![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
U kunt de 10 geboden (exodus) niet zomaar vergelijken met het historisch verhaal van de inname van Kanaan (Jozua). Teneerste is dat een ander boek, een andere auteur, een ander genre en een andere inhoud. Het spreekt voor zich dat dan die 10 geboden gewichtiger zijn dan de historische verhalen, die niet als ethisch-sociaal genre maar als historisch genre geschreven zijn. Het is dus veel genuanceerder dan dat u stelde.
![]() |
![]() |
#202 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 31 juli 2007 om 19:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() Als er slechts 1 god was/is dan zou dat "bovenal bemin god" moeten zijn hé ![]() Er zijn er blijkbaar meerdere, weet iemand per toeval wie die andere zijn? Bovenal bemin één god, doet mij denken aan "bovenal bemin/volg één leider"... wat uiteraard in die tijd wel belangrijk was... Egyptische mythologie is hier zeer interessant... hun goden werden belangrijker naarmate de leiders van "de bevolking die hun aanbaden" meer macht kregen... hmmmmmmmm... daar moeten we eens over nadenken toch?? ![]() Goden en godsdienst zijn vooral een machtig middel om een groep mensen te verenigen achter 1 leider... De huidige godsdiensten werden afgeleid uit al bestaande godsdiensten... dit kan niemand ontkennen, maar er zullen er wel enkelen proberen zeker? Om de waarde en de bestaansreden van de huidige godsdiensten te begrijpen moeten we dus kijken naar de oudere goden en godsdiensten... Het blijft raar dat, goden en godsdiensten nadat ze al eeuwen geen nut meer hebben vanwege verloren gegane leiders en beschavingen nog steeds aanbeden worden... Als je logisch nadenkt, is het toch niet zo moeilijk... kennis en wetteksten hebben de godsdiensten vervangen... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
* Gods and Goddesses of the World * God checker
Laatst gewijzigd door Andro : 31 juli 2007 om 23:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | ||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het sacrament van het huwelijk is immers geen uitvinding van de kerk. Zij heeft de regels niet opgesteld, die komen immers van God. Zoals ik al in een eerdrer bericht heb aangehaald, zijn er wel gegronde redenen om het huwelijk enkel open te stellen voor man en vrouw. Citaat:
In het gedeelte onmiddellijk na het stuk dat u citeert, worden de criteria opgesomd waaraan een kandidaat-seminarist, ongeacht of hij homoseksueel of heteroseksueel is, moet voldoen. Daarbij wordt ook vermeld waarom het af te raden is om mensen met diepgewortelde homoseksuele neigingen toe te laten tot de priesteropleidng. Nu moet ik wel toegeven dat die tekst erg complex is en, aangezien het over een niet alledaags onderwerp gaat, niet altijd even gemakkelijk te vatten. Daarom wil ik u wijzen op deze reactie van de Nederlandse bisschoppen waarin één en ander verduidelijkt wordt: http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=721. Citaat:
Niemand zegt dat u geen trouw, liefde, steun en bijstand mag beloven aan een andere man. Daar is niets mis mee, integendeel zelfs.
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Maar daar is ook niets goeds mee als ik u goed begrijp, vermits zo'n relatie 'zondig' is. Laatst gewijzigd door system : 1 augustus 2007 om 12:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#208 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Uiteraard, het zou inderdaad maar al te gemakkelijk zijn om te zeggen: "Alle teksten uit de Bijbel zijn waar, behalve de teksten die me niet aanstaan."
Het katholieke geloof stelt dan ook heel duidelijk dat men eraan moet vasthouden "dat al wat de geïnspireerde schrijvers of hagiografen beweren door de Heilige Geest wordt beweerd. Daarom moet men belijden, dat de boeken van de Schrift de waarheid die God omwille van ons heil in de heilige geschriften heeft willen doen optekenen onwankelbaar, trouw en zonder dwaling leren." Daarbij moet natuurlijk meteen de opmerking gemaakt worden dat "waar" niet hetzelfde betekent als "letterlijk".
![]() |
![]() |
#209 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 1 augustus 2007 om 17:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het andere deel van uw vraag over wie er bepaalt wanneer iets letterlijk is en wanneer niet, is iets moeilijker te beantwoorden. Bij sommige bijbelteksten moeten we die vraag niet stellen. Zo is het bvb. voor al wie de eerste twee hoofdstukken van Genesis leest duidelijk dat het daar niet gaat om een letterlijk verslag van een historische gebeurtenis. Ook bij de paslmen, spreuken en wijsheidsliteratuur stelt zich die vraag niet. Daarnaast zijn er echter heel wat teksten waarvan mensen zich afvragen of we letterlijk mogen geloven wat er staat. In dergelijke gevallen lijken de exegeten mij de meest aangewezen personen om te achterhalen welke teksten we letterlijk moeten lezen en welke niet.
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Of nog anders: moeten we die woorden van God, zoals die in de bijbel staan, nu aannemen voor waar of niet? Laatst gewijzigd door system : 1 augustus 2007 om 20:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Minister
|
![]() Citaat:
System stelde dat gelovigen zich "er makkelijk vanaf maken", als zij het litteraire genre van een bijbelfragment pogen te duiden, en een bijbeltekst in de tijdsgeest pogen te zien waarin hij tot stand kwam. Hoezo, gelovigen "maken er zich makkelijk vanaf"? Moeten we dan terug naar letterlijke bijbellezing, zoals die eeuwenlang bedreven werd - en vandaag opnieuw in sommige Amerikaanse christelijke stromingen? Maken die lui er zich dan "niet zo makkelijk vanaf" als mensen zoals Judokus of ikzelf, System? Is hun manier van bijbellezen dan "moeilijker"? Is ze oprechter? Is ze dichter bij de waarheid? Ik heb indertijd de vraag gesteld, en ik stel ze hier opnieuw, System: waarover loop jij nu eigenlijk te zeuren? Enerzijds schiet je met scherp omdat gelovigen op basis van letterlijke bijbellezing uit de bocht gaan (en dat niet ten onrechte, ik ga zelfs een heel eind méé in jouw kritiek)... ... maar anderzijds verwijt je mij (en mogelijk ook Judokus) dat ik er "me makkelijk vanaf maak", waar ik juist een dieptelezing voorsta, net zoals vele hedendaagse gelovigen - en dit in de eerste plaats vanuit mijn bezorgdheid om niet langer te tolereren dat er ook nog maar één letter uit de Bijbel wordt misbruikt om tégen Jezus' boodschap in te gaan. Een boodschap waarvan je het toch op zijn minst met me eens zult zijn dat zij een gigantisch waardevol goed is voor de ganse mensheid - gelovigen én niet-gelovigen. Sorry, maar er is iets inconsequents in je houding terzake. Iets dat ik maar niet begrijp, en dat je nog niet aan me hebt kunnen uitleggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En zo is dat ook met de woorden van God aan Mozes. Ik weet nog steeds niet of God dat nu wél of niet echt gezegd heeft. Niemand kan men dat blijkbaar zeggen. Waarom niet, dat mag joost ook weten. Maar ik ben er nog steeds niet achter gekomen door de gelovigen onder u of God dat nu gezegd heeft tegen Mozes of niet. Normaal gezien moet God dat gezegd hebben om twee redenen: 1)Het staat zo in de Bijbel. 2)Het Beloofde Land is gereserveerd voor de Joden volgens God en dus mogen ze de oorpronkelijke bewoners verjagen. Dat is toch niet zo moeilijk om dat te zeggen. Laatst gewijzigd door system : 1 augustus 2007 om 21:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | ||||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Alle huidige godsdiensten zijn dus uit het niets ontstaan? Voor mij mag je dit echt blijven geloven. Maar denk even na, kennis wordt/ werd doorgegeven, dit is de fundamentele reden waardoor de mens zich kon ontwikkelen. Als je niet kan aanvaarden dat de huidige godsdiensten afgeleid zijn van andere dan houd het hier op... Isis en Osiris als voorbeeld van Egyptische goden nemen heeft dan geen zin want in die tijd was er geen sprake van joden of christenen. Wel opnieuw zeer toevallig dat Isis met Horus zo een gelijkenis heeft met Maria en Jezus... Nog toevalliger de verijzenis van Osiris meer dan 10.000 jaar voor Jezus. ![]() Citaat:
![]() Citaat:
De belangrijkste is uiteraard dat ze nog altijd het ultieme middel zijn om een grote groep mensen te verenigen... zeeeeeer handig om als leider zo een groep te kunnen sturen zoals het die leider het beste past... Godsdiensten (het gebruik en misbruik er van) zijn de grootste bron en oorzaak van ellende geweest door de eeuwen heen... niemand ontkent dat godsdiensten ook positieve kanten hebben gehad, maar weegt de ellende op tegen het positieve? Zoals ik al eerder zei, iedereen mag geloven wat hij wil... maar in naam van "iets" of "iemand" zaken willen doen zonder dat hij/zij je dat zelf gevraagd heeft is gewoon naiëf... en zeer gevaarlijk, omdat leiders een bepaalde interpretatie kunnen geven aan een stukje tekst, waardoor de oorspronkelijke mening van een tekst kan misbruikt worden. Bovendien zijn die teksten dan nog eens door mensen uit oude (bij de meeste godsdiensten, verloren gegane) beschavingen geschreven... |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vroeger was er een rijmpje over de katholieken: alleen sex en bloot slaan de katholieken dood. Straks ga ik het nog geloven ook. Laatst gewijzigd door system : 2 augustus 2007 om 09:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#220 |
Minister
|
![]() In het licht dat voor de RKK sexualiteit steeds hand in hand gaat met voortplanting lijkt me dit zeker logisch en begrijpelijk.
|
![]() |
![]() |