Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 maart 2007, 22:14   #181
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik wil niet voorbarig zijn, maar is het niet een beetje naïef om te denken dat alle Belgische monarchisten automatisch republikein worden als 'hun' koningshuis afgeschaft wordt?

Ik denk dat er maar weinig mensen specifiek voor de Saksen-Coburgs monarchist zijn, zoals er in NL veel mensen alleen monarchist zijn zolang de Oranjes regeren. Veel mensen zijn aanhanger van een monarchie om pragmatische redenen, bijvoorbeeld vanwege de samenbindende factor. Een monarchie voorkomt dat je moet twisten over wie het staatshoofd wordt. Ook identificeren veel mensen zich met de persoon. Voor veel Antillianen is de monarchie essentieel in de relatie met Nederland, het zijn de enige neutrale mensen in de politiek. Echt, mocht Vlaanderen alleen willen toetreden als de monarchie afgeschaft wordt, dan zou er weleens een veto tegen Vlaanderen uit de Caraïben kunnen komen.

Ik denk dat je gewoon moet afwachten waar de bevolking voor kiest en je daar bij moet neerleggen. Is een meerderheid voor een republiek, dan wordt het een republiek. Wil een meerderheid een monarchie, dan wordt het een monarchie. En geen Hollandse rekenkunde deze keer.

Citaat:
Dat is nu net mijn punt : moet Vlaanderen ook echt onder Oranje leven, kan dat niet anders zijn dan in Nederland? Is dat geen nodeloze belemmering?
Ik vind het eerder een nodeloze discussie. Wat is "onder Oranje leven"? Wat verandert dat aan de relatie? Helemaal niets. Het enige verschil is dat er niet over de verkiezing van een gezamenlijk staatshoofd gekibbeld hoeft te worden.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2007, 22:24   #182
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Ik wil niet voorbarig zijn, maar is het niet een beetje naïef om te denken dat alle Belgische monarchisten automatisch republikein worden als 'hun' koningshuis afgeschaft wordt?

Ik denk dat er maar weinig mensen specifiek voor de Saksen-Coburgs monarchist zijn, zoals er in NL veel mensen alleen monarchist zijn zolang de Oranjes regeren. Veel mensen zijn aanhanger van een monarchie om pragmatische redenen, bijvoorbeeld vanwege de samenbindende factor. Een monarchie voorkomt dat je moet twisten over wie het staatshoofd wordt. Ook identificeren veel mensen zich met de persoon. Voor veel Antillianen is de monarchie essentieel in de relatie met Nederland, het zijn de enige neutrale mensen in de politiek. Echt, mocht Vlaanderen alleen willen toetreden als de monarchie afgeschaft wordt, dan zou er weleens een veto tegen Vlaanderen uit de Caraïben kunnen komen.
Ik weet het niet hoor, ik denk dat de meeste monarchisten hier het wel degelijk hebben voor dit koningshuis, en niet zomaar voor de structuur zelf.

Citaat:
Ik denk dat je gewoon moet afwachten waar de bevolking voor kiest en je daar bij moet neerleggen. Is een meerderheid voor een republiek, dan wordt het een republiek. Wil een meerderheid een monarchie, dan wordt het een monarchie. En geen Hollandse rekenkunde deze keer.
Ja maar ik lig er niet wakker van, maar ik vrees dat het een probleem zou kunnen zijn hier in Vlaanderen. Je moet ook denken aan al die separatisten die nu in het Vlaams Parlement over "de Onverkozen Leider" spreken...er zal een pijnlijke stilte waar te nemen zijn bij hen.

Citaat:
Ik vind het eerder een nodeloze discussie. Wat is "onder Oranje leven"? Wat verandert dat aan de relatie? Helemaal niets. Het enige verschil is dat er niet over de verkiezing van een gezamenlijk staatshoofd gekibbeld hoeft te worden.
Wel ik vraag me af of zij dan bv ook zal rondgaan in Vlaanderen. Een troost: dramatisch gebrek aan belangstelling is er hier nu ook al voor Saksen Coburg.

Wijziging : je hebt misschien wel gelijk dat het ons redt van een ingewikkelde structuur. Ik ken geen enkel land dat gewoon een eerste minister heeft, en geen koning en ook geen president.

Laatst gewijzigd door evilbu : 18 maart 2007 om 22:25.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 01:01   #183
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Nee, ik ben niet voor een Heel-Nederland, want ik denk niet dat men in NL zit te wachten om met de problemen van België geconfronteerd te worden. Ik ben alleen voor samenwerking van Vlaanderen (met of zonder Brussel) en Nederland. Uiteraard zullen er wel goede banden onderhouden moeten worden met Wallonië, of het nu onafhankelijk wordt of onderdeel van Frankrijk (en wellicht gedeeltelijk, prov. Luxemburg en de DG, van Luxemburg en/of Duitsland).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Omdat een land dat zo'n waardeloze mentaliteit heeft, niets bij Nederland te zoeken heeft. Samenwerken doe je omdat het voor beide partijen voordelig is. Samenwerking tussen NL en WAL is noch voor NL noch voor WAL voordelig: NL krijgt er communautaire problemen en een groot economisch kerkhof bij, WAL komt in een minderheidspositie in een staat die niet de zijne is. Dat is dus geen goed idee. Ik leg mij er niet bij neer, ik zie er gewoon niets in.
Evilbu en Dimitri,
Met respect voor jullie opvattingen maar jullie doen nu net of de walen een minderwaardig volk vormen. Dat is natuurlijk onzin. De houding van de walen is gebaseerd op de belgische constructie.
Verder zijn de Luxemburgers erg gecharmeerd van de Benelux en voor verdere samenwerking.
Zijn jullie het er niet mee eens dat als de belgische constructie wordt opgeheven de walen en de luxemburgers een plaats kunnen hebben binnen de verenigde nederlanden?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 07:47   #184
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Zijn jullie het er niet mee eens dat als de belgische constructie wordt opgeheven de walen en de luxemburgers een plaats kunnen hebben binnen de verenigde nederlanden?
De Walen gaan daar 'ns goed mee lachen.
Eigenaardig dat er 'Heel-Nederlandse Nederlanders' zijn, nochtans was de aanwezigheid van Romaans/Fransprekende gewesten in het Verenigd Koninkrijk een vd redenen / oorzaken vd Belgische *kuch* revolutie in 1830.
Mss is de aansluiting van enkel Vlaanderen bij Nederland een monoculturele stap te ver?
Oud 19 maart 2007, 08:01   #185
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Welke meerderheid?
Frankofonië is communautair eendrachtig en kan steeds rekenen op een voldoend aantal Vlamingen om gezamenlijke privileges veilig te stellen.
Ge gaat hier toch eens conclusies moeten uit trekken hoor.
Oud 19 maart 2007, 08:04   #186
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Echt, mocht Vlaanderen alleen willen toetreden als de monarchie afgeschaft wordt, dan zou er weleens een veto tegen Vlaanderen uit de Caraïben kunnen komen.
En dan moet Holland misschien kiezen tussen Vlaanderen en de Antillen?
Oud 19 maart 2007, 08:45   #187
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Ge gaat hier toch eens conclusies moeten uit trekken hoor.
Ik niet , Gij.
Waarmee ik overigens niet wil gezegd hebben dat dit persoontje een betere Vlaamse Beweger zou zijn, hoor. Verre van.
Oud 19 maart 2007, 08:57   #188
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik denk dat vele onder jullie met een verkeerd idee zitten.

De koningshuizen hebben namelijk niets te zien met de samensmelting van de BeNeLux landen.

En zelfs voor de Antillen en Wallonië is deze samensmelting een win/win operatie.

Zij krijgen dan plots meer mensen die hen wel moeten bijstaan in hun problemen, maar ook meer mensen die hen kunnen helpen de problemen op te lossen.

En dat de Franstalige dan een volledige minderheid vormen binnen de BeNeLux grenzen is voor hen mss meer een voor dan nadeel.

Trouwens de naam Groot of Heel Nederland gebruiken is reeds fout.
Het is niet Nederland dat terug zijn oude grenzen krijgt.
Het is een Unie van drie landen die alles binnen hun grenzen volledig gelijk stellen en de reeds bestaande federale benelux-regering gewoon de macht geven van de huidige landsregeringen.
Met regionale regeringen die wetten en regels kunnen aanpassen naar de noden van hun regio's.
Als bepaalde regio's dus vinden dat zij hun koningshuis nodig hebben en verder willen behouden en onderhouden, is dat hun volste recht. Enkel zal dat koningshuis dan nog slechts een folkorische functie hebben en geen machthebbende meer.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 09:34   #189
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik niet , Gij.
Waarmee ik overigens niet wil gezegd hebben dat dit persoontje een betere Vlaamse Beweger zou zijn, hoor. Verre van.
Beste Stab,

Ik voel de frustratie van de (nationalistische) minderheid die maar geen meerderheid kan worden. Het doet me in de verte wat denken aan de Rwandese situatie van weleer. Niet dat ik verwacht dat het eindigt met een massamoord op "gematigde" Vlamingen, zoals de Hutu-nationalisten gedaan hebben, maar mutatis mutandis zit hier toch iets grondig scheef.

Even scherp proberen te stellen: als Vlaanderen niet voornamelijk aan één zeel trekt ivm zijn toekomst en die van de Belgische staat, zoals de francofonen wel doen, dan kan je imho maar moeilijk toch een beslissing doorduwen waar dan maar geen meerderheid achter staat. Ten eerste zal je je op paden moeten begeven die niet kosjer zijn. Ten tweede zal het resultaat daarvan, indien het lukt, kaduuk zijn. En ten derde zit je dan in het beste geval met een Vlaamse staat die niet echt wil bestaan, geen zelfrespect heeft, niet goed voor zichzelf zorgt, kortom weinig verschil met de huidige situatie.

Dat je verwacht dat een Vlaamse staat die gegrondvest is op de wil van een minderheid, toch alle frustrerende problemen die we al zo lang kennen als bij toverslag gaat oplossen, is imho een begrijpelijke maar gevaarlijke zinsbegoocheling.

Wat we dan wel moeten doen met onze minderheid? Ik heb geen toveroplossing, maar ik weet dat we in elk geval zwaar moeten investeren in zaken zoals opleiding, vorming, informatieverstrekking, imago etc. En dat doen we manifest niet.

En omdat ik dat allemaal niet goed zie evolueren kies ik voor een snelle aansluiting bij Nederland.
Oud 19 maart 2007, 09:46   #190
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Walen gaan daar 'ns goed mee lachen.
Eigenaardig dat er 'Heel-Nederlandse Nederlanders' zijn, nochtans was de aanwezigheid van Romaans/Fransprekende gewesten in het Verenigd Koninkrijk een vd redenen / oorzaken vd Belgische *kuch* revolutie in 1830.
Mss is de aansluiting van enkel Vlaanderen bij Nederland een monoculturele stap te ver?
Misschien stab, ik weet het niet. Volgens mij zijn veel walen evenzeer gedwongen in het belgische keurslijf.

Taal werd genoemd als oorzaak van 1830 maar de belangrijkste oorzaak was een economische aantasting van de franstalige elite. Heden ten dage hoeft taal geen breekpunt meer te zijn, geloof ook niet en economie al helemaal niet. En, als één en ander op democratische wijze gebeurt zie ik ook niet zo gauw meer franse troepen verschijnen op ons grondgebied.

Vlaanderen en Wallonië zijn met elkaar verbonden, al was het alleen maar door familiebanden. Dan hebben we het nog niet eens over Brussel.

Misschien heb je wel gelijk en is het naïef idealisme van mijn kant. Maar waarom zouden we het niet proberen? Als het niet lukt kunnen we altijd nog een alternatief formuleren. Maar als we er serieus mee bezig zijn en de walen zien het niet zitten dan zijn z�*j degenen die moeten afhaken.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 09:53   #191
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Taal werd genoemd als oorzaak van 1830 maar de belangrijkste oorzaak was een economische aantasting van de franstalige elite.
Dat is (enigszins) nieuw voor mij. Heb je hierover meer info of een online artikel?
Oud 19 maart 2007, 09:54   #192
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beste Stab,

Ik voel de frustratie van de (nationalistische) minderheid die maar geen meerderheid kan worden. Het doet me in de verte wat denken aan de Rwandese situatie van weleer. Niet dat ik verwacht dat het eindigt met een massamoord op "gematigde" Vlamingen, zoals de Hutu-nationalisten gedaan hebben, maar mutatis mutandis zit hier toch iets grondig scheef.
Het is idd een verschikkelijk senario dat je hier geeft, doch idd ook niet uit te sluiten als het misloopt.
Citaat:
Even scherp proberen te stellen: als Vlaanderen niet voornamelijk aan één zeel trekt ivm zijn toekomst en die van de Belgische staat, zoals de francofonen wel doen, dan kan je imho maar moeilijk toch een beslissing doorduwen waar dan maar geen meerderheid achter staat. Ten eerste zal je je op paden moeten begeven die niet kosjer zijn. Ten tweede zal het resultaat daarvan, indien het lukt, kaduuk zijn. En ten derde zit je dan in het beste geval met een Vlaamse staat die niet echt wil bestaan, geen zelfrespect heeft, niet goed voor zichzelf zorgt, kortom weinig verschil met de huidige situatie.
Klopt
Citaat:
Dat je verwacht dat een Vlaamse staat die gegrondvest is op de wil van een minderheid, toch alle frustrerende problemen die we al zo lang kennen als bij toverslag gaat oplossen, is imho een begrijpelijke maar gevaarlijke zinsbegoocheling.
Eenonafhankelijk Vlaanderen heeft geen toekomst meer in de huidige wereld.
Citaat:
Wat we dan wel moeten doen met onze minderheid? Ik heb geen toveroplossing, maar ik weet dat we in elk geval zwaar moeten investeren in zaken zoals opleiding, vorming, informatieverstrekking, imago etc. En dat doen we manifest niet.
Kost veel geld
Citaat:
En omdat ik dat allemaal niet goed zie evolueren kies ik voor een snelle aansluiting bij Nederland.
Hier vind ik dat je in de fout gaat.

Een aansluiting bij Nederland is zeker niet gewenst. Het zou de Vlamingen helemaal geen goed doen.
Wat nodig is voor Belgie en Nederland is de verder uitwerking van de Benelux. En de drie landen laten opgaan in deze Unie, en niet de ene regio die van landelijke nationaliteit veranderd.

Hier zijn grote verschillen in hoor.
Oud 19 maart 2007, 09:57   #193
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Eenonafhankelijk Vlaanderen heeft geen toekomst meer in de huidige wereld.
Als dat juist zou zijn, geldt het voor alle kleinere Europese staten zoals Ierland, Tsjechië, Luxemburg, Noorwegen, Catalonië etc., niet toevallig de vest presterende staten van Europa. En het geldt a fortiori voor België dat op geen enkele wijze nog een toekomst heeft.

Ik zie dus het nut van je opmerking niet in.
Oud 19 maart 2007, 09:59   #194
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Hier vind ik dat je in de fout gaat.

Een aansluiting bij Nederland is zeker niet gewenst. Het zou de Vlamingen helemaal geen goed doen.
Wat nodig is voor Belgie en Nederland is de verder uitwerking van de Benelux. En de drie landen laten opgaan in deze Unie, en niet de ene regio die van landelijke nationaliteit veranderd.
Je enige alternatieven zijn constructies die al uitgebreid en tot vervelens toe hebben bewezen dat ze niet werken: België (werkt niet) en Benelux (werkt niet).
Oud 19 maart 2007, 10:02   #195
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is (enigszins) nieuw voor mij. Heb je hierover meer info of een online artikel?
De belangrijkste reden van de opstand tegen Orange was idd de economisch uitbuiting.

Het zuiden van de lage landen had reeds een bloeiende industrie dankzij de kanalen die de fransen hadden gegraven.
Terwijl het Noorden het nog moest stellen met de turfwinning en slechtere landbouwgronden.
Hij had dus geld nodig op het noorden economisch leefbaar te maken.
Dit geld kon hij enkel in het zuiden vinden.
Oud 19 maart 2007, 10:08   #196
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je enige alternatieven zijn constructies die al uitgebreid en tot vervelens toe hebben bewezen dat ze niet werken: België (werkt niet) en Benelux (werkt niet).
Belgie werkt wel hoor. Maar de politieke ruzies maken dat iedereen de indruk krijgt dat het niet werkt.

En de Benelux, wel deze heeft nooit een kans gekregen.
Want de landelijke politici willen geen macht delen.
Eeninstelling die enkel mag zeggen wat beter kan en anders goedkoper is, maar verder haar mond moet houden kan niet bewijzen dat ze werkt.
Oud 19 maart 2007, 10:18   #197
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Belgie werkt wel hoor. Maar de politieke ruzies maken dat iedereen de indruk krijgt dat het niet werkt.
België werkt? Het weinige wat nog werkt, werkt uitsluitend dankzij gigantisch kiesbedrog, buitenwerking stellen van de democratie, minorisering van de Vlamingen, een immer aangroeiende schuldenberg, geïnstitutionaliseerde corruptie, roofbouw op de staatsfinanciën en het publiek patrimonium en verspilling van eindeloze sloten Vlaams belastingsgeld.

Bij "werken" stel ik mij wat anders voor en ik maak me sterk dat met mij de meeste Vlamingen zich daar wat anders bij voorstellen.

Citaat:
En de Benelux, wel deze heeft nooit een kans gekregen.
Want de landelijke politici willen geen macht delen.
Neen. Omdat de Belgische francofonen altijd en eerst taal als criterium gebruiken en ze in Benelux-verband hun dominantie niet konden bestendigen. Dat gaat uitsluitend binnen de Belgische structuur en daarom zijn ze er zo'n grote voorstanders van.
Oud 19 maart 2007, 10:21   #198
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als dat juist zou zijn, geldt het voor alle kleinere Europese staten zoals Ierland, Tsjechië, Luxemburg, Noorwegen, Catalonië etc., niet toevallig de vest presterende staten van Europa. En het geldt a fortiori voor België dat op geen enkele wijze nog een toekomst heeft.

Ik zie dus het nut van je opmerking niet in.
Je verward hier wel een paar zaken.

Als Vlaanderen nu onafhankelijk zou worden krijgt het plots een buurland dat zich zeer vijandig zal opstellen tegen Vlaanderen.

En Vlaanderen heeft zelf geen natuurlijke grondstoffen.
Vlaanderen kan zelfs niet eens voor zijn eigen voedsel voorziening zorgen.

Je moet Vlaanderen dus niet vergelijken met andere regio's en mini staatjes.

Monacco kan perfect op zichzelf bestaan, maar als Frankrijk zegt gedaan er mee, wel dan zit het morgen zonder stroom, water of voedsel.
Monacco bestaat met de graties van Frankrijk. Luxemburg bestaat met de graties van zijn drie buurlanden. Als die morgen de grenzen sluiten is het gedaan met Luxemburg.

En Vlaanderen is te afhankelijk van de doorgangen over Wallonie en Nederland. En wees gerust. Wallonie zal dit misbruiken en uitbuiten, Vlaanderen zal dan zijn onafhankelijkheid duur betalen.
Oud 19 maart 2007, 10:25   #199
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je verward hier wel een paar zaken.

Als Vlaanderen nu onafhankelijk zou worden krijgt het plots een buurland dat zich zeer vijandig zal opstellen tegen Vlaanderen.

En Vlaanderen heeft zelf geen natuurlijke grondstoffen.
Vlaanderen kan zelfs niet eens voor zijn eigen voedsel voorziening zorgen.

Je moet Vlaanderen dus niet vergelijken met andere regio's en mini staatjes.

Monacco kan perfect op zichzelf bestaan, maar als Frankrijk zegt gedaan er mee, wel dan zit het morgen zonder stroom, water of voedsel.
Monacco bestaat met de graties van Frankrijk. Luxemburg bestaat met de graties van zijn drie buurlanden. Als die morgen de grenzen sluiten is het gedaan met Luxemburg.

En Vlaanderen is te afhankelijk van de doorgangen over Wallonie en Nederland. En wees gerust. Wallonie zal dit misbruiken en uitbuiten, Vlaanderen zal dan zijn onafhankelijkheid duur betalen.
Zonder Vlaanderen is Wallonië een onbetekende, achterlijke regio in de Europese context. Daadkracht: zero. Het enige wat ze kunnen doen is wat gaan zagen in Parijs om de stoute Vlamingen te straffen, want zelf kunnen ze niets doen. Of verwacht je dat ze, in het hart van de EU, de E40 naar Duitsland zullen blokkeren? Daar hebben ze zelfs geen geld voor.
Oud 19 maart 2007, 10:45   #200
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zonder Vlaanderen is Wallonië een onbetekende, achterlijke regio in de Europese context. Daadkracht: zero. Het enige wat ze kunnen doen is wat gaan zagen in Parijs om de stoute Vlamingen te straffen, want zelf kunnen ze niets doen. Of verwacht je dat ze, in het hart van de EU, de E40 naar Duitsland zullen blokkeren? Daar hebben ze zelfs geen geld voor.
Waarom zouden ze deze moeten blokkeren, dat kost geld.
Hem gewoon niet meer onderhouden kost niets en heeft het zelfde resultaat.
Waterwegen gewoon laten dicht slibben en sluizen laten verkommeren.

Dag doorgangen naar Frankrijk, zowel voor Vlaanderen als Nederland.
En Nederland binnen de korste tijd verzopen in de winter en zonder water in de kanalen tijdens de zomer.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be