Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Cannabis legaliseren in Vlaanderen? (Lees: opening coffeeshops)
JA 75 49,02%
JA, MAAR NIET IN MIJN DORP! 2 1,31%
NEE 72 47,06%
IK WEET NIET, NOOIT GEBRUIKT (DUS IK WEET NIET WAAROVER IK HET HEB) 4 2,61%
Aantal stemmers: 153. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juli 2008, 17:47   #221
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
beschouw jij jezelf als 'links' of als 'rechts'?
of vind je de tegenstelling links-rechts 'uit de mode', wat meestal wil zeggen dat je rechts bent.
Mitgard, ik beschouw me zelf eerder als links-dragend, en toch ben ik tegen de legalisering van chemische drugs.

Die drugs laten meestal een sociaal kerkhof achter, of creëren het.

Ook op internationaal vlak zijn de gevolgen van druggebruik en drugproductie catastrofaal. Ik geloof niet dat de legalisering van drugs die internationale miserie gaat veranderen.

Laatst gewijzigd door C2C : 22 juli 2008 om 17:47.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 17:49   #222
Havana
Europees Commissaris

Havana's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
ha nee?
als er zo ne muffe wietkop het stuur kruipt of met zijn begaaide kop een kraan bedient?
en niet te vergeten de stank van die vuiligheid die ik ongewild moet doorstaan op elk festival en tegenwoordig ook al gewoon op straat, alsmede het infantiele en zwakzinnige gedrag der gebruikers dat het rechtstreeks gevolg is van hun gebruik, dat gedrag dat zich afspeelt voor mij en rond mij en waarbij die gebruikers goed moeten beseffen dat wanneer ze iets te dicht in mijn buurt komen ze wel eens tegen mijn nuchtere vuist kunnen aanlopen.
- Je mag niet stoned rijden met de wagen. En op de Vlaamse werven wordt geen bier gedronken zeker
- Festivals stinken sowieso
- infantiel gedrag komt ook bij niet-gebruikers voor

Dagelijks gebeuren er ongevallen als gevolg van overmatig alcoholgebruik en elk weekend mag ik het gezwam van drinkers aanhoren en hier en daar een dronken agressieveling ontwijken.

Dus jouw argumenten pleiten eveneens voor een algemeen verbod op alcohol.

Laatst gewijzigd door Havana : 22 juli 2008 om 17:57.
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 18:43   #223
shaddy
Banneling

Standaard

Ik doe vrijwilligerswerk bij jongeren. Uit ervaring is toch duidelijk dat cannabis een opstapje is voor de zwaardere drugs. Vele jongeren zijn niet tevreden met een joint a day en gaan verder experimenteren. Met alle gevolgen van dien. Ik vind dus dat drugs niet mogen worden gelegaliseerd. Voor mijn part alcohol en cigaretten ook weg.

Laatst gewijzigd door shaddy : 22 juli 2008 om 18:44.
shaddy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 19:01   #224
Havana
Europees Commissaris

Havana's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door shaddy Bekijk bericht
Ik doe vrijwilligerswerk bij jongeren. Uit ervaring is toch duidelijk dat cannabis een opstapje is voor de zwaardere drugs. Vele jongeren zijn niet tevreden met een joint a day en gaan verder experimenteren. Met alle gevolgen van dien. Ik vind dus dat drugs niet mogen worden gelegaliseerd. Voor mijn part alcohol en cigaretten ook weg.
Jongeren... Als je daarmee bedoelt minderjarigen: geen legalisatie voor minderjarigen - volkomen akkoord.

Er zit een zekere waarheid in die stepstone-theorie, maar er zijn te veel gaten in. Je mag hem zeker niet veralgemenen. Vele gebruikers van cannabis zetten die stap niet. Kan jij überhaupt bewijzen dat ze geen lijntje zouden snuiven als ze nooit cannabis hadden gerookt? En als we de kranten mogen geloven wordt er heel wat afgesnoven door onze jeugd.
Heel veel cannabis-rokers stoppen immers rond hun 30ste.
En, is elke alcoholicus niet begonnen met zijn 1ste pintje?

Er zijn mensen die sowieso gaan experimenteren, of het nu verboden is of niet. Dat zijn waarschijnlijk zij, die op hun 13de eens een sigaret roken, en enkele jaren later een joint, ...
Tja, dan kan je inderdaad, zoals je zegt, evengoed een verbod op sigaretten vragen...

Cannabis is een softdrug, in tegenstelling tot de legale drug alcohol.
Niet elke cannabisroker stept over naar straffere drugs, net als niet iedereen die bier lust een alcoholist is.

Ik blijf het vreemd vinden: Nonkel Jos mag elke familiefeest een stuk in zijn kraag zuipen, maar o wee als Janneke of Mieke eens een jointje rookt!!

EDIT: mag ik je vragen waar je vrijwilligerswerk doet? Chapeau btw.

Laatst gewijzigd door Havana : 22 juli 2008 om 19:04.
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 21:15   #225
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Havana Bekijk bericht

...

Ik blijf het vreemd vinden: Nonkel Jos mag elke familiefeest een stuk in zijn kraag zuipen, maar o wee als Janneke of Mieke eens een jointje rookt!!
Gelieve zatte Jos, zelfs al is hij mijn nonkel, niet als maatstaf te nemen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 21:30   #226
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Gelieve zatte Jos, zelfs al is hij mijn nonkel, niet als maatstaf te nemen.
Waardoor het ineens niet vreemd meer is...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 22:04   #227
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Havana Bekijk bericht
Jongeren... Als je daarmee bedoelt minderjarigen: geen legalisatie voor minderjarigen - volkomen akkoord.

Er zit een zekere waarheid in die stepstone-theorie, maar er zijn te veel gaten in. Je mag hem zeker niet veralgemenen. Vele gebruikers van cannabis zetten die stap niet. Kan jij überhaupt bewijzen dat ze geen lijntje zouden snuiven als ze nooit cannabis hadden gerookt? En als we de kranten mogen geloven wordt er heel wat afgesnoven door onze jeugd.
Heel veel cannabis-rokers stoppen immers rond hun 30ste.
En, is elke alcoholicus niet begonnen met zijn 1ste pintje?

Er zijn mensen die sowieso gaan experimenteren, of het nu verboden is of niet. Dat zijn waarschijnlijk zij, die op hun 13de eens een sigaret roken, en enkele jaren later een joint, ...
Tja, dan kan je inderdaad, zoals je zegt, evengoed een verbod op sigaretten vragen...

Cannabis is een softdrug, in tegenstelling tot de legale drug alcohol.
Niet elke cannabisroker stept over naar straffere drugs, net als niet iedereen die bier lust een alcoholist is.

EDIT: mag ik je vragen waar je vrijwilligerswerk doet? Chapeau btw.
Van mij mogen ze alles verbieden: drugs, alcohol, tabak, waarom niet koffie en thee. Dan komt voor deze producten immers onmiddellijke een bloeiende zwarte markt, waar ik dan mischien fortuin mee kan maken
sfinx666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 22:37   #228
Bhairav

Standaard

Het is altijd hetzelfde met deze discussies: ge moet het opnemen tegen idioten die net slim genoeg zijn om te beseffen dat ze niet opkunnen tegen genuanceerde meningen. Dat soort volk heeft het dan nog voor het zeggen ook.
Oud 23 juli 2008, 23:21   #229
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Het is altijd hetzelfde met deze discussies: ge moet het opnemen tegen idioten die net slim genoeg zijn om te beseffen dat ze niet opkunnen tegen genuanceerde meningen. Dat soort volk heeft het dan nog voor het zeggen ook.
Spijtig dat niet iedereen zo verlicht is als Bhairav
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2008, 05:27   #230
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Spijtig dat niet iedereen zo verlicht is als Bhairav
Hoeft ook niet, maar ik vind dat diegenen die het willen verbieden het voor zichzelf moeten verbieden, maar diegenen die het willen toelaten de vrijheid moeten krijgen.
Oud 24 juli 2008, 16:07   #231
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Vergelijk de criminaliteitscijfers voor, tijdens en de drooglegging (illegaal maken alcohol in de VS) eens op en kom dan maar terug.

edit: grafiek bijgevoegd

En wat besluiten we daar uit?
Dat er in Amerika 2 periodes van drooglegging waren: van 1905 tot 1935 en vanaf 1970.

Met statistieken kan je alles bewijzen.
Oud 24 juli 2008, 16:40   #232
Dope
Gouverneur

Dope's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
vanaf 1970.
war on drugs?

Laatst gewijzigd door Dope : 24 juli 2008 om 16:41.
Dope is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2008, 07:28   #233
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Die drugs laten meestal een sociaal kerkhof achter, of creëren het.
Daar heeft u een punt. Het zijn meestal de lagere sociale klassen die het ergst te lijden hebben onder hun druggebruik. Dat geldt ook voor alcohol, het archetype van de 19e eeuwse fabriekswerker voor ogen die zijn pree gaat opzuipen in café.
Oud 25 juli 2008, 07:50   #234
Bhairav

Standaard

En die lagere klassen, die hebben we nodig voor te werken en belastingen te betalen.
Oud 25 juli 2008, 08:45   #235
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
En die lagere klassen, die hebben we nodig voor te werken en belastingen te betalen.
Dat zal natuurlijk veranderen als drugs gelegaliseerd worden.
Oud 25 juli 2008, 08:57   #236
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door shaddy Bekijk bericht
Ik doe vrijwilligerswerk bij jongeren. Uit ervaring is toch duidelijk dat cannabis een opstapje is voor de zwaardere drugs.
Nog schokkender. 99,99% van de heroïneverslaafden is ooit begonnen met... melk.

Citaat:
Voor mijn part alcohol en cigaretten ook weg.
Dat zal ook gebeuren. Als er iets geleerd is uit de drooglegging, is dat het plotseling verbieden van een drug (in casu alcohol) niet werkt, omdat er een heel frame is waarin dat gebruik past: de dagdagelijkse gewoontes van de gebruikers, de eventuele fysieke afhankelijkheid, de psychologie, de producenten, de winstmarges, cultuur,...

Als je een drug geleidelijk wilt verbieden, zal je eerst dat kader moeten afbreken. Dat is nu overduidelijk aan het gebeuren met tabak maar ook met alcohol, zij het iets minder. Eerst heeft men het imago van de sociale roker afgebroken: wie in de '50er jaren niet rookte was een asociaal geval. Dat imago is verdwenen. Het imago van onschadelijkheid bestaat ook niet meer. Iedereen, inclusief de gebruikers, weten dat roken de gezondheid schaadt. Daarna wordt roken langzaam geband van alle plaatsen: overheidsgebouwen, restaurants en binnenkort ook cafés. De volgende stap zal zijn dat roken in het openbaar niet meer mag. En daarna zal het verboden worden.

Ook alcohol is hier aan onderhevig: de wet op de beteugeling van de dronkenschap van enkele decennia geleden. En de geleidelijke verlaging van het toegelaten promillegehalte in het bloed. Maar hier staan we nog niet zo ver. Dat zal wel te maken hebben met de cultuur. Tabak is pas zo'n 500 jaar bekend bij ons, maar alcohol al meer dan een paar millenia.

In dat kader van de geleidelijke "drooglegging" zou het hallucinant zijn (sic) om een andere drug een ruimer kader te geven.
Oud 25 juli 2008, 09:04   #237
Dope
Gouverneur

Dope's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Nog schokkender. 99,99% van de heroïneverslaafden is ooit begonnen met... melk.

Dat zal ook gebeuren. Als er iets geleerd is uit de drooglegging, is dat het plotseling verbieden van een drug (in casu alcohol) niet werkt, omdat er een heel frame is waarin dat gebruik past: de dagdagelijkse gewoontes van de gebruikers, de eventuele fysieke afhankelijkheid, de psychologie, de producenten, de winstmarges, cultuur,...

Als je een drug geleidelijk wilt verbieden, zal je eerst dat kader moeten afbreken. Dat is nu overduidelijk aan het gebeuren met tabak maar ook met alcohol, zij het iets minder. Eerst heeft men het imago van de sociale roker afgebroken: wie in de '50er jaren niet rookte was een asociaal geval. Dat imago is verdwenen. Het imago van onschadelijkheid bestaat ook niet meer. Iedereen, inclusief de gebruikers, weten dat roken de gezondheid schaadt. Daarna wordt roken langzaam geband van alle plaatsen: overheidsgebouwen, restaurants en binnenkort ook cafés. De volgende stap zal zijn dat roken in het openbaar niet meer mag. En daarna zal het verboden worden.

Ook alcohol is hier aan onderhevig: de wet op de beteugeling van de dronkenschap van enkele decennia geleden. En de geleidelijke verlaging van het toegelaten promillegehalte in het bloed. Maar hier staan we nog niet zo ver. Dat zal wel te maken hebben met de cultuur. Tabak is pas zo'n 500 jaar bekend bij ons, maar alcohol al meer dan een paar millenia.

In dat kader van de geleidelijke "drooglegging" zou het hallucinant zijn (sic) om een andere drug een ruimer kader te geven.
zo'n geleidelijke drooglegging vind ik pas hallucinant

onrealistisch en immoreel

Laatst gewijzigd door Dope : 25 juli 2008 om 09:04.
Dope is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2008, 13:51   #238
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dope Bekijk bericht
zo'n geleidelijke drooglegging vind ik pas hallucinant

onrealistisch en immoreel
Onrealistisch? Vergelijk het tabakgebruik van 50 jaar geleden met nu en dan zie je dat dit bittere realiteit is.

Immoreel? Leg uit...
Oud 25 juli 2008, 14:01   #239
FDM
Banneling

Standaard

[ ja , maar wie er ziek van wordt hoeft niet aan het ziekenfonds te passeren ]
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2008, 15:12   #240
LastMohican
Banneling

Standaard

Alhoewel ik zelf niet vies ben van een goede fritzak op tijd en stond heb ik er toch enkele bedenkingen bij... Ik heb 3 kinderen, en ik wil ze het niet makkelijker maken dan nodig is om aan spul te geraken.

"In mijnen tijd" gingen we op cafe en we dronken een paar pinten... Nu gaat de jeugd uit en ze pakken een pilleke om langer te dansen, dan een Valium om te chillen, een lijn coke...

Niet zo eenduidig om er over te beslissen dus...
LastMohican is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be