Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 15 april 2010, 15:52   #221
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door josnissan Bekijk bericht
In dit topic gaat het natuurlijk om mobiliteit, maar ik vraag me af waarom de auto altijd de pispaal moet zijn. Er zijn zoveel dingen die we dagelijks doen, die een enorm effect hebben op het milieu. Alleen staan we daar niet bij stil.
Stel, ik ga te voet naar de Aldi om enkele flessen water te halen. Ben ik dan milieubewust bezig? Ik denk het niet! Als je denkt aan het hele productieproces en de hele transportketen die er aan te pas is gekomen om die fles water tot bij de consument te brengen, dan schrik je toch even. En dat voor een goed dat vaak in een betere kwaliteit zo thuis uit de kraan loopt. En dan heb ik het nog niet eens over gepelde garnalen of over - ik wist niet goed wat ik zag - voorgesneden champignons. Laat maar lopen, die CO2-teller!
En dan heb je nog geen weet over gepelde en gesneden ajuinen.

Dit is alvast één oplossing : een product zo ontwerpen dat alle onderdelen kunnen gerecycleerd worden en zelfs het productieproces CO neutraal is :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cradle_to_Cradle

http://www.cradletocradle.nl/
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 07:55   #222
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
u blijft toch draaien rond goedkoop en maximale winst en prijzen. Haal dat nu eens allemaal weg en je krijgt misschien een samenleving de mens als wezen waardig.
Ik denk dat de huidige samenleving de mens als wezen alleszins meer waardig is dan de samenleving die we hier pakweg een eeuw geleden hadden.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 08:01   #223
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door josnissan Bekijk bericht
Stel, ik ga te voet naar de Aldi om enkele flessen water te halen. Ben ik dan milieubewust bezig? Ik denk het niet! Als je denkt aan het hele productieproces en de hele transportketen die er aan te pas is gekomen om die fles water tot bij de consument te brengen, dan schrik je toch even. En dat voor een goed dat vaak in een betere kwaliteit zo thuis uit de kraan loopt. En dan heb ik het nog niet eens over gepelde garnalen of over - ik wist niet goed wat ik zag - voorgesneden champignons. Laat maar lopen, die CO2-teller!
Eigenlijk ben je als je te voet naar de Aldi gaat inderdaad ecologisch bezig. Hoe je naar de winkel gaat heeft een veel grotere invloed op je "co2 voetafdruk" dan wat je er koopt.

De kosten van het transporteren van alles wat we consumeren belopen in Europa gemiddeld een 12kWh per persoon per dag. Je kan natuurlijk dat wat verminderen door op te letten wat je koopt, maar veel kan je niet doen, want het gros van het energieverbruik zit in de eindistributie. Die kilo spaanse tomaten hebben inderdaad een transportkost, maar die is niet zoveel hoger dan bij een kilo belgische tomaten.
12kWh is net iets meer dan een liter diesel. Je ziet direct dat je door wat minder auto te rijden al snel veel meer bereikt.

Ik verwijs hier nog maar weer eens naar de uitstekende site:
http://www.withouthotair.com/
... repeat ...
Oud 16 april 2010, 09:01   #224
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Eigenlijk ben je als je te voet naar de Aldi gaat inderdaad ecologisch bezig. Hoe je naar de winkel gaat heeft een veel grotere invloed op je "co2 voetafdruk" dan wat je er koopt.

De kosten van het transporteren van alles wat we consumeren belopen in Europa gemiddeld een 12kWh per persoon per dag. Je kan natuurlijk dat wat verminderen door op te letten wat je koopt, maar veel kan je niet doen, want het gros van het energieverbruik zit in de eindistributie. Die kilo spaanse tomaten hebben inderdaad een transportkost, maar die is niet zoveel hoger dan bij een kilo belgische tomaten.
12kWh is net iets meer dan een liter diesel. Je ziet direct dat je door wat minder auto te rijden al snel veel meer bereikt.

Ik verwijs hier nog maar weer eens naar de uitstekende site:
http://www.withouthotair.com/
Zwitser: het gros zit in de verwarming, transport van goederen naar de consument, transport personen, en dan finaal electriciteit
http://www.stasegem.be/duiding/LastenGEBE.pdf
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 11:35   #225
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Zwitser: het gros zit in de verwarming, transport van goederen naar de consument, transport personen, en dan finaal electriciteit
http://www.stasegem.be/duiding/LastenGEBE.pdf
Het document dat jij aanhaalt verwijst zelf naar het boek van David McKay dat ik eerder aanhaalde.

En volgens McKay is het toch iets anders: Het gros van de energieconsumptie zit 'm in het verwarming en personentransport, prodcutie van goederen en diesnten, niet het goederentransport. Je onderschat de efficiëntie van het goederentransport.

Om maar even een voorbeeldje te geven. Wegtransport verbuikt 1kWh/tonkm.
Dus een kilo tomaten van Spanje naar België transporteren ongeveer 2kWh kost. Diezelfde kilo tomaten van een Belgische teler moeten minder ver reizen, maar het kleinschalige transport dat typisch is voor het einde van de logistieke keten is een stuk minder efficiënt, dus het zou met niet verbazen moest er ook 1kWh aan transport in zitten...

Een liter diesl is 10kWh waard.

Mackay geeft volgende cijfers vor typisch energieverbruik in europa:

Auto: 40kWh per persoon per dag.
Luchtreizen: 30kWh pppd.
Goederen (productie) 48 kWh pppd
Goederen (transport) 12 kWh pppd.

Je kan die 12kWh waarschijnlijk wel wat reduceren door lokale producten te kopen, maar veel zal dat niet brengen, want het is in het einde van de logistieke keten dat het meeste energieverbruik zit. Het transport van het logistieke centrum van Colruyt naar je plaatselijke filiaal valt niet weg omdat je Belgisch tomaten ipv. Spaanse koopt.

Door niet te vliegen, en nauwelijks auto te rijden (keuzes die ik maak) bereik je veel meer. Vandaar dat ik bij mijn standpunt blijf dat hoe je naar de supermarkt gaat belangrijker is dan wat je er koopt. Ik fiets naar de Migros, en koop daar zonder slecht geweten asperges uit Mexico. Smakelijk
... repeat ...
Oud 16 april 2010, 11:44   #226
Cdude
Banneling

Standaard

Niet vliegen weinig rijden beperkt de actieradius van je vakantiebestemmingen aanzienlijk
Oud 16 april 2010, 11:50   #227
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat de huidige samenleving de mens als wezen alleszins meer waardig is dan de samenleving die we hier pakweg een eeuw geleden hadden.

een eeuw geleden was de mens een werktuig te gebruiken om winst te halen, nu is de mens een werktuig te gebruiken om zoveel mogelijk winst op zo kort mogelijke termijn te halen. Die vooruitgang toch.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 11:56   #228
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Niet vliegen weinig rijden beperkt de actieradius van je vakantiebestemmingen aanzienlijk
Niet echt. Tegen dat ik alles in Europa gezien heb wat ik wil zien zijn de Chinezen wel met hun HSL naar ZuidOost Azië klaar....
... repeat ...

Laatst gewijzigd door Zwitser : 16 april 2010 om 11:57.
Oud 16 april 2010, 11:57   #229
Zwitser

Standaard

Citaat:
een eeuw geleden was de mens een werktuig te gebruiken om winst te halen, nu is de mens een werktuig te gebruiken om zoveel mogelijk winst op zo kort mogelijke termijn te halen. Die vooruitgang toch.
Een eeuw geleden waren de helft van alle sterfgevallen kinderen onder de vijf jaar. Ik denk dat een samenleving waarin dit niet meer gebeurt toch wel "menswaardiger" is.

Maar ls je natuurlijk vastgeroest zit in achterhaalde communistische retoriek dan zal je dat natuurlijk worst wezen.
... repeat ...
Oud 16 april 2010, 12:05   #230
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een eeuw geleden waren de helft van alle sterfgevallen kinderen onder de vijf jaar. Ik denk dat een samenleving waarin dit niet meer gebeurt toch wel "menswaardiger" is.

Maar ls je natuurlijk vastgeroest zit in achterhaalde communistische retoriek dan zal je dat natuurlijk worst wezen.
neen nu sterven ze aan aids of een hartaanval of obesitas.... wederom die vooruitgang toch é; het gaat zoooo goed met ons
zo btw, de stergevallen tijdens geboorte in het uberland amerika is terug aan't stijgen.

Laatst gewijzigd door the_dude : 16 april 2010 om 12:05.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 12:34   #231
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:

Zo slecht was dat niet, gezinnen waren groter en de sterkste bleven leven.
Nu kost het de maatschappij handenvol geld om volgevreten hartpatienten in leven te houden.

Wat is nu "menswaardiger"?
Oud 16 april 2010, 13:26   #232
Zwitser

Standaard

Citaat:
neen nu sterven ze aan aids of een hartaanval of obesitas.... wederom die vooruitgang toch é; het gaat zoooo goed met ons
Als jij mag kiezen tussen sterven aan een simpele infectie op je vijfde of sterven aan een hartaanval op je 70ste, wat kies je dan?

Dat we tegenwoordig aan allerhande "welvaarts" en "ouderdoms" ziektes lijden is eigenlijk een goed teken. Het geeft aan hoe welvarender we zijn, en hoeveel
ouder we tegenwoordig worden.

Citaat:
zo btw, de stergevallen tijdens geboorte in het uberland amerika is terug aan't stijgen.
Dat betwijfel ik. Dat er van jaar tot jaar wat statistische variatie in zal zitten is te verwachten. Dat er weinig ruimte is om de kindersterfte nog lager te krijgen ook. Maar dat het "aan het stijgen" zou zijn zou ik wel eens zwart op wit willen zien...
(Het feit dat je iets nodig hebt ter bevestiging van je vooroordelen maakt het nog niet waar...)
... repeat ...
Oud 16 april 2010, 13:27   #233
Zwitser

Standaard

Citaat:
Zo slecht was dat niet, gezinnen waren groter en de sterkste bleven leven.
Zo survival of the fittest is prima voor jou dan? Leve het naakte kapitalisme dan, zou ik zo zeggen...
... repeat ...
Oud 16 april 2010, 13:40   #234
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Zo survival of the fittest is prima voor jou dan? Leve het naakte kapitalisme dan, zou ik zo zeggen...
Hoe meer ouderen , hoe hoger de kosten hen in leven te houden.
Geld is beperkt , wie genees je , wie niet en op welke basis?
Oud 16 april 2010, 13:41   #235
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het document dat jij aanhaalt verwijst zelf naar het boek van David McKay dat ik eerder aanhaalde.

En volgens McKay is het toch iets anders: Het gros van de energieconsumptie zit 'm in het verwarming en personentransport, prodcutie van goederen en diesnten, niet het goederentransport. Je onderschat de efficiëntie van het goederentransport.

Om maar even een voorbeeldje te geven. Wegtransport verbuikt 1kWh/tonkm.
Dus een kilo tomaten van Spanje naar België transporteren ongeveer 2kWh kost. Diezelfde kilo tomaten van een Belgische teler moeten minder ver reizen, maar het kleinschalige transport dat typisch is voor het einde van de logistieke keten is een stuk minder efficiënt, dus het zou met niet verbazen moest er ook 1kWh aan transport in zitten...

Een liter diesl is 10kWh waard.

Mackay geeft volgende cijfers vor typisch energieverbruik in europa:

Auto: 40kWh per persoon per dag.
Luchtreizen: 30kWh pppd.
Goederen (productie) 48 kWh pppd
Goederen (transport) 12 kWh pppd.

Je kan die 12kWh waarschijnlijk wel wat reduceren door lokale producten te kopen, maar veel zal dat niet brengen, want het is in het einde van de logistieke keten dat het meeste energieverbruik zit. Het transport van het logistieke centrum van Colruyt naar je plaatselijke filiaal valt niet weg omdat je Belgisch tomaten ipv. Spaanse koopt.

Door niet te vliegen, en nauwelijks auto te rijden (keuzes die ik maak) bereik je veel meer. Vandaar dat ik bij mijn standpunt blijf dat hoe je naar de supermarkt gaat belangrijker is dan wat je er koopt. Ik fiets naar de Migros, en koop daar zonder slecht geweten asperges uit Mexico. Smakelijk
ik had het over die piechart op blz 5, daar staat voor een gezin dat in hun directe energieuitgaven 50% naar verwarming, 25% naar auto en 25% naar electriciteit gaat.
Oud 16 april 2010, 13:41   #236
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ja beste is verhuizen voor 4 maand naar spanje en telewerken in Belgie zeker
Oud 16 april 2010, 13:42   #237
Cdude
Banneling

Standaard Adam Curtis - The century of the self

This series is about how those in power have used Freud's theories to try and control the dangerous crowd in an age of mass democracy." -- Adam Curtis

From Wikipedia:
Sigmund Freud, the founder of psychoanalysis, changed the perception of the human mind and its workings profoundly. His influence on the 20th century is widely regarded as massive. The documentary describes the impact of Freud's theories on the perception of the human mind, and the ways public relations agencies and politicians have used this during the last 100 years for their "engineering of consent".

Among the main characters are Freud himself and his nephew Edward Bernays, who was the first to use psychological techniques in advertising. He is often seen as the "father of the public relations industry". Freud's daughter Anna Freud, a pioneer of child psychology, is mentioned in the second part, as well as Wilhelm Reich, one of the main opponents of Freud's theories.

Along these general themes, The Century of the Self asks deeper questions about the roots and methods of modern consumerism, representative democracy and its implications. It also questions the modern way we see ourselves, the attitude to fashion and superficiality.
[..]

http://thepiratebay.org/torrent/3908...the_self_-_BBC
Oud 16 april 2010, 14:39   #238
Zwitser

Standaard

Citaat:
Hoe meer ouderen , hoe hoger de kosten hen in leven te houden.
Geld is beperkt , wie genees je , wie niet en op welke basis?
Het gaat niet over hoeveel geld er is, maar over hoeveel zorg. Dat hangt af van hoeveel dokter, hoeveel verpleegsters enz.
En het hangt er ook van af van hoe gezond die ouderen zijn. Een hoop 60+ ers zijn nog best fit.
... repeat ...
Oud 16 april 2010, 14:42   #239
Zwitser

Standaard

Citaat:
ik had het over die piechart op blz 5, daar staat voor een gezin dat in hun directe energieuitgaven 50% naar verwarming, 25% naar auto en 25% naar electriciteit gaat.
Maar dat is dus niet het volledige plaatje. Ten eerst is in deze discussie energieverbruik relevant, niet energieuitgaven. Niet alle vormen van energie kosten evenveel. En in het totale energieverbruik per persoon moet je dus ook de energie die ingesloten zit in de producten die je consumeert meetellen. En daar hadden we het toch over? Of te voet naar de Aldi gaan een invloed heeft op je CO2 uitstoot. Mijn antwoord is nog steeds: Ja, natuurlijk.
... repeat ...
Oud 16 april 2010, 14:43   #240
Zwitser

Standaard

Citaat:
ja beste is verhuizen voor 4 maand naar spanje en telewerken in Belgie zeker
Ik wacht nog steeds op het beschikbaar komen van breedband internet via satelliet aan een door mij betaalbare prijs. Dan verhuis ik naar een zeilboot en zwerf gewoon de wereld rond.
... repeat ...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be