv Frans, en de Marokaan of Algerijn Berbers. Dan hebben we het nog niet over de Turkse of Oost-Europese migranten...

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 5 januari 2007 om 20:17.
Oud 5 januari 2007, 20:31   #218
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ken mijn geschiedenis goed genoeg om het gebrek aan relevantie van de graafschappen en hertogdommen (waar u toch zo graag naar verwijst) te kunnen inschatten.

Brussel is grotendeels verfranst doordat de mensen overschakelden op het Frans (die taal stond immers sjieker...), en slechts in mindere mate door migratie.
Bovendien zijn die migranten overgeschakeld op het Frans omdat de heersende klasse in België Franstalige is. De doorsnee Congolees sprak immers Lingala ipv Frans, en de Marokaan of Algerijn Berbers. Dan hebben we het nog niet over de Turkse of Oost-Europese migranten...
Ik zie nog steeds niet waarop jij je baseert om zomaar te zeggen dat alle Brusselaars Vlaming zijn. Is dat gewoon omdat jij het zegt?

En ik vind ook geen verklaring voor de vlamingen die Brussel hebben verlaten en het dan erg vinden dat franstaligen hun plaats hebben ingenomen. Dat de meeste mensen op frans zouden zijn overgeschakeld omdat het sjieker is dat is niet waar.
En zelfs al zouden sommigen dat gedaan hebben, dan is dat misschien dom maar toch wel hun recht zeker? Als ik nu toevallig duits een heel sjieke taal zou vinden en ik spreek alleen maar duits meer? Wie houdt me tegen?

Ik moet het blijven herhalen : Als de nobele ridders der nederlandse taal zich terug in Brussel zouden komen vestigen dan zou er misschien een echt herstel van het taalevenwicht komen.
Oud 5 januari 2007, 20:41   #219
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij sommigen is dat inderdaad zo ja. En in de Panne heb je denk ik meer kans om zo'n types tegen te komen dan in Brussel. Het is namelijk een trekpleister van de oude franstalige bourgeoisie (die madammekes met hun bontmantels, hun schoothondjes en hun Delvaux sakosj) die in het frans wil bediend worden. In de Panne komen ze nog aan hun trekken. Ik heb nog een Tunesiër gekend die daar ook als kelner ging werken tijdens de zomer. Hij woonde in Gent en sprak perfect nederlands, maar in de Panne moest hij overschakelen naar frans. Folklore.

Met die arrogante kereltjes kan je best gewoon doorpraten in het nederlands. Die draaien snel bij, of ze gaan een collega halen.
Wel dat van die schoothondjes... ik ben veel te vaak in de Panne geweest om dat niet te moeten beamen. Probeer eens met je ogen dicht honderd meter te lopen in de Panne zonder je schoenen vies te maken.
Oud 5 januari 2007, 20:41   #220
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie nog steeds niet waarop jij je baseert om zomaar te zeggen dat alle Brusselaars Vlaming zijn. Is dat gewoon omdat jij het zegt?
Omdat Brussel sociaal-economisch, geografisch, cultureel, stedenbouwkundig, enz... volledig deel uitmaakt van Vlaanderen.

Citaat:
En zelfs al zouden sommigen dat gedaan hebben, dan is dat misschien dom maar toch wel hun recht zeker?
En jij denkt dat die Brusselaars op een goeie morgend opgestaan zijn, en ineens besloten Frans te spreken?
Het is het Belgisch establishment dat aan de basis ligt van de verfransing van Brussel. Neem die weg, en de verfransing zal stilvallen.

Citaat:
Als ik nu toevallig duits een heel sjieke taal zou vinden en ik spreek alleen maar duits meer? Wie houdt me tegen?
Niets houdt je tegen. Als je dan ook nog eens Duitstalige scholen en Duitsalige loketten gaat eisen, frons ik toch mijn wenkbrauwen. Wanneer je mij nadien gaat beginnen uitkafferen omdat jij het superieure Duits spreekt, en ik slechts een boerendialectje, wordt het me echt wel wat te veel.

Citaat:
Ik moet het blijven herhalen: Als de nobele ridders der nederlandse taal zich terug in Brussel zouden komen vestigen dan zou er misschien een echt herstel van het taalevenwicht komen.
Dus volgens u is de verfransing van Brussel louter een gevolg van een heel toevallige migratie van de Nederlandstaligen richting niet-Brussels Vlaanderen, en van Franstaligen vanuit Marokko naar Brussel. Dus als ik u goed snap, zijn alle Franstalige Brusselaars dus Marokanen of Algerijnen...

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 5 januari 2007 om 20:44.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be