Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Zou u ooit eicellen/sperma willen doneren?
Ja, ik heb dit zelfs reeds gedaan 1 1,89%
Ja 14 26,42%
Misschien 12 22,64%
Neen 24 45,28%
Ander of geen mening 2 3,77%
Aantal stemmers: 53. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 18 februari 2008, 00:39   #221
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Leuke denkpiste, Nynorsk...
Zou wel eens kunnen kloppen.
Anderzijds wéét ik ook zonder DNA-test dat mijn dochters de 'mijne' zijn. 100% zeker zelfs. Nouja, om redenen waar ik hier niet over wil uitweiden, werd dat ook wetenschappelijk vastgesteld. (hoewel d�*t niet de hoofdbedoeling was)
ja dat zei je reeds... in jou geval is er die wetenschappelijke zekerheid
maar zonder dat zou je niet de eerste zijn die er 100% en zelfs 101% zeker van is/was en achteraf blijkt het toch niet zo te zijn
dus blijkbaar is die 'gelijkenis' die je zo treffend vindt op z'n minst een samenspel van een zeker genetische voldoende verwante pool en de het fenotype dat je zelf mee opbouwt

Citaat:
Ik vraag me soms wel eens af: stel dat hier op een dag een jonge dame/heer van een flink eind in de 20 op de stoep zou staan en me zou begroeten met 'dag papa...' Technisch is zoiets niet onmogelijk; ik héb als vrijgezel wel eens 'geavontuurd' en 100% zeker dat je partner de pil neemt ben je nooit... In dat geval, zou ik het aan die gast of dat meisje kunnen zien/voelen/merken dat het m'n bloedverwant is?
50-50 lijkt me
en eens je hem/haar erkent zal je hem/haar ook gaan herkennen
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2008, 00:40   #222
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

ps. wel een leuk gesprekje
Oud 18 februari 2008, 00:41   #223
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
mmm zeer interessant... enige link ofzo ?
ik zei dus:
Citaat:
Vraag me aub geen bron
ik heb vroeger wat boeken gelezen over evolutionaire troep.
ik heb dat uit één van die boeken denk ik.
ik kan je een linkje geven naar mijn geheugen, meer niet vrees ik

Citaat:
da's gek, ik heb net steeds het omgekeerde ervaren
persoonlijk of algemeen?
Oud 18 februari 2008, 00:42   #224
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Nee. De idee dat er ergens kinderen 'van mij' zouden rondlopen zonder dat ik van hun bestaan zou weten, vind ik niet comfortabel. En de idee dat 'mijn' genetisch materiaal zomaar gekoppeld wordt aan dat van een wildvreemde, voel ik bijna aan als een soort gearrangeerd huwelijk. Het klinkt 'over the top', ik weet het... Maar zo voel ik het aan.
mmm... ieder zijn ding
in dat niet comfortabel aanvoelen kan ik nog inkomen maar dan alleen omdat ik dan graag contact zou opbouwen met die persoon ...maar misschiendan weer om totaal andere redenen
Oud 18 februari 2008, 00:45   #225
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ja dat zei je reeds... in jou geval is er die wetenschappelijke zekerheid
maar zonder dat zou je niet de eerste zijn die er 100% en zelfs 101% zeker van is/was en achteraf blijkt het toch niet zo te zijn
je kan er natuurlijk wel zeker van zijn als je kind nou net die ene zeldzame erfelijk overdraagbare afwijking heeft die jij net ook hebt.

zeker als een vrouw het wat slim aanpakt en vreemdgaat met een man die fenotypisch erg sterk op de partner lijkt, kan je wel eens flink bedrogen uitkomen.
ook omdat ouders nogal de neiging hebben om in kinderen kenmerken van zichzelf te fantaseren
Oud 18 februari 2008, 00:46   #226
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ps. wel een leuk gesprekje
²

doet me ook wel zin krijgen om mijn genetisch materiaal eventjes te laten versmelten met ander genetisch materiaal
Oud 18 februari 2008, 00:46   #227
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
blijkt toch dat van een héél ander kaliber is
niet zozeer voor die tijd dat het daar doorbracht maar voor de weggegooide 'oppurtuniteit' ( door de tijd dat het daar doorbracht ) zeg maar
Je zegt dit alsof dit een vaststaand feit is, wetenschappelijk hardgemaakt. Ik veronderstel dat dat niet zo is?
Ik denk eigenlijk ook niet dat een man er op die manier kan over oordelen. Nu ja, ik heb zelf ook nog geen kinderen of maar iets wat in die buurt komt gehad.
En ik begrijp je verklaring niet zo goed. Het is te zeggen: een weggegooide eicel is toch ook een weggegooide opportuniteit? De eicel zal bevrucht worden, alleen niet door de man die jij hebt gekozen, en je zal het kind dat ervan komt nooit zien.

Citaat:
Visie K.U.Leuven en UZ Leuven op rekruteren van studenten als eiceldonoren

De faculteit Geneeskunde van de K.U.Leuven en de Universitaire ziekenhuizen Leuven willen hierbij laten weten dat ze ernstige reserves hebben bij het actief rekruteren van studenten als eiceldonoren, en ze benadrukken dat dit initiatief niet van hen uitgaat.

Weliswaar hebben zij geen principiële bezwaren tegen het afstaan van eicellen en erkennen zij dat dit kan gebeuren vanuit een vorm van altruïsme, om vrouwen met bepaalde vruchtbaarheidsproblemen de kans te bieden om zwanger te worden.

Ze distantiëren zich wel van de manier waarop op dit ogenblik een actieve rekruteringscampagne wordt opgezet onder studenten. De beslissing van een jonge vrouw om eicellen af te staan moet vrijwillig en wel overwogen zijn, en mag slechts genomen worden na het krijgen van correcte informatie over de medische én de psychologische risico's en gevolgen.

Vrijwillig
Omdat er niet de minste externe druk (of schijn hiervan) mag zijn op deze beslissing, worden studenten niet aanvaard als donoren. Ze bevinden zich immers in een afhankelijke positie ten opzichte van bepaalde professoren die hen hiertoe zouden aanzetten.
De vergoeding van 750 euro die betaald wordt aan eiceldonoren is een vergoeding voor de kosten en ongemakken, maar voor een student is dit een aanzienlijk bedrag.
Het is ongewenst dat financiële overwegingen de beslissing tot eiceldonatie zouden beïnvloeden, want ze vertroebelen een heldere afweging van de argumenten.

Wel overwogen, na correcte informatie.
Eiceldonatie en de medische procedures die ermee gepaard gaan, kunnen een belangrijke impact hebben op de donor, zowel lichamelijk als psychologisch.
De lichamelijke risico's en ongemakken zijn niet verwaarloosbaar.
Het voornaamste risico is overstimulatie van de eierstokken, waarvoor een hospitalisatie noodzakelijk kan zijn. Er is een (zij het klein) risico op bloeding en infectie. Indien deze complicaties zouden optreden, dan kan dit tot onmiddellijke problemen leiden. Het kan eventueel ook de verdere vruchtbaarheid van de donor nadelig beïnvloeden.

De psychologische gevolgen zijn misschien nog belangrijker. De vrouw die afstand doet van eicellen, doet dit definitief. Ze moet beseffen dat er genetische kinderen van haar kunnen geboren worden, die ze nooit zal kennen en met wie ze geen enkele familiale band kan hebben. Een studente die misschien op dit ogenblik geen partner heeft, moet ook afwegen of deze beslissing een invloed zou kunnen hebben op een latere partnerrelatie.

De faculteit Geneeskunde van de K.U.Leuven en de UZ Leuven vragen zich af in hoeverre een jonge studente goed kan inschatten wat dit psychologisch voor haar betekent. Om deze reden rekruteert het fertiliteitscentrum van de UZ Leuven, volgens het advies van de Facultaire Commissie voor Medische Ethiek, indien aangewezen bij voorkeur vrouwen die zelf een kind hebben. Het centrum doet dit ook alleen maar als de betrokkenen - na een intensief begeleidingsproces en met een duidelijke belangeloze motivatie - dit goed hebben kunnen overwegen.

Contactpersonen:
http://www.kuleuven.be/nieuws/berich...2_02_2008b.htm

Bovenstaande vind ik een heel goede visie.
Oud 18 februari 2008, 00:47   #228
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik weet het niet. In de hoop je niet paranoïde te maken maar, eigenlijk strooi je dat toch overal rond ... je haar, huidschilfers, speekseldruppeltjes, ...
ja daar zeg je al zoiets
dat is in enige zin nog persoonlijker en intiemer moest men daar achter je rug mee gaan knoeien

Citaat:
Je vindt het super dat die eigenschappen in jouw familie voorkomen en dat je die ook bij de verschillende familieleden kan terugvinden, en dat je wil dat die binnen jouw familie blijven?

In ieder geval ... van dat genetisch onderzoek waardoor men kan achterhalen waar en wanneer precies welke kenmerken ontstaan zijn zal minder makkelijk verlopen als we allemaal 'door mekaar gaan mengen', in zoverre ben ik het met je eens.
En ik vind ook wel dat je met familie een band hebt, die je met andere mensen nooit zal of kan hebben. (Helaas kan dit ook negatief uitdraaien. )
awel ... hier toch ook een bedenking
volgens mij kan dit perfect, maar onze heel maatschappelijk bestel is er (misschien al wat minder maar nog steeds) op gericht dat de famililiale band gecultiveerd wordt
Oud 18 februari 2008, 00:50   #229
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ik vind ook wel dat je met familie een band hebt, die je met andere mensen nooit zal of kan hebben. (Helaas kan dit ook negatief uitdraaien. )
Ik vind dat ook. Maar voor mij is die band blijkbaar niet alleen op bloed gebaseerd: ik heb geen bloedbanden met de familieleden waar ik me het dichtst mee verbonden voel.
Oud 18 februari 2008, 00:52   #230
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht

zeker als een vrouw het wat slim aanpakt en vreemdgaat met een man die fenotypisch erg sterk op de partner lijkt, kan je wel eens flink bedrogen uitkomen.
ook omdat ouders nogal de neiging hebben om in kinderen kenmerken van zichzelf te fantaseren
't Is vooral oppassen met bloedgroepen naar het schijnt.
Niet alle combinaties kunnen voorkomen, en als dan blijkt dat een kind er wel zo eentje heeft ...
Oud 18 februari 2008, 00:52   #231
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik zei dus:
oepsie , sorry... ik bedoelde het dan ook niet zo uitgesproeken als geef me eens een bron

Citaat:
ik heb vroeger wat boeken gelezen over evolutionaire troep.
ik heb dat uit één van die boeken denk ik.
ik kan je een linkje geven naar mijn geheugen, meer niet vrees ik
achteraf , in de verdere context hoeft het niet echt meer... ik herinner me een mooie docu-serie over seksualiteit ( alweer een jaartje geleden ofzo ) waarin al onze gedragingen ed werden uitgeklaard
ik denk dat het daar ook ergens in voorkwam

ook kwam daar, even terug voor Desiderius, dan een man met drie kinderen waarvan achteraf bleek dat geen enkel van hem was doch door de juiste omgevingsfactoren had hij daar nooit over getwijfeld

Citaat:
persoonlijk of algemeen?
effe wachten... 'k moet terug gaan kijken op wat dat slaat
Oud 18 februari 2008, 00:54   #232
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
persoonlijk of algemeen?
beide
't is te zeggen persoonlijk in m'n directe omgeving en dat algemeen richt zich eerder op tal van verhalen
Oud 18 februari 2008, 00:55   #233
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Ik vind dat ook. Maar voor mij is die band blijkbaar niet alleen op bloed gebaseerd: ik heb geen bloedbanden met de familieleden waar ik me het dichtst mee verbonden voel.
Tja, ik voel me soms ook allesbehalve verbonden met mensen die een genetische code hebben die bijna gelijkaardig is aan de mijne.
Maar ik begrijp je niet vrees ik.
Tenzij je bedoelt dat je je het meest verbonden voelt met bv. je schoonzus?
Oud 18 februari 2008, 00:56   #234
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
je kan er natuurlijk wel zeker van zijn als je kind nou net die ene zeldzame erfelijk overdraagbare afwijking heeft die jij net ook hebt.

dat is het 'm inderdaad... ook dat bleek uit die documentaire
vrouwen hebben zich door de eeuwen heen blijkbaar net zogoed bediend van de mogelijkheid binnenin de aangereikte structuren
Oud 18 februari 2008, 00:57   #235
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
²

doet me ook wel zin krijgen om mijn genetisch materiaal eventjes te laten versmelten met ander genetisch materiaal
per postbus of wat zal het worden ?
Oud 18 februari 2008, 01:02   #236
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
beide
't is te zeggen persoonlijk in m'n directe omgeving en dat algemeen richt zich eerder op tal van verhalen
ik denk dat we evolutionair ook wel wat door elkaar geklutst zijn tegenwoordig.
Oud 18 februari 2008, 01:03   #237
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je zegt dit alsof dit een vaststaand feit is, wetenschappelijk hardgemaakt. Ik veronderstel dat dat niet zo is?
lees er misschien iets over ...
ik zeg niet dat het wetenbschappelijk vaststaat of dat ddat nu dé verklaring is maar feit is wel dat de periode na abortus dik onderschat wordt... velen spreken over dat het gelijk staat met het verlies van een kind
Citaat:
Ik denk eigenlijk ook niet dat een man er op die manier kan over oordelen. Nu ja, ik heb zelf ook nog geen kinderen of maar iets wat in die buurt komt gehad.
daar zeg je zoiets
Citaat:
En ik begrijp je verklaring niet zo goed. Het is te zeggen: een weggegooide eicel is toch ook een weggegooide opportuniteit? De eicel zal bevrucht worden, alleen niet door de man die jij hebt gekozen, en je zal het kind dat ervan komt nooit zien.
vandaar dat ik tussen die haakje had geplaatst : door die tijd
het is meer dan een weggegooide eicel net omdat je er al flink ge[investeerd in hebt
ook al wil je dat kind van dag één af niet dan nog zal je lichaam ( en dus je geest ook ) zich er volledig naar zetten

Citaat:
http://www.kuleuven.be/nieuws/berich...2_02_2008b.htm

Bovenstaande vind ik een heel goede visie.
geef me de tijd he... ik ben geen sneltrein
Oud 18 februari 2008, 01:03   #238
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
't Is vooral oppassen met bloedgroepen naar het schijnt.
Niet alle combinaties kunnen voorkomen, en als dan blijkt dat een kind er wel zo eentje heeft ...
LOL. Dat is natuurlijk het eerste waar je aan zou moeten denken als je vreemdgaat: de bloedgroep .
Oud 18 februari 2008, 01:05   #239
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, ik voel me soms ook allesbehalve verbonden met mensen die een genetische code hebben die bijna gelijkaardig is aan de mijne.
Maar ik begrijp je niet vrees ik.
Tenzij je bedoelt dat je je het meest verbonden voelt met bv. je schoonzus?
schoonfamilie, de vrouw van mijn neef, en de zoon van de tweede vrouw van een andere neef. en vroeger ook de stiefbroer van mijn opa.
allemaal geen bloedband.
(ik voel me wel sterkst verbonden met mijn ouders en mijn grootouders langs moeder's zijde, maar die reken ik nu even niet mee)
Oud 18 februari 2008, 01:06   #240
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
per postbus of wat zal het worden ?
toch liever the real stuff, dank je.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be