![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Legerdienst terug invoeren? | |||
Ja, verplicht en voor mannen én vrouwen |
![]() ![]() ![]() |
19 | 24,36% |
Ja, verplicht maar enkel voor vrouwen (lol) |
![]() ![]() ![]() |
3 | 3,85% |
Ja, verplicht maar enkel voor mannen |
![]() ![]() ![]() |
10 | 12,82% |
Ja, maar vrijwillig voor eender wie |
![]() ![]() ![]() |
5 | 6,41% |
Nee, ik geloof niet in het nut van de militarisering van de maatschappij |
![]() ![]() ![]() |
26 | 33,33% |
Nee, maar een alternatief mag wel: jongeren verplichten 1 jaar in een ontwikkelingsland te werken, bijvoorbeeld, wat veel leerrijker is |
![]() ![]() ![]() |
2 | 2,56% |
Nee, maar het alternatief - ontwikkelingswerk - op vrijwillige basis en goed georganiseerd is welkom |
![]() ![]() ![]() |
10 | 12,82% |
Ander antwoord |
![]() ![]() ![]() |
3 | 3,85% |
Aantal stemmers: 78. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#222 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#223 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vandaar dat het van moeten was of anders... Het heeft behalve "moeten" nog een ander voordeel, dat leger. Veel "ziekten" die in burgerdienst bestaan, bestaat in het leger niet meer. Want ze hebben ook hun eigen dokters en desnoods ziekenhuizen en militairen zijn verplicht zich daar te melden. Veel krijgen dus te horen dat ze feitelijk wel gezond genoeg zijn. Is dat niet fijn? ![]() En leger dokters mag je van alles wijsmaken, doch hun oordeel is dwingend en sluitend. Aldus wie zich toch te ziek vind en de dokters zijn van een ander gedacht...kan desnoods ook in de bak gaan uitzieken. Onvoorstelbaar hoeveel er genezen, zelfs zonder medicijnen.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 8 september 2008 om 11:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#224 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Wie weigerde uit geloofsovertuigingen kreeg bijna altijd de kans zijn dienst te voldoen door deel uit te maken van bv, de cievile dienst of een andere vorm van burgerdienst. Vroeger ja, dan gingen ze naar het gevang maar toen ik binnentrad probeerde men zo veel mogelijk tot een vergelijk te komen. Ja de MP's hebben ze ook net zoals een hele set van regels en militaire wetten. De militaire rechtbank bestaat niet meer tenzij er een staat van beleg uitgeroepen wordt. Als we nu de wet, burgerlijk en of militair, overtreden gaan we naar een burger rechtbank. Als het een misdrijf is met een dubbel karakter, ttz het misdrijf heeft zowel de burgerlijke als de militaire wetten overtreden, kunnen we idd dubbel bestraft worden. Dit laatste is altijd geweest. Verder als militair heb je echt wel de keus tussen een civiele of een militaire dokter hoor. Persoonlijk denk ik, legerdienst ja, maar enkel op vrijwillige basis.
![]() |
![]() |
#226 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Misschien na lange procedures of bij totale weigering, daar spreek ik me niet over uit. Voor de rest zal alles wel al wat moderner zijn. Maar of voor miliciens dezelfde mogelijkheden open staan als voor beroeps daar blijf ik toch aan twijfelen. Iedereen was en is vrij in de privé een consultatie ergens aan te gaan. Maar voor zover ik weet van vroeger, was de militaire dokter zijn oordeel toch bindend. En die controle was verplicht.
![]() |
![]() |
#227 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zolang het nutteloos was en is mag je van geluk spreken. En de dag dat je moet in actie komen, heb je alvast een kompas om te weten waar je niet moet zijn. ![]()
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 8 september 2008 om 12:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#228 |
Banneling
|
![]() Als het oorlog in Europa is, denk ik dat het meteen een kernoorlog is waar je ongeacht soldaat of burger, allemaal van naar de klote gaat gaan. ICBM's zijn vrij effectief.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geen enkel land zal europa met zodanig veel kernwapens bestoken dat ze er zelf niet meer in kunnen. Hier en daar een kleintje is niet uitgesloten natuurlijk.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 8 september 2008 om 12:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#230 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wie is die 'men' wanneer het het eigen lichaam is dat eten en drinken nodig heeft? Het onderscheid tussen de dwang die uitgaat van de eigen behoefte en de dwang die uitgaat van andere mensen lijk je niet te willen onderkennen. Nochtans is dat verschil cruciaal voor deze discussie.
![]() |
![]() |
![]() |
#231 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#232 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bommetjes kunnen altijd afgaan, daarom moeten ze het nog niet afschieten.
Dus bewaking van de bommetjes, want die liggen hier natuurlijk ook, is noodzakelijk. Bijgevolg is legerdienst alvast minder zinloos dan men op het eerste gezicht denkt. Al was het maar om de rotjes te bewaken. Andermaal, als er niks gebeurt is er goed gewerkt.
![]() |
#233 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En legerdienst op vrijwillige basis?
Allemaal goed en wel, maar ze komen vrijwilligers te kort. Dus vrijwillig wil niet te goed lukken, kijk maar naar de lange lijst van alle knelpunt beroepen.
![]() |
#234 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men wil de krijgsmacht zelfs verder afbouwen en niet opbouwen. Men wil dus niet de legerdienstplicht terug in werking stellen, maar de burgerdienst. Om de legerdienstplicht terug in werking te stellen hebben de ministers zelfs niet eens de toelating van het parlement nodig. Dit kan de ministerraad alleen beslissen. Voor de burgerdienst is er echter wel een meerderheid nodig binnen het parlement, want de burgerdienst was een vrijstellingsdienst voor de legerdienstplicht. Ook de manier waarop men die burgerdienstplicht wil laten invullen staat helemaal nog niet op papier. Men wil de jongeren dus niet op dezelfde golflengte krijgen, maar hen andere mogelijkheden aanleren en aanbieden dan deze die de scholen aanbieden. Tegelijk wil men de mensen die nu in de civiele diensten werken verjongen, enkel de jongeren kennen deze diensten niet en vergelijk ze met het leger, wat dus helemaal niet opgaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#235 |
Gouverneur
|
![]() en wie van jullie zit er werkelijk in het leger den dag van vandaag? wie van jullie heeft zijn dienstplicht toen vervuld?
kben benieuwd...
![]() |
#236 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men dwingt mij dus om te zorgen dat ik geld heb. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#238 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik ben voor verplichte legerdienst, maar alleen voor delinkwente jongeren.
![]() |
#239 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Voor u dus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#240 |
Europees Commissaris
|