Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juli 2007, 17:39   #201
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Helemaal niet!

Ik ga steeds kritisch met alles om, ook met mijn eigen mening.
Het zou niet de eerste keer zijn dat ik door argumenten van anderen mijn mening bijschaaf.

Dat is het verschil tussen intelligent zijn en een keikop zijn. Ik beschouw mijn mening niet als absoluut. Mijn denken is niet zwart-wit.
Dus uw gedachten zijn niet altijd de juiste gedachten.

Laatst gewijzigd door system : 13 juli 2007 om 17:39.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 17:46   #202
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
'Eeuwig' is een deus ex machina. Met andere woorden: menselijke onmacht om het ontstaan van God te verklaren. Men zegt dan: hij is er altijd geweest. Maar dat is een vaststelling, geen verklaring.
Het is helemaal geen deus ex machina. Het is de enige mogelijke oplossing. Ofwel geloof je dat ooit iets is geschapen door een God die eeuwig is ofwel geloof je dat er nooit iets is geschapen en dat alles dus eeuwig is. Hoe je het ook draait of keert je zal moeten toegeven dat eeuwigheid en oneindigheid deel zijn van het bestaan. Dat is totaal iets anders dan een deus ex machina.
Oud 13 juli 2007, 18:00   #203
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie dat denkt, is verschrikkelijk arrogant.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 18:07   #204
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Het is helemaal geen deus ex machina. Het is de enige mogelijke oplossing. Ofwel geloof je dat ooit iets is geschapen door een God die eeuwig is ofwel geloof je dat er nooit iets is geschapen en dat alles dus eeuwig is. Hoe je het ook draait of keert je zal moeten toegeven dat eeuwigheid en oneindigheid deel zijn van het bestaan. Dat is totaal iets anders dan een deus ex machina.
Je kunt ook geloven dat God een grote zwarte kikker is, maar daarom is dat nog niet zo.

'Eeuwig' betekent zonder begin noch einde. Altijd geweest. Als je zoiets zegt over God, dan zeg je dat hij er altijd is geweest en dan hoef je zijn ontstaan niet uit te leggen. In die zin is het woord 'eeuwig' een deus ex machina.

Of met andere woorden: men verzint het begrip eeuwig dat men als attribuut aan God toekent. Men doet dit om netelige vragen uit de weg te gaan over het begin van God.

En deze netelige vraag is: hoe is God dan ontstaan??
Oud 13 juli 2007, 18:14   #205
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Als jij zou kunnen lezen, zou je wel merken dat iemand opperde dat hij beter de Kerk had kunnen aanklagen
En, heb je al bedacht wélke kerk dat zou moeten zijn?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 18:17   #206
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Je kunt ook geloven dat God een grote zwarte kikker is, maar daarom is dat nog niet zo.

'Eeuwig' betekent zonder begin noch einde. Altijd geweest. Als je zoiets zegt over God, dan zeg je dat hij er altijd is geweest en dan hoef je zijn ontstaan niet uit te leggen. In die zin is het woord 'eeuwig' een deus ex machina.

Of met andere woorden: men verzint het begrip eeuwig dat men als attribuut aan God toekent. Men doet dit om netelige vragen uit de weg te gaan over het begin van God.

En deze netelige vraag is: hoe is God dan ontstaan??
Ik zeg niet dat je dat moet geloven. En aan je reactie te zien heb je het bericht duidelijk niet goed gelezen. Er moet iets eeuwig zijn. Je kan zelf kiezen hoe je dat invult.

Veel mensen zien het universum tegenwoordig als eeuwig.

Ik zie God als eeuwig en ik denk dat hij het universum heeft geschapen.
En daarom denk ik dus ook dat het universum niet eeuwig is.

Ik heb het begrip eeuwig niet verzonnen. Het is een deel van mijn geloof. Geen poging om een tekortkoming weg te steken. Ik geloof dat God er altijd al is geweest dus moet ik niet antwoorden op de vraag hoe hij ontstaan is.

Als jij denkt dat hij niet eeuwig is dan mag je zelf het antwoord op die 'netelige' vraag gaan zoeken. En als je niet in God gelooft dan moet je je maar eens afvragen hoe het universum er dan we is gekomen en of het niet zou kunnen dat het er altijd al geweest is.
Oud 13 juli 2007, 18:19   #207
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
En, heb je al bedacht wélke kerk dat zou moeten zijn?
Dat is mijn probleem niet
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 18:58   #208
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet!

Niemands gedachten zijn "altijd" de "juiste" gedachten.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 18:59   #209
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Wie dat denkt, is verschrikkelijk arrogant.
Dat vind ik ook!

En er is een zeker triootje op dit forum dat daar zéér sterk in is.
Oud 13 juli 2007, 19:00   #210
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zeg niet dat je dat moet geloven. En aan je reactie te zien heb je het bericht duidelijk niet goed gelezen. Er moet iets eeuwig zijn. Je kan zelf kiezen hoe je dat invult.

Ik heb het begrip eeuwig niet verzonnen. Het is een deel van mijn geloof. Geen poging om een tekortkoming weg te steken. Ik geloof dat God er altijd al is geweest dus moet ik niet antwoorden op de vraag hoe hij ontstaan is.

Als jij denkt dat hij niet eeuwig is dan mag je zelf het antwoord op die 'netelige' vraag gaan zoeken. En als je niet in God gelooft dan moet je je maar eens afvragen hoe het universum er dan we is gekomen en of het niet zou kunnen dat het er altijd al geweest is.
Ik weet niet of er iets is dat eeuwig moet zijn. U zegt dat. 'Eeuwig' is een menselijk begrip dat we stellen tegenover 'eindig'. Zo is ook iets groot omdat iets anders klein is. Maar strikt genomen bestaan 'groot' en 'klein' op zichzelf niet.

Laatst gewijzigd door system : 13 juli 2007 om 19:06.
Oud 13 juli 2007, 19:39   #211
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet!

Niemands gedachten zijn "altijd" de "juiste" gedachten.
Dat is dan genoteerd.
Oud 13 juli 2007, 20:05   #212
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik weet niet of er iets is dat eeuwig moet zijn. U zegt dat. 'Eeuwig' is een menselijk begrip dat we stellen tegenover 'eindig'. Zo is ook iets groot omdat iets anders klein is. Maar strikt genomen bestaan 'groot' en 'klein' op zichzelf niet.
Bovendien is 'eeuwig' een begrip dat verbonden is aan tijd. 'Eeuwig' houdt de notie in van 'nooit ophouden'.

Hypothese nu. Veronderstellen we dat er ergens een toestand van een 'niet materieel zijn' zou zijn, bijvoorbeeld een hemel zou zijn. In die hemel is er geen tijd, vermits er geen materie en dus geen eindigheid is. Immers het is de materie, in casu het lichaam, dat vergankelijk is, niet de geestelijke ziel. Indien daar dus geen eindigheid is, is daar ook geen eeuwigheid vermits de twee begrippen aan mekaar gelinkt zijn. In zo'n hemel bestaan noch eindigheid noch eeuwigheid.

Laatst gewijzigd door system : 13 juli 2007 om 20:11.
Oud 13 juli 2007, 20:33   #213
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is dan genoteerd.
Ik snap niet waarom u daar zo vreemd over doet.

Heb ik dan ergens beweerd dat ik altijd de wijsheid in pacht zou hebben?

Ik ben niet zo arrogant als sommingen op dit forum dat ik geloof dat ik overal het juiste antwoord op weet.
Oud 13 juli 2007, 20:50   #214
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik snap niet waarom u daar zo vreemd over doet.

Heb ik dan ergens beweerd dat ik altijd de wijsheid in pacht zou hebben?

Ik ben niet zo arrogant als sommingen op dit forum dat ik geloof dat ik overal het juiste antwoord op weet.
Neen, u bent kabouter Alwist niet. Niemand is kabouter Alwist. Dus u gaat er altijd van uit dat wanneer u een stelling poneert, dat deze stelling eventueel fallikant fout kan zijn.

Laatst gewijzigd door system : 13 juli 2007 om 20:54.
Oud 13 juli 2007, 21:17   #215
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Neen, u bent kabouter Alwist niet. Niemand is kabouter Alwist. Dus u gaat er altijd van uit dat wanneer u een stelling poneert, dat deze stelling eventueel fallikant fout kan zijn.
Goede argumenten kunnen me inderdaad van mening doen veranderen.
Dat vind ik niet meer dan normaal. Je moet je mening kunnen aanpassen wanneer je geconfronteerd wordt met inzichten of feiten die je niet kende.

Ik vind het heel vreemd dat u dat niet normaal vind.

Wie zijn mening niet kan aanpassen wanneer hij geconfronteerd wordt met dingen die hij niet wist, is dom en arrogant.
Oud 13 juli 2007, 21:24   #216
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Hier is een kort lijstje van slechts sommige goden/godinnen die uit de verbeelding van het beestje mens ontstaan zijn: Gods and Goddess

De moed niet te vlug opgeven beste Mircea Pavel....
Oud 13 juli 2007, 21:41   #217
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Goede argumenten kunnen me inderdaad van mening doen veranderen.
Dat vind ik niet meer dan normaal. Je moet je mening kunnen aanpassen wanneer je geconfronteerd wordt met inzichten of feiten die je niet kende.

Ik vind het heel vreemd dat u dat niet normaal vind.

Wie zijn mening niet kan aanpassen wanneer hij geconfronteerd wordt met dingen die hij niet wist, is dom en arrogant.
En waar zou ik gezegd hebben dat ik dat niet normaal vind? Ik stel gewoon een vraag.

Laatst gewijzigd door system : 13 juli 2007 om 21:42.
Oud 13 juli 2007, 23:05   #218
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als je een entiteit aanvaardt die eeuwig is (God) waarom kan je dat dan niet aanvaarden voor het universum? Met andere woorden: waarom kan je van het universum niet aanvaarden dat het eeuwig is, terwijl je geen problemen hebt met een scheppende entiteit (God) die dat wél is? Daarmee verschuif je het probleem toch alleen maar? Want de vraag: 'wie schiep God' is toch even terecht als de vraag: 'wie schiep het universum'?

Laatst gewijzigd door drosophila : 13 juli 2007 om 23:21.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2007, 16:22   #219
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Als je een entiteit aanvaardt die eeuwig is (God) waarom kan je dat dan niet aanvaarden voor het universum? Met andere woorden: waarom kan je van het universum niet aanvaarden dat het eeuwig is, terwijl je geen problemen hebt met een scheppende entiteit (God) die dat wél is? Daarmee verschuif je het probleem toch alleen maar? Want de vraag: 'wie schiep God' is toch even terecht als de vraag: 'wie schiep het universum'?
Ik denk niet dat het universum door God geschapen is omdat ik niet zou kunnen aanvaarden dat het eeuwig zou kunnen zijn.

Ik denk dat het universum geschapen is door God omdat ik vind dat het ontstaan van het leven en het leven op zich te complex zijn om door toeval tot stand te zijn gekomen.

Daarom denk ik dat God het leven heeft geschapen. En hierbij zie ik God als een almachtig wezen dat bovennatuurlijk is, onvatbaar en onzichtbaar voor de mens. Iets groters dan alle stoffelijke dingen.
Oud 14 juli 2007, 16:25   #220
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Bovendien is 'eeuwig' een begrip dat verbonden is aan tijd. 'Eeuwig' houdt de notie in van 'nooit ophouden'.

Hypothese nu. Veronderstellen we dat er ergens een toestand van een 'niet materieel zijn' zou zijn, bijvoorbeeld een hemel zou zijn. In die hemel is er geen tijd, vermits er geen materie en dus geen eindigheid is. Immers het is de materie, in casu het lichaam, dat vergankelijk is, niet de geestelijke ziel. Indien daar dus geen eindigheid is, is daar ook geen eeuwigheid vermits de twee begrippen aan mekaar gelinkt zijn. In zo'n hemel bestaan noch eindigheid noch eeuwigheid.
Ik zeg niet dat er in de hemel geen tijd is. Ik denk wel dat er geen materie is in de hemel. Maar dat staat op zich los van elkaar. Ik begrijp niet waarom dat er geen tijd is als er geen materie is. Maar als je dan denkt dat er geen tijd is dan klopt het da God niet eeuwig is. Hij is er wel altijd wat voor mij op hetzelfde neerkomt.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be