Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Hoe verzoen jij geloof met de wetenschappelijke werkelijkheid?
Ik accepteer de wetenschappelijke werkelijkheid, en wat religie hierover te zeggen heeft, negeer ik 28 90,32%
Ik negeer de realiteit, en geef voorkeur aan een leven in mijn eigen droomwereld 0 0%
Ik hef de scheiding tussen werkelijkheid en geloof op door irrationele rationalisaties te bedenken 1 3,23%
Anders, namelijk... 2 6,45%
Aantal stemmers: 31. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juli 2008, 16:58   #221
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
evolutietheorie houdt zich niet bezig met natuurwetten/fysica. Kunnen we er dan ook aub voor zorgen dat we niet alles op éénzelfde hoop gooien, en de term dan ook reserveren voor waar het ook wetenschappelijk ook op doelt, nl het ontstaan van de soorten
Inderdaad, en als je hier een verklaring geeft of een argument wil geven, zorg dan aub dat je begrijpt waarover je schrijft. T'is hier soms echt erg
Oud 29 juli 2008, 17:35   #222
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke Bekijk bericht
Bijna 10 procent van de geteste gevallen is na testen toevalsvrij. Deze methode heeft bewezen effect te hebben bij kinderen met epilepsie die slecht reageren op medicatie. De oudere verstandelijk gehandicapten waar ik mee werk, vallen (nog?) buiten de doelgroep, maar een kennis van mij met een epileptisch zoontje zal ik eens informeren over deze methode.

Dit dieet gaat helemaal niet over vasten; het is een 'high fat, adequate protein, low carbohydrate diet', zodat het lichaam een tekort aan koolhydraten krijgt en het lichaam vet moet verbranden in plaats van koolhydraten. In je eerste link (naar een artikel uit 1922), gaat het nog wel om een vasten-dieet. Maar sinds die tijd heeft men zich gerealiseerd dat eiwitten bijvoorbeeld vrij essentieel zijn voor je spieropbouw, en vitamine C voor je zuurstofopname, en dergelijke.

Ik denk vooral kostbaar; drie weken onder directe medische zorg in een ziekenhuis een dieetkuur volgen, kost substantieel meer dan 3 maal daags 1 of 2 tabletten en tweejaarlijks een bezoek aan de neuroloog voor 10 minuten.

Een beetje doemdenkerij hier. In verschillende landen (o.a. Schotland, Verenigde Staten) is deze methode goedgekeurd of wordt deze zelfs vergoed door de verzekering. Hij wordt voornamelijk toegepast op een specifieke groep: jonge kinderen die niet goed reageren op medicatie. En van de behandelde patiënten valt minstens 50 procent weer af, omdat het resultaat niet voldoende is.

Het is dus voor experts goed om deze methode te kennen, maar om nu elke patiënt met epilepsie deze methode aan te praten, lijkt me niet verstandig.

Lees het artikel eens, zou ik zeggen. Dank je wel voor de link.
Ik vind het wel jammer dat je dat eerste artikel zo weinig krediet geeft want bij dat artikel is de genezingskans veel en veel groter en dit kan voor alle epilepsie patiënten gebruikt worden. 22 tot 30 dagen vasten met enkel het drinken van water had bij die test van 37 kinderen 35 genezingen ... dat is wel iets meer dan die 10% en bij volwassenen 50 tot 60%. Dat zijn heel goede resultaten en ik vind het jammer dat dit niet meer wordt gepromoot.

Het probleem met dat andere dieet is dat het een veel softere aanpak is en wellicht daarom niet het gewenste effect heeft.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 17:41   #223
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
evolutietheorie:

evolutietheorie houdt zich niet bezig met natuurwetten/fysica. Kunnen we er dan ook aub voor zorgen dat we niet alles op éénzelfde hoop gooien, en de term dan ook reserveren voor waar het ook wetenschappelijk ook op doelt, nl het ontstaan van de soorten
Ik vind het nogal simplistisch om die andere 4 punten af te schuiven op iets anders ipv te erkennen dat zonder die 4 punten men nooit tot het ontstaan van de soorten komt maw die 4 punten zijn essentieel als je ooit tot punt 5 wil komen.
Oud 29 juli 2008, 18:27   #224
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Ik vind het wel jammer dat je dat eerste artikel zo weinig krediet geeft want bij dat artikel is de genezingskans veel en veel groter en dit kan voor alle epilepsie patiënten gebruikt worden. 22 tot 30 dagen vasten met enkel het drinken van water had bij die test van 37 kinderen 35 genezingen ... dat is wel iets meer dan die 10% en bij volwassenen 50 tot 60%. Dat zijn heel goede resultaten en ik vind het jammer dat dit niet meer wordt gepromoot.

Het probleem met dat andere dieet is dat het een veel softere aanpak is en wellicht daarom niet het gewenste effect heeft.

Dat eerste artikeltje is een minuscuul krantenberichtje uit 1922. Het onderzoek waarnaar in dat bericht wordt verwezen, is met onderzoeken sindsdien niet bevestigd. Vasten met enkel water voor 22 tot 30 dagen is een risicovolle aangelegenheid dat niet nodig is als de methode werkt door het onthouden van koolhydraten. Dan is een koolhydraatvrij dieet voldoende en worden het lichaam niet onnodig zwaar belast.

Denk jij dat de resultaten beter kunnen zijn dan hoe ik ze noemde?: de helft heeft een significante afname van toevallen (de helft of meer) en een op de tien wordt zelfs toevalsvrij.

Wat ik zo snel niet kon zien; zijn de verbeteringen structureel of tijdelijk. Zijn patiënten tijdens en enige tijd na de diëten toevalsvrij of toevalsarmer, of blijven zijn minder last houden van epilepsie?

Laatst gewijzigd door okke : 29 juli 2008 om 18:36.
okke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 18:52   #225
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dat eerste artikeltje is een minuscuul krantenberichtje uit 1922. Het onderzoek waarnaar in dat bericht wordt verwezen, is met onderzoeken sindsdien niet bevestigd. Vasten met enkel water voor 22 tot 30 dagen is een risicovolle aangelegenheid dat niet nodig is als de methode werkt door het onthouden van koolhydraten. Dan is een koolhydraatvrij dieet voldoende en worden het lichaam niet onnodig zwaar belast.

Denk jij dat de resultaten beter kunnen zijn dan hoe ik ze noemde?: de helft heeft een significante afname van toevallen (de helft of meer) en een op de tien wordt zelfs toevalsvrij.

Wat ik zo snel niet kon zien; zijn de verbeteringen structureel of tijdelijk. Zijn patiënten tijdens en enige tijd na de diëten toevalsvrij of toevalsarmer, of blijven zijn minder last houden van epilepsie?
Ja maar, je moet nu niet gaan verwachten dat zo een onderzoek van artikel 1 plots een grote krantenkop wordt ... dat zou te veel geld kosten aan de farmabedrijven.
En diezelfde farmabedrijven zullen er alles aan doen om zo een oplossing in discrediet te brengen met alle mogelijke middelen. Die mannen gaan over lijken als het moet.

Vasten gedurende 22 dagen is niet risicovol mits er een medische begeleiding is. Ons lichaam kan veel meer verdragen dan we denken hoor.

Met enkel vasten en water te drinken waren de resultaten heel erg goed en het is altijd de vraag wie die zogenaamde "nieuwe" onderzoeken volgens dat principe sponsort .. misschien was het wel de farma en die gaan dan vooral willen dat zo een test mislukt. Iemand zoals u die met mensen werkt die deze ziekte hebben zou ik toch aanraden om dit alternatief dus de 22 dagen vasten met water zeker te vermelden en hen erop te wijzen dat de resultaten heel goed zijn en beter dan met gelijk welk alternatief. Heb je dat volledige artikel gelzen want het was in PDF ? Daar stond dat 35/37 kinderen genezen waren van deze ziekte door te vasten en bij de volwassenen was dat 50 tot 60 % die genezen waren door te vasten.

Ik vind vooral dat hiernaar meer objectief onderzoek zou moeten gedaan worden, maar dat zal wellicht wishfull thinking zijn. Dit soort dingen levert geen geld op dus maar snel in de doofpot steken zoals ze zo vaak doen. In theorie kan dit vasten gewoon thuis gebeuren en hiervoor hoef je niet naar een ziekenhuis te gaan. Een gewoon dagelijks doktersbezoek lijkt me wel voldoende. En bij problemen kan je altijd naar de spoedopname gaan.

Ivm uw vraag of de verbetering al dan niet tijdelijk is ... dat zou men moeten opvolgen, maar opnieuw men moet eerst deze methode kunnen toepassen in de praktijk vooraleer we kunnen zien of het ook op de lange termijn werkt. Als ik epilepsie had en dit is de oplossing dan zou ik het zeker proberen. Moet je na een week of langer afhaken omdat het vasten niet lukt ok , maar dan heb je het toch geprobeerd. Want zelfs met medicatie zijn aanvallen niet uit te sluiten. Je moet nog steeds opletten. Maar goed ik kan geen ijzer breken met mijn handen, als mensen liever pillen slikken dan genezen dan is dat hun keuze. Maar voor vele ziekten bestaan er dit soort alternatieven (ik bedoel nu niet vasten he, maar ik bedoel alternatieven door bijv uw voeding aan te passen of meer te bewegen en dergelijke ) en waar er nog geen zijn ben ik zeker dat we er kunnen vinden maar we moeten die knop omdraaien en dat is het probleem. Zolang we blijven vertrouwen op de pillenmakers gaan we ons blauw blijven betalen voor medicatie die dan vaak nog het probleem niet oplost maar u enkel chronisch ziek maakt/houdt.
Oud 29 juli 2008, 22:07   #226
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Ja maar, je moet nu niet gaan verwachten dat zo een onderzoek van artikel 1 plots een grote krantenkop wordt ... dat zou te veel geld kosten aan de farmabedrijven.
En diezelfde farmabedrijven zullen er alles aan doen om zo een oplossing in discrediet te brengen met alle mogelijke middelen. Die mannen gaan over lijken als het moet.
Heb je dan links naar berichten waar dit bericht uit 1922 de grond ingeboord wordt en Hugh Conklin in diskrediet gebracht wordt? (Het openbare wikipedia is niet echt kritisch over hem.)

Citaat:
Vasten gedurende 22 dagen is niet risicovol mits er een medische begeleiding is. Ons lichaam kan veel meer verdragen dan we denken hoor.
Zo'n zeventig dagen zonder voedsel is mogelijk, ja. Maar de schade aan het lichaam zal waarschijnlijk onherstelbaar zijn. Bij dertig dagen hoeft dat niet, maar zoals je zegt, is medische begeleiding noodzakelijk. Wat zou het verschil in kosten zijn tussen 50 jaar 3 maal daags epileptica en met een maand intensieve medische begeleiding?

Citaat:
Met enkel vasten en water te drinken waren de resultaten heel erg goed en het is altijd de vraag wie die zogenaamde "nieuwe" onderzoeken volgens dat principe sponsort .. misschien was het wel de farma en die gaan dan vooral willen dat zo een test mislukt.
Waren inderdaad erg goed naar eigen zeggen (90 procent succes afnemend naar leeftijd). Later onderzoek naar zijn resultaten wees uit dat 20 procent toevalsvrij werd en bij 50 procent verbetering zichtbaar was. Conklin was in de 'fortuinlijke' situatie dat hij patiënten tot zijn beschikking had; hij kon hen op een dieet zetten. Nu zal de cliënt (of wettelijke vertegenwoordiging) moeten instemmen en met zo'n zwaar dieet is uitval relatief groot (zo'n 50 procent bij latere onderzoeken).

Citaat:
Iemand zoals u die met mensen werkt die deze ziekte hebben zou ik toch aanraden om dit alternatief dus de 22 dagen vasten met water zeker te vermelden en hen erop te wijzen dat de resultaten heel goed zijn en beter dan met gelijk welk alternatief. Heb je dat volledige artikel gelzen want het was in PDF ? Daar stond dat 35/37 kinderen genezen waren van deze ziekte door te vasten en bij de volwassenen was dat 50 tot 60 % die genezen waren door te vasten.
Ja ik heb het artikel gelezen. Het is de pdfversie van het plaatje dat ik hierboven al plaatste.

Citaat:
Ik vind vooral dat hiernaar meer objectief onderzoek zou moeten gedaan worden, maar dat zal wellicht wishfull thinking zijn. Dit soort dingen levert geen geld op dus maar snel in de doofpot steken zoals ze zo vaak doen. In theorie kan dit vasten gewoon thuis gebeuren en hiervoor hoef je niet naar een ziekenhuis te gaan. Een gewoon dagelijks doktersbezoek lijkt me wel voldoende. En bij problemen kan je altijd naar de spoedopname gaan.
Ik neem aan dat een groot aspect van de begeleiding bestaat uit motiveren en stimuleren om het dieet vol te houden. Controle van lichamelijke functies is een onderdeel van de medische begeleiding.
Dat het geld oplevert, betwijfel ik. Medische begeleiding is erg prijzig. Met een kans van 50 procent op vermindering van de toevallen (en dus nog steeds afhankelijk van andere manieren om toevallen verder te verminderen of weg te nemen) en met een kans van nog geen 10 procent dat de toevallen helemaal verdwijnen, is niet erg groot. En dat zijn de positieve resultaten bij jonge kinderen. Hoe hoger de leeftijd hoe slechter de slagingskans.
Als tweede mogelijkheid naast medicatie, of als mogelijke behandeling als medicatie niet of slecht aanslaat, vind ik het een goede alternatief voor jonge kinderen.

Citaat:
Ivm uw vraag of de verbetering al dan niet tijdelijk is ... dat zou men moeten opvolgen, maar opnieuw men moet eerst deze methode kunnen toepassen in de praktijk vooraleer we kunnen zien of het ook op de lange termijn werkt. Als ik epilepsie had en dit is de oplossing dan zou ik het zeker proberen. Moet je na een week of langer afhaken omdat het vasten niet lukt ok , maar dan heb je het toch geprobeerd. Want zelfs met medicatie zijn aanvallen niet uit te sluiten. Je moet nog steeds opletten. Maar goed ik kan geen ijzer breken met mijn handen, als mensen liever pillen slikken dan genezen dan is dat hun keuze.
Ik denk dat je een te rooskleurig beeld hebt van de geneesbaarheid van epilepsie.

Citaat:
Maar voor vele ziekten bestaan er dit soort alternatieven (ik bedoel nu niet vasten he, maar ik bedoel alternatieven door bijv uw voeding aan te passen of meer te bewegen en dergelijke ) en waar er nog geen zijn ben ik zeker dat we er kunnen vinden maar we moeten die knop omdraaien en dat is het probleem.
Ik ben benieuwd welke alternatieven voor andere ziekten je nog meer kent. Heb je nog links?

Citaat:
Zolang we blijven vertrouwen op de pillenmakers gaan we ons blauw blijven betalen voor medicatie die dan vaak nog het probleem niet oplost maar u enkel chronisch ziek maakt/houdt.
Maakt medicatie mensen chronisch ziek?
Oud 30 juli 2008, 08:01   #227
Pindar
Banneling

Pindar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maakt medicatie mensen chronisch ziek?
zekers,

Pin d"Ar
Pindar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2008, 08:08   #228
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Eigenlijk zeg je nu dus niks.

Pin d"Ar
Tja...
Je hanteert enerzijds de wetenschappelijke formulering van kracht en anderzijds de kracht zoals je die ondervindelijk in het dagelijkse leven vaststelt. Vervolgens mix je die 2 en dan zeg je dat het niet klopt. Het enige wat niet klopt is dat je zelf dingen verwart. Vermoed ik toch, je bent zo vaag dat ik niet eens duidelijk kan omschrijven wat voor probleem je nu met wetenschap hebt... Kan je het zelf duidelijk omschrijven?
Oud 30 juli 2008, 08:56   #229
Pindar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Tja...
Je hanteert enerzijds de wetenschappelijke formulering van kracht en anderzijds de kracht zoals je die ondervindelijk in het dagelijkse leven vaststelt. Vervolgens mix je die 2 en dan zeg je dat het niet klopt. Het enige wat niet klopt is dat je zelf dingen verwart. Vermoed ik toch, je bent zo vaag dat ik niet eens duidelijk kan omschrijven wat voor probleem je nu met wetenschap hebt... Kan je het zelf duidelijk omschrijven?
ga eens in op het probleem wat ik beschrijf, daar hoor ik je niet over
semantics semantics

Pin d"Ar
Oud 30 juli 2008, 09:11   #230
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ga eens in op het probleem wat ik beschrijf, daar hoor ik je niet over
semantics semantics

Pin d"Ar
Welk probleem was dat ook alweer? Dat zwaartekracht een oneindige energiebron vormt? Mag ik het zo samenvatten? Tja, Einstein he, die heeft dat opgelost.
Wat is jouw probleem met wetenschap?
Oud 30 juli 2008, 10:09   #231
Pindar
Banneling

Standaard

Citaat:
Welk probleem was dat ook alweer? Dat zwaartekracht een oneindige energiebron vormt? Mag ik het zo samenvatten? Tja, Einstein he, die heeft dat opgelost.
Wat is jouw probleem met wetenschap?

ha ha ha

Einsten heeft het opgelost!????

je mag zelf ook wat zeggen hoor ipv met 'autoriteiten' te leuren.

nevermind

probleem met de wetenschap. die deugt niet en is een indoctrinatietool
ipv een educatietool

U staat er mijns insziens TE positief tegenover

Pin d"Ar
Oud 30 juli 2008, 10:15   #232
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ha ha ha

Einsten heeft het opgelost!????

je mag zelf ook wat zeggen hoor ipv met 'autoriteiten' te leuren.

nevermind

probleem met de wetenschap. die deugt niet en is een indoctrinatietool
ipv een educatietool

U staat er mijns insziens TE positief tegenover

Pin d"Ar
Het voordeel dat wetenschap t.o.v. van jou wel heeft is dat het als het kritiek levert dat tenminste in duidelijk bewoordingen doet. Je verwerpt Einstein, zonder een enkel argument. Je noemt wetenschap een indoctrinatietool. Indoctrinatie tot wat?
Als mijn fout is dat ik te positief ben over wetenschap dan bent u bij voorbaat te negatief er tegenover, zonder één enkel argument dan nog...

Laatst gewijzigd door Tommm : 30 juli 2008 om 10:16.
Tommm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2008, 10:33   #233
Pindar
Banneling

Standaard

Citaat:
Het voordeel dat wetenschap t.o.v. van jou wel heeft is dat het als het kritiek levert dat tenminste in duidelijk bewoordingen doet. Je verwerpt Einstein, zonder een enkel argument. Je noemt wetenschap een indoctrinatietool. Indoctrinatie tot wat?
Als mijn fout is dat ik te positief ben over wetenschap dan bent u bij voorbaat te negatief er tegenover, zonder één enkel argument dan nog...

ooit was ik er zeer positief over, tegenwoordig helemaal niet meer
het is een 'tool' van de elite

maar eigenlijk zegt U nog niks

Pin d"Ar
Oud 30 juli 2008, 11:00   #234
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Pin d"Ar
Dan zijn we met 2...
Oud 30 juli 2008, 11:22   #235
RodeLantaarn
Minister

Standaard

Citaat:

Pin d"Ar
Misschien is wetenschap wel een tool van de "elite" omdat (en dat ondervind ik dagelijks) zij de enigen zijn die het wel snappen. Indoctrinatie en wetenschap, komaan. De twee begrippen kunnen niet verder van elkaar verwijderd liggen.

Laatst gewijzigd door RodeLantaarn : 30 juli 2008 om 11:23.
RodeLantaarn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2008, 11:34   #236
Pindar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Misschien is wetenschap wel een tool van de "elite" omdat (en dat ondervind ik dagelijks) zij de enigen zijn die het wel snappen. Indoctrinatie en wetenschap, komaan. De twee begrippen kunnen niet verder van elkaar verwijderd liggen.

hmmmm het feit alleen al dat je dat zegt is veelzeggend.
Het is echt zo en zeer goede literatuur over.

Pin d"Ar

Laatst gewijzigd door Pindar : 30 juli 2008 om 11:34.
Oud 30 juli 2008, 11:43   #237
RodeLantaarn
Minister

Standaard

Citaat:
hmmmm het feit alleen al dat je dat zegt is veelzeggend.
Het is echt zo en zeer goede literatuur over.

Pin d"Ar
Welke literatuur? Ik vermoed dat je wetenschap hier verwart met een of andere godsdienst.
Oud 30 juli 2008, 11:58   #238
Pindar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Welke literatuur? Ik vermoed dat je wetenschap hier verwart met een of andere godsdienst.

nee hoor, maar de 'wetenschap' is opgezet door dezelfe mensen die de 'religies' hebben gesticht om ons zo mentaal gevangen te houden.
Toen de religie minder effectief werd zijn ze overgegaan op de
ehh 'wetenschap'

het heeft allemaal met structuur te maken...

nog veel meer over te zeggen

Pin d"Ar
Oud 30 juli 2008, 12:10   #239
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
nee hoor, maar de 'wetenschap' is opgezet door dezelfe mensen die de 'religies' hebben gesticht om ons zo mentaal gevangen te houden.
Toen de religie minder effectief werd zijn ze overgegaan op de
ehh 'wetenschap'

het heeft allemaal met structuur te maken...

nog veel meer over te zeggen

Pin d"Ar
"If it's not broken, don't fix it"
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2008, 12:34   #240
Pindar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
"If it's not broken, don't fix it"

well it IS broken

Pin d"Ar
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be