![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dat die blijkbaar zich wel kunnen aanpassen aan de véél kleinere taal. maar hier past men zich niet aan aan een dialect die je enkel kunt blaffen natuurlijk.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#222 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#223 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() en? and? und? et alors? y ?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 25 november 2008 om 09:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#224 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En als klap op de vuurpijl: die dialectblaffers verstaan elkaar niet eens.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan weet je blijkbaar niet dat Russisch in zijn 'glorietijd' min of meer dezelfde functie had als het Frans in de Franstalige koloniale wereld destijds: die van 'langue véhiculaire'. Zowat overal in de communistische wereld werd tot in 1989 Russisch onderwezen als tweede taal, zodat iedere burger in het Oostblok geacht werd die taal min of meer te beheersen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#226 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Moraal: als ik die mens in het Engels aangesproken had, had ik toch 't een en 't ander gemist.
Georges-Louis Bouchez: "Wie zijn zij om te denken dat ze morele waarden hebben die superieur zijn aan die van ons?" Laatst gewijzigd door E. Gidius : 25 november 2008 om 09:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#227 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() enneuh ![]() Respect, brother ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | |
|
![]() Citaat:
Verschil is wel dat het Russisch nooit populair is geweest wegens opgedrongen. Er is geen enkel land waar men uit vrije wil Russisch is beginnen leren. In Vlaanderen waren er wel heel wat Vlamingen die met plezier het wereldwijd immens populaire Frans leerden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#230 | |
|
![]() Citaat:
Ondanks de hinderpaal dat veel Vlamingen dialect spreken, laten anderstaligen in Brussel zich niet ontmoedigen. In HUMO deze week p. 26: De Brusselse Vanessa Lufuruguta is verkozen tot Miss Congo Belgique en antwoordt op de vraag of ze NL spreekt: Niet goed. Ik krijg Nederlands op school, maar dat vind ik onvoldoende, dus ga ik ook nog één keer in de week naar de avondschool (in Strombeek). En mijn Nederlandstalig buurmeisje van zestien mag alleen nog Nederlands met me praten. Ik wil perfect tweetalig worden. Als ik na mijn studies niet meteen aan een job raak, verhuis ik voor een halfjaar naar Nederland: stoomcursus. Ik ken vriendinnen die het zo gedaan hebben. Steeds meer Afrikanen sturen hun kinderen overigens bewust naar een Nederlandstalige school. (..) Het is echt wel een mode geworden, je talen spreken. Goed ook, want zoals het vroeger was, dat kon eigenlijk niet. Bijna elke Vlaming sprak Frans, maar haast geen enkele Franstalige was het Nederlands machtig. Natuurlijk werden jullie daar zenuwachtig van. Laatst gewijzigd door azert : 25 november 2008 om 19:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#231 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hopelijk hebben haar ouders haar ook Lingala, Tshiluba, Swahili en/of nog andere in Afrika gebruikte talen geleerd. Als Vlaanderen dan als onafhankelijk land diplomaten voor Afrika nodig zal hebben, hebben we alvast al één geschikte kandidaat. Dat ze eventueel geen Vlaams staatsburger zou zijn, hoeft de pret niet te drukken. Als ze haar werk maar goed doet. En dat het nog maar veel méér mode wordt, 'veeltalig zijn'. Zolang tussen die veel talen ook Nederlands zit, is het allemaal goed. En wij hoeven dus geen Frans meer te leren als we dat niet zien zitten, als ik het goed begrijp. Wel, ook dat is mooi meegenomen. Spaans, Arabisch, Chinees en Russisch zijn internationaal immers belangrijker, en Engels en Duits, daar zijn we sowieso al weg mee ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#233 | |
|
![]() Citaat:
Die veranderende mentaliteit bij de jonge Franstaligen in Brussel is wel pech voor veel forumgangers. Ze klagen wel voortdurend dat de Franstaligen geen NL willen leren; maar zijn daar natuurlijk blij om zodat ze hun gifpijlen kunnen blijven afschieten en zich een superieur ras kunnen voelen. Net zo hypocriet als de flaminganten die beweren dat ze hopen dat het ooit economisch beter zal gaan in Wallonië. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#234 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2. Wij hoeven ons geen superieur ras te voelen. Wij zijn al erg blij dat we voor de tweede keer in de geschiedenis weer in één van de meest welvarende en cultureel verst gevorderde gewesten van Europa leven. Na de Tachtigjarige Oorlog en de rampzalige 17e, 18e en 19e eeuw zijn we er weer. Leuk toch? 3. Misschien is dat 'ironisch' bedoeld?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#235 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#236 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Sic transit gloria mundi.
Georges-Louis Bouchez: "Wie zijn zij om te denken dat ze morele waarden hebben die superieur zijn aan die van ons?" Laatst gewijzigd door E. Gidius : 26 november 2008 om 08:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#237 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vergelijk dat met de Brusselse franstaligen, zelfs de niet-racistische onder hen, die een heel leven doorbrengen in Brussel, op een boogscheut van Nederlandstalige gemeenten, en niet één zin Nederlands begrijpen. Die sukkelaars zijn het slachtoffer van het Belgisch-Brusselse racisme.
![]() |
![]() |
#239 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Jouw 'algemene regel' deugt niet. Sprekers van een grote taal passen zich prima aan in Vlaanderen, en elders in de wereld. Ik werk in een bedrijf met veel nationaliteiten, en dus betaalt het bedrijf lessen Nederlands voor iedereen die dat nog niet kan. Weet je wie daar in zit? Onze Chinezen, onze (Europese en Latijns-Amerikaanse) Spanjaarden, onze Indiërs. Weet je wie daar niet in zit? Onze Nederlands-onkundige Brusselaars/Belgen. Het ligt heus gewoon aan jullie hoor, aanvaardt het nu maar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#240 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eenvoudig en simpel racisme, meer niet. Geïnstitutionaliseerd door de separatistische staatsgreep van 1830.