![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 |
Europees Commissaris
|
![]() klik en klik wel? Laat iets weten als je erover uit bent; Want momenteel tast ik in het duister. Worden clusterbommen volgens jouw nu ingezet in stedelijke burgergebieden of niet? Het gebruik van clusterbommen in burgergebieden is illegaal, of er nu sprake is van een "human shield" of niet maakt geen enkel verschil uit. En ja, ik weet dat een "human shield" ook niet mag, hoor. Trouwens, hezbollah zou ook clusterbommen hebben gebruikt, en het israëlisch leger zou ook menselijke schilden hetbben gebruikt, maar daar gaat hen momenteel niet om. En ja, het vs leger gebruikt GRAAG clusterbommen in stedelijke gebieden. Andere tactieken konden worden toegepast, maar het vs leger opteert voor de makkelijke cluster-bom tactiek. Daarom dat ze niet mee stappen in het verdrag tegen clusterbommen. Ze opteren graag verdergaan met het inzetten van clusterbommen, en de geschiedenis leert ons dat ze het gebruik van clusterbommen niet schuwen in burgergebieden. Jammer van al die vermijdbare slachtoffers, vooral de kinderen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In het algemeen is het clusterwapen het meest geschikte wapen voor bepaalde soorten doelen en DAAROM zal men van die wapens niet afzien.Er zijn ook soorten clusterwapens waarvoor de redeneringen van de tegenstanders nooit relevant waren zoals deze tegen vliegvelden. De anti-pesoneels-en antitankversie worden in ieder geval beter met minder blindgangers en een zelfvernietigingsmechanisme. De hele discussie zal dus zonder voorwerp worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
Europees Commissaris
|
![]() Maar je erkent dus dat de VS clusterbommen in stedelijke gebieden inzetten, waardoor ze bewust burgers treffen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 |
Banneling
|
![]() Als ze dat zelf zouden gezegd hebben dan neem ik aan dat het een paar keer zeer uitzonderlijk zal gebeurd zijn omdat de bevelhebber ter plaatse daarvoor een geschikt doelwit zag.Ik ga dat verder nog eens proberen te weten te komen.Niet voldoende in ieder geval voor uw verregaande conclusie die alles met propaganda te maken heeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dus je hebt hier in feite liggen te discussiëren over dingen die je niet weet? Uiterst vreemd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 |
Banneling
|
![]() Clusterbommen zijn prachtige oorlogswapen en het is niet meer dan normaal dat die in oorlogstijd ingezet worden. Indien een bevelhebber ze inzet in een dichtbevolkt stedelijk gebied dan zal deze bevelhebber achteraf ook met de gevolgen zitten.
Je moet wapens gebruiken in je eigen voordeel en waarvoor ze dienen. Een A-bom drop je ook niet in een woestijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#207 |
Banneling
|
![]() Nee,ik spreek een verregaande conclusie van u tegen waarvoor gij geen voldoende grond naar voren brengt.Een paar geïsoleerde incidenten ,meer niet.Ik ben dan nog zo vriendelijk geweest ze (nog)niet in twijfel te trekken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En het land nog eens enkele decennia de duivel aandoen, door er duizenden onontploft bommen achter te laten. Blijkbaar staat de clusterbom nog niet echt op punt, gezien het feit dat niet alle bommetjes ontploffen... Er is nog werk aan. Het gebruik van clusterbommen in gebieden waar burgers wonen is simpelweg niet toegelaten. Of het nu een goede tactiek is of niet, maakt dus niet uit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2. Ben je er ondertussen al over uit of clusterbommen ingezet zijn in stedelijke, door burgers bewoonde, gebieden of niet? Want eerst dacht je van niet, toen zou het kunnen, toen ging je het opzoeken... Enfin, je blijft rond de pot draaien en geeft geen antwoord he. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als men gen clusterbom gebruikt moet men een ander scherfwapen gebruiken voor een doel waar dit het meest aangewezen is.U verzetten tegen de clusterbom houdt in dat men een aantal grotere scherfbommen zou moeten gebruiken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Met een bloedbad als gevolg; Citaat:
Indien men legaal bommen inzet tegen militaire doelwitten, zijn clusterbommen misschien op zeer korte termijn de meest effectieve, maar vermits niet alle bommen ontploffen blijft er een gevaar aanwezig, ook na de gevechten. Dus ja, ik zou liever hebben dat clusterbommen verboden worden en niet meer worden geproduceerd. (Net als de overgrote meerderheid van landen dus die het verdrag wel tekenden) Laatst gewijzigd door Havana : 4 maart 2007 om 17:46. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Back on topic : Clusterbommen hebben geen specifiek, uniek effect en zijn in alle opzichten conventionele wapens te noemen. Clusterbommen op zich zijn niet illegaal en het argument dat ze dat wel zouden zijn berust op een interpretatie van de conventies van Geneve. Indien je die bommen zuiver en alleen gebruikt om burgers te doden, dan wordt dat wel veroordeeld door het internationaal recht, maar dat is zo met alle wapensystemen. Het gebruik van clustermunitie *kan* illegaal zijn zijn, de munitie op zich is dat niet zolang er geen specifiek verdrag over getekend word. Dat was ook zo bij landmijnen. Anti-clusterbom militanten negeren systematisch het probleem van niet ontplofte artilleriemunitie. Is nochtans precies hetzelfde, maar blijkbaar niet interressant. Clustermunitie bestaat al decennia's, maar het gebruik ervan wordt slechts in drie conflicten aangeklaagd : Kosovo, Golfoorlog II en het recente offensief van Israël tegen de Hezbollah. Ik denk dat ik weet waarom ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar kom, ik zal mezelf inbeelden dat het aan mij ligt ![]() Vind ik ook. Citaat:
Citaat:
- Niet-ontplofte clusterbommen zijn gevaarlijker dan ander niet-ontploft oorlogsmateriaal omwille van de grote hoeveelheid munities die worden "losgelaten" bij het droppen van 1 clusterbom. Daarnaast zijn clusterbommen gevoeliger dan bijv. een landmijn - de wind ze kan laten ontploffen. Ditmaakt ook dat het ontmijnen veel moeilijker is. Clusterbommen zijn bovendien dodelijker dan anti-persoonsmijnen; hun lading is zwaarder, waardoor ze sneller dodelijk zijn. Ook omwille van die zeer zware lading, vallen er dikwijls meer doden/gewonden bij één incident. Daarnaast worden de munities over een groter gebied verspreid. Ook al wordt het doel geraakt, het risico op een onnodig slachtoffer in het gebied errond blijft zeer zeker aanwezig. Citaat:
Clusterbomen zijn in verschillende landen ingezet; Cambodja, Vietnam, Laos, Afghanistan, Albanië, Bosnië-Herzegovina, Libanon Irak Tsjaad, Eritrea, Ethiopië, , Koeweit, Rusland (Tsetsjenië), Saoedi Arabië, Servië en Montenegro (o.a. Kosovo) en Soedan. Tijdens de eerste Golfoorlog, om een beeld te schetsen, werden om en bij de 61.000 clusterbommen boven Irak en Kuweit gedropt. Dat is ruw geschat goed voor ongeveer 20 miljoen submunities. (In Vietnam minster vier keer zoveel)Als we optimistisch zijn, en stellend dat 5% niet is ontploft, komen we uit op 1 miljoen achtergelaten doodsgevaarlijke bommen. Na het einde van de eerste Golfoorlog werden 1600 burgers gedood door achtergelaten clustermunitie en vielen 2500 gewonden, waarvan meer dan de helft jonger was dan 15 jaar. De wederopbouw wordt tevens bemoeilijkt, de risico-gronden zijn onbruikbaar, wat een economisch verlies met zich meebrengt; ... Nu, de VS hebben reeds meer dan 30 miljoen dollar geïnvesteerd om oorlogsrestanten op te ruimen in Cambodja. Voor Vietnam had de VS zo'n 14 miljoen dollar over. Dat is een stap in de goede richting. Nog beter zou zijn, dat de achtergebleven munities kunnen worden opgespoord, of dat er een bepaald zelfvernietigingsmechanisme in wordt verwerkt. Laatst gewijzigd door Havana : 5 maart 2007 om 19:16. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En erken jij dat Belgische banken er grof geld aan verdienen en dat Belgie dit dus niet afkeurt?
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Bij landmijnen stonden de zaken anders : landmijnen zijn een poor man's weapon. Een militaire grootmacht kan het zonder doen. Een armer land niet. Verder kan je niet ontkennen dat veel anti-clustermilitanten er enkel op uit zijn om de VS en/of Israël te jennen. Ik erger mij daaraan, vandaar de toon die ik soms gebruik. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kaal : 6 maart 2007 om 09:52. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#218 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Edina : 6 maart 2007 om 09:54. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#220 |
Minister-President
|
![]() Dat is nu net waar ik mee enorm aan kan ergeren. Moest enkel Hezbollah die dingen gebruikt hebben zouden wij hier niet zitten discussieren. Niemand zou een bal geven om die munitie, daar ben ik stellig van overtuigd.
|
![]() |
![]() |