Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 november 2009, 23:12   #221
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Waar trekt ge de grens ?
Is het verbieden van cafés waar gerookt mag worden dan geen dictatuur ?
Toch al een stap in die richting.
Oud 14 november 2009, 23:25   #222
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat mij betreft heeft deze discussie weinig met roken op zich te maken.
Zolang men niet de moed heeft het roken op zich te verbieden kan men ook het roken op café niet verbieden.
Wat mij betreft verbied men roken, zelfs alcohol op café, maar geef dan toe dat cafés failliet zullen gaan.
Roken in zijn geheel verbieden zal enkel zwarthandel in de hand werken.
Dan heb ik nog liever dat de regering er iets van opstrijkt.
Als je sigaretten moet gaan halen bij een dubieus handelaartje, zal die namelijk wel meer aanbieden dan sigaretten alleen. Met alle gevolgen van dien.

Maar alcohol verbieden? Het grootste fundament van het uitgaansleven is alcohol. Zonder alcohol zou je niet te veel volk zien in clubs en dergelijke.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 23:39   #223
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Dan heb ik nog liever dat de regering er iets van opstrijkt.
Als je sigaretten moet gaan halen bij een dubieus handelaartje, zal die namelijk wel meer aanbieden dan sigaretten alleen. Met alle gevolgen van dien.

Maar alcohol verbieden? Het grootste fundament van het uitgaansleven is alcohol. Zonder alcohol zou je niet te veel volk zien in clubs en dergelijke.
Vanuit Antwerpen is de Nederlandse tabakwinkel dichtbij, ik betwijfel of ze je daar "meer" gaan aanbieden.

Of bedoel je met "roken in zijn geheel verbieden" een wereldwijd verbod op tabak?
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 23:49   #224
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Dat is juist, en rookverbod in cafés zal terug zwarte cafés doen opbloeien.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 23:54   #225
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Misschien moeten alle cafés een soort van private club worden. Kost wel meer aan de uitbater, maar hij zal tenminste zijn klienteel behouden.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 00:08   #226
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Misschien moeten alle cafés een soort van private club worden. Kost wel meer aan de uitbater, maar hij zal tenminste zijn klienteel behouden.
Waarom meer ?
Kan het niet als VZW ?
Oud 15 november 2009, 00:17   #227
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom meer ?
Kan het niet als VZW ?
Een privé-club zoals we die vandaag kennen, betaalt meer openingsbelasting dan een publiek café. Of die wetgeving nog volledig overeind blijft, weet ik niet. Vroeger werden bijvoorbeeld veel dansgelegenheden "privé-club" om de alcoholwet te omzeilen (sterke drank dus). Maar, aangezien nu een publiek café (mits een vergunning) ook bijv. whisky mag schenken, is dat niet meer nodig. Enne, een VZW wordt wel verondersteld geen winst te maken. En dat zal wel niet de bedoeling zijn van de uitbaters.
Oud 15 november 2009, 00:30   #228
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een privé-club zoals we die vandaag kennen, betaalt meer openingsbelasting dan een publiek café. Of die wetgeving nog volledig overeind blijft, weet ik niet. Vroeger werden bijvoorbeeld veel dansgelegenheden "privé-club" om de alcoholwet te omzeilen (sterke drank dus). Maar, aangezien nu een publiek café (mits een vergunning) ook bijv. whisky mag schenken, is dat niet meer nodig.
Ok, bedankt.
Citaat:
Enne, een VZW wordt wel verondersteld geen winst te maken. En dat zal wel niet de bedoeling zijn van de uitbaters.
Daar zeg je al iets.
Oud 15 november 2009, 01:02   #229
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ok, bedankt.
Met de nodige fantasie en/of inspiratie moet een alternatief op de klassieke "private club" mogelijk zijn. Ik weet niet of er zoiets is als een federatie van caféhouders, maar indien wel, moeten zij maar eens beginnen brainstormen.

Citaat:
Daar zeg je al iets.
Bof, het volstaat waarschijnlijk de eventuele toch gemaakte winst te herinvesteren in de zaak. (en het in leven blijven door deftig te eten bijv. hoort daar imo bij)

Laatst gewijzigd door Pietje : 15 november 2009 om 01:02.
Oud 15 november 2009, 01:09   #230
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een privé-club zoals we die vandaag kennen, betaalt meer openingsbelasting dan een publiek café. Of die wetgeving nog volledig overeind blijft, weet ik niet. Vroeger werden bijvoorbeeld veel dansgelegenheden "privé-club" om de alcoholwet te omzeilen (sterke drank dus). Maar, aangezien nu een publiek café (mits een vergunning) ook bijv. whisky mag schenken, is dat niet meer nodig. Enne, een VZW wordt wel verondersteld geen winst te maken. En dat zal wel niet de bedoeling zijn van de uitbaters.
Dat is niet helemaal juist denk ik. Het is zo dat u die winst niet in je zak mag steken maar de VZW op zich mag wel winst maken. VZW's mogen bijvoorbeeld handel drijven en kunnen een patrimonium opbouwen waar de leden van de VZW beter van worden.

Een VZW zou zijn leden elk jaar of om de zoveel tijd nieuwe computers in bruikleen kunnen geven, de mogelijkheden zijn eindeloos.

Winst is niet altijd in de vorm van geld.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 01:12   #231
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat is niet helemaal juist denk ik. Het is zo dat u die winst niet in je zak mag steken maar de VZW op zich mag wel winst maken. VZW's mogen bijvoorbeeld handel drijven en kunnen een patrimonium opbouwen waar de leden van de VZW beter van worden.

Een VZW zou zijn leden elk jaar of om de zoveel tijd nieuwe computers in bruikleen kunnen geven, de mogelijkheden zijn eindeloos.

Winst is niet altijd in de vorm van geld.
Ok, een VZW mag die eventuele winst herinvesteren in de vereniging (kan rekbaar zijn natuurlijk) Maar die "winst" mag, dacht ik, niet voor andere doeleinden worden gebruikt.
Oud 15 november 2009, 08:43   #232
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ok, een VZW mag die eventuele winst herinvesteren in de vereniging (kan rekbaar zijn natuurlijk) Maar die "winst" mag, dacht ik, niet voor andere doeleinden worden gebruikt.
Statuten Piet, statuten jong, al wat je daar in zet kan en mag gebeuren.
Je schrijft je eigen in tegen een goed loon en een % op de winst. Een goed pensioen hou je er dan aan over.
Je rijdt met de wagen van de VZW, je huurt het bewoonbare gedeelte van de zaak voor 100€ all in, vergeet niet je werkkleding merk Boss, enz.
Oud 15 november 2009, 09:57   #233
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Ik ga een WVZD oprichten.
Oud 15 november 2009, 11:02   #234
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bof, het volstaat waarschijnlijk de eventuele toch gemaakte winst te herinvesteren in de zaak. (en het in leven blijven door deftig te eten bijv. hoort daar imo bij)
De winst kan ook bewaard worden als werkingsreserve en ik vermoed dat ge uzelf zelfs een loon moogt uitbetalen.
Oud 15 november 2009, 11:08   #235
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

In een voor het publiek toegankelijke vzw waar drank geserveerd wordt, zal niet gerookt mogen worden (net zoals nu in een dergelijke vzw waar je kan eten).

Om te mogen roken, zou je een private klub moeten zijn.

Maar als je iedereen die zich aanbiedt, zonder onderscheid, binnen laat, dan ben je niet privaat meer, en dan heb je de hele reeks boetes van illegaal handel drijven aan je broek.

Face it: geef jullie over, jullie hebben het spelleke verloren. Leg je erbij neer, voor je depressief wordt. Dat het mogelijk is om toch iets of wat gelukkig te blijven, zie je in het buitenland.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 11:09   #236
kaptenkirk
Partijlid

kaptenkirk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Het is toch duidelijk ?
De overheid wil eigenlijk de horeca volledig afschaffen.
Op die manier blijven de mensen thuis en houden ze meer geld over om belastingen te betalen.
Het is allemaal zo doorzichtig...
Het is niet zo duidelijk als jij beweerd. Dan zouden ze zeker het roken moeten bevorderen en niet belemmeren.
Oud 15 november 2009, 11:17   #237

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Jullie doen presies of ik dat allemaal uit mijn duim zuig.

Zoek zelf in de Vlaamse pers of in de internasionale pers op wat er gepubliseerd werd als verslaggeving van dat kongres.

Afgezien van wat die brave mensen op dat kongres, of elders, denken of schrijven ... kan me dat allemaal geen flauwe teelbal schelen: ik zit graag altijd en overal in rookvrije ruimte en ik eis dat recht gewoonweg op, overal waar ik goesting heb om te komen in plaatsen die voor het publiek toegankelijk zijn.
Ik doe dat wel vreedzaam.
Behalve voor de onverlaat die zou roken in het bijzijn van mijn kleinkinderen. Die zal er eeuwig spijt van hebben. (ik misschien ook, maar dat neem ik erbij)
Dat recht heb je uiteraard en eigenlijk zou ik zelf ook liever gaan waar er niet gerookt wordt. Niet omdat ik het ergerlijk vind maar vooral omdat de invloed van alcoholische drank me er dikwijls toe aanzet om terug te beginnen met roken. De dag nadien heb ik er dan heel veel spijt van en na die spijt ... hol ik vlug achter een nieuwe pak sigaretten. Het is dus niet de eerste keer dat ik op die manier terug ben begonnen.

Misschien is het wel dat waar ze zijn achter gekomen op dat congres. Zou het dus niet kunnen zijn dat het gevolg van het rookverbod is dat mensen stoppen of niet worden aangezet om te herbeginnen? En dan klopt het dat er minder hartproblemen zijn denk ik.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 11:21   #238

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar trekt ge de grens ?
Is het verbieden van cafés waar gerookt mag worden dan geen dictatuur ?
Eigenlijk zou dit de keuze moeten zijn van de cafébaas. Op een gegeven moment zullen er toch rookvrije café's bijkomen en dan zullen de klanten hun keuze kunnen maken.
Het zou me trouwens niet verbazen mochten rookvrije café's MEER klanten krijgen met de tijd (vermits steeds minder mensen gaan roken).
Oud 15 november 2009, 11:21   #239
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Face it: geef jullie over, jullie hebben het spelleke verloren. Leg je erbij neer, voor je depressief wordt. Dat het mogelijk is om toch iets of wat gelukkig te blijven, zie je in het buitenland.
Face it: in het buitenland mag men zelfs in restaurants terug roken.
Oud 15 november 2009, 11:26   #240

Karma's schermafbeelding

Standaard

En waarom staat dat hier bij "binnenland" feitelijk? Is eerder een maatschappelijke discussie vind ik.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be