Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 november 2010, 15:56   #221
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door openeye Bekijk bericht
@straddle
Als jij een economist bent dan schaam ik me voor de leerkracht die jou heeft onderwezen. Er staat niks, maar dan ook niks concreets over monetaire en economische structuren op die website. Geen details hoe ze de systeem willen laten werken.
Ik heb les gehad van proffen, in Leuven, Brussel en Antwerpen, niet van 'leerkrachten'... Das ondertussen ook weeral 30 jaar geleden. Ik heb nadien -en dat is wellicht veel belangrijker - 25 jaar meegedraaid op topnivo in de haute finance en financiele markten, niet zo'n beetje maar vrij serieus, niet in belgie maar Londen en NY. Voor bepaalde onderwerpen en studies op europees nivo (bv Eurostat ) zoals o.a. de Tobin tax als meest recent vb) heb ik als (neutrale) adviseur aan bepaalde welgekende diensten en personen gediend.

Toegegeven, ik heb geen gedetailleerd economisch plan gezien van het N-SA. Maar als enige partij die radicaal breekt met het huidige, GEDOEMDE paradigma van Fractional Reserve Banking, en dit om de juiste redenen, is dat voor mij al een zeer goed begin.

Om dat uit de doeken te doen belanden we in een totaal andere, ongetwijfeld lange discussie. Ik ben er zeker van dat het huidig geldende economisch-financiele systeem geen stand zal kunnen houden en dat het solidarisme dan idd het enige alternatief zal zijn voor het westen. Het gaat dus niet enkel om bv geldcreatie en fractional reserve banking als negatief iets maar om de ganse bedrieglijke ideologie die erachter steekt en wie deze ideologie gepromoot heeft, en waarom. Dat zal ook wel duidelijk worden als de boel voor goed implodeert, zoals we bijna gezien hebben in 2008.

Laatst gewijzigd door straddle : 8 november 2010 om 15:58.
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 16:21   #222
openeye
Gouverneur

openeye's schermafbeelding

Standaard

leerkracht
• [beroep] iemand die lesgeeft. '
Gevonden op http://nl.wiktionary.org/wiki/leerkracht

Professor: Vlaanderen zowel een docent, hoofddocent, hoogleraar, gewoon hoogleraar als buitengewoon hoogleraar, soms met professor aangesproken. In Vlaanderen werden (worden) ook priesters-leraars in colleges en seminaries professor genoemd. In Franstalig België kan professeur zowel 'hoogleraar' als 'onderwijzer' betekenen.

Anyway, dit is geen linguistics forum.

Och, niet moeilijk dat je hun programma goed vindt, je ziet maar wat je haute finance ervan terecht heeft gebracht en wat het voor de mensen betekent. Wat voor de ene mens haute finance is, is voor een ander een riooljob.
Nou het bevestigd wat ik al zei, het heeft niet echt veel geholpen dat je advies hebt gegeven, we zitten dieper in de shit dan ooit. Waarschijnlijk was da advies dat je gegeven hebt voor persoonlijk winstbejag, klopt dat?
Nu, ik ga het niet in een persoonlijke flamewar gaan uitlokken, het constructief houden en ga mijn excuses al aanbieden voor het bovenstaande gezegde. Kon het niet laten, het moest eruit.
Citaat:
1. Geldcreatie en waarde herdefiniëren - Geld als tegenwaarde voor de productieve economie, zonder parasitisme of private geldcreatie door financiële speculatie en accumulatie.
Prachtig idee, maar hoe te realiseren?
Citaat:
2. Grens op bezit - Het erkennen van verwezenlijkingen in de plaats van bezit. Het nationaliseren van wat tot publiek bezit behoort. Het publieke goed mag niet uitgebuit worden voor private verrijking.
Prachtig en hoe te realiseren?
.............
Je zal wel begrijpen dat ik mijn mening echt niet ga vormen in hun financiële idee als ik niet meer kan lezen erover. Iedereen met wat verstand weet wat het probleem is, maar een oplossing heb ik door nog geen enkele politieke partij horen geven.
openeye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 19:20   #223
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Anyway, dit is geen linguistics forum.
Gelukkig maar voor u...

Citaat:
Och, niet moeilijk dat je hun programma goed vindt, je ziet maar wat je haute finance ervan terecht heeft gebracht en wat het voor de mensen betekent. Wat voor de ene mens haute finance is, is voor een ander een riooljob. Nou het bevestigd wat ik al zei, het heeft niet echt veel geholpen dat je advies hebt gegeven, we zitten dieper in de shit dan ooit.
Wat een kinderachtige repliek. Wat een onnozele associaties. En gij wil serieus genomen worden zeker .

Mij kan de haute finance ook geen reet schelen kerel. Maar je insinueert in je eerste repliek om referentiepunten, wel dan geef ik ze.

Citaat:
Waarschijnlijk was da advies dat je gegeven hebt voor persoonlijk winstbejag, klopt dat?
Neen, maar zelfs indien wel, wat heeft dat ermee te maken zeveraar?

Gij werkt toch niet zeker? Want dat is persoonlijk winstbejag, een dikke schande is dat!!

Citaat:
Nu, ik ga het niet in een persoonlijke flamewar gaan uitlokken, het constructief houden en ga mijn excuses al aanbieden voor het bovenstaande gezegde. Kon het niet laten, het moest eruit.
Ja, dwangneuroses....

Citaat:
Je zal wel begrijpen dat ik mijn mening echt niet ga vormen in hun financiële idee als ik niet meer kan lezen erover. Iedereen met wat verstand weet wat het probleem is, maar een oplossing heb ik door nog geen enkele politieke partij horen geven.

Neen, niet iedereen met wat verstand weet wat het probleem is, zeg het ons eens.
Oud 8 november 2010, 22:00   #224
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

.

Laatst gewijzigd door Pølle : 8 november 2010 om 22:01.
Pølle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 22:15   #225
openeye
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Neen, maar zelfs indien wel, wat heeft dat ermee te maken zeveraar?

Gij werkt toch niet zeker? Want dat is persoonlijk winstbejag, een dikke schande is dat!!
ik ben netwerk ingenieur, software en linux ontwikkelaar. Ik creeër dingen, ik wordt betaald om creatief te zijn. Niet om plannen te maken om winsten te verhogen op kap van anderen. En dat is wat elk in financiën berust beroep wel doet.

Citaat:
Ja, dwangneuroses....
De enige dwangneurose dat ik heb is het irriteren en de vloer vegen met mensen die een mening vormen door het gebrek aan kennis en dit ook duidelijk laten merken.

Citaat:
Neen, niet iedereen met wat verstand weet wat het probleem is, zeg het ons eens.
Ik geef toe, mensen met verstand kunnen ook door het gebrek aan kennis niet weten wat het probleem is. Heb overlaatst nog een goed gesprek gehad met bernard lietaer ivm met ons monetair systeem. En deze kwam evengoed tot de conclusie dat het gebruik van een munt, tegenover de grondstof gebaseerde economie een enorme beperking is aan de technologische, sociologische en maatschappelijke ontwikkeling. Neem het volgende voorbeeld, je zet 2 mensen op een eiland. De ene persoon laat je werken voor geld, om met dat geld een kleine gedeelte van de aanwezige grondstoffen te laten aankopen om vooruitgang te boeken, of je gebruikt de aanwezige grondstoffen op een verantwoordde manier, op een sustainable manier om vooruitgang te boeken. Je gaat met een munt altijd een zekere virtuele tekorten creëren. Wat is het geval wanneer er tekorten zijn? Mensen gaan beginnen met ALLES te doen wat ze kunnen om zoveel mogelijk geld te krijgen om meer grondstoffen te kunnen aankopen. Er wordt niet gedacht aan verantwoordelijk ondernemen.
Oud 9 november 2010, 01:38   #226
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
ik ben netwerk ingenieur, software en linux ontwikkelaar. Ik creeër dingen, ik wordt betaald om creatief te zijn. Niet om plannen te maken om winsten te verhogen op kap van anderen. En dat is wat elk in financiën berust beroep wel doet.

Gij creeert dus helemaal niks en uw bedrijf dat u aan het werkt zet maakt evenzeer winst ''op de kap van anderen'' om in uwen denktrant voort te gaan. Weet ge wat toegevoegde waarde is?? Weet ge wat diensteneconomie is? Is dat allemaal ''op de kap'' van een ander?? Ik zorg dat uw pensioen gezond belegd wordt, omdat gij daar zelf gene zak verstand van hebt. Ga anders ook maar zeuren tegen uw advokaat, uw boekhouder enz, die creeeren ook niks, gaat ge daar ook tegen afgeven als die u een rekening voorleggen?

Voor de rest klaag ik het huidige financiele systeem juist zelf aan als ge het nog niet door had, om redenen die gij zelf halvelings laat doorschemeren. Maar neen, dat interesseert u niet meer, meneer heeft persoonlijke issues die hij even wil opklaren, en je geeft het dan nog zelf toe... '' de vloer vegen'' ..

Citaat:
De enige dwangneurose dat ik heb is het irriteren en de vloer vegen met mensen die een mening vormen door het gebrek aan kennis en dit ook duidelijk laten merken.
Allez groot licht, kuis gij dan maar met uzelf de vloer.
Oud 9 november 2010, 02:15   #227
openeye
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Gij creeert dus helemaal niks en uw bedrijf dat u aan het werkt zet maakt evenzeer winst ''op de kap van anderen'' om in uwen denktrant voort te gaan.
Ik werk freelance. Ik doe projecten die ik graag doe en waar geen productiewerk aan te pas komt. Ik heb geen baas, ik ben mijn eigen baas.

Citaat:
Weet ge wat toegevoegde waarde is?? Weet ge wat diensteneconomie is? Is dat allemaal ''op de kap'' van een ander??
Tuurlijk, iedereen weet wat toegevoegde waarde is. En wat heeft dat te maken met ook maar iets wat ik hiervoor heb geschreven?
Citaat:
Ik zorg dat uw pensioen gezond belegd wordt, omdat gij daar zelf gene zak verstand van hebt.
Nu ben je toch assumpties aan het maken die op niks trekken vriend. Mijn pensioen wordt in goud belegt en niet in een fonds van een bank. Zoals je als econoom wel zult weten zorgt de inflatie dat de rent op mijn geld op lange termijn lager uitvalt. De opbrengst van het belegde geld is niet efficiënt en trouwens, ik vertrouw de banken niet met mijn geld. Ik heb geen spaar rekening, heb een vast bedrag voor mijn uitgaven en de rest steek ik in goud en zet deze in mijn kluis.
Citaat:
Ga anders ook maar zeuren tegen uw advokaat,
Een advocaat is een parasieten beroep. Die manne bestaan alleen maar omdat de wetten in zo een juist nog leesbare encrypte manier van schrijven zijn opgesteld, zodat de jan met de pet zich niet zou verdiepen erin. Die arm schapen moeten 4 jaar studeren, alleen al om te begrijpen wat ze lezen. Je zou verbaast staan als je eens een maand of 6 zou verdiepen in de fiscaal recht wat je daarin tegenkomt.
Citaat:
uw boekhouder enz, die creeeren ook niks, gaat ge daar ook tegen afgeven als die u een rekening voorleggen?
Ik heb nooit een boekhouder nodig gehad. Ik verdien per opdracht tussen de 2.500 en 7000 euro bruto, ik heb tussen opdrachten in, genoeg tijd om me met andere zaken bezig te houden, waaronder boekhouding.

Citaat:
Voor de rest klaag ik het huidige financiele systeem juist zelf aan als ge het nog niet door had, om redenen die gij zelf halvelings laat doorschemeren.
Halvelings? Is dat mss op dezelfde manier begrepen als dat je die website van die neo-nationalistische partij hebt begrepen? Of hou je van die staatsvormen waar je je de geheime dienst achter je krijgt wanneer je eigen mening uit en waar je kinderen verplicht indoctrineren in een Russisch like slavensysteem?
Citaat:
Maar neen, dat interesseert u niet meer, meneer heeft persoonlijke issues die hij even wil opklaren, en je geeft het dan nog zelf toe... '' de vloer vegen'' ..
Eigenlijk, ik weet niet waarom ik blijf antwoorden. Ik vermoed omdat ik gewoon graag mensen met een laag intellect, nee, ik druk me verkeerd uit, mensen die hun ongefundeerde opinie spuien en er nog fier op zijn. Ik heb 4 uur die website van deze partij door gesnuffeld voor ik mijn opinie hier heb neergeschreven. Ik wet dat je nog geen half uur bezig bent geweest. Het is door mensen die lichtzinnig gaan stemmen op partijen dat we in deze hele miserie zitten in onze maatschappij.
Citaat:
Allez groot licht, kuis gij dan maar met uzelf de vloer.
nou buiten een paar dure woorden heb ik nog niet veel interessants van je gehoord. Vertel me eens, wat zou jij voorstellen om de afbouw van de overheidsschuld efficiënt te laten verlopen en de inflatie tegen te gaan, zonder dat de euro gedevalueerd wordt?

Laatst gewijzigd door openeye : 9 november 2010 om 02:29.
Oud 9 november 2010, 02:41   #228
straddle
Europees Commissaris

Standaard

7 posten. mijn pronostiek: haalt nooit de 100.
Oud 9 november 2010, 02:54   #229
openeye
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle Bekijk bericht
7 posten. mijn pronostiek: haalt nooit de 100.
Wedden? Ik denk dat je eerder mij gaat in je blacklist gaat zetten dan dat ik opgeef. Wanneer krijg ik eens je economisch inzicht in de bovenstaande vraag?

Laatst gewijzigd door openeye : 9 november 2010 om 02:55.
Oud 11 november 2010, 11:53   #230
Tamam
Minister-President

Tamam's schermafbeelding

Standaard

Ik vind openeye's posten - als niet-economist - heel interessant, ik hoop dat hij hier meer gaat posten in de toekomst.
Tamam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2010, 13:59   #231
openeye
Gouverneur

Standaard

Bedankt voor het compliment, Taman, maar ik zou niet weten wat ik hier nog meer zou kunnen schrijven. Heb mijn mening over deze partij al op de vorige pagina neergeschreven . Blijkbaar is de OP van deze draad niet van plan om met tegenargumenten te komen of waarschijnlijk kunnen ze niet met tegenargumenten komen omdat ik gelijk heb.
Oud 11 november 2010, 14:50   #232
Tamam
Minister-President

Tamam's schermafbeelding

Standaard

In andere topics misschien, over andere onderwerpen? Want het NSA maakt maar een miniem deel uit van het brede spectrum van wat hte politics board vertegenwoordigt.

Economie interesseert me niet zo, maar dit bv was heel interessant om te lezen :

Citaat:
Heb overlaatst nog een goed gesprek gehad met bernard lietaer ivm met ons monetair systeem. En deze kwam evengoed tot de conclusie dat het gebruik van een munt, tegenover de grondstof gebaseerde economie een enorme beperking is aan de technologische, sociologische en maatschappelijke ontwikkeling. Neem het volgende voorbeeld, je zet 2 mensen op een eiland. De ene persoon laat je werken voor geld, om met dat geld een kleine gedeelte van de aanwezige grondstoffen te laten aankopen om vooruitgang te boeken, of je gebruikt de aanwezige grondstoffen op een verantwoordde manier, op een sustainable manier om vooruitgang te boeken. Je gaat met een munt altijd een zekere virtuele tekorten creëren. Wat is het geval wanneer er tekorten zijn? Mensen gaan beginnen met ALLES te doen wat ze kunnen om zoveel mogelijk geld te krijgen om meer grondstoffen te kunnen aankopen. Er wordt niet gedacht aan verantwoordelijk ondernemen.
Tamam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2010, 21:27   #233
openeye
Gouverneur

Standaard

Ik zal in de komende dagen een draad maken met mijn visie, voor wie het interesseert.
Oud 12 november 2010, 15:33   #234
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Zoals ik al dacht is het partijprogramma een kopie van dat van Mussolini met een stevig antisemitisch sausje. Extreem rechts dus.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2010, 22:29   #235
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Zoals ik al dacht is het partijprogramma een kopie van dat van Mussolini met een stevig antisemitisch sausje. Extreem rechts dus.
Dus als zij aan de macht komen zou je pleiten om de oorlog te beginnen, zoals een echte liberaal pleegt te doen in zo'n gevallen?
Oud 14 november 2010, 22:34   #236
openeye
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Dus als zij aan de macht komen zou je pleiten om de oorlog te beginnen, zoals een echte liberaal pleegt te doen in zo'n gevallen?
Oud 14 november 2010, 22:36   #237
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fien Fluytenzuyger Bekijk bericht
Maar nee het zijn Sociaal-Nationalisten...

De Duitse NPD krijgt dus een broertje in Vlaanderen?
NDP, dat is dus de NSDAP zonder de SA...
Oud 15 november 2010, 00:08   #238
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle Bekijk bericht
Ik (als economist) heb een tijdje geleden de standpunten, ideeen en thema's van het NSA eens grondig bekeken en ik moet zeggen dat ik deze zeer gevat en gepast vind.

Bepaalde voorgestelde oplossingen voor serieuze problemen vind ik ronduit zeer goed en zijn de enig mogelijke, op de keper beschouwd. Gemaakte analyses zijn zeer juist en passen volledig in/bij mijn eigen bevindingen. Een partij als deze is inhoudelijk nodig, zeker en vast in de tijden die we nu tegemoet gaan.

Ok, er is dat stigma, maar dat wordt vooral te onpas opgeworpen, vooral door onwetenden, vastgeroesten, geindoctrineerden (en ja... kleinburgerlijken). Dat stigma is wellicht ook de enige reden waarom het voorlopig nog wat ontbreekt aan meer kwaliteit en talent. Met de standpunten zelf van de partij is in elk geval absoluut niks mis, integendeel. Of bepaalde aanhangers er zus of zo uitzien maakt mij absoluut niets uit.
Wat staatsschuld/renteslavernij/fractionele reserves betreft, heeft Serge Ayoub onlangs nog eens hetzelfde gezegd:

Citaat:
Riposte Laïque : Si un candidat aux présidentielles te demandait conseil, pour 2012, quelles sont les cinq mesures que tu lui conseillerais de prendre ?

Serge Ayoub : 1. L’abrogation de la loi de 1973 obligeant la République �* se financer sur les marchés financiers au lieu de battre monnaie. Je ne vois pas pourquoi nous devrions emprunter de l’argent �* des gens qui le fabriquent. On peut aussi bien le fabriquer nous-mêmes. Et si ça déplaît aux grandes banques, on peut aussi dans la foulée annuler unilatéralement toutes les dettes publiques qu’elles détiennent, ça leur fera les pieds. Ne pas oublier de garantir les avoirs des petits épargnants sur un fond public alimenté par les confiscations, bien sûr.

2. Pour cela, la sortie de l’Union Européenne, autant que possible dans un cadre négocié avec les autres grands pays européens. Ça devrait être jouable, parce qu’au fond, tout le monde en a marre, même les Allemands, sauf quelques richards qui s’y retrouvent. D’ailleurs, est-ce que quelqu’un sait �* quoi sert Van Rompuy ? Quand il faut décider, Sarkozy, Merkel et Medvedev se rencontrent, et visiblement, ils ne demandent rien �* l’autre ‘serpillère humide’ ? Franchement, on pourrait décider que la comédie européiste a assez duré, non ? A qui ça manquerait de ne plus devoir se taper les 140.000 pages de directives pondues par des crânes d’œuf pour la commercialisation des fromages au lait cru, de la viande séchée ou des fixe-chaussettes ?

3. L’abrogation de la loi sur le regroupement familial et, au-del�*, la révision des lois sur l’immigration et la nationalité, en particulier la dénonciation des conventions sur la double nationalité avec les pays qui comptent beaucoup de binationaux ; en contrepoids, une vraie politique vraiment en faveur des populations en difficulté, une sorte de nouveau contrat social national, si vous voulez. Que ceux qui ne veulent pas signer ce contrat aillent ailleurs, où ils voudront, le monde est grand… et que les autres s’inscrivent avec nous dans notre histoire.

4. Une politique de relance dans un cadre protectionniste, après renationalisation d’une bonne partie des industries qui touche �* l’essence de la France, �* notre indépendance, �* notre énergie comme les communications et les banques et avec une fiscalité très lourde sur les institutions financières, y compris spoliation pure et simple en cas d’évasion fiscale. Bref, une grande politique de redistribution de la richesse, sans trop demander leur avis aux riches, pour relancer le développement national. De toute façon, ça se terminera comme ça, vous verrez. Alors autant se mettre �* l’avant-garde.

5. Enfin, une grande politique de relance de la natalité. La baisse de la natalité des Français, si on omet la perfusion migratoire dont on n’est pas sûr que le groupe où le rhésus soit compatible avec le nôtre, est largement d’origine sociale. Il faut que les Français aient les moyens d’assumer financièrement d’avoir deux ou trois enfants sans forcément disposer des revenus d’un chef d’entreprise… Il faut refonder nos valeurs, et la première valeur, c’est la vie elle-même. On peut développer l’adoption prénatale, par exemple, ou encore mettre en place un salaire maternel. L’avenir d’un peuple, ce sont ses enfants ; sans enfants, pas d’avenir ; sans avenir, pas de projet, pas d’élan, pas d’audace.

Zentropa
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2010, 00:13   #239
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Elke half-intellectueel kan zoiets beweren.
Oud 15 november 2010, 00:15   #240
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tamam Bekijk bericht
In andere topics misschien, over andere onderwerpen? Want het NSA maakt maar een miniem deel uit van het brede spectrum van wat hte politics board vertegenwoordigt.

Economie interesseert me niet zo, maar dit bv was heel interessant om te lezen :
Lietaer is een bron van inspiratie voor mij. Hij weet veel, maar wat doet hij ermee? Bedelen en smeken aan de poort?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be