Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 november 2008, 08:47   #221
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
en?
dat die blijkbaar zich wel kunnen aanpassen aan de véél kleinere taal. maar hier past men zich niet aan aan een dialect die je enkel kunt blaffen natuurlijk.
Oud 25 november 2008, 08:52   #222
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar je hebt wellicht het aantal inwoners verzwegen. Samen niet meer dan BE.
Indien het in jouw kraam gepast zou hebben, zou die oppervlakte ineens wél een rol spelen voor jou en zou het aantal inwoners van geen tel zijn, is het niet? Je weet wel: bergen en zo, lange fietstochten...
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 08:52   #223
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als spreker van een kleine taal hebben wij de mentaliteit van: hoe meer talen hoe beter.

Je merkt echter dat veel sprekers van het Engels, Duits, Frans, Spaans,... vinden dat hun taal (en eventueel het Engels) al meer dan voldoende is.
en? and? und? et alors? y ?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 25 november 2008 om 09:00.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 08:57   #224
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat die blijkbaar zich wel kunnen aanpassen aan de véél kleinere taal. maar hier past men zich niet aan aan een dialect dat je enkel kunt blaffen natuurlijk.
... en dat bovendien totaal ongeschikt is voor wetenschap en filosofie, t.t.z. voor beschaving.

En als klap op de vuurpijl: die dialectblaffers verstaan elkaar niet eens.

Oud 25 november 2008, 09:09   #225
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar zijn ook problemen. En met Russisch kon je tot voor kort niet in de hele wereld. De Franstaligen wel.
Dan weet je blijkbaar niet dat Russisch in zijn 'glorietijd' min of meer dezelfde functie had als het Frans in de Franstalige koloniale wereld destijds: die van 'langue véhiculaire'. Zowat overal in de communistische wereld werd tot in 1989 Russisch onderwezen als tweede taal, zodat iedere burger in het Oostblok geacht werd die taal min of meer te beheersen.
Oud 25 november 2008, 09:18   #226
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Wouter van Bellingen, Schepen in Sint-Niklaas, bekloeg zich recentelijk in een interview dat het regelmatig gebeurde bij de bakker ofzo dat men tegen hem automatisch in het Frans of Engels begon. In zijn eigen stad Sint-Niklaas notabene. Voor degenen die Van Bellingen nog niet kennen : hij is zwart van huidskleur. Alsof onze gekleurde medemens per definitie geen Nederlands zou kunnen spreken.
Gisteren een leuke ontmoeting gehad in de plaatselijke Colruyt. Op zoek naar muizevallen, zie ik twee personeelsleden staan die rekken aan 't vullen zijn. Eén witte, één donkergekleurde. Als ik hen benader om mijn vraag te stellen, slaat de donkere zijn ogen neer, alsof hij verwacht: "aan mij gaat hij toch zijn vraag niet stellen". Ik stel mijn muizevalvraag dus loud and clear aan beiden gericht, waarop de andersgekleurde medemens (van Sri Lanka of Indië, schat ik) opkijkt en even luid antwoordt: "Dat hebben wij niet in de winter". Ik verbaasd: "In de winter moeten er geen muizen gevangen worden, of wat?". Waarop hij, met duidelijk tongue-in-cheek gevoelens en in prachtig lokaal dialect: "Nee, 's winters moet ge die binnenpakken en warm houden". Ik kijk hem aan met een lichtelijk uit het lood geslagen blik, waarop hij: "Ja sorry, dat is wat wij van de directie moeten zeggen tegen de klanten die muizevallen willen".

Moraal: als ik die mens in het Engels aangesproken had, had ik toch 't een en 't ander gemist.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 25 november 2008 om 09:20.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 10:21   #227
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Gisteren een leuke ontmoeting gehad in de plaatselijke Colruyt. Op zoek naar muizevallen, zie ik twee personeelsleden staan die rekken aan 't vullen zijn. Eén witte, één donkergekleurde. Als ik hen benader om mijn vraag te stellen, slaat de donkere zijn ogen neer, alsof hij verwacht: "aan mij gaat hij toch zijn vraag niet stellen". Ik stel mijn muizevalvraag dus loud and clear aan beiden gericht, waarop de andersgekleurde medemens (van Sri Lanka of Indië, schat ik) opkijkt en even luid antwoordt: "Dat hebben wij niet in de winter". Ik verbaasd: "In de winter moeten er geen muizen gevangen worden, of wat?". Waarop hij, met duidelijk tongue-in-cheek gevoelens en in prachtig lokaal dialect: "Nee, 's winters moet ge die binnenpakken en warm houden". Ik kijk hem aan met een lichtelijk uit het lood geslagen blik, waarop hij: "Ja sorry, dat is wat wij van de directie moeten zeggen tegen de klanten die muizevallen willen".

Moraal: als ik die mens in het Engels aangesproken had, had ik toch 't een en 't ander gemist.

enneuh

Respect, brother

Oud 25 november 2008, 19:14   #228
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht

Hier heb je terecht als klant NL gesproken. Het gaat erom dat Wouter als zwarte man een winkel binnenstapt en als klant in het FR of ENG wordt aangesproken.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 19:16   #229
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dan weet je blijkbaar niet dat Russisch in zijn 'glorietijd' min of meer dezelfde functie had als het Frans in de Franstalige koloniale wereld destijds: die van 'langue véhiculaire'. Zowat overal in de communistische wereld werd tot in 1989 Russisch onderwezen als tweede taal, zodat iedere burger in het Oostblok geacht werd die taal min of meer te beheersen.
Waaruit besluit je dat ik dat niet weet?
Verschil is wel dat het Russisch nooit populair is geweest wegens opgedrongen. Er is geen enkel land waar men uit vrije wil Russisch is beginnen leren.
In Vlaanderen waren er wel heel wat Vlamingen die met plezier het wereldwijd immens populaire Frans leerden.
Oud 25 november 2008, 19:27   #230
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
... en dat bovendien totaal ongeschikt is voor wetenschap en filosofie, t.t.z. voor beschaving.

En als klap op de vuurpijl: die dialectblaffers verstaan elkaar niet eens.
Ik zou de hoop niet verliezen, hoor.

Ondanks de hinderpaal dat veel Vlamingen dialect spreken, laten anderstaligen in Brussel zich niet ontmoedigen.

In HUMO deze week p. 26:
De Brusselse Vanessa Lufuruguta is verkozen tot Miss Congo Belgique en antwoordt op de vraag of ze NL spreekt:

Niet goed. Ik krijg Nederlands op school, maar dat vind ik onvoldoende, dus ga ik ook nog één keer in de week naar de avondschool (in Strombeek). En mijn Nederlandstalig buurmeisje van zestien mag alleen nog Nederlands met me praten. Ik wil perfect tweetalig worden. Als ik na mijn studies niet meteen aan een job raak, verhuis ik voor een halfjaar naar Nederland: stoomcursus. Ik ken vriendinnen die het zo gedaan hebben. Steeds meer Afrikanen sturen hun kinderen overigens bewust naar een Nederlandstalige school.

(..)

Het is echt wel een mode geworden, je talen spreken. Goed ook, want zoals het vroeger was, dat kon eigenlijk niet. Bijna elke Vlaming sprak Frans, maar haast geen enkele Franstalige was het Nederlands machtig. Natuurlijk werden jullie daar zenuwachtig van.

Laatst gewijzigd door azert : 25 november 2008 om 19:28.
Oud 25 november 2008, 19:30   #231
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Waaruit besluit je dat ik dat niet weet?
Verschil is wel dat het Russisch nooit populair is geweest wegens opgedrongen. Er is geen enkel land waar men uit vrije wil Russisch is beginnen leren.
In Vlaanderen waren er wel heel wat Vlamingen die met plezier het wereldwijd immens populaire Frans leerden.
Zoals de schoolgaande Vlaamse jeugd uit de tijd van onze grootouders die op straffe van een aantal petsen niet hun eigen taal mochten spreken op school, maar zich enkel ik het Frans dienden uit te drukken? Bedoelt u dat met "met plezier het immens populaire Frans leren"? En dat was ook zeker helemaal niet opgedrongen, hè?
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2008, 01:08   #232
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou de hoop niet verliezen, hoor.

Ondanks de hinderpaal dat veel Vlamingen dialect spreken, laten anderstaligen in Brussel zich niet ontmoedigen.

In HUMO deze week p. 26:
De Brusselse Vanessa Lufuruguta is verkozen tot Miss Congo Belgique en antwoordt op de vraag of ze NL spreekt:

Niet goed. Ik krijg Nederlands op school, maar dat vind ik onvoldoende, dus ga ik ook nog één keer in de week naar de avondschool (in Strombeek). En mijn Nederlandstalig buurmeisje van zestien mag alleen nog Nederlands met me praten. Ik wil perfect tweetalig worden. Als ik na mijn studies niet meteen aan een job raak, verhuis ik voor een halfjaar naar Nederland: stoomcursus. Ik ken vriendinnen die het zo gedaan hebben. Steeds meer Afrikanen sturen hun kinderen overigens bewust naar een Nederlandstalige school.

(..)

Het is echt wel een mode geworden, je talen spreken. Goed ook, want zoals het vroeger was, dat kon eigenlijk niet. Bijna elke Vlaming sprak Frans, maar haast geen enkele Franstalige was het Nederlands machtig. Natuurlijk werden jullie daar zenuwachtig van.
Wel, ik ben blij voor Vanessa, en zou het zeer tof vinden dat ze ooit perfect tweetalig wordt. Bovendien zal ze zeker ook wel een mondje Engels kunnen spreken.
Hopelijk hebben haar ouders haar ook Lingala, Tshiluba, Swahili en/of nog andere in Afrika gebruikte talen geleerd.

Als Vlaanderen dan als onafhankelijk land diplomaten voor Afrika nodig zal hebben, hebben we alvast al één geschikte kandidaat. Dat ze eventueel geen Vlaams staatsburger zou zijn, hoeft de pret niet te drukken. Als ze haar werk maar goed doet.

En dat het nog maar veel méér mode wordt, 'veeltalig zijn'. Zolang tussen die veel talen ook Nederlands zit, is het allemaal goed.

En wij hoeven dus geen Frans meer te leren als we dat niet zien zitten, als ik het goed begrijp. Wel, ook dat is mooi meegenomen.

Spaans, Arabisch, Chinees en Russisch zijn internationaal immers belangrijker, en Engels en Duits, daar zijn we sowieso al weg mee

Oud 26 november 2008, 07:12   #233
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, ik ben blij voor Vanessa, en zou het zeer tof vinden dat ze ooit perfect tweetalig wordt. Bovendien zal ze zeker ook wel een mondje Engels kunnen spreken.
Hopelijk hebben haar ouders haar ook Lingala, Tshiluba, Swahili en/of nog andere in Afrika gebruikte talen geleerd.

Als Vlaanderen dan als onafhankelijk land diplomaten voor Afrika nodig zal hebben, hebben we alvast al één geschikte kandidaat. Dat ze eventueel geen Vlaams staatsburger zou zijn, hoeft de pret niet te drukken. Als ze haar werk maar goed doet.

En dat het nog maar veel méér mode wordt, 'veeltalig zijn'. Zolang tussen die veel talen ook Nederlands zit, is het allemaal goed.

En wij hoeven dus geen Frans meer te leren als we dat niet zien zitten, als ik het goed begrijp. Wel, ook dat is mooi meegenomen.

Spaans, Arabisch, Chinees en Russisch zijn internationaal immers belangrijker, en Engels en Duits, daar zijn we sowieso al weg mee
Aangezien Wallonië en Noord-FRankrijk heel belangrijk zijn als handelspartner is de kennis van FR veel interessanter dan het kennen van Spaans, Arabisch, Chinees en Russisch.

Die veranderende mentaliteit bij de jonge Franstaligen in Brussel is wel pech voor veel forumgangers. Ze klagen wel voortdurend dat de Franstaligen geen NL willen leren; maar zijn daar natuurlijk blij om zodat ze hun gifpijlen kunnen blijven afschieten en zich een superieur ras kunnen voelen.
Net zo hypocriet als de flaminganten die beweren dat ze hopen dat het ooit economisch beter zal gaan in Wallonië.
Oud 26 november 2008, 07:47   #234
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1. Aangezien Wallonië en Noord-FRankrijk heel belangrijk zijn als handelspartner is de kennis van FR veel interessanter dan het kennen van Spaans, Arabisch, Chinees en Russisch.

2. Die veranderende mentaliteit bij de jonge Franstaligen in Brussel is wel pech voor veel forumgangers. Ze klagen wel voortdurend dat de Franstaligen geen NL willen leren; maar zijn daar natuurlijk blij om zodat ze hun gifpijlen kunnen blijven afschieten en zich een superieur ras kunnen voelen.

3. Net zo hypocriet als de flaminganten die beweren dat ze hopen dat het ooit economisch beter zal gaan in Wallonië.
1. Hoezo? Al die Walen en Noord-Fransen leren nu toch Nederlands?

2. Wij hoeven ons geen superieur ras te voelen. Wij zijn al erg blij dat we voor de tweede keer in de geschiedenis weer in één van de meest welvarende en cultureel verst gevorderde gewesten van Europa leven.
Na de Tachtigjarige Oorlog en de rampzalige 17e, 18e en 19e eeuw zijn we er weer. Leuk toch?

3. Misschien is dat 'ironisch' bedoeld?

Oud 26 november 2008, 07:57   #235
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1. Hoezo? Al die Walen en Noord-Fransen leren nu toch Nederlands?

2. Wij hoeven ons geen superieur ras te voelen. Wij zijn al erg blij dat we voor de tweede keer in de geschiedenis weer in één van de meest welvarende en cultureel verst gevorderde gewesten van Europa leven.
Na de Tachtigjarige Oorlog en de rampzalige 17e, 18e en 19e eeuw zijn we er weer. Leuk toch?

1: klant is altijd koning. Als je iets wil verkopen aan iemand anders, is het best om het de andere zo makkelijk mogelijk te maken en zijn taal te spreken.
Oud 26 november 2008, 08:47   #236
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
heel wat Vlamingen die met plezier het wereldwijd immens populaire Frans leerden.
Ja, de goede oude tijd waar men in Brussel maar geen afscheid kan van nemen...

Sic transit gloria mundi.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 26 november 2008 om 08:55.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2008, 08:52   #237
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, volgens azert hebben we wellicht liever een economisch kerkhof aan onze achterdeur waar we moeten blijven geld in pompen.
Oud 26 november 2008, 08:52   #238
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In HUMO deze week p. 26:

Het gaat hier niet toevallig om een meisje van vreemde komaf. Zo ken ik er nog wel een paar. Franstaligen die niet van Belgisch-Brusselse komaf zijn, hebben niet die weerstand tegen het Nederlands die vele Brusselaars wel hebben. Zij hebben niet de racistische ingesteldheid van de Brusselse Franstaligen, ze willen vaak Nederlands leren en ze leren het ook zeer snel. Een half jaartje volstaat voor hen om een eenvoudige conversatie te kunnen voeren.

Vergelijk dat met de Brusselse franstaligen, zelfs de niet-racistische onder hen, die een heel leven doorbrengen in Brussel, op een boogscheut van Nederlandstalige gemeenten, en niet één zin Nederlands begrijpen. Die sukkelaars zijn het slachtoffer van het Belgisch-Brusselse racisme.
Oud 26 november 2008, 08:57   #239
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor alle duidelijkheid, ik vind ook dat Franstaligen NL moeten leren; maar anderzijds heb ik er ook begrip voor dat ze daarbij niet overlopen van enthousiasme. Sprekers van grotere talen zijn namelijk zelden enthousiast om een kleinere taal te leren; de algemene regel is dat de kleinste taal zich aanpast.
Deze discussie hebben we al eens gehad, je was toen ook al niet zeer consequent.

Jouw 'algemene regel' deugt niet. Sprekers van een grote taal passen zich prima aan in Vlaanderen, en elders in de wereld. Ik werk in een bedrijf met veel nationaliteiten, en dus betaalt het bedrijf lessen Nederlands voor iedereen die dat nog niet kan. Weet je wie daar in zit? Onze Chinezen, onze (Europese en Latijns-Amerikaanse) Spanjaarden, onze Indiërs. Weet je wie daar niet in zit? Onze Nederlands-onkundige Brusselaars/Belgen.

Het ligt heus gewoon aan jullie hoor, aanvaardt het nu maar.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2008, 09:29   #240
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Het ligt heus gewoon aan jullie hoor, aanvaardt het nu maar.
Eenvoudig en simpel racisme, meer niet. Geïnstitutionaliseerd door de separatistische staatsgreep van 1830.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be