![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Wenst u censuurwetten (te behouden) | |||
JA |
![]() ![]() ![]() |
48 | 17,84% |
NEEN |
![]() ![]() ![]() |
221 | 82,16% |
Aantal stemmers: 269. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#2281 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De populatie is vlug opnieuw op peil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2282 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is niet uniek in dierenwereld dat één vreemde vogel die "toevallig" ergens terecht kwam erin slaagde om alle oorspronkelijke bewoners te minimaliseren of zelfs uit roeien.
![]() |
![]() |
#2283 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2284 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#2285 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2286 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2287 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of die theorie ook klopt, is uiteraard een totaal andere vraag.
![]() |
![]() |
#2288 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Probeer maar eens. Efficiënt is de fractie van "goed" in uw resultaat. Als niks goed of slecht is, als niks gewenst of ongewenst is, dan is er geen notie van "efficiëntie" want er is geen notie van "doel" ("doel" is ook verbonden met "goed" natuurlijk: een doel is een gewenste en dus goede situatie ; uw doel niet bereiken is een ongewenste en dus slechte situatie). Wat is de "efficiëntie" van een thermische machine ? De gangbare definitie (geproduceerde mechanische arbeid over verbruikte warmte) kan je enkel maar beschouwen als je "warmte afval" als "slecht" beschouwt, en "mechanische arbeid" als "goed". Als je een thermische machine wil gebruiken om water mee warm te maken, dan gaat haar "efficiëntie" anders zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2289 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom ? Wij hebben hoe langer hoe meer divergente winst schema's. Kapitalisme is er zo een. Rijken worden sneller rijk dan armen minder arm worden. De "gini index" neemt toe. Maar dat is maar een klein voorbeeldje. Kijk naar onze dominantie over de rest van de dierenwereld, enkel door een beetje meer intelligentie. Wij zijn het gros van de rest van de biotoop op aarde aan 't domineren. Van alle dieren, zijn wij nu de meesters. Als soort, niet als individu. Je ziet het divergente in intelligentie. Een beetje meer intelligentie dan onze naasten (bonobo en chimpansee) en hup, de threshold is overschreden om wereld dominantie te veroorzaken. Welke andere dieren kunnen een gelijkaardige wereld dominantie opeisen ? In gans de evolutionaire geschiedenis is er waarschijnlijk nooit zulke wereld-dominante soort geweest. Maar wij zijn als menselijke individuen, zelf de substraten van nog machtiger wezens: staten (en reken daarbij ook niet-officiele staten zoals heel grote multinationals, religieuze entiteiten en dergelijke meer). Er zijn wereldwijd zo een, met de natte vinger, zeg maar 50 of 100 entiteiten die de wereld echt domineren. Voorlopig bestaan die wel nog uit mensen. De dag dat die de mensen in hun structuur kunnen vervangen door intelligenter machines, zullen zij de wereld-dominante entiteiten zijn, zoals wij als mensen, dominant zijn over andere dieren. Het grote voordeel van niet meer af te hangen van biologische bouwstenen, die zelf afhangen van het functioneren van de biosfeer, is dat je niet meer voor de biosfeer moet zorgen. Eens de dominante entiteiten volledig gemechaniseerd zijn, en mensen dus geen rol meer spelen hierin, hebben die dominante entiteiten geen belang meer bij het onderhouden van de biosfeer - in tegendeel, gedurende een zekere tijd zullen "mensen" zelfs hun grootste bedreiging en vijand zijn, en hoe slechter het gaat met de biosfeer, hoe beter zij hun vijanden, de mensen, kunnen verslagen. En dan gaan die 50 of zo entiteiten met elkaar in de clinch. Daar gaat een winnaar uitkomen, denk je niet ? Dat zal dan de wereld dictator zijn, en zeker van zijn stuk, want alle concurrentie uitgeroeid. Ik zie dat als quasi onvermijdelijke, logische toekomst voor de komende eeuw, of misschien, twee eeuwen ten hoogste. Maw, hoewel het alles behalve zeker is, lijkt mij het pad naar de divergentie van macht en het bijhorende convergeren van het evolutie algoritme, toch bijzonder plausibel. Citaat:
Ik beschouw zelfs een identificatie tussen "levende entiteit" en "overlevingsstrategie". Voor mij is dat dezelfde notie. Het internet is geen levend object, natuurlijk, want verschillende computers hebben verschillende strategieen, doelstellingen (ttz, die van hun eigenaars). Maar een botnet is wel een geheel. Omdat het eenzelfde strategie uitvoert (namelijk, zichzelf voortplanten, en zijn geprogrammeerde taak volbrengen). Citaat:
Dat wij ratten niet kunnen uitroeien, komt van het feit dat we met hen ergens verbonden zijn via een biosfeer. Wij kunnen de biosfeer niet helemaal uitroeien zonder onszelf schade te berokkenen, omdat wij ervan afhangen en er niet waterdicht voor zijn. Mochten wij daar niet van afhangen, dan zouden we dingen kunnen doen zoals bijvoorbeeld de zuurstof uit de atmosfeer halen, om alle aerobisch leven af te maken - dat toch enkel maar storend is in het uitvoeren van onze plannen. Het is het feit dat het onze neefjes zijn, en we evolutionair er niet ver af staan, dat een te grote oorlog tegen de ratten ons ook zou schaden. Wij zouden ook rattenvirussen kunnen ontwerpen die virulent en dodelijk zijn. Maar dat zou gevaarlijk zijn voor ons. Ze staan te dicht bij onze biologie, en een mutatie van ons virus zou wel eens mensen kunnen uitroeien. Als we niet biologisch zouden zijn zoals ratten, dan zou de klus heel snel geklaard kunnen worden. Maar wij zijn er wel in geslaagd heel wat andere diersoorten uit te roeien. En naarmate wij meer resources willen, gaan we dat meer en meer doen. De "ecologische ramp" is niks anders dan het feit dat wij wereld-dominant zijn. Laatst gewijzigd door patrickve : 21 augustus 2018 om 08:22. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2290 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2291 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik sprokkel wel maar stukken hier, omdat sommige discussiepunten mij aan een aspect doen denken, en ik daarop dan reageer om te zien welke tegenargumenten kunnen gegeven worden, en hoe ik daarop antwoorden kan bedenken. Maw, het nut van een forum, he. Maar de essentie van mijn theorie is gewoon dit: "alle gedrag kan uitgelegd worden aan de hand van overlevingsstrategieen op directe of indirecte wijze". En als ik de wereld zo bekijk, dan vind ik die heel coherent, en lijken veel dingen te kloppen als een bus. Dit, in tegenstelling tot aangeleerde noties zoals rechtvaardigheid, eerlijkheid, arbeidszin, gelijkheid, justitie, democratie, .... Je moet al die (in mijn opinie dus meestal valse) noties deconstrueren alvorens de echte redenen van zaken te zien. Dan maak je je niet meer druk over "wat een bedrieger" ; of "wat een leugenaar", of "alle politiekers zijn hypocrieten". Ik vind persoonlijk de verklarende kracht van het idee dat alle gedrag ingegeven is door overlevingsstrategieen vrij sterk. "wat een bedrieger" komt dan overeen met "uiteraard". "wat een leugenaar" komt dan overeen met "uiteraard". "alle politiekers zijn hypocrieten" komt dan overeen met "uiteraard". Maar dat houdt ook in dat ons ideaal sociaal beeld niks anders is dan een bijzonder fout wereldbeeld. Echter, het feit dat men ons dat ideaal sociaal beeld heeft OPGESOLFERD, is ook weer uit te leggen in het kader van een overlevingsstrategie. Maw, het is voor mij een beetje de "demistificatie van de wereld". Het is dezelfde ervaring dan toen ik, rond mijn 12de, besefte dat het diepe katholieke geloof waarin ik was ondergedompeld, een dikke smoes was en daar niks van klopte. Maar destijds was ik verontwaardigd over de leugens die men mij verteld had. Het voordeel van mijn huidige manier van zien, is dat ik zelfs niet eens verontwaardigd moet zijn, want die leugen zelf is een normale zaak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2292 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dit is geen theorie in mijn ogen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2293 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ze kunnen andere takken tegenkomen die andere evoluties hebben meegemaakt en er kan dus concurrentie ontstaan tussen verschillende types machines. De beste gaan overleven en zo gaat de evolutie gewoon door. Er bestaat zelf een kans dat dit nooit stopt en dat er nooit iets echt overheersend zal zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2294 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de mate dat men "geschandaliseerd is" wil dat gewoon zeggen dat men vaststelt dat de werkelijkheid niet overeenkomt met hoe men dacht dat het (diende te) werken. Men kan "geschandaliseerd zijn" door te ontdekken dat de organiserende god en alles wat men errrond heeft verteld, geen goeie beschrijving van de werkelijkheid is. Men kan "geschandaliseerd zijn" door te ontdekken dat die mechanica van Newton geen goeie beschrijving van de werkelijkheid is. Maar dat is niet de goeie manier om de wereld te begrijpen. De manier om de wereld te begrijpen is om afstand te doen van de begrippen die niet kloppen met de waarneming, en trachten die noties en begrippen te vinden die wel beter verklaren wat men waarneemt. Men kan geschandaliseerd zijn dat een politicus niet doet wat hij beloofde toen hij zich voor de verkiezingen aanbood. Maar dan dient men de principes te begrijpen van die steeds wederkerende fenomenen, niet "zich beklagen dat de wereld niet is zoals hij zou moeten zijn". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2295 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Bedrog kan bijvoorbeeld uiteindelijk een zeer slechte strategie zijn. Er kunnen kortetermijn winsten zijn maar op lange termijn kan het contraproductief werken voor de overleving. Het zou ook een goede strategie kunnen zijn of in sommige situaties een goede en in andere een slechte. Een goed overlever is iemand die op het juiste moment de juist techniek toepast. Daarbij komt de vraag indien we ons werkelijk zorgen moeten maken over het overleven, maw het verderzetten van onze genen. Wat hebben we er aan aangezien je zelf zegt dat het binnen een aantal eeuwen met ons gedaan is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2296 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het kan een strategie zijn in twee opzichten: het kan deel uitmaken van onze eigen strategie, om onszelf strategische begrenzingen op te leggen, als een soort van "veiligheidssysteem tegen stommiteiten". Maar het kan ook een vijandelijke strategie zijn die ons probeert begrenzingen in onze strategieën op te leggen, zoals een retrovirus zijn eigen ziekte in ons erfelijk materiaal integreert. Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 21 augustus 2018 om 10:35. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2297 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2298 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2299 | |
|
![]() Citaat:
Ik analyseer uw denkfouten, uw verkeerde aannames, etc ... En uw enige reactie is een 'verkeerde' voorzetsel? Gij geeft aan 'cherry picking' een nieuwe betekenis. Laatst gewijzigd door geertvdb : 21 augustus 2018 om 11:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2300 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is niet verschillend van "de leeuw eet een antilope op". Voor de leeuw is dat goed, voor de antilope, niet. Laatst gewijzigd door patrickve : 21 augustus 2018 om 12:34. |
|
![]() |
![]() |