Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 mei 2012, 20:31   #21981
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is zeker voor een stuk waar. Maar ja, men moet dan ook alles zeggen en volledig zijn in dit opzicht. Zo heb ik ook nooit in mijn lessen geschiedenis ook maar één woord gehoord over de collaboratie van de Vlaams-nationalisten tijdens de oorlog wanneer het ging over WO II en België. Ook d?*t werd netjes onder de mat geveegd.
Tja daarbij verzwijgen ze dan ook de bijhorende repressies...

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 20:33   #21982
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Tja daarbij verzwijgen ze dan ook de bijhorende repressies...
En de repressie én de verklikkingen tijdens de oorlog, enz, enz.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 20:35   #21983
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En de repressie én de verklikkingen tijdens de oorlog, enz, enz.
Bij ons hebben ze het dan wel over, maar dan enkel over de collaboratie zelf.
Over de rest ook niks...

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Oud 19 mei 2012, 20:40   #21984
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij ons hebben ze het dan wel over, maar dan enkel over de collaboratie zelf.
Over de rest ook niks...
Maar bij u zijn ze dan weer zeer zuinig geweest over de politionele acties en Poncke Princen. Om nu maar wat te zeggen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 mei 2012 om 20:44.
Oud 19 mei 2012, 20:52   #21985
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar bij u zijn ze dan weer zeer zuinig geweest over de politionele acties en Poncke Princen. Om nu maar wat te zeggen.
Wat moet men daar precies over vertellen?

Oud 19 mei 2012, 21:20   #21986
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat moet men daar precies over vertellen?
Bijvoorbeeld wat daar nu echt gebeurd is. Dat maakt toch ook deel uit van de Nederlandse geschiedenis, niet?

Ik gaf dat maar als voorbeeld. Maar zoals u weet, er zijn nog meer van die dingen van de Nederlandse geschiedenis die uw school-geschiedenisboekjes verdonkermaand hebben. Nu, dat fenomeen van historische dingen te escamoteren door het 'wettelijk gezag', geldt niet alleen voor Nederland of België natuurlijk.
Oud 19 mei 2012, 21:25   #21987
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bijvoorbeeld wat daar nu echt gebeurd is. Dat maakt toch ook deel uit van de Nederlandse geschiedenis, niet?

Ik gaf dat maar als voorbeeld. Maar zoals u weet, er zijn nog meer van die dingen van de Nederlandse geschiedenis die uw school-geschiedenisboekjes verdonkermaand hebben. Nu, dat fenomeen van historische dingen te escamoteren door het 'wettelijk gezag', geldt niet alleen voor Nederland of België natuurlijk.
In Belgische scholen wordt er nu eenmaal niet veel over Nederland gepraat, dus al zeker niet over Poncke Princen..

Laatst gewijzigd door Lavox : 19 mei 2012 om 21:26.
Oud 19 mei 2012, 21:26   #21988
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Belgische scholen wordt er nu eenmaal niet veel over Nederland gepraat, dus al zeker niet over Poncke Princen..
O, ik dacht dat u een Nederlander was.
Oud 19 mei 2012, 21:28   #21989
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
O, ik dacht dat u een Nederlander was.
Nee hoor, al zit het op school wel vol met Nederlanders
De geschiedenisles over België is ook maar kort trouwens.

Oud 19 mei 2012, 22:35   #21990
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

Vraag me af of dit werkelijk zo is, als u aangeeft?
Neem aan dat het dagboek van Anne Frank ook in Vlaanderen vaak gelezen wordt?
Ga ervan uit dat een dergelijk boek ook besproken zal worden vanuit een Belgische optiek,
c.q. de Belgische situatie.

Over België leerden we destijds vrij weinig, over de Kongo nauwelijks meer dan het aangehaald
werd als onderdeel bij het bespreken van het koloniale tijdperk.

Ik geen idee hoe dit in Vlaanderen werkt bij literatuur onderwijs, wel wat betreft Nederland.

Jaren terug behoorden Anne Frank en -/of het Bittere Kruid tot de verplichte kost op de lijst voor het eindexamen.
Met name Multatuli, maar ook het boek Oeroeg diende men gelezen te hebben.

De achtergronden werden behandeld, alsook het verklikken van de familie Frank door Nederlanders
Bij het klassikaal behandelen van Multatuli, de koffiecultuur en het koloniale systeem.

Max Havelaar, of de koffij-veilingen der Nederlandsche Handel-Maatschappij is een in 1860 gepubliceerde roman van Multatuli
(het pseudoniem van Eduard Douwes Dekker) over een man die probeert te vechten tegen het corrupte regeringssysteem
van Nederlands-Indië
het werk heeft een grote invloed gehad op zowel de Nederlandse literatuur als de Nederlandse koloniale politiek.
Max Havelaar geldt als een van de belangrijkste werken uit de canon van de Nederlandse literatuur. Het boek werd in 1976 verfilmd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Max_Havelaar_(boek)

Dat het verleden stelselmatig weggemoffeld werd of wordt ben ik dus niet u eens
Met name niet daar in documentaires en films ook verraad in WOII regelmatig aan de orde is geweest.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2012, 02:26   #21991
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De Hollanders hollen hun reeds schamele S.Z. nog verder uit.

In 2014 kunnen werknemers sneller en zonder boe of ba ontslagen worden.
Goed bezig die Hollanders.....

Hopelijk hebben ze genoeg gasvoorraden want anders vrees ik voor een nieuw Griekenland aan het IJsselmeer.
Laat Griekenland nu net een S.Z. hebben, die ze niet kunnen betalen, het idee achter deze aanpassing in Nederland is betaalbaarheid en competitiviteit. Leuk nee, maar wel noodzakelijk daarbij volgen wij het succesvolle voorbeeld van ons voorbeeld Duitsland.
Oud 20 mei 2012, 07:22   #21992
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Vraag me af of dit werkelijk zo is, als u aangeeft?
Neem aan dat het dagboek van Anne Frank ook in Vlaanderen vaak gelezen wordt?
Ga ervan uit dat een dergelijk boek ook besproken zal worden vanuit een Belgische optiek,
c.q. de Belgische situatie.

Over België leerden we destijds vrij weinig, over de Kongo nauwelijks meer dan het aangehaald
werd als onderdeel bij het bespreken van het koloniale tijdperk.

Ik geen idee hoe dit in Vlaanderen werkt bij literatuur onderwijs, wel wat betreft Nederland.

Jaren terug behoorden Anne Frank en -/of het Bittere Kruid tot de verplichte kost op de lijst voor het eindexamen.
Met name Multatuli, maar ook het boek Oeroeg diende men gelezen te hebben.

De achtergronden werden behandeld, alsook het verklikken van de familie Frank door Nederlanders
Bij het klassikaal behandelen van Multatuli, de koffiecultuur en het koloniale systeem.

Max Havelaar, of de koffij-veilingen der Nederlandsche Handel-Maatschappij is een in 1860 gepubliceerde roman van Multatuli
(het pseudoniem van Eduard Douwes Dekker) over een man die probeert te vechten tegen het corrupte regeringssysteem
van Nederlands-Indië
het werk heeft een grote invloed gehad op zowel de Nederlandse literatuur als de Nederlandse koloniale politiek.
Max Havelaar geldt als een van de belangrijkste werken uit de canon van de Nederlandse literatuur. Het boek werd in 1976 verfilmd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Max_Havelaar_(boek)

Dat het verleden stelselmatig weggemoffeld werd of wordt ben ik dus niet u eens
Met name niet daar in documentaires en films ook verraad in WOII regelmatig aan de orde is geweest.
Een bepaald verleden werd stelselmatig weggemoffeld. Hebt u ooit op uw school gehoord of gelezen dat Pieterzoon Coen zich 'niet goed gedragen' had? Trouwens, vermits men voor hem een standbeeld heeft opgericht, ging men in de goegemeente ervan uit dat hij zich uitstekend gedragen had. Anders had men hem natuurlijk niet vereeuwigd in een standbeeld.

Wat Multatuli betreft, daar kon men natuurlijk moeilijk om heen, vermits zijn boek te bekend was geworden. Idem dito later voor Hella Haasse.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 mei 2012 om 07:29.
Oud 20 mei 2012, 08:10   #21993
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De Hollanders hollen hun reeds schamele S.Z. nog verder uit.

In 2014 kunnen werknemers sneller en zonder boe of ba ontslagen worden.
Goed bezig die Hollanders.....

Hopelijk hebben ze genoeg gasvoorraden want anders vrees ik voor een nieuw Griekenland aan het IJsselmeer.
Tja, Nederlanders weten dat je niet meer geld kunt uitgeven dan dat er binnenkomt. Je kunt wel als de Grieken en de Belgen je kop in het zand steken en brullen dat je het zo fantastisch doet, maar we zien nu in Griekenland wat de gevolgen zijn. Met de struisvogelpolitiek in België en het Dexia-dossier zal het niet lang duren voordat ook de Belgen uit de vuilnisbakken vreten.

Soepeler ontslagrecht betekent overigens ook dat mensen gemakkelijker kunnen worden aangenomen. Nu denkt een werkgever wel 3 keer na vooraleer een werknemer een vast contract te geven.

Maarja, dit is lastig uit te leggen aan iemand die al 10 jaar zijn handjes ophoudt...
Van Poppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2012, 09:58   #21994
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Poppel Bekijk bericht

Soepeler ontslagrecht betekent overigens ook dat mensen gemakkelijker kunnen worden aangenomen. Nu denkt een werkgever wel 3 keer na vooraleer een werknemer een vast contract te geven.

Maarja, dit is lastig uit te leggen aan iemand die al 10 jaar zijn handjes ophoudt...
De werkgevers moeten echter wel uit eigen zak een half jaar ww gaan betalen....Dus dat meer mensen aannemen is de vraag.
Bovendien heeft dit ook gevolgen voor de aanstellingscontracten.
Daarin zal vaker, net als bij managers etc. tevoren een afscheidspremie worden vastgesteld. Daaraan zal zeker gewerkt gaan worden!

Dus verandert er iets? Niet veel denk ik.
Oud 20 mei 2012, 10:11   #21995
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik de enige? Kom eens tot bezinning. De Nederlanders hebben het voordurend over hun land als 'gidsland'. Ik zal dan maar herhalen zeker?

Bijvoorbeeld de gereformeerden en de ontwikkelingshulp:
"Rutten blijft een man van de praktijk. "Niemand heeft de wereld aan een touwtje, ook christenen niet." Op milieugebied is Nederland gidsland en ontwikkelingshulp gaat veel verder dan het geven van geld. Men kan daar als christen een schepje boven* op doen, maar effect heeft dat niet. Bij de zorg voor zieken en ouderen is dat anders. Men kan direct iets doen aan deze concrete nood die in de moderne welvaartseconomie steeds meer blijft liggen"

of

DePers.nl:homobeweging..../...
"Helaas, het was een schitterend sprookje geweest, waarmee Nederland zich weer als gidsland van homo-emancipatie had kunnen profileren".

Of op het gebied van sport:
"Volkers − 28/03/06, 00:00
Sportkoepel NOC*NSF is vandaag gastheer van een congres over sponsoring. De Nederlandse organisatie is, naar eigen zeggen, een voorbeeld in Europa....

Ze lopen er bij het Nederlands olympisch comité (NOC*NSF) niet mee te koop, maar op het gebied van sportmarketing geldt Nederland in de olympische wereld als gidsland. 'We zijn sparringpartner en adviseur van de Europese collega's', zegt bestuurslid Ton Nelissen, belast met de portefeuille marketing en communicatie"
.

En ver buiten 's lands grenzen is Nederland een gidsland:
"InnovatieNetwerk en SIGN zullen in de komende maanden ondernemers uitnodigen om de rol van Nederland als gidsland in China waar te maken. Einddoel is om door samenwerkingsverbanden in China een duurzame tuinbouw onder Nederlandse regie te realiseren. "

En zo kan ik nog een hele tijd verder gaan.

Wat een pretentie! Nederland lijkt wel een unversele gids als we de Nederlanders mogen geloven. Tenminste, dat denken de Nederlanders dan maar. Tijd om hen eens wakker te schudden
Vaak individuele uitspraken van mensen projecteren op een heel volk, of zoals u het noemt, Nederlanders is ten zeerste discutabel en bijna demagogisch te noemen.
Het geeft aan dat u berichten het doel hebben om bewust of onbewust een negatief klimaat en beeld te scheppen van en over de "Nederlanders".
Maar ik moet u teleurstellen, er zijn net zoveel Nederlanders die negatief zijn over hun eigen land als positief.
Dus wanneer ik uw methode toepas om mensen die hun land beslist niet als gidsland op wederom het de "Nederlanders" of het Nederlandse volk dan zou Nederland dus juist géén gidsland zijn.

Gewoon pure logica dus.
Maar wat mij betreft mag u gewoon doorgaan met uw negatieve projecties.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 20 mei 2012 om 10:13.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2012, 10:19   #21996
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een bepaald verleden werd stelselmatig weggemoffeld. Hebt u ooit op uw school gehoord of gelezen dat Pieterzoon Coen zich 'niet goed gedragen' had? Trouwens, vermits men voor hem een standbeeld heeft opgericht, ging men in de goegemeente ervan uit dat hij zich uitstekend gedragen had. Anders had men hem natuurlijk niet vereeuwigd in een standbeeld.

Wat Multatuli betreft, daar kon men natuurlijk moeilijk om heen, vermits zijn boek te bekend was geworden. Idem dito later voor Hella Haasse.
Zijn de multi-nationals van de dag dan zoveel anders als toen de landen met hun koloniën?
Als ik denk wat nu van de dag in Azië en andere landen nog wordt geproduceerd door kinderen etc.
En dat ligt bij ons gewoon in de winkel.....
Wij hebben met ons allen boter op ons hoofd....
Oud 20 mei 2012, 10:35   #21997
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Vaak individuele uitspraken van mensen projecteren op een heel volk, of zoals u het noemt, Nederlanders is ten zeerste discutabel en bijna demagogisch te noemen.
Het geeft aan dat u berichten het doel hebben om bewust of onbewust een negatief klimaat en beeld te scheppen van en over de "Nederlanders".
Maar ik moet u teleurstellen, er zijn net zoveel Nederlanders die negatief zijn over hun eigen land als positief.
Dus wanneer ik uw methode toepas om mensen die hun land beslist niet als gidsland op wederom het de "Nederlanders" of het Nederlandse volk dan zou Nederland dus juist géén gidsland zijn.

Gewoon pure logica dus.
Maar wat mij betreft mag u gewoon doorgaan met uw negatieve projecties.
Neem nu Nederland en minister de Jager. Iedereen dacht altijd dat Nederland zijn zaakjes financieel goed op orde had. Omdat u Nederlanders dat ook zo promootte. Nu blijkt dit allemaal niet waar te zijn.
Oud 20 mei 2012, 12:29   #21998
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Neem nu Nederland en minister de Jager. Iedereen dacht altijd dat Nederland zijn zaakjes financieel goed op orde had. Omdat u Nederlanders dat ook zo promootte. Nu blijkt dit allemaal niet waar te zijn.
Dat de boekhouding in orde is, is iets anders dat het met het land goed gaat.
In heel Europa is nu een crisis aan de gang.
Dus gaat het dan goed?
Boekhoudkundig klopt het misschien wel, maar voor de rest kunt u het zelf invullen.....
Maar we moeten elkaar ook niet de put inpraten.
U weet bovendien net zo goed als ik dat de uitkomst van deze crisis onzeker is.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 20 mei 2012 om 12:32.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2012, 13:41   #21999
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In tegenstelling tot België heeft Nederland al flinke bezuinigingen afgesproken. Jullie maatregelen zijn een halfslachtig knip en plakwerk en zullen jullie nog hoofdbrekens bezorgen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2012, 14:07   #22000
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
In tegenstelling tot België heeft Nederland al flinke bezuinigingen afgesproken. ....
Het is maar wat je flink noemt.
Het begrotingstekort zal wéér minstens 3 % zijn. De staatschuld loopt vrolijk op, de belastinginkomsten dalen snel, de particuliere welvaart van de middenklasse is weggesmolten en een fundamentele beslissing over het H-woord is niet in zicht.

Nog altijd geeft Nederand overigens een 8 miljard weg aan dictators in 'arme' landen.

Dat je dat steeds vergelijkt met Belgie vind ik altijd zo kansloos. Is er hier iemand behalve Oosten die beweert dat Belgie goed bestuurd wordt?

Je zou hooguit kunnen beweren dat Nederland nóg slechter wordt bestuurd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Jullie maatregelen zijn een halfslachtig knip en plakwerk en zullen jullie nog hoofdbrekens bezorgen.
Ongetwijfeld.

Voordeel is dat in Belgie veel meer geld te halen is, dooradat de privé vermogens in de gezinnen veel hoger liggen.
Buiten dat heeft Belgie door de netto immigratie van 530.000 bewoners de afgelopen 10 jaar een veel gezondere demografie gekregen.
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be