Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 maart 2007, 10:47   #201
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De belangrijkste reden van de opstand tegen Orange was idd de economisch uitbuiting.

Het zuiden van de lage landen had reeds een bloeiende industrie dankzij de kanalen die de fransen hadden gegraven.
Terwijl het Noorden het nog moest stellen met de turfwinning en slechtere landbouwgronden.
Hij had dus geld nodig op het noorden economisch leefbaar te maken.
Dit geld kon hij enkel in het zuiden vinden.
Uitbuiting? Verre van.
Zelfs verstokte belgicisten moesten toegeven dat de vereniging een 'economische weldaad' was.
Het ging erom dat de franstalige elite ook ineens belasting moest gaan betalen, net zoals de noordnederlandse.

Ik heb daar een artikel over opgezocht, dat volgt nog, maar liep ineens tegen de werkelijke bedragen aan. Nu ik dit weet is de 'belgische opstand' helemaal onbegrijpelijk: Noordnederlanders 16, vlamingen 11, walen 8 gulden (per hoofd van de bevolking) belasting.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 10:48   #202
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zouden ze deze moeten blokkeren, dat kost geld.
Hem gewoon niet meer onderhouden kost niets en heeft het zelfde resultaat.
Waterwegen gewoon laten dicht slibben en sluizen laten verkommeren.

Dag doorgangen naar Frankrijk, zowel voor Vlaanderen als Nederland.
En Nederland binnen de korste tijd verzopen in de winter en zonder water in de kanalen tijdens de zomer.
Sorry hoor, maar lees jij niet wat teveel middeleeuwse romans? Dit heeft imho hetzelfde realiteitsgehalte als de Brusselse blokkade van wijlen Guido Tastenhoye...
Oud 19 maart 2007, 10:49   #203
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard Blogs Lage Landen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ik heb daar een artikel over opgezocht, dat volgt nog, maar liep ineens tegen de werkelijke bedragen aan. Nu ik dit weet is de 'belgische opstand' helemaal onbegrijpelijk: Noordnederlanders 16, vlamingen 11, walen 8 gulden (per hoofd van de bevolking) belasting.
Gelre, dat artikel zou online moeten gezet worden, op één van de Grootnederlandse blogs.

http://nederlanden.web-log.nl/
http://denederlanden.web-log.nl/
http://lagelanden.web-log.nl/
http://verenigdenederlanden.skynetblogs.be/
http://www.onzelagelanden.web-log.nl/

Laatst gewijzigd door baarle : 19 maart 2007 om 11:02.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 10:51   #204
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Een vereniging lijkt me niet te ontwijken, stof genoeg voor discussie precies.
Oud 19 maart 2007, 10:57   #205
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uitbuiting? Verre van.
Zelfs verstokte belgicisten moesten toegeven dat de vereniging een 'economische weldaad' was.
Het ging erom dat de franstalige elite ook ineens belasting moest gaan betalen, net zoals de noordnederlandse.

Snap je dan nu misschien waarom de Vlamingen tegen de Waalse adel zijn met op kop het koningshuis.

De Belgische adel voeld zich te goed om zich te laten gelijkstellen met de rest van het wereldse pebs.

En als één economische macht zouden de lage landen idd een wereldmacht zijn.
Economisch en strategisch
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 10:58   #206
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ja maar ik lig er niet wakker van, maar ik vrees dat het een probleem zou kunnen zijn hier in Vlaanderen. Je moet ook denken aan al die separatisten die nu in het Vlaams Parlement over "de Onverkozen Leider" spreken...er zal een pijnlijke stilte waar te nemen zijn bij hen.
Zitten er straks nog separatisten in de Staten van Vlaanderen dan...?

Citaat:
Wel ik vraag me af of zij dan bv ook zal rondgaan in Vlaanderen. Een troost: dramatisch gebrek aan belangstelling is er hier nu ook al voor Saksen Coburg.
Bwa, rondgaan... Beatrix bezoekt elk jaar de festiviteiten met Koninginnedag in twee plaatsen, maar veel meer ceremoniële bezoeken legt ze niet af, tenzij bij bijzondere gebeurtenissen (opening van een belangrijk bouwwerk o.i.d.). Wel legt ze veel werkbezoeken af, maar die worden normaal gesproken niet aangekondigd, om nieuwsgierigen zoveel mogelijk weg te houden en in alle rust met mensen te kunnen spreken over hun werk.

Nu weet ik niet wanneer die hereniging er komt, maar Beatrix zal naar verwachting binnen afzienbare termijn (zeg: de komende vijf tot tien jaar) troonsafstand doen en hoe Willem-Alexander - dan koning Willem IV - het gaat aanpakken is nog maar af te wachten.

Citaat:
Wijziging : je hebt misschien wel gelijk dat het ons redt van een ingewikkelde structuur. Ik ken geen enkel land dat gewoon een eerste minister heeft, en geen koning en ook geen president.
Bij mijn weten is er maar één land dat dat heeft, nl. Zwitserland. Daar is een van de zeven federale ministers bij toerbeurt voor maximaal één jaar ceremonieel president en voorzitter van de ministerraad. Mocht de monarchie ooit afgeschaft worden, dan is dit systeem voor mij het enige aanvaardbare republikeinse model.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 11:00   #207
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Sorry hoor, maar lees jij niet wat teveel middeleeuwse romans? Dit heeft imho hetzelfde realiteitsgehalte als de Brusselse blokkade van wijlen Guido Tastenhoye...
Bekijk de transportkaarten eens goed.
En een waalse politici denkt idd middeleeuws, je moet je dus aan middeleeuws gedrag en handelen verwachten met hen.
Oud 19 maart 2007, 11:14   #208
Dimitri

Standaard

Citaat:
Evilbu en Dimitri,
Met respect voor jullie opvattingen maar jullie doen nu net of de walen een minderwaardig volk vormen. Dat is natuurlijk onzin. De houding van de walen is gebaseerd op de belgische constructie.
In om het even welke constructie zal elke bevolking met een fatsoenlijke mentaliteit proberen zich te ontwikkelen, welvaart te creëren en armoede structureel weg te werken. Wallonië doet dat niet: het blijft een partij steunen die stikt van corruptie en vriendjespolitiek en de afhankelijkheidspositie waarin mensen zitten gewoon laat voortbestaan. Dan heb je wat mij betreft inderdaad een waardeloze mentaliteit. Als in Amsterdam de burgemeester wegens corruptie de bak in zou draaien, wethouders van de PvdA van corruptie beschuldigd of ervoor veroordeeld zouden zijn en deze mensen nota bene gewoon op de lijst zouden komen - d�*t is al ondenkbaar in NL! - dan zou zelfs in Amsterdam geen hond nog op die PvdA stemmen. In Charleroi blijft de PS ondanks al deze affaires zelfs de grootste partij. Daar kan je maar één reactie op geven: Walen, stik er dan ook maar in. Met zo'n volk wil ik geen staat vormen. Zelfs op de Antillen hebben ze nog meer verantwoordelijkheidszin dan in Wallonië.

Citaat:
Verder zijn de Luxemburgers erg gecharmeerd van de Benelux en voor verdere samenwerking.
Waaruit blijkt dat? Staan ze in Luxemburg te springen om op te gaan in een Beneluxstaat? Ik dacht dat de Luxemburgers zich nog steeds scharen achter de leus "mir welle bleiwe wat mir sin". Ik weet het niet hoor, ik volg de Luxemburgse politiek niet. En eerlijk gezegd interesseert die mij ook niet zo en ik vermoed dat voor hen het omgekeerde geldt voor de Nederlandse politiek...

Citaat:
Zijn jullie het er niet mee eens dat als de belgische constructie wordt opgeheven de walen en de luxemburgers een plaats kunnen hebben binnen de verenigde nederlanden?
Nee.
Oud 19 maart 2007, 11:30   #209
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
In om het even welke constructie zal elke bevolking met een fatsoenlijke mentaliteit proberen zich te ontwikkelen, welvaart te creëren en armoede structureel weg te werken. Wallonië doet dat niet: het blijft een partij steunen die stikt van corruptie en vriendjespolitiek en de afhankelijkheidspositie waarin mensen zitten gewoon laat voortbestaan. Dan heb je wat mij betreft inderdaad een waardeloze mentaliteit. Als in Amsterdam de burgemeester wegens corruptie de bak in zou draaien, wethouders van de PvdA van corruptie beschuldigd of ervoor veroordeeld zouden zijn en deze mensen nota bene gewoon op de lijst zouden komen - d�*t is al ondenkbaar in NL! - dan zou zelfs in Amsterdam geen hond nog op die PvdA stemmen. In Charleroi blijft de PS ondanks al deze affaires zelfs de grootste partij. Daar kan je maar één reactie op geven: Walen, stik er dan ook maar in. Met zo'n volk wil ik geen staat vormen. Zelfs op de Antillen hebben ze nog meer verantwoordelijkheidszin dan in Wallonië.
Nou (hune nauw), lekker is dat.

Wat kan ik hier nu op zeggen? Omdat jij vindt dat antillianen meer verantwoordelijkheidsbesef hebben dan walen, een puur emotioneel argument, moeten we het ook maar niet proberen?

Charleroi is gelijk aan Wallonië, Amsterdam is gelijk aan Nederland?

Komt het niet bij je op dat walen misschien net zo vastgebakken zitten in de belgische constructie als vlamingen? Dat walen, zoals elk ander volk, de gemakkelijkste weg kiezen zolang die hun wordt opgelegd en zolang er niemand is die daar verandering in brengt?

Op de antillen was er ook een constructieverbetering nodig om verandering teweeg te brengen. Waarom zou dat niet kunnen werken voor Wallonië? Of zijn walen genetisch anders dan andere mensen?
Oud 19 maart 2007, 11:44   #210
Dimitri

Standaard

Citaat:
En dan moet Holland misschien kiezen tussen Vlaanderen en de Antillen?
Strikt genomen moet elke wijziging van het Statuut voor het Koninkrijk de instemming hebben van elk van de Landen binnen het Koninkrijk. Vlaanderen zou dus niet kunnen toetreden als Aruba, Curaçao of Sint Maarten (vanaf 15 december 2008 de opvolgers van de Nederlandse Antillen) tegen zijn. Omgekeerd heeft wel elk Land zelfbeschikkingsrecht. Een bekende Nederlandse republikein, de oud-hoogleraar migratierecht Ulli Jessurun d'Oliveira, pleitte er een aantal jaar geleden voor dat Nederland zelf van dat zelfbeschikkingsrecht gebruik zou maken. Dan zouden we in zijn ogen in een klap én van de Antillen én van het koningshuis af zijn. Theoretisch is het natuurlijk mogelijk, maar elk weldenkend mens zal begrijpen dat dat nooit zal gebeuren.

Om heel eerlijk te zijn: als er in Nederland geen republikeinse meerderheid bestaat, zal Nederland geen republiek worden. Een referendum kun je er wel over afdwingen, maar als de meerderheid tegen die tijd nog steeds voor behoud van de monarchie is, kun je niet verwachten dat men desondanks de monarchie aan te kant schuift omdat een minderheid dat wil. Dan zou je in dezelfde situatie komen als destijds in België met de koningskwestie: de meerderheid was voor terugkeer van Leopold, maar toch moest hij aftreden omdat de minderheid letterlijk en figuurlijk wild om zich heen begon te slaan en daardoor haar mening opdrong aan de meerderheid.

Je kunt in een democratie niet anders dan de wil van de meerderheid respecteren. Het SNP-voorstel spreekt mij daarom erg aan: ga er niet bij voorbaat een probleem van maken, maar regel het als de nieuwe staat een feit is in een referendum. Als tegen die tijd de meerderheid van de staatsburgers (in Nederland, Vlaanderen en Antillen samen) in een referendum voor de monarchie is, blijft het een monarchie. Is de meerderheid voor een republiek, dan wordt het een republiek. Ik zie niet in welke democraat daartegen kan zijn.
Oud 19 maart 2007, 11:53   #211
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

OPMERKING

Ik kan iedere geïnteresseerde aanraden een informatiepakket te bestellen over de Benelux. Ik heb het mijne net aangekregen, en het had volgende inhoud:
  • Kwartaalblad (2006:4, 2007:1)
  • Almanak 2005: "Grensoverschrijdende samenwerking"
  • Pamflet
  • Informatiebundel: "Wat is de Benelux?"
Bestellen kun je hier, gewilde samenstelling en taal naar believen in te vullen.

Misschien een goede voorbereiding voor wie op 28 april naar Baarle afzakt voor de bijeenkomst.
Oud 19 maart 2007, 12:15   #212
Dimitri

Standaard

Citaat:
Nou (hune nauw), lekker is dat.

Wat kan ik hier nu op zeggen? Omdat jij vindt dat antillianen meer verantwoordelijkheidsbesef hebben dan walen, een puur emotioneel argument, moeten we het ook maar niet proberen?

Charleroi is gelijk aan Wallonië, Amsterdam is gelijk aan Nederland?
Wat ik bedoel is dat in andere landen, zelfs op de Antillen, corrupte politici worden afgestraft. Zeker in NL wordt er heel streng gedacht over corruptie en vriendjespolitiek. Wat in Vlaanderen met een eufemisme dienstbetoon wordt genoemd en door sommigen zelfs wordt toegejuicht, wordt in NL afgekeurd als vriendjespolitiek. In Wallonië gaan ze nog een paar stappen verder en overschrijden zelfs massaal de grenzen van het strafrecht. Het is niet alleen Charleroi, het is de hele Borinage en bij uitbreiding waarschijnlijk heel het Waalse industriegebied. Weleens het artikel van Caroline de Gruyter over de Borinage gelezen dat enkele jaren geleden in de NRC stond (ik heb het hier volgens mij ook eens geplaatst)? Corruptie en in het bijzonder de staat oplichten blijkt daar een manier van leven te zijn en men is er nog trots op ook! En tja, in dat Waalse industriegebied woont wel de meerderheid van de Waalse bevolking. Dan mogen ze in Waals-Brabant en in de Ardennen misschien anders zijn (hoewel), maar daar wonen maar een half miljoen van de 3,4 miljoen Walen.

Citaat:
Komt het niet bij je op dat walen misschien net zo vastgebakken zitten in de belgische constructie als vlamingen? Dat walen, zoals elk ander volk, de gemakkelijkste weg kiezen zolang die hun wordt opgelegd en zolang er niemand is die daar verandering in brengt?
Je wordt niet automatisch corrupt door een staatsbestel hoor. Dat heeft te maken met de mentaliteit. Ik heb het dan ook niet over de Waal in persoon, die kan ongetwijfeld ontzettend vriendelijk en gastvrij zijn. Het gaat mij om de heersende mentaliteit bij een meerderheid van de Walen. Die is simpelweg onverenigbaar met de mentaliteit van de gemiddelde Nederlander, als de Waal om andere redenen (andere taal en cultuur, ander wereldbeeld) al niet weinig tot niks met Nederland gemeen heeft.

Citaat:
Op de antillen was er ook een constructieverbetering nodig om verandering teweeg te brengen. Waarom zou dat niet kunnen werken voor Wallonië? Of zijn walen genetisch anders dan andere mensen?
Het is nog niet bewezen dat het op de Antillen gaat werken hè. Ik heb er heel erg mijn twijfels bij of autonomie de oplossing gaat zijn voor bijvoorbeeld Curaçao. Maar afgezien daarvan: de Antillen zijn te klein om het alleen te redden en Nederland is de enige die hen kan en zal helpen. Bovendien zijn ze al honderden jaren met NL verbonden, sterker nog: ze zijn gevormd door Nederland. Wallonië is echter geen eiland dat noodzakelijkerwijs afhangt van Vlaanderen. Het is groot genoeg om op eigen benen te staan, er is een EU die het kan helpen, er is Frankrijk dat kan helpen en het ligt nota bene centraal in Europa dus ideaal voor economische ontwikkeling. Er is geen enkele reden om medelijden te hebben met of paternalistisch te doen over Wallonië. Ik wil er alleen geen staat mee vormen, want ik zie de verwantschap niet en de mentaliteit spreekt me niet aan.
Oud 19 maart 2007, 12:21   #213
Hertog van Gelre

Standaard

Dat is jammer. Hierover blijven we dan van mening verschillen.

Begrijp me goed, ik vind je argumenten legitiem. Toch vind ik het de moeite waard om te proberen. Walen zijn geen fransen, Luxemburgers ook niet.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 19 maart 2007 om 12:27.
Oud 19 maart 2007, 12:30   #214
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat ik bedoel is dat in andere landen, zelfs op de Antillen, corrupte politici worden afgestraft. Zeker in NL wordt er heel streng gedacht over corruptie en vriendjespolitiek. Wat in Vlaanderen met een eufemisme dienstbetoon wordt genoemd en door sommigen zelfs wordt toegejuicht, wordt in NL afgekeurd als vriendjespolitiek. In Wallonië gaan ze nog een paar stappen verder en overschrijden zelfs massaal de grenzen van het strafrecht. Het is niet alleen Charleroi, het is de hele Borinage en bij uitbreiding waarschijnlijk heel het Waalse industriegebied. Weleens het artikel van Caroline de Gruyter over de Borinage gelezen dat enkele jaren geleden in de NRC stond (ik heb het hier volgens mij ook eens geplaatst)? Corruptie en in het bijzonder de staat oplichten blijkt daar een manier van leven te zijn en men is er nog trots op ook! En tja, in dat Waalse industriegebied woont wel de meerderheid van de Waalse bevolking. Dan mogen ze in Waals-Brabant en in de Ardennen misschien anders zijn (hoewel), maar daar wonen maar een half miljoen van de 3,4 miljoen Walen.

Je wordt niet automatisch corrupt door een staatsbestel hoor. Dat heeft te maken met de mentaliteit. Ik heb het dan ook niet over de Waal in persoon, die kan ongetwijfeld ontzettend vriendelijk en gastvrij zijn. Het gaat mij om de heersende mentaliteit bij een meerderheid van de Walen. Die is simpelweg onverenigbaar met de mentaliteit van de gemiddelde Nederlander, als de Waal om andere redenen (andere taal en cultuur, ander wereldbeeld) al niet weinig tot niks met Nederland gemeen heeft.

Het is nog niet bewezen dat het op de Antillen gaat werken hè. Ik heb er heel erg mijn twijfels bij of autonomie de oplossing gaat zijn voor bijvoorbeeld Curaçao. Maar afgezien daarvan: de Antillen zijn te klein om het alleen te redden en Nederland is de enige die hen kan en zal helpen. Bovendien zijn ze al honderden jaren met NL verbonden, sterker nog: ze zijn gevormd door Nederland. Wallonië is echter geen eiland dat noodzakelijkerwijs afhangt van Vlaanderen. Het is groot genoeg om op eigen benen te staan, er is een EU die het kan helpen, er is Frankrijk dat kan helpen en het ligt nota bene centraal in Europa dus ideaal voor economische ontwikkeling. Er is geen enkele reden om medelijden te hebben met of paternalistisch te doen over Wallonië. Ik wil er alleen geen staat mee vormen, want ik zie de verwantschap niet en de mentaliteit spreekt me niet aan.
Dimitri,

Ik denk dat jij een bevolking gelijk steld aan een politieke klasse.

Je vergeet dat de helft van de walen uitgeweken Vlamingen zijn en de andere helft derde en vierde generatie gastarbeiders.

De weinige echt walen die er nog bestaan, zijn echt niet corrupt hoor.
Het zijn enkel de politci die dit zijn en dit gebeurd ook in Vlaanderen hoor.
Alleen in mindere maten.
Oud 19 maart 2007, 12:32   #215
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Even scherp proberen te stellen: als Vlaanderen niet voornamelijk aan één zeel trekt ivm zijn toekomst en die van de Belgische staat, zoals de francofonen wel doen, dan kan je imho maar moeilijk toch een beslissing doorduwen waar dan maar geen meerderheid achter staat.
FF snel reageren :
Ik stel gewoon dat er geen Vlaamse meerderheid in België kan gevonden om Vlaamse dominantie in Belgie te verwezenlijken, want een eendrachtig Frankofonië kan rekenen op een minderheid van Vlamingen die belang hebben bij het (voort)bestaan vd Belgische Staat.
Daarentegen acht ik het zeer wel mogelijk dat er een Vlaamse meerderheid onder de Vlamingen kan gevonden worden voor Vlaamse onafhankelijkheid.

Laatst gewijzigd door stab : 19 maart 2007 om 12:33.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 12:32   #216
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit Charleroi toonde de VRT beelden van mensen die hun mening zeiden : een ervan zei gewoon dat hij dat heel normaal vond, je geeft als burgemeester geld terug aan andere mensen (maar dus wel vrij selectief aan wie ).
Maar anderen zeiden dat het ronduit schandalig was en al veel te lang duurde, eentje (op café) zei ook letterlijk dat hij bezorgd was om het beeld dat men in Vlaanderen weer ging krijgen.
Ik denk dat het tussen de twee is, Dimitri en Hertog, ze hebben een andere cultuur maar het komt ook door de huidige situatie.

Citaat:

Precies, zij kennen amper Vlaanderen nog. Zij kennen onze politici niet. De Wever kan vrolijk rondlopen zonder herkend te worden. Leterme is de absolute boeman voor hen, omdat ze hem enkel horen als hij iets zegt over de Franstaligen, niet als hij naar Malawi trekt en de geitjes inspecteert , de modale boer een hart onder de riem steekt,....
Dan moet je niet vragen hoeveel zij met Nederland bezig zijn. Ik heb hier al voorbeelden vermeld : wanneer de Provinciale Staten verkozen worden (en Bracke live in verbinding is met Witteman ) gaat het op de RTBF over Sarkozy.

Citaat:
Wallonië is echter geen eiland dat noodzakelijkerwijs afhangt van Vlaanderen. Het is groot genoeg om op eigen benen te staan, er is een EU die het kan helpen, er is Frankrijk dat kan helpen en het ligt nota bene centraal in Europa dus ideaal voor economische ontwikkeling. Er is geen enkele reden om medelijden te hebben met of paternalistisch te doen over Wallonië. Ik wil er alleen geen staat mee vormen, want ik zie de verwantschap niet en de mentaliteit spreekt me niet aan.
Als het waar is dat men in Nederland harder tegen corruptie optreedt, spreekt dat me wel aan.
Maar wat je zegt over medelijden hebben, ga naar een willekeurige discussie met Franstaligen over die transfers, en die zullen zeggen dat Vlaanderen 130 of zelfs 150 jaar op de kap van Wallonië zich heeft verrijkt, en dat wat zij nu aan Wallonië geven maar een peulschil is in vergelijking daarmee. Of dat nu waar is of niet...
Oud 19 maart 2007, 12:34   #217
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Ik stel gewoon dat er geen Vlaamse meerderheid in België kan gevonden om Vlaamse dominantie in Belgie te verwezenlijken, want een eendrachtig Frankofonië kan rekenen op een minderheid van Vlamingen die belang hebben bij het (voort)bestaan vd Belgische Staat.
Je herhaalt alleen maar mijn stelling...
Oud 19 maart 2007, 12:56   #218
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Begrijp me goed, ik vind je argumenten legitiem. Toch vind ik het de moeite waard om te proberen. Walen zijn geen fransen, Luxemburgers ook niet.
Als Walen geen Fransen zijn, dan zijn Vlamingen geen Nederlanders.
Oud 19 maart 2007, 13:00   #219
Dimitri

Standaard

Citaat:

Walen zijn ook geen Nederlanders/Nederlandstaligen, Luxemburgers ook niet.
Oud 19 maart 2007, 13:02   #220
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dimitri,

Ik denk dat jij een bevolking gelijk steld aan een politieke klasse.

Je vergeet dat de helft van de walen uitgeweken Vlamingen zijn en de andere helft derde en vierde generatie gastarbeiders.

De weinige echt walen die er nog bestaan, zijn echt niet corrupt hoor.
Het zijn enkel de politci die dit zijn en dit gebeurd ook in Vlaanderen hoor.
Alleen in mindere maten.
Het artikel over de Borinage van Caroline de Gruyter ging nu juist uitsluitend over de bevolking en niet over de politici. Het is trouwens wel de bevolking die haar politici kiest.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be