Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 februari 2009, 18:16   #221
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Jup, DE Kerk heeft vele antwoorden op vele levensvragen, maar de vraag is: delen ze die wel zoals het hoort?
Jazeker, de individuele leden trachtten deze volmaaktheid te bereiken. De vraag is evenwel of ze daar allemaal in slagen. Falen hoort daarbij. Ook de leden die van het pad afwijken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 18:24   #222
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Geen antwoord... Wat was dan wel de vraag?

En ach, uw beschuldiging van antisemitisme... Dat is weer zo'n etiket dat me ondertussen Siberisch koud laat. Ik weet immers dat bidden voor iemands bekering geen enkel -isme is. Als de Kerk van oudsher bidt voor de bekering van de Joden is dat niet uit een of andere vorm van antisemitisme, maar juist uit bijzondere liefde voor het volk dat eens Gods uitverkoren volk was.

De Kerk leert dat niemand onder dwang tot geloof moet worden gebracht. De stap naar het geloof is vrijwillig, zowel uiterlijk als innerlijk.

Uw kerk leert zoveel. Maar haar praktijk is vaak anders.

In de jaren rond 1400 vond een eerste golf van pogroms en gedwongen bekeringen van de Spaanse joden plaats. In 1492, toen de herovering van Spanje op de Islam was afgesloten, dwong de overheid de overgebleven joden te kiezen tussen bekering of emigratie. Van de waarschijnlijk tachtigduizend emigranten vertrok ongeveer twee derde naar Portugal. Het maakte niets uit. De vluchtelingen en de inheemse Portugese joden werden gedwongen gedoopt en voortaan als christenen beschouwd.

En dan zwijg ik nog van de Inquisitie die de joden dwong zich te bekeren, de zogenaamde convertos. Dwang , met toestemming van de paus natuurlijk.

Uw kerk is zoals Berlusconi. Fulmineren tegen het feit dat een vader na 20 lijden beslist dat zijn dochter te laten sterven terwijl diezelfde Berlusconi abortus toeliet bij zijn vrouw (6 maanden zwanger) omdat het kind dat de vrouw verwachtte gehandicapt zou zijn.

Laatst gewijzigd door system : 14 februari 2009 om 18:27.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 18:28   #223
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Uw kerk leert zoveel. Maar haar praktijk is vaak anders.

In de jaren rond 1400 vond een eerste golf van pogroms en gedwongen bekeringen van de Spaanse joden plaats. In 1492, toen de herovering van Spanje op de Islam was afgesloten, dwong de overheid de overgebleven joden te kiezen tussen bekering of emigratie. Van de waarschijnlijk tachtigduizend emigranten vertrok ongeveer twee derde naar Portugal. Het maakte niets uit. De vluchtelingen en de inheemse Portugese joden werden gedwongen gedoopt en voortaan als christenen beschouwd.

Uw kerk is zoals Berlusconi. Fulmineren tegen het feit dat een vader na 20 lijden beslist dat zijn dochter te laten sterven terwijl hijzelf abortus toeliet bij zijn vrouw omdat het kind dat de vrouw verwachtte gehandicapt zou zijn.
Menselijk falen is van alle tijden. Wat mij als gelovige echter steeds voor ogen staat, is het feit dat dit falen slechts menselijk is en uiteindelijk op geen enkele wijze gerechtvaardigd kan worden door het christelijk geloof.

Als Berlusconi ooit een abortus rechtvaardigde, is dat geen grond om een andere misdaad goed te praten. 't Ene als het andere is verwerpelijk. Hoe Berlusconi met z'n eigen verleden omgaat, lijkt me trouwens zijn zaak. Wij weten niet hoe hij daar in het reine mee is gekomen. De Kerk beseft trouwens dat iedereen zondig is en dus vergeving nodig heeft. Boete en barmhartigheid gaan hand in hand.
Oud 14 februari 2009, 18:31   #224
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard J

Jan, ik geef je een hint.
Zoek het verband tussen de vlees geworden God en de vliegenzwam.
Zoek het verband tussen Jezus en Sirius.

Dit zijn fundamentele stenen in het concept "Jezus". Helaas is dit nog TE bizar voor veelal mensen onder ons.
Maar als je zo even bedankt dat Ezechiël buitenaards bezoek kreeg, verschiet ik van niets meer.
Je hebt dat hoofdstuk toch gelezen he?
420yeahbaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 18:32   #225
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jan, ik geef je een hint.
Zoek het verband tussen de vlees geworden God en de vliegenzwam.
Zoek het verband tussen Jezus en Sirius.

Dit zijn fundamentele stenen in het concept "Jezus". Helaas is dit nog TE bizar voor veelal mensen onder ons.
Maar als je zo even bedankt dat Ezechiël buitenaards bezoek kreeg, verschiet ik van niets meer.
Je hebt dat hoofdstuk toch gelezen he?
Als de verwarring dermate heeft toegeslagen als bij u, kan ik slechts voor u bidden.
Oud 14 februari 2009, 18:43   #226
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Menselijk falen is van alle tijden. Wat mij als gelovige echter steeds voor ogen staat, is het feit dat dit falen slechts menselijk is en uiteindelijk op geen enkele wijze gerechtvaardigd kan worden door het christelijk geloof.

Als Berlusconi ooit een abortus rechtvaardigde, is dat geen grond om een andere misdaad goed te praten. 't Ene als het andere is verwerpelijk. Hoe Berlusconi met z'n eigen verleden omgaat, lijkt me trouwens zijn zaak. Wij weten niet hoe hij daar in het reine mee is gekomen. De Kerk beseft trouwens dat iedereen zondig is en dus vergeving nodig heeft. Boete en barmhartigheid gaan hand in hand.

Hoe de vader met zijn docher in dit geval omgaat lijkt me ook zijn zaak.

Overigens vind ik het gewoon een schande dat de kerk deze man een moordenaar noemt. De kerk maakt op een morbide wijze misbruik van het lijden van deze vader om haar morele principes op te dringen. Maar in onze tijd zal dit niet meer pakken. En gelukkig maar.

Laatst gewijzigd door system : 14 februari 2009 om 18:55.
Oud 14 februari 2009, 18:52   #227
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe de vader met zijn docher in dit geval omgaat is ook zijn zaak.

Overigens vind ik het gewoon een schande dat de kerk deze man een moordenaar noemt. De kerk maakt op een morbide wijze misbruik van het lijden van deze vader om haar morele principes op te dringen. Maar in onze tijd zal dit niet meer pakken. En gelukkig maar.
Neen, dat is zijn zaak niet. Die jonge vrouw behoort hem niet toe. En ja, een onschuldig wezen laten sterven door het iedere vorm van voeding te ontnemen, lijkt me inderdaad niet anders dan moord te zijn.

De Kerk dringt trouwens "haar" principes niet op, maar wijst wel op de menselijke waardigheid overeenkomstig Gods geboden. Daarom ook zal de Kerk, in welke tijd en omstandigheid ook, dit blijven herhalen.
Oud 14 februari 2009, 19:03   #228
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, dat is zijn zaak niet. Die jonge vrouw behoort hem niet toe. En ja, een onschuldig wezen laten sterven door het iedere vorm van voeding te ontnemen, lijkt me inderdaad niet anders dan moord te zijn.

De Kerk dringt trouwens "haar" principes niet op, maar wijst wel op de menselijke waardigheid overeenkomstig Gods geboden. Daarom ook zal de Kerk, in welke tijd en omstandigheid ook, dit blijven herhalen.
Dat is evenzeer de zaak van de vader als abortus de zaak was van Berlusconi.

De jonge vrouw behoort hem zeker toe. En het feit dat de jonge vrouw hem toebehoorde, blijkt uit de uitspraak van de rechter. Maar één zaak is zeker, de jonge vrouw behoort zeker de kerk niet toe.

U bent weer ferm aan het schipperen. Een foetus van zes maanden wegenemen uit de moederschoot (de details bespaar ik u) is een evengrote moord.

En u moet niet draverig doen over menselijke waardigheid. We kennen de menselijke waardigheid van uw kerk in vele gevallen. Menselijke waardigheid heb ik anders niet veel gezien in die akelige kloosters van Kindheid Jezu in Lommel en elders voor de 'gevallen vrouwen'. Alleen menselijke en vooral kerkelijke onwaardigheid.

Laatst gewijzigd door system : 14 februari 2009 om 19:03.
Oud 14 februari 2009, 19:10   #229
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is evenzeer de zaak van de vader als abortus de zaak was van Berlusconi.

De jonge vrouw behoort hem zeker toe. En het feit dat de jonge vrouw hem toebehoorde, blijkt uit de uitspraak van de rechter. Maar één zaak is zeker, de jonge vrouw behoort zeker de kerk niet toe.

U bent weer ferm aan het schipperen. Een foetus van zes maanden wegenemen uit de moederschoot (de details bespaar ik u) is een evengrote moord.

En u moet niet draverig doen over menselijke waardigheid. We kennen de menselijke waardigheid van uw kerk in vele gevallen. Menselijke waardigheid heb ik anders niet veel gezien in die akelige kloosters van Kindheid Jezu in Lommel en elders voor de 'gevallen vrouwen'. Alleen menselijke en vooral kerkelijke onwaardigheid.
Jawel, ik doe zeker en vast "draverig" over de menselijke waardigheid. Zoals reeds eerder opgemerkt, zorgen fouten van anderen er niet voor dat de principes van de menselijke waardigheid in vraag moeten of mogen worden gesteld. Ook de fouten van bepaalde geestelijken niet. Steeds blijft het menselijk leven boven alles verdedigd te worden.

Nergens relativeer ik trouwens abortus (lees maar eens goed). Alleen heb ik het over de vraag hoe Berlusconi met z'n eigen fouten uit het verleden omgaat. Ik stelde daarover mij de vraag of hij berouw heeft getoond. Alsook, ik citeer, "wij weten niet hoe hij daar in het reine mee is gekomen. De Kerk beseft trouwens dat iedereen zondig is en dus vergeving nodig heeft. Boete en barmhartigheid gaan hand in hand."

Geen enkel menselijk leven behoort iemand anders toe. Daarom ook dat de Kerk met recht en reden heeft geprotesteerd tegen de rechterlijke toelating om deze vrouw tot de dood uit te hongeren. Niemand mag dus een leven beëindigen van een jong en onschuldig leven, en niet zomin van iemand die in coma verkeert en zich niet kan uiten.
Oud 14 februari 2009, 19:10   #230
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de verwarring dermate heeft toegeslagen als bij u, kan ik slechts voor u bidden.
Of ge kunt het is onderzoeken he? Niets te verliezen toch?
420yeahbaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 19:14   #231
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of ge kunt het is onderzoeken he? Niets te verliezen toch?
Alleen al aan uw manier van verwoorden zie ik dat er niet veel belang zit in wat u schrijft.
Oud 14 februari 2009, 19:15   #232
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Vraag is gewoon welke "repliek" van u een antwoord van mij behoeft. U vraagt zelf om een antwoord en dat wil ik u graag geven. Als ik dan gewoon vraag of welke "repliek" het gaat, begint u te kronkelen en te draaien.
Ik denk dat er over de laatste maanden alleen al al tientallen vragen aan u op antwoord wachten. Sommige forumers herhaalden hun vraag aan u zelfs verschillende malen. Eergisteren nog, en gisteren, en vandaag. Eén persoon hield het wekenlang vol ("Hallo Jantje, bent u er nog?", weet je nog?).
Neen, denkt u niet dat het onderlijnde boven een iets te groot hypocriet gehalte heeft?
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 19:17   #233
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Ik denk dat er over de laatste maanden alleen al al tientallen vragen aan u op antwoord wachten. Sommige forumers herhaalden hun vraag aan u zelfs verschillende malen. Eergisteren nog, en gisteren, en vandaag. Eén persoon hield het wekenlang vol ("Hallo Jantje, bent u er nog?", weet je nog?).
Neen, denkt u niet dat het onderlijnde boven een iets te groot hypocriet gehalte heeft?
Drosophila heeft inderdaad een aantal vragen voortdurend en voortdurend herhaald. Ik heb hem ook aangegeven waarom ik er niet op kon antwoorden. Omdat hij het bleef doen, is hij trouwens ook door de moderatie geband (terzijde: niet op mijn vraag trouwens).

Maar goed, ik wil graag ingaan op uw vraag. Daarom nogmaals: wat was uw vraag of kunt u een directe link plaatsen naar het bericht waarin die vraag stond.
Oud 14 februari 2009, 19:21   #234
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Jawel, ik doe zeker en vast "draverig" over de menselijke waardigheid. Zoals reeds eerder opgemerkt, zorgen fouten van anderen er niet voor dat de principes van de menselijke waardigheid in vraag moeten of mogen worden gesteld. Ook de fouten van bepaalde geestelijken niet. Steeds blijft het menselijk leven boven alles verdedigd te worden.

Nergens relativeer ik trouwens abortus (lees maar eens goed). Alleen heb ik het over de vraag hoe Berlusconi met z'n eigen fouten uit het verleden omgaat. Ik stelde daarover mij de vraag of hij berouw heeft getoond. Alsook, ik citeer, "wij weten niet hoe hij daar in het reine mee is gekomen. De Kerk beseft trouwens dat iedereen zondig is en dus vergeving nodig heeft. Boete en barmhartigheid gaan hand in hand."

Geen enkel menselijk leven behoort iemand anders toe. Daarom ook dat de Kerk met recht en reden heeft geprotesteerd tegen de rechterlijke toelating om deze vrouw tot de dood uit te hongeren. Niemand mag dus een leven beëindigen van een jong en onschuldig leven, en niet zomin van iemand die in coma verkeert en zich niet kan uiten.
Wanneer in een rechtstaat de rechter, na zorvuldige overweging, de toelating geeft om de dochter te laten sterven, dan zegt u eigenlijk dat deze rechter medeplichtig is aan moord. Wel, het is niet omdat u gelooft dat God ons het leven heeft gegeven en hij het dus alleen is die het kan terugnemen, dat dit effectief ook zo is. Ovrigens, uw zogenaamde liefdevolle God laat zich nergens zien, anders had hij dat kind gedurende 20 jaar niet in zo'n erbarmelijke toestand gebracht en gehouden.

Laatst gewijzigd door system : 14 februari 2009 om 19:24.
Oud 14 februari 2009, 19:22   #235
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Doe dat vooral, zo lang mogelijk. Probeer dat te blijven doen! Ondertussen doe je geen ander kwaad.
Oud 14 februari 2009, 19:23   #236
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wanneer in een rechtstaat de rechter, na zorvuldige overweging, de toelating geeft om de dochter te laten sterven, dan zegt u eigenlijk dat deze rechter medeplichtig is aan moord. Wel, het is niet omdat u gelooft dat God ons het leven heeft gegeven en hij het dus alleen is die het kan terugnemen, dat dit effectief ook zo is. Ovrigens, uw zogenaamde God laat zich nergens zien, anders had hij dat kind gedurende 20 jaar niet in zo'n erbarmelijke toestand gebracht en gehouden.
Jazeker, ik oordeel dat de rechter inderdaad een heel belangrijke schuld op zich neemt.
Oud 14 februari 2009, 19:26   #237
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Jazeker, ik oordeel dat de rechter inderdaad een heel belangrijke schuld op zich neemt.
De wetten van uw kerk en dito moraal regeren niet meer de lekenstaat. Het wordt eens tijd dat u dat gaat beseffen.

Laatst gewijzigd door system : 14 februari 2009 om 19:27.
Oud 14 februari 2009, 19:27   #238
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Steeds blijft het menselijk leven boven alles verdedigd te worden.
Correctie: 'Steeds' is zeker niet juist in geval van de kerk, hoogstens en in het beste geval 'de laatste jaren'. Getuige de historisch criminele geschiedenis van uw organisatie.
Oud 14 februari 2009, 19:29   #239
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De wetten van de kerk en dito moraal regeren niet meer de lekenstaat. Het wordt eens tijd dat u dat gaat beseffen.
Of de goddelijke wetten - niet 'van' de Kerk - nu nog in de wereld worden gevolgd, is een bekommernis die een ware christen steeds met zich draagt. Daarom ook zullen we steeds naar de toepassing ervan streven.

In Italië ziet het er trouwens naar uit dat katholieke politici hun geweten laten spreken en de wetten overeenkomstig zullen aanpassen.
Oud 14 februari 2009, 19:33   #240
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of de goddelijke wetten - niet 'van' de Kerk - nu nog in de wereld worden gevolgd, is een bekommernis die een ware christen steeds met zich draagt. Daarom ook zullen we steeds naar de toepassing ervan streven.

In Italië ziet het er trouwens naar uit dat katholieke politici hun geweten laten spreken en de wetten overeenkomstig zullen aanpassen.

Ja, zoals iemand onlangs na 17 jaar coma, op een vegetatieve manier in leven willen houden.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be