![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#222 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#223 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De OCMW's hadden idd eerst moeten gaan onderhandelen met de plaatselijke handelaars. En hadden idd geen open reklame mogen maken. Daar zijn de OCMW's idd in de fout gegaan. Maar mij gaat het er om, hoe verschillend de stookoliehandelaars reageren op 2 instellingen die net hetzelfde doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#224 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze hadden eerst aanbestedingen moeten doen tussen de plaatselijke handelaars. En hadden als OCMW enkel mogen optreden voor de mensen die bij hen een armoede dossier hebben en niet voor iedereen die wilde meedoen en daarna de plaatselijke handelaars voor voldongen feiten mogen plaatsen. Daar hebben OCMW's geen middelen en vergunningen voor, hier hadden zij dan eerst de gemeentelijke diensten om hulp moeten vragen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#226 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#227 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die met zijn +2000liter woont vaak immers nog op een plaats waar men geen 2de bestelling kan leveren op hetzelfde ogenblik en die zal wel geen volle vrachtwagen bestellen, je moet dus wel op verschillende plaatsen leveren om een volle vracht te verkopen. De kosten om 10 leveringen van 2000liter te doen liggen dan vaak ook een pak hoger dan de kosten om 40 leveringen van 500liter te doen, daar de verplaatsingen tussen de kleine leveringen vaak kleiner zijn dan die tussen de grote leveringen. Het kosteplaatje veranderd natuurlijk totaal als je leveringen van 20.000 en 30.000liter kan doen op dezelfde plaats. Of als mensen hun stookolie zelf komen afhalen in vatten van 100liter, waarvoor geen adr-vergunning nodig is. Maar zelfs mensen die dit doen, betalen de meerprijs van leveringen onder de 2000liter, ondanks het feit dat de handelaar hier geen extra kosten heeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En dan hebben we het nog niet over de kosten van de boekhouding. Of is er ook een reden waarom 40 facturen van een klein bedrag sneller kunnen behandeld worden dan 10 facturen van een groot bedrag? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Verlegen?
Neen, mijn ogen stonden vol met tranen.
![]() |
#230 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar de chauffeur kan moeilijk zichzelf beginnen betalen hé? ![]()
![]() |
![]() |
#231 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De OCMW's hadden dus weldegelijk een aanbesteding voor hun groepsbestellingen moeten uitschrijven. Door dit niet te doen, doen zij aan concurrentievervalsing. De bestelling word immers weldegelijk geplaatst door het OCMW. Anders was het geweest, als één van de OCMW-personeelsleden het in eigen naam had opgetreden en het OCMW geen partij was geweest. En de OCMW's hebben de gemeentelijke werktuigen en vergunningen nodig om de stookoliehandelaars op de zijlijn te kunnen plaatsen, niet om groepsaankopen te organiseren. Iets dat OCMW's trouwens regelmatig doen voor voedsel, kledij en schoolgerief. Waar ze dan wel aanbestedingen plaatsen, gewoon om de laagste prijs te bekomen voor hun hulpbehoevenden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ook alleen maar omdat ze het zelf wel weten.
![]() |
![]() |
#233 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het verschil in zijn boekhoudkundig programma tussen 10 facturen en 40 facturen is en lach nu niet, 5minuten. De kostprijs van het extra papier is 10 cent voor de 30extra facturen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#234 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar gaat het dus om. Zoals jij als zelfstandige maar al te goed weet, zijn grote klanten voor kleine handelaars geen rendabele klanten, daar deze zoveel kortingen moeten krijgen, dat je niet meer uit de kosten komt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#235 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar daar heeft een factuur nog niet gedaan hé. Btw verwerking en zo, versturen, rappels (zeker weten)...enz. Dus die leerling zal nog een tijdje moeten verder doen met leren.
![]() |
![]() |
#236 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#237 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kleine zelfstandigen zijn beter met kleine klanten. En grote zelfstandigen (bedrijven) zijn beter met grote klanten. Daarom dat we zelden in elkanders vaarwater vissen.
![]() |
![]() |
#239 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tja...de rechter
![]()
![]() |
#240 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De OCMW's treden hier dus weldegelijk op als bestellers van de stookolie en moeten zich dus wel aan de aanbestedingswetten houden. Het was de enige wet waarmee de rechter in kortgeding de OCMW's kon terugfluiten en de handelaars hun gelijk hebben behaald. Handelswetten deftig leren en niet enkel die op een bepaalde sector toepassen, want ze kunnen nogal verschillen. |
|
![]() |
![]() |