Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 6 september 2010, 15:52   #221
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ik kom wel eens op markten in Wallonië;
daar zijn vaak ook Vlaamse marktkramers te vinden en het valt mij op dat de Walen het alsmaar leuker vinden om aan de Vlaamse handelaars te laten horen dat ze ook een woordje NL kennen.
Het probleem zit hem dan ook bij franstalige Brusselaars, minder bij de Walen.
Kawadude is offline  
Oud 6 september 2010, 15:55   #222
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Das überrascht mich gar nicht, dass du mit einem 'deutschen Draht' began.
Ein 'Französischen Draht' wird es sicherlich nicht gewesen sein.
Sicherlich wohl! Und noch mehr spass damit gehat. Aber Sie können nicht alles wissen, ne?
Oud 6 september 2010, 15:56   #223
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude Bekijk bericht
Het probleem zit hem dan ook bij franstalige Brusselaars, minder bij de Walen.
hoe verder van de taalgrens, hoe minder nederlands je in wallonie hoort ook trouwens.
Shadowke is offline  
Oud 6 september 2010, 15:57   #224
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Wir haben hier selbst noch auf diesen Forum jemals einen richtigen Deutschen Draht gemacht. Und viel Spass. Wer erinnert sich das noch?
Ich nicht, leider. Doch, erzähl mal. Ich höre gern von Ihnen.
Ernst Niessen is offline  
Oud 6 september 2010, 16:07   #225
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ja, weet u wat het is? Als wij naar onze buurzenders keken, spraken John Wayne en de volledige bemanning van The Enterprise allemaal Duits. Bij u spraken ze Frans. Dat wreekt zich.
Ik weet niet in hoeverre u zich realiseert hoe zwaarwichtig en waar uw stelling is Hertog.
Eén van de grote drama's van onze frankofone zuiderburen is dat ze inderdaad nooit naar zenders kijken waar er een andere taal wordt gesproken.

Een ramp...
Oud 6 september 2010, 16:09   #226
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ich nicht, leider. Doch, erzähl mal. Ich höre gern von Ihnen.
Ergens in Koetjes & Kalfjes. Ik schat twee of drie jaar geleden.
Oud 6 september 2010, 16:11   #227
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Die witte raven beseffen dat ze hun kolonie zullen moeten laten gaan. Maar nog zijn er die daaruit niet de conclusie willen trekken dat ze hun racistische ingesteldheid moeten laten vallen. De nieuwste, ultieme truuk om aan de realiteit van de Brabantse klei te kunnen ontsnappen en hun ziekelijke superioriteit overeind te kunnen houden is: de vlucht naar la France!
Wallonië zie ik nog wel onderdeel van Frankrijk worden (met eventueel overgangsmaatregelen om de verschillen in cultuur en wetgeving langzaam Frans te laten worden).

Wat Brussel betreft, zie ik toch enkele problemen:

-Wat gaan ze doen? Er een DOM/TOM van maken omdat er geen corridor is (en na de uitlatingen van de PS zal deze er zeker niet meer komen)

-Quid statuut als hoofdstad EU: VK/Duitsland zullen nooit aanvaarden dat beide zetels van de hoodstad (Straatsburg en Brussel) in Frankrijk zullen liggen. Praag, Sofia of Budapest zullen ze maar wat graag zien komen.

-Quid hoofdzetel NAVO? Frankrijk is niet meteen de trouwste bondgenoot (altijd een eigen gedacht en pas onlangs terug lid geworden van militaire raad). De VS zullen wel een alternatief achter de hand houden (hun paranoïa kennende).

- Denken de Brusselaars nu echt dat een gedeelte van Frankrijk vanuit Brussel en een gedeelte vanuit Parijs bestuurd zal worden (ik denk dat ze de centralistische neigingen van hun taalgenoten onderschatten)? Hoe gaan ze die +/- 1.200 mandatarissen hercaseren?

- Brussel verliest op slag zijn huidig voordeel als (inter)nationale uitvalbasis voor bedrijven. Waarom zouden de beslissingscentra voor Frankrijk en z'n internationale markten plots in Brussel komen te liggen. Ze hebben zelf een beter en groter exemplaar, nl. Parijs.

Ik vrees dus dat dit geen alternatief is. Wat wel theoretisch zou kunnen, is dat Brussel, naar voorbeeld van Washington, als Europese hoofdstad zelfstandig (onder bevoegdheid van datzelfde Europa) door het leven kan gaan.

Of de EU hier op zit te wachten is nog maar de vraag, gezien de niet al te beste reputatie bij de Eurocraten, die het boeltje maar al te goed kennen (+ dit zal dan ook wel door alle lidstaten aanvaard moeten worden).
Kawadude is offline  
Oud 6 september 2010, 16:14   #228
Shadowke

Standaard

Citaat:
Wallonië zie ik nog wel onderdeel van Frankrijk worden (met eventueel overgangsmaatregelen om de verschillen in cultuur en wetgeving langzaam Frans te laten worden).

-Wat gaan ze doen? Er een DOM/TOM van maken omdat er geen corridor is (en na de uitlatingen van de PS zal deze er zeker niet meer komen)

-Quid statuut als hoofdstad EU: VK/Duitsland zullen nooit aanvaarden dat beide zetels van de hoodstad (Straatsburg en Brussel) in Frankrijk zullen liggen. Praag, Sofia of Budapest zullen ze maar wat graag zien komen.

-Quid hoofdzetel NAVO? Frankrijk is niet meteen de trouwste bondgenoot (altijd een eigen gedacht en pas onlangs terug lid geworden van militaire raad). De VS zullen wel een alternatief achter de hand houden (hun paranoïa kennende).

- Denken de Brusselaars nu echt dat een gedeelte van Frankrijk vanuit Brussel en een gedeelte vanuit Parijs bestuurd zal worden (ik denk dat ze de centralistische neigingen van hun taalgenoten onderschatten)? Hoe gaan ze die +/- 1.200 mandatarissen hercaseren?

- Brussel verliest op slag zijn huidig voordeel als (inter)nationale uitvalbasis voor bedrijven. Waarom zouden de beslissingscentra voor Frankrijk en z'n internationale markten plots in Brussel komen te liggen. Ze hebben zelf een beter en groter exemplaar, nl. Parijs.

Ik vrees dus dat dit geen alternatief is. Wat wel theoretisch zou kunnen, is dat Brussel, naar voorbeeld van Washington, als Europese hoofdstad zelfstandig (onder bevoegdheid van datzelfde Europa) door het leven kan gaan.

Of de EU hier op zit te wachten is nog maar de vraag, gezien de niet al te beste reputatie bij de Eurocraten, die het boeltje maar al te goed kennen (+ dit zal dan ook wel door alle lidstaten aanvaard moeten worden).
Brussel ligt op Vlaams grondgebied dus wordt het Vlaams.
Shadowke is offline  
Oud 6 september 2010, 16:14   #229
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
U zal zien wat er zal gebeuren als België splitst. En we zullen zien als wat ik zei zever is..........
Kan u me en passant ook even de Eurmillions-cijfers van de volgende trekking meegeven, dan moet ik dat niet meer meemaken.
Kawadude is offline  
Oud 6 september 2010, 16:22   #230
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
De VL hebben tegen de VL in WAL gezegd: jullie wonen in WAL; wij steunen jullie niet meer; verfrans maar
anders zullen de FR in VL een argument hebben om FR te blijven spreken.

Resultaat: de VL in WAL zijn verfranst en het aantal FR in VL neemt alsmaar toe.
Of hoe je de zaken gewoon kan omkeren.

Naar mijn weten is er maar één volk, waarvan de leider er openlijk voor uitkomt en aanspoort dat al z'n volksgenoten, waar ter wereld ze zich ook bevinden, zich nog steeds als tot het volk behorende dienen te gedragen. Deze attitude wordt in het merendeel van de beschaafde wereld niet op handen gedragen.

Eén tip: ze willen bij de EU komen.
Kawadude is offline  
Oud 6 september 2010, 16:22   #231
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Mooie analyse.
Oud 6 september 2010, 16:24   #232
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
De Franstaligen rekenen daarop;
binnen 20 jaar staat een hele generatie FR politici klaar

De VL zullen nog enkel in het NL het verwijt kunnen maken:
Beeuh jullie zijn niet tweetalig!

en die FR zullen in het NL zeggen: onzin; de rollen zijn omgedraaid.
Is dit een waterdichte belofte of eerder van het soort dat rapper reporté is dan dat de inkt droog is?

Laatst gewijzigd door Kawadude : 6 september 2010 om 16:24.
Kawadude is offline  
Oud 6 september 2010, 16:25   #233
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Brussel verliest op slag zijn huidig voordeel als (inter)nationale uitvalbasis voor bedrijven. Waarom zouden de beslissingscentra voor Frankrijk en z'n internationale markten plots in Brussel komen te liggen. Ze hebben zelf een beter en groter exemplaar, nl. Parijs.
Een deel van de internationale bedrijven die nu in Brussel een hoofdkwartier hebben zullen die afdeling wellicht naar Parijs verhuizen of, indien er nu in Parijs al een belangrijke zetel is, de Brusselse afdeling zelfs gewoon sluiten.
Zwartengeel is offline  
Oud 6 september 2010, 16:30   #234
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Een deel van de internationale bedrijven die nu in Brussel een hoofdkwartier hebben zullen die afdeling wellicht naar Parijs verhuizen of, indien er nu in Parijs al een belangrijke zetel is, de Brusselse afdeling zelfs gewoon sluiten.
Dat was ook het idee achter de vraag.

Bedoeling was Azert en Everytime even wat stof tot nadenken te geven.
Kawadude is offline  
Oud 6 september 2010, 16:31   #235
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Mooie analyse.
thx
Kawadude is offline  
Oud 6 september 2010, 16:32   #236
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ergens in Koetjes & Kalfjes. Ik schat twee of drie jaar geleden.
Dat was dus van voor mijn aanmelding op dit geweldige forum. Ik zal eens zoeken (en genieten).
Ernst Niessen is offline  
Oud 7 september 2010, 08:16   #237
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
geen probleem die corridor;
wanneer VL zich ooit zal afscheuren van de Franstaligen dan zou een corridor handig zijn; maar niet echt een probleem te meer daar de gemeenten die nu in vl liggen maar een Franstalige meerderheid hebben; niet zullen meegaan met een VL dat zich eenzijdig afscheurt.
Nattevingerwerk.
Cunning linguist is offline  
Oud 7 september 2010, 08:30   #238
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Goed dat Demotte zijn ogen opent! Beter laat dan nooit!
Inderdaad een voorbereid man is er twee waard.
iedereen beseft dat dit land binnen een tijd X waarschijnlijk gesplitst zal worden, dus wat is er mis aan om nu al scenario's uit te werken en hierover contacten met het buitenland te hebben.
Dat zou Vlaanderen tenandere ook beter doen.
speurneus is offline  
Oud 7 september 2010, 10:26   #239
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arnforpresident Bekijk bericht
Bron: De Morgen

Volgens mij is dit meer een strategie om de gematigde kiezers die op N-VA stemmen bang te maken, dat N-VA toch stiekem de onmiddellijke onafhankelijkheid nastreeft.
De NVA had het tegenovergestelde moeten voorstellen :
terug naar het unitaire België : afschaffen van gemeenschappen, gewesten, taalgrens, pariteiten, alarmbellen en andere belangenconflicten. België per definitie volledig tweetalig maken. Met andere woorden : we houden enkel nog het Belgische parlement over en kunnen vanaf nu alles beslissen met een gewone meerderheid en er wordt natuurlijk ook niet meer gesproken over Vlaamse of Waalse partijen want elke partij is per definitie Belgisch.

Benieuwd wat ze daarop hadden gezegd.
sjarel is offline  
Oud 7 september 2010, 10:42   #240
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Brussel ligt op Vlaams grondgebied dus wordt het Vlaams.
Voor de honderdduizendste keer: Brussel ligt niet "op" Vlaams grondgebied, maar wordt omringd door Vlaams grondgebied. Brussel is een eigen gewest.

De tijd van je wensen voor realiteit nemen is gedaan, we zitten nu in het stadium van de realpolitik.

Bij een splitsing van Belgie zal Brussel sowieso zelf haar toekomst bepalen. Het enige wat Vlaanderen kan doen is het te proberen overtuigen om een soort van associatie aan te gaan met de nieuwe Vlaamse staat. Al heb ik persoonlijk grote twijfels of zoiets wenselijk is voor Vlaanderen...

Laatst gewijzigd door Zeno! : 7 september 2010 om 10:45.
Zeno! is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be