Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 januari 2007, 21:06   #201
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kweekmans Bekijk bericht
Akkoord, daar kan ik me veel beter in vinden.
Mijn punt was dat niet alle atheïsten diezelfde redelijkheid zijn toebedeeld.
En geen enkele "gelovige".
Oud 9 januari 2007, 21:26   #202
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Waar in deze realiteit plaatst u fictie?
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2007, 21:28   #203
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
religie vergelijken met wetenschap duid op een gebrek aan kennis omtrent beide velden.

Die occam kende ik nie, maar :
"All things being equal, the simplest solution tends to be the best one."
lijkt mij wel gezellig qua gedachtengang.
Simpele logica is voor mij voldoende. Iets wat niet in de realiteit voorkomt is niet reeël. Zelfs gelovigen halen aan dat hun god buiten de realiteit staat ; ja halloo realiteitscheck = wat niet in de realiteit voorkomt bestaat niet. Al de rest is zever in pakjes.
god staat niet buiten de realiteit, god is de enige realiteit.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2007, 21:47   #204
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

ssshhht, indoctrinatie at work
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2007, 21:54   #205
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
ssshhht, indoctrinatie at work
Mijn excuses, ik had niet door dat u het atheïsme heeft uitgevonden. Ik dacht dat je het gewoon uit een boekje had.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 9 januari 2007 om 22:01.
Oud 9 januari 2007, 22:10   #206
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kweekmans Bekijk bericht
Inderdaad...want als agnost laat ik het niet-bestaan of wel-bestaan van god in het midden. Zo moeilijk niet he ?
Kortom een ongelooflijke draaikont!! En tientallen excuses zoekt om de ultieme vraag bestaat er een god, maar niet te hoeven te beantwoorden.
Oud 9 januari 2007, 22:26   #207
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik las net dat Lemaître een ferme kritiek van Einstein tegen zich kreeg omdat zijn theorie een schepping ondersteunde.

Hij heeft nog gelijk ook, nom de Dieu.
Oud 10 januari 2007, 01:42   #208
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik las net dat Lemaître een ferme kritiek van Einstein tegen zich kreeg omdat zijn theorie een schepping ondersteunde.

Hij heeft nog gelijk ook, nom de Dieu.

en dan kwam er nog eentje de rust verstoren....
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 03:31   #209
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Dawkins vergist zich van doelwit, en gaat nogal vlot voorbij aan de nood aan religieuze zingeving die voor ontelbare mensen het leven draagbaar maakt.

Het actief verkondigen van een atheïstische levensvisie zal geen enkel effect hebben op religieus fanatisme. In tegendeel, het zou de fanatici zelfs kunnen motiveren om zich nog meer vast te klampen aan de dogma's van hun religie. Die mensen laten zich niet "overtuigen". Net zoals met sekteleden valt met hen geen zinnige discussie te beginnen.
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 04:48   #210
Bazilfunk
Minister

Bazilfunk's schermafbeelding

Standaard

exactly my point
Oud 10 januari 2007, 09:59   #211
kweekmans
Vreemdeling

kweekmans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
En geen enkele "gelovige".
Ook akkoord.
kweekmans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 10:04   #212
kweekmans
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps Bekijk bericht
Kortom een ongelooflijke draaikont!! En tientallen excuses zoekt om de ultieme vraag bestaat er een god, maar niet te hoeven te beantwoorden.
Zever. Nooit gehoord van de gulden middenweg ? Waarom moet ik een uitgesproken mening hebben over god ? Om dan vervolgens 1 van de 2 kampen over mij heen te krijgen ? Om u een plezier te doen ?

Ik houd mijn opties graag open. Dat is alles. Big deal.
Oud 10 januari 2007, 12:10   #213
kweekmans
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
religie vergelijken met wetenschap duid op een gebrek aan kennis omtrent beide velden.
Waar vergelijk ik religie met wetenschap ? : Nergens.

Laatst gewijzigd door kweekmans : 10 januari 2007 om 12:10.
Oud 10 januari 2007, 19:00   #214
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps Bekijk bericht
Waarom is het bestaan van god zo'n belangrijke kwestie? Je noemt het zelf "de ultieme vraag".

Moet het nog bewezen worden dat atheïsten even hard aan god vasthangen als theïsten? De negatieve afdruk is nog steeds een afdruk.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 10 januari 2007 om 19:01.
Oud 10 januari 2007, 20:34   #215
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar in deze realiteit plaatst u fictie?
Hoewel ik de relevantie van die vraag niet inzie, wil ik toch zeggen dat fictie weldegelijk een plaats heeft in de realiteit. Professor J.R.R. Tolkien heeft daar zelfs een heel interessant essay (On Fairy-Stories) over geschreven.
Oud 10 januari 2007, 22:54   #216
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Mijn excuses, ik had niet door dat u het atheïsme heeft uitgevonden. Ik dacht dat je het gewoon uit een boekje had.
Nee, dat werkt anders dan godsdienst.
Oud 10 januari 2007, 23:07   #217
hermanvk
Minister

hermanvk's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar hermanvk
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Vandaag zien we overal in de wereld gevaarlijke opstoten van irrationaliteit en religieus fanatisme. Alle monotheistische religies kennen een réveil en veroveren zelfs het rationele Europa. Maar vooral in de Verenigde Staten is er een reuzegroot probleem en maakt het wetenschappelijk gefundeerde, rationele wereldbeeld stilaan plaats voor protestantse waanzin, fantasie en irrationaliteit, met alle gewelddadige gevolgen vandien.
Ik denk dat je een klein beetje overdrijft.
Het is nu wel degelijk zo, dat een aantal mensen nog altijd niets willen horen over evolutietheorie en dat heb ik zelfs moeten ondervinden in mijn onmiddellijke kring. Ik schrok wel een beetje.

Ik weet niet of die DRIE grote monotheistische religies (als je joden en christenen vermeldt, mag je wel de islam niet vergeten) echt zoveel opgang maken. Geweld zien we alleszins langs de islam kant, maar dat zijn dan ook de meest extreme: die kennen alleen hun koran en hadit.

Mocht dat wel zo zijn, dan is de vraag: waarom? Zeker in ontwikkelde gebieden als Europa en Noord-Amerika, waar er scholing is, boeken vrij kunnen gelezen worde enz. Alles voorhanden dus om een onafhankelijke keuze te kunnen maken.

Citaat:
Dawkins wil dit veranderen en geeft als een razende gek overal lezingen. Zijn boek The God Delusion is inmiddels een wereldwijde best-seller. Maar er is nog heel veel werk.
Dat is onderweg naar mij toe. Ik las erover op dit forum en probeerde het via de bibliotheek in handen te krijgen. Ik was nummer 30 op de wachtlijst - aan een gemiddelde van 14 dagen per lezer. Dat ging te llang duren en aangezien er zoveel belangstelling is voor dat boek, moet het wel goed zijn: dus gelijk gekocht.

Citaat:
De vraag is dus eenvoudig: volg je Dawkins' oproep? Zie je dezelfde nood om expliciet op te komen voor je atheistische overtuigingen en rationele wereldbeeld?
Dat lijkt bijna op een oproep om te gaan bekeren!
Zolang een gelovige mij niet zijn/haar levenswijze opdringt, wat zou ik erom geven.
(*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel
hermanvk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 23:35   #218
lezer
Burgemeester

Standaard

Wat de VS betreft heeft Dawkins misschien gelijk.

In België ervaar ik het atheïsme daarentegen vaak als even fanatiek als het religieus fundamentalisme van bepaalde "new-born" christians en moslims:
behoorlijk onverdraagzaam.
lezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 06:48   #219
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Dawkins vergist zich van doelwit, en gaat nogal vlot voorbij aan de nood aan religieuze zingeving die voor ontelbare mensen het leven draagbaar maakt.

Het actief verkondigen van een atheïstische levensvisie zal geen enkel effect hebben op religieus fanatisme. In tegendeel, het zou de fanatici zelfs kunnen motiveren om zich nog meer vast te klampen aan de dogma's van hun religie. Die mensen laten zich niet "overtuigen". Net zoals met sekteleden valt met hen geen zinnige discussie te beginnen.
Ja, Driewerf maakte reeds hetzelfde bezwaar. Het gaat hier niet om 'bekeringsdrang', zoals een paar andere forummers reeds hebben geopperd.

Ik ben nog steeds niet vergeten dat heel recentelijk de Nederlandse Minister van Onderwijs niet bepaald afkerig stond tegenover het voorstel om te onderzoeken of creationisme een plaats verdiende in het schoolpakket.....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht

Ik begrijp wel wat je bedoelt en waar je naartoe wilt, hoor. Relgieuze fanaten zijn niet gevoelig voor rede en rationaliteit. Zelfs Dawkins is niet bij machte om daar iets aan te veranderen. Ik maak me hieromtrent geen illusies.

Ik zie het meer als een teken naar betrokkenen toe dat er een grens wordt getrokken, dat niet iedereen zomaar blindelings gelooft in wat in één van die heilige boeken wordt beschreven, dat niet iedereen opgezet is met het feit dat religieuze obscure regeltjes worden vervat in burgerlijke wetgeving die nadien aan iedereen, zonder uitzondering, worden opgelegd. Ik zie absoluut geen enkele reden waarom religieuzen met fluwelen handschoenen en/of met absoluut "respect" dienen te worden aangepakt. Dawkins beschrijft het dan ook meesterlijk in voormeld boek.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 11 januari 2007 om 07:10.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 07:08   #220
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Euh neen, daar gaat volgens mij de discussie niet over. Ondermeer de Franse filosoof Michel Onfray is daar heel duidelijk in.

Wil iemand uit eigen vrije wil - met nadruk op vrije wil - geloven dat bvb. de aarde maar 4.000 jaar oud is of dat moeders van goden steeds maagden zijn gebleven, ze gaan hun gang maar.

Wensen diezelfden op dergelijke basis een religie stichten en op hun knieën vallen voor een gipsen standbeeld, ze gaan hun gang maar.

Kan iemand niet om met het feit dat hij/zij sterfelijk is en daardoor een toevlucht zoekt in een religie waar een hiernamaals in het pakket vervat zit, dit in een poging het onvermijdelijke te ontkennen, ze gaan hun gang maar.

Niemand heeft daar last van.

De zaak verandert evenwel compleet wanneer dergelijk obscurantisme - zowel de basis'filosofie' van die religie als de ontelbare religieuze regeltjes die nadien zijn/worden toegevoegd - wordt voorgesteld als DE waarheid en verplicht wordt opgedrongen, hetzij door geestelijke indoctrinatie, hetzij door geweld.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be