![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik wil niet voorbarig zijn, maar is het niet een beetje naïef om te denken dat alle Belgische monarchisten automatisch republikein worden als 'hun' koningshuis afgeschaft wordt?
Ik denk dat er maar weinig mensen specifiek voor de Saksen-Coburgs monarchist zijn, zoals er in NL veel mensen alleen monarchist zijn zolang de Oranjes regeren. Veel mensen zijn aanhanger van een monarchie om pragmatische redenen, bijvoorbeeld vanwege de samenbindende factor. Een monarchie voorkomt dat je moet twisten over wie het staatshoofd wordt. Ook identificeren veel mensen zich met de persoon. Voor veel Antillianen is de monarchie essentieel in de relatie met Nederland, het zijn de enige neutrale mensen in de politiek. Echt, mocht Vlaanderen alleen willen toetreden als de monarchie afgeschaft wordt, dan zou er weleens een veto tegen Vlaanderen uit de Caraïben kunnen komen. Ik denk dat je gewoon moet afwachten waar de bevolking voor kiest en je daar bij moet neerleggen. Is een meerderheid voor een republiek, dan wordt het een republiek. Wil een meerderheid een monarchie, dan wordt het een monarchie. En geen Hollandse rekenkunde deze keer. ![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Wijziging : je hebt misschien wel gelijk dat het ons redt van een ingewikkelde structuur. Ik ken geen enkel land dat gewoon een eerste minister heeft, en geen koning en ook geen president.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door evilbu : 18 maart 2007 om 22:25. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
|
![]() Citaat:
Met respect voor jullie opvattingen maar jullie doen nu net of de walen een minderwaardig volk vormen. Dat is natuurlijk onzin. De houding van de walen is gebaseerd op de belgische constructie. Verder zijn de Luxemburgers erg gecharmeerd van de Benelux en voor verdere samenwerking. Zijn jullie het er niet mee eens dat als de belgische constructie wordt opgeheven de walen en de luxemburgers een plaats kunnen hebben binnen de verenigde nederlanden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
|
![]() Citaat:
Eigenaardig dat er 'Heel-Nederlandse Nederlanders' zijn, nochtans was de aanwezigheid van Romaans/Fransprekende gewesten in het Verenigd Koninkrijk een vd redenen / oorzaken vd Belgische *kuch* revolutie in 1830. Mss is de aansluiting van enkel Vlaanderen bij Nederland een monoculturele stap te ver?
![]() |
![]() |
#185 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ge gaat hier toch eens conclusies moeten uit trekken hoor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() En dan moet Holland misschien kiezen tussen Vlaanderen en de Antillen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
|
![]() Citaat:
Waarmee ik overigens niet wil gezegd hebben dat dit persoontje een betere Vlaamse Beweger zou zijn, hoor. Verre van.
![]() |
![]() |
#188 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat vele onder jullie met een verkeerd idee zitten.
De koningshuizen hebben namelijk niets te zien met de samensmelting van de BeNeLux landen. En zelfs voor de Antillen en Wallonië is deze samensmelting een win/win operatie. Zij krijgen dan plots meer mensen die hen wel moeten bijstaan in hun problemen, maar ook meer mensen die hen kunnen helpen de problemen op te lossen. En dat de Franstalige dan een volledige minderheid vormen binnen de BeNeLux grenzen is voor hen mss meer een voor dan nadeel. Trouwens de naam Groot of Heel Nederland gebruiken is reeds fout. Het is niet Nederland dat terug zijn oude grenzen krijgt. Het is een Unie van drie landen die alles binnen hun grenzen volledig gelijk stellen en de reeds bestaande federale benelux-regering gewoon de macht geven van de huidige landsregeringen. Met regionale regeringen die wetten en regels kunnen aanpassen naar de noden van hun regio's. Als bepaalde regio's dus vinden dat zij hun koningshuis nodig hebben en verder willen behouden en onderhouden, is dat hun volste recht. Enkel zal dat koningshuis dan nog slechts een folkorische functie hebben en geen machthebbende meer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik voel de frustratie van de (nationalistische) minderheid die maar geen meerderheid kan worden. Het doet me in de verte wat denken aan de Rwandese situatie van weleer. Niet dat ik verwacht dat het eindigt met een massamoord op "gematigde" Vlamingen, zoals de Hutu-nationalisten gedaan hebben, maar mutatis mutandis zit hier toch iets grondig scheef. Even scherp proberen te stellen: als Vlaanderen niet voornamelijk aan één zeel trekt ivm zijn toekomst en die van de Belgische staat, zoals de francofonen wel doen, dan kan je imho maar moeilijk toch een beslissing doorduwen waar dan maar geen meerderheid achter staat. Ten eerste zal je je op paden moeten begeven die niet kosjer zijn. Ten tweede zal het resultaat daarvan, indien het lukt, kaduuk zijn. En ten derde zit je dan in het beste geval met een Vlaamse staat die niet echt wil bestaan, geen zelfrespect heeft, niet goed voor zichzelf zorgt, kortom weinig verschil met de huidige situatie. Dat je verwacht dat een Vlaamse staat die gegrondvest is op de wil van een minderheid, toch alle frustrerende problemen die we al zo lang kennen als bij toverslag gaat oplossen, is imho een begrijpelijke maar gevaarlijke zinsbegoocheling. Wat we dan wel moeten doen met onze minderheid? Ik heb geen toveroplossing, maar ik weet dat we in elk geval zwaar moeten investeren in zaken zoals opleiding, vorming, informatieverstrekking, imago etc. En dat doen we manifest niet. En omdat ik dat allemaal niet goed zie evolueren kies ik voor een snelle aansluiting bij Nederland. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
|
![]() Citaat:
Taal werd genoemd als oorzaak van 1830 maar de belangrijkste oorzaak was een economische aantasting van de franstalige elite. Heden ten dage hoeft taal geen breekpunt meer te zijn, geloof ook niet en economie al helemaal niet. En, als één en ander op democratische wijze gebeurt zie ik ook niet zo gauw meer franse troepen verschijnen op ons grondgebied. ![]() Vlaanderen en Wallonië zijn met elkaar verbonden, al was het alleen maar door familiebanden. Dan hebben we het nog niet eens over Brussel. Misschien heb je wel gelijk en is het naïef idealisme van mijn kant. Maar waarom zouden we het niet proberen? Als het niet lukt kunnen we altijd nog een alternatief formuleren. Maar als we er serieus mee bezig zijn en de walen zien het niet zitten dan zijn z�*j degenen die moeten afhaken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat is (enigszins) nieuw voor mij. Heb je hierover meer info of een online artikel?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een aansluiting bij Nederland is zeker niet gewenst. Het zou de Vlamingen helemaal geen goed doen. Wat nodig is voor Belgie en Nederland is de verder uitwerking van de Benelux. En de drie landen laten opgaan in deze Unie, en niet de ene regio die van landelijke nationaliteit veranderd. Hier zijn grote verschillen in hoor. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik zie dus het nut van je opmerking niet in. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zuiden van de lage landen had reeds een bloeiende industrie dankzij de kanalen die de fransen hadden gegraven. Terwijl het Noorden het nog moest stellen met de turfwinning en slechtere landbouwgronden. Hij had dus geld nodig op het noorden economisch leefbaar te maken. Dit geld kon hij enkel in het zuiden vinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de Benelux, wel deze heeft nooit een kans gekregen. Want de landelijke politici willen geen macht delen. Eeninstelling die enkel mag zeggen wat beter kan en anders goedkoper is, maar verder haar mond moet houden kan niet bewijzen dat ze werkt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Bij "werken" stel ik mij wat anders voor en ik maak me sterk dat met mij de meeste Vlamingen zich daar wat anders bij voorstellen. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als Vlaanderen nu onafhankelijk zou worden krijgt het plots een buurland dat zich zeer vijandig zal opstellen tegen Vlaanderen. En Vlaanderen heeft zelf geen natuurlijke grondstoffen. Vlaanderen kan zelfs niet eens voor zijn eigen voedsel voorziening zorgen. Je moet Vlaanderen dus niet vergelijken met andere regio's en mini staatjes. Monacco kan perfect op zichzelf bestaan, maar als Frankrijk zegt gedaan er mee, wel dan zit het morgen zonder stroom, water of voedsel. Monacco bestaat met de graties van Frankrijk. Luxemburg bestaat met de graties van zijn drie buurlanden. Als die morgen de grenzen sluiten is het gedaan met Luxemburg. En Vlaanderen is te afhankelijk van de doorgangen over Wallonie en Nederland. En wees gerust. Wallonie zal dit misbruiken en uitbuiten, Vlaanderen zal dan zijn onafhankelijkheid duur betalen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hem gewoon niet meer onderhouden kost niets en heeft het zelfde resultaat. Waterwegen gewoon laten dicht slibben en sluizen laten verkommeren. Dag doorgangen naar Frankrijk, zowel voor Vlaanderen als Nederland. En Nederland binnen de korste tijd verzopen in de winter en zonder water in de kanalen tijdens de zomer. |
|
![]() |
![]() |