![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() En geen enkele "gelovige".
![]() |
#202 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Waar in deze realiteit plaatst u fictie?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ssshhht, indoctrinatie at work
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Mijn excuses, ik had niet door dat u het atheïsme heeft uitgevonden. Ik dacht dat je het gewoon uit een boekje had.
Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 9 januari 2007 om 22:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#206 |
Minister
|
![]() Kortom een ongelooflijke draaikont!! En tientallen excuses zoekt om de ultieme vraag bestaat er een god, maar niet te hoeven te beantwoorden.
![]() |
#207 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik las net dat Lemaître een ferme kritiek van Einstein tegen zich kreeg omdat zijn theorie een schepping ondersteunde.
Hij heeft nog gelijk ook, nom de Dieu.
![]() |
![]() |
#208 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#209 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Dawkins vergist zich van doelwit, en gaat nogal vlot voorbij aan de nood aan religieuze zingeving die voor ontelbare mensen het leven draagbaar maakt.
Het actief verkondigen van een atheïstische levensvisie zal geen enkel effect hebben op religieus fanatisme. In tegendeel, het zou de fanatici zelfs kunnen motiveren om zich nog meer vast te klampen aan de dogma's van hun religie. Die mensen laten zich niet "overtuigen". Net zoals met sekteleden valt met hen geen zinnige discussie te beginnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#210 |
Minister
|
![]() exactly my point
![]() |
#211 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ik houd mijn opties graag open. Dat is alles. Big deal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
Vreemdeling
|
![]() Waar vergelijk ik religie met wetenschap ? : Nergens.
Laatst gewijzigd door kweekmans : 10 januari 2007 om 12:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Moet het nog bewezen worden dat atheïsten even hard aan god vasthangen als theïsten? De negatieve afdruk is nog steeds een afdruk. Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 10 januari 2007 om 19:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Hoewel ik de relevantie van die vraag niet inzie, wil ik toch zeggen dat fictie weldegelijk een plaats heeft in de realiteit. Professor J.R.R. Tolkien heeft daar zelfs een heel interessant essay (On Fairy-Stories) over geschreven.
![]() |
![]() |
#216 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Nee, dat werkt anders dan godsdienst.
![]() |
#217 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Het is nu wel degelijk zo, dat een aantal mensen nog altijd niets willen horen over evolutietheorie en dat heb ik zelfs moeten ondervinden in mijn onmiddellijke kring. Ik schrok wel een beetje. Ik weet niet of die DRIE grote monotheistische religies (als je joden en christenen vermeldt, mag je wel de islam niet vergeten) echt zoveel opgang maken. Geweld zien we alleszins langs de islam kant, maar dat zijn dan ook de meest extreme: die kennen alleen hun koran en hadit. Mocht dat wel zo zijn, dan is de vraag: waarom? Zeker in ontwikkelde gebieden als Europa en Noord-Amerika, waar er scholing is, boeken vrij kunnen gelezen worde enz. Alles voorhanden dus om een onafhankelijke keuze te kunnen maken. Citaat:
Citaat:
Zolang een gelovige mij niet zijn/haar levenswijze opdringt, wat zou ik erom geven.
Support the people of Herouxville, Quebec, Canada: http://municipalite.herouxville.qc.ca/avispublic.htm Version francaise:http://municipalite.herouxville.qc.ca/normes.pdf | English version : http://municipalite.herouxville.qc.ca/Standards.pdf Send an email to: [email protected] (*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#218 |
Burgemeester
|
![]() Wat de VS betreft heeft Dawkins misschien gelijk.
In België ervaar ik het atheïsme daarentegen vaak als even fanatiek als het religieus fundamentalisme van bepaalde "new-born" christians en moslims: behoorlijk onverdraagzaam. |
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik ben nog steeds niet vergeten dat heel recentelijk de Nederlandse Minister van Onderwijs niet bepaald afkerig stond tegenover het voorstel om te onderzoeken of creationisme een plaats verdiende in het schoolpakket..... Citaat:
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 11 januari 2007 om 07:10. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wil iemand uit eigen vrije wil - met nadruk op vrije wil - geloven dat bvb. de aarde maar 4.000 jaar oud is of dat moeders van goden steeds maagden zijn gebleven, ze gaan hun gang maar. Wensen diezelfden op dergelijke basis een religie stichten en op hun knieën vallen voor een gipsen standbeeld, ze gaan hun gang maar. Kan iemand niet om met het feit dat hij/zij sterfelijk is en daardoor een toevlucht zoekt in een religie waar een hiernamaals in het pakket vervat zit, dit in een poging het onvermijdelijke te ontkennen, ze gaan hun gang maar. Niemand heeft daar last van. De zaak verandert evenwel compleet wanneer dergelijk obscurantisme - zowel de basis'filosofie' van die religie als de ontelbare religieuze regeltjes die nadien zijn/worden toegevoegd - wordt voorgesteld als DE waarheid en verplicht wordt opgedrongen, hetzij door geestelijke indoctrinatie, hetzij door geweld.
![]() |