![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#23561 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als een Groninger dialect spreekt, begrijpt een Nederlander uit de Randstad dat ook niet. Volgens uw redenering spreken Groningers dus geen Nederlands wanneer ze in het dialect met elkaar converseren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23562 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=XJe23yc_wKE |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23563 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23564 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Hetzelfde geldt ook voor de diverse Vlaamse dialectsprekers. Toch is een Vlaming voor mij, ik ben een Hollandse Nederlander, vaak gemakkelijker te verstaan als een Groninger of een Fries.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 16 september 2012 om 18:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23565 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Twents_(dialect)
![]() |
![]() |
#23566 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23567 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23568 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wat me opvalt dat men sommige woorden als typisch Vlaams betitelt, maar bij ons weldegelijk bekend zijn (maar vaak in onbruik zijn geraakt). Soms plaatst iemand hier wel eens wat in het Antwerps, kan niet zeggen dat ik het ook maar één keer niet begrepen heb. Deels ben ik het Fries enigszins wat machtig, maar dat is het dan ook wel. Alleen het Stadsfries valt met moeite soms nog wat van te maken voor een Hollander. De Friese dialecten zijn domweg abacadbra voor een Hollander. Wat niet zo vreemd is daar het een andere taal is. Het Gronings volg ik nauwelijks iets van. Laatst gewijzigd door Adrian M : 16 september 2012 om 20:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23569 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Anderzijds heb ik het moeilijk om daarin te geloven. Ik spreek toch identiek dan mijn grootmoeder sprak, die op haar beurt, naar ik veronderstel, hetzelfde sprak dan haar grootmoeder. En dan zitten we midden in ce 19 e eeuw.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23570 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23571 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De oudere generatie (zelfs uit beeldmateriaal uit de jaren stillekens) die nog West-Vlaams machtig is in Frans-Vlaanderen zijn allen in staat om verstaanbaar Nederlands te praten. Hun dialect heeft wel eigenschappen die de moderne West-Vlaming al lang verloren heeft gespeeld (wegens geen onderwijs in het Nederlands), maar van register veranderen kunnen (nu ja, konden inmiddels) ze wel degelijk. Ik herinner me nog een fragment uit Franse zwart-wit documentaire over streektaal en daarin werd afgevraagd of men die nog machtig was. Er kwam ook een Frans-Vlaming in voor en die antwoordde in een taal dat verstaanbaar is voor iedere Nederlandstalige (hij zwakte zijn dialect af), maar niet voor de Franse reportagemaker uiteraard (dus schakelde hij later over naar het Frans).
P.S.: De docu kan ik niet meer terugvinden. Ik heb hem bekeken op YouTube in 2006 of 2007. Het was volgens mij in de vroege jaren '60 gefilmd en het betrof een man van middelbare leeftijd. Laatst gewijzigd door Weyland : 16 september 2012 om 22:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23572 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23573 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
(Tussen haakjes: wélk Vlaams trouwens, want er zijn daarin drie hoofdgroepen; Vlaanders, Brabants en Limburgs) Uiteraard zal die een Groninger die zijn best doet AN te spreken beter verstaan dan een Vlaming want als die groniger AN spreekt, spreekt hij geen Gronings meer, slimmeke...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 september 2012 om 21:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23574 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Frans-Vlamingen gebruiken honderden woorden die de doorsnee Belgisch-Vlaming niet meer kent of gebruikt. Vandaar ook het woordenboek van priester Moeyaert die deze eigenheden wou vastleggen vooraleer ze verdwijnen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23575 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Een Nederlandstalige Frans-Vlaming kan perfect met een Nederlander communiceren door van register te veranderen. Iedere Germaanssprekende Frans-Vlaming kan dat. Laatst gewijzigd door Weyland : 16 september 2012 om 21:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23576 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 september 2012 om 22:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23577 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Contact was gewoon veel minder voorkomend dan met Franssprekende inwijkelingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23578 |
Europees Commissaris
|
![]() Franssprkende inwijkelingen lijken mij daarmee niets te maken te hebben.
Afgezien van het feit dat ze daardoor meer Franse leenwooren overnamen dan de Vlamingen aan de Belgische kant. Fossilatie lijkt mij daar buiten te staan.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 september 2012 om 22:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23579 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat natuurlijk niet wil zegen dat die dan 'marginaal' zouden zijn maar dat is weer een andere kwestie. In het 'Maison de la Bataille' in Noordpeene kan men een audiogids beluisteren in het Frans-Vlaams. En er komen drie verschillende stemmen aan bod gaande van goed verstaanbaar tot iets minder en tamelijk moeilijk. De eerste stem komt van iemand die ook Nederlands spreekt, de derde stem van iemand die dat niet kan en die is dan ook het meest autentieke Frans-Vlaams.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 september 2012 om 22:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23580 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Geleerd heeft... Ik denk niet dat het veel moeite vergt voor een Frans-Vlaming om het Algemeen Nederlands voldoende onder de knie te krijgen om op z'n minst een tussentaal te kunnen spreken. Het hangt af van persoon tot persoon natuurlijk, deze Belgische Gentse heeft er zelfs problemen mee (uitzonderlijk), maar toch beweer ik dat de meeste Frans-Vlamingen een tussentaal konden spreken (vb.: "Baa jot, klapp'n widder amoal nog Vlaemsch.").
Laatst gewijzigd door Weyland : 16 september 2012 om 22:35. |
![]() |
![]() |