![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: Moslimdemocratie is mogelijk. | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
27 | 28,13% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
53 | 55,21% |
Ja, maar ... |
![]() ![]() ![]() |
6 | 6,25% |
Neen, maar ... |
![]() ![]() ![]() |
5 | 5,21% |
Geen mening, ik weet het niet ... |
![]() ![]() ![]() |
5 | 5,21% |
Aantal stemmers: 96. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 |
Minister
|
![]() Is het niet verwonderlijk dat toch een goed derde van de forumgangers van oordeel is dat "moslimdemocratie" kan?
Moslim = iemand die enkel de wetten en regels van Mohammed volgt zoals die in de koran en de hadith werden vastgelegd Democratie = waar het volk de macht heeft Hoe gaat dat goede derde die twee verzoenen?
![]() |
#202 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het is wat bezijden het punt, maar je kunt het Vaticaan toch niet serieus als een soeverein land beschouwen; het is een operettestaat zoals Willem schreef. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik las toevallig vanavond net een uitspraak van Ahmed Marcouch, iemand die een soort sub-burgemeester in Amsterdam is en moslim. Hij praat met die jongens die zeggen dat zij de democratie verwerpen, een niet-gesluierde vrouw een hoer vinden of homoseksualiteit een besmettelijke ziekte. Zijn antwoord is dan het volgende: “Jij wilt vrij zijn, en zijn wie je wilt zijn, maar dan moet je ook beseffen dat de vrijheid van de homoseksuelen ook joúw vrijheid is, hier in dit land. Jouw vrijheid is verbonden met die van alle andere Nederlanders. Zodra je de vrijheid van anderen bestrijdt, loopt je eigen vrijheid gevaar.”
Ik denk dat er ook individuele moslims zijn die goed nadenken over de liberale rechtsstaat. Zij zijn het die vooral voor verzoening kunnen zorgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik herinner mij een referendum over een versoepeling van een ethische kwestie, of het nu ging om abortus of euthanasie weet ik niet meer. Maar het Vaticaan had de opkomst toch serieus geboycot, met succes. In zwart Afrika worden bisschoppen nog steeds onder druk gezet door het vaticaan om het gebruik van condooms af te raden. Terwijl de landen gebukt gaan onder aids. Op zich een discussie waard, maar soit. Om nog niet te spreken over de invloed van de Kerk op Latijns-Amerika. Toegegeven, in onze regio denken de mensen ondertussen iets zelfstandiger. Zijn misschien wel christelijk, gelovig, maar redeneren ook wel zelfstandig binnen hun geloof. Gelovig zijn is niet per definitie politiek of ideologisch gekleurd, laat staan een wekelijks kerkbezoek. Ik vind dus dat zich de vraag stellen of gelovig zijn en democraat zijn kunnen samen gaan een absurde vraag. Wat is uiteindelijk het verschil tussen een gelovige christen en een gelovige moslim? Voor alle duidelijkheid, maar dat wist je wel: Er bestaan ondertussen meer en meer ongelovige gedoopten, en in het wit getrouwde echtgenotes. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Absoluut. Volledig mee eens. En je kan dan ook niet verwachten dat de christen zich gaat scharen rond een moskee. Dan mag je ook niet verwachten dat wie islamitisch is opgevoed zich kan vereenzelvigen met een christen. Wat niet betekent dat er geen wederzijds respect kan zijn. Ik begrijp dat een moslim de biecht absurd vindt. De moslim erkent geen tussenpersoon tussen hem/haar en Allah. Ooit al eens over nagedacht. Na 46 jaar kom ik tot de conclusie dat een goed gesprek beter is dan een biecht. Op dat vlak is de Islam dus wel iets moderner. Tenzij je er anders over denkt. Uiteraard. Voor een gelovige moslim is het dus iets gemakkelijker. Hij of zij hoeft zich dus nooit tegenover een religieuze vertegenwoordiger te verantwoorden. De imam is slechts iemand die het gebed kan leiden of je raad kan geven. Zonder het opgeheven vingertje. Kortom. Principieel vind ik de Islam beter en efficiënter omdat er geen instituten zijn. Behalve een scala aan rechtsgeleerden. Soit, voor vele Europese moslims is dit een ver-van-hun-bed-show. Als je kan lezen dan kan je ook een Koran interpreteren. Laatst gewijzigd door Rudy : 29 mei 2007 om 23:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik versta wel Engels, maar toch! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Was Mohammed een democraat?
![]() |
![]() |
#208 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Waren er democraten in de 7de eeuw?
![]() |
#209 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat is volgens u dan de omschrijving van een "soverein land"? Is Luxemburg volgens uw definitie een soeverein land? Is Monaco dat? Kortom, wat zijn uw criteria?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 |
Europees Commissaris
|
![]() Criteria geven voor een soeverein land is lastig, dat geef ik toe. Maar in ieder geval zou ik willen bepalen dat een bevolking van een soeverein land zichzelf voor het overgrote deel voortplant, niet dat de bevolking continu wordt geïmporteerd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laten we vooral niet te paternalistisch doen, en veronderstellen dat we het toch zoveel beter weten. Er zijn liberale moslims. Er zijn ook moslims, net als Walen, die stemmen op het VB. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan is er quasi geen enkel West-Europees (welvaartstaat) land meer dan soeverein is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#214 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#215 |
Minister
|
![]() Wie zoals Hirsi Ali gelooft dat de generaals in Turkije werkelijk de "hoeders van de seculiere democratie" zijn, moet wel zeer naïef zijn.
Ik denk dat je religieus fanatisme beter bestrijdt met andere middelen dan een militaristisch-nationaistisch laïcisme.
Be an independent thinker. There is no other kind. Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 31 mei 2007 om 16:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#217 |