![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Daar moet toch een of andere verklaring voor zijn?
![]() |
#222 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Fransen houden niet zo van kinderen.
![]() Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 21 december 2008 om 00:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#223 | |
|
![]() Citaat:
Begin 20e eeuw was de verhouding VL / Fr al ong 55 / 45; als tussen 1910 en 1940 er een Vlaamse bevolkingsaangroei van 50% was geweest zoals uit Dimitri's bericht blijkt dan waren de Vlamingen met veel meer dan de huidige zestig procent. NL heeft wel geen WOI gekend , maar dat kan toch de verklaring niet zijn voor dat wel erg groot verschil.
![]() |
![]() |
#224 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#226 |
Banneling
|
![]() 'keurigheid', het woord alleen al...
men kan zich amper de bloedarmoede voorstellen van het volk dat zijn trots moet halen uit een woord als 'keurigheid'. |
![]() |
![]() |
![]() |
#227 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Overigens, wie bepaalt in Nederland eigenlijk het algemene belang, in wiens keurlijf we geperst dienen te worden? De politiek in de gedaante van Bos, Balkenende of Wilders? Of is het toch een maatschappelijke klasse waartoe Sinistra behoort, die de inhoud van het begrip keurigheid definieert? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast kan ik u in mijn streek op vele honderden huisjes wijzen die zich in lamentabele toestand bevinden en waarin mensen uit de lagere sociale laag van onze maatschappij wonen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() Ik zal nooit zeggen dat in Duitsland of Belgie alle huizen mooi zijn. Wel bestaan er in die landen mogelijkheden om het wonen individueel te gestalten. Je hebt het recht om in een lelijk huis te wonen. Ik kan niet over Belgie spreken, maar in Duitsland zijn er zeer strenge voorwaarden waaraan je huis moet voldoen en welk huis je waar mag bouwen. Een nieuw gebied wordt verdeeld in diverse kavels. Je kunt een huis uit een catalogus uitzoeken en aan je smaak aanpassen. Voordeel is dat deze huizen al eerder gebouwd zijn en het ontwerp al van overheidswege goedgekeurd is. Natuurlijk kan je ook zelf een huis ontwerpen. Daarvoor duurt de procedure wat langer, want je moet aan veel (technische, maar ook ethische) voorwaarden voldoen. Hoe dan ook, het huis dat je er op bouwt, is helemaal jouw huis en geen massaprodukt van een projektontwikkelaar. In Nederland begint men dat nu pas te ontdekken en vooral aan de rand van Nederland zie je de eerste vruchten ervan, woonwijken met individuele huizen. Daarnaast bestaan er hier in Duitsland ook woonwijken die door projectontwikkelaars uitgebaat worden, met veel arbeiders-woonblokken die uit huur-appartementen met een oppervlakte van 35 tot 70 m2 (niet heel groot uitgevallen, dus) bestaan. Die zijn vaak lelijk, vooral die flatgebouwen die massaal na de oorlog gebouwd zijn om de eerste woningnood op te vangen. Ook zie je tegenwoordig in moderne stadswijken veel rijtjeshuizen gebouwd worden. Het begint zelfs een beetje trend te worden. In Hannover heb je zelfs een Nederlandse buurt, met semi-grachtenpanden met panorama-vensters aan het kanaal. Ik ben er wel eens in geweest: aan de buitenkant bijna Nederlands, binnen aangepast aan de smaak van de Duitser: meer comfort en kwalitatief betere materialen. Daar zou jij je beslist heel erg thuis kunnen voelen. Kortom, in Duitsland is voor ieder wat wils en ik ben Nederlands genoeg om dan te zeggen: het moet kunnen! Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 21 december 2008 om 12:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#230 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Nee, Mitgard, dat zijn bij ons arbeiderswoningen. En Jan heeft gelijk:aan de buitenkant is het in Nederland heel moeilijk uit te maken in welke sociaal-economische klasse deze huizen te categoriseren zijn. Dat kun je alleen zien als je de huizen van binnenziet: hoe goed ze geisoleerd zijn, uit welke materialen de binnenkant is afgewerkt, hoeveel vertrekken het huis heeft en of je over een of meer fatsoenlijke toiletten en badkamers beschikt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#231 |
|
![]() De klassieke verklaring, die ik althans op school geleerd heb, is dat het geboortecijfer in Nederland traditioneel erg hoog lag vergeleken met de buurlanden. Toen vanaf eind negentiende eeuw door allerlei sociale maatregelen, zoals voornoemde Woningwet en Ongevallenwet, het sterftecijfer fors daalde, ontstond er dus een sterke toename van de bevolkingsgroei. Deze is pas afgevlakt na WOII.
Nu, dan is nog de vraag waardoor het geboortecijfer in Nederland traditioneel zo hoog lag. Ik denk dat daar de kerkelijke achtergrond, in combinatie met de verzuiling, een grote rol speelde. Met name onder katholieken en gereformeerden was het geboortecijfer veel hoger dan onder andere groepen. Beide groepen vormden een minderheid binnen Nederland en konden, bewust of onbewust, door een hoger geboortecijfer hun maatschappelijke positie verbeteren. Maar goed, ik ben geen demograaf, dus dit is geen waterdichte verklaring. |
![]() |
![]() |
![]() |
#232 |
Parlementslid
|
![]() De verklaring van dit fenomeen is toch heel eenvoudig. Nederland is een interessanter land gebleken voor veel immigranten om zich te vestigen dan België. De vraag is voornamelijk: waarom groeit de bevolking in Wallonië maar niet. Wallonië heeft als regio de afgelopen halve eeuw meegemaakt wat Brugge ook heeft meegemaakt. Economische stagnatie waardoor bevolkingsgroei miniem was en er geen modernisering op gang kwam. Wallonië is al heel lang een halfdode regio binnen de Benelux en dan voornamelijk Henegouwen en Luik. Er valt gewoon niets te halen. Echter Walen hebben ook kindjes gekregen. Zijn die allemaal in Brussel gaan wonen of hebben ze België verlaten? Zijn er veel naar Vlaanderen getrokken? Waar zijn al die mensen gebleven?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#233 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nee, nog erger; Hypocriete racist. Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 21 december 2008 om 16:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#234 |
Banneling
|
![]() Wel, ze voelen zich toch eerder Belg. Mijn schoonouders zijn trouwens van Franse afkomst en hebben een hekel aan Hollanders, hoewel de tante van mijn vrouw ook met een Nederlander samen is. Zij zeggen dan altijd dat hij zich meer Belg voelt dan Nederlander hoewel hij een trots ongebekte Rotterdammer is. De haat tegen Nederlanders zit bij vele Vlamingen diep, maar toch respecteren ze mijn keuze....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#235 |
Banneling
|
![]() Dat heeft niets met "rijk" te maken, des te meer met smaak. Als we het Belgische wegennet is onder de loep nemen kan je ook stellen dat Nederland verschrikkelijk veel rijker is dan België.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#236 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#237 |
Banneling
|
![]() Voortuintje in Vlaanderen.
![]() Voortuintje in Nederland. ![]() Laatst gewijzigd door Vorenus : 22 december 2008 om 11:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#238 |
|
![]() Die Nederlandse keurigheid is ook maar schijn. Mooie lezersbrief:
http://weblogs2.nrc.nl/discussie/200...rme-opstappen/ # Peter Kraus zegt: vrijdag 19 december 2008, 14:25 uur De heer Leterme zou hebben geprobeerd een rechterlijke uitspraak te beinvloeden. Dat hoort niet, maar de affaire toont wel aan dat men in Belgie tenminste nog waarde hecht aan democratie en scheiding der machten. In Nederland is dat niet het geval. Zo werden in de Chipshol-zaak en de Srebrenica-zaak rechters van de zaak gehaald omdat die wellicht tot een uitspraak zouden komen die de regering niet welgevallig was. In Nederland lost men dat op door een wat volgzamer rechter op de zaak te zetten. De Nederlandse volksvertegenwoordiging zal je hier niet over horen en de volgzame, zwaar gesubsidieerde, traditionele media zijn er ook nauwelijks in geinteresseerd. Het is heel vervelend wat de Belgen is overkomen, maar de zaak toont wel aan dat de Belgische rechtsstaat redelijk goed functioneert, iets dat men van het Nederlandse systeem beslist niet kan zeggen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#239 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
daarom durven hun politiekers meer. belgische politiekers zijn altijd bang om iets te doen want de volgende dag wordt het gegarandeerd afgekraakt in de kranten... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
zonder de belguh reden jullie nog in de modder enzo. dus nie muile enzo weet ge... |
|
![]() |
![]() |