Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 26 oktober 2010, 22:39   #221
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is waar. Maar wat hij dan zegt komt toch neer op het niet echt te willen veranderen van zijn nota.
Kuch. U moet toch eens goed lezen of de hele uitzending in de volledige samenhang beluisteren... Onderhandelen, ja, zegt hij, maar wat hem betreft is responsabilisering een absolute vereiste. Over de rest: praten, ja!

http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1688
Jan van den Berghe is offline  
Oud 26 oktober 2010, 22:42   #222
stropke1000
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik heb er ook geen probleem mee om iemand die een tegenslag heeft, te helpen, op voorwaarde dat ik er dan ook mag op rekenen dat men mij zal helpen bij een tegenslag.

Ik wens echter niemand *structureel* te helpen (ttz, door continu bijdragen zijn levensstandaard hoger te houden dan hij normaal zou hebben). Allez, ik wil wel een uitzondering maken voor gehandicapten en zo, als 't er niet te veel zijn.
Wie beschouw je als gehandicapte?
Lichamelijk? geestelijk?een persoon met een IQ van 90?met andere woorden dom?
stropke1000 is offline  
Oud 26 oktober 2010, 22:43   #223
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik deel uw mening niet zo. System heeft hier toch ook een punt. Alles hangt ervan af hoe dwingend men die uitspraak van De Wever moet begrijpen. En die luidde toch vrij compromisloos.
Hij zegt expliciet, in dezelfde adem, dat hij er alle begrip heeft als men er nog aan wil sleutelen, en dat is compromisloos?

Kan je trouwens uberhaupt compromisloos zijn als je wil vasthouden aan een compromis-positie? Lijkt me semantisch moeilijk uit te leggen.
Nyquist is offline  
Oud 26 oktober 2010, 22:56   #224
stropke1000
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
weet je system: dat is nu niet wat NVA ook zegt, we willen gerust solidair zijn met de walen, op voorwaarde dat het helpt...
Als walen gewoon rijk zijn op kosten van de vlamingen en daarom de solidariteit moet in stand gehouden worden dan passen ze.
We willen solidair zijn op voorwaarde dat het helpt?
een hongerige help je dus niet want morgen heeft hij terug honger?
De walen zijn dus rijk op kosten van de vlamingen? waar zijn jouw bewijzen?
stropke1000 is offline  
Oud 26 oktober 2010, 23:03   #225
stropke1000
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
in feite moet je niet kibbelen over die uitkomsten, maar over de methode van berekenen...
Waarom niet?
als de uitkomst me niet bevalt?
dan kibbel ik over de methode.
stropke1000 is offline  
Oud 26 oktober 2010, 23:07   #226
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke1000 Bekijk bericht
We willen solidair zijn op voorwaarde dat het helpt?
een hongerige help je dus niet want morgen heeft hij terug honger?
De walen zijn dus rijk op kosten van de vlamingen? waar zijn jouw bewijzen?
Je begrijpt het verkeerd, als wij stellen "op voorwaarde dat het helpt" dan denken we eerder aan een daling in de werkloosheid etc. Niet dat we ze zomaar op droog zaad moeten zetten maar het is wel wenselijk dat de noodzaak aan transferts verdwijnt, neen?
Gwyndion is offline  
Oud 26 oktober 2010, 23:11   #227
stropke1000
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De vraag is gewoon: waarom zouden ze IETS moeten krijgen ?

Ik ken de politiek-economische statuten niet van die andere regio's maar hebben die ook een eigen regering (of twee), een eigen parlement en zo, ik bedoel, is de situatie daar ook zo gefederaliseerd als in Belgie, en is het ook 1 andere regio die betaalt, of is het een grotere pot waar verschillende regio's zich samen zetten en een of ander steunbeleid doorvoeren ?

Een land als Duitsland bijvoorbeeld, kan op nationaal niveau beslissen dat het een zekere ontwikkelingspolitiek wil voeren en hiervoor sommige regio's wat steunen. Waarom niet. Het is dan het nationale niveau dat nationaal verkozen is, dat zal uitmaken welke specifieke steunpolitiek ze wil voeren.

In Duitsland denk ik niet dat er daar alarmbellen en weet ik veel allemaal aan vast hangen. Als een meerderheid in 't land vindt dat het genoeg is geweest, dan is 't genoeg geweest.

Maar als ge met z'n tweeen in een bootje zit, en het gaat van den ene naar de andere, maar die heeft daar eigenlijk niks over te zeggen, dat gaat niet vind ik.
Een meerderheid? nva maakt 17% uit van belgie, zou het niet kunnen dat 83% er een andere mening over heeft?
stropke1000 is offline  
Oud 26 oktober 2010, 23:17   #228
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Stropke kijk even na hoeveel % de partijen die in hun programma een staatshervorming hadden haalden, stond zelfs in het programma van CD&V etc.. Hoezeer deze laatste zich bij de hervorming houden is niet relevant, wel dat de wens tot hervorming duidelijk aanwezig is.
Gwyndion is offline  
Oud 26 oktober 2010, 23:17   #229
stropke1000
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjarel Bekijk bericht
Dat is dus wat de Walen willen : een zakje geld krijgen zodat ze kunnen doen wat ze willen.

Kijk dat gaat dus niet eh.
Ze willen niet alleen geld krijgen, ze eisen het zelfs en ze eisen steeds meer.

Het is niet de bedoeling op te leggen wat ze wel en niet mogen doen, maar wel om te eisen dat er resultaten, bvb op gebied van de werkloosheidscijfers, zijn.
Ik vind dat ze de responsabilisering ook moeten doorvoeren voor vlaanderen,
limburg, west-vlaanderen, het kan toch niet dat we ze geld toestoppen en er niets voor terugkrijgen.
stropke1000 is offline  
Oud 26 oktober 2010, 23:29   #230
stropke1000
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Een meerderheid? nva maakt 17% uit van belgie, zou het niet kunnen dat 83% er een andere mening over heeft?
EEn staatshervorming ? inderdaad , in de voorbije 20-30jaar heeft het beleid altijd maar kleine toegevingen gedaan om toch maar een regering te kunnen vormen, wat BTW nu doet is alles terugeisen in een keer. dit land is er een van compromissen , wat wil zeggen stapje voor stapje ,beter een vogel in de hand dan tien in de lucht, Wil je tien vogels? dan heb je niets.
stropke1000 is offline  
Oud 26 oktober 2010, 23:41   #231
stropke1000
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Je begrijpt het verkeerd, als wij stellen "op voorwaarde dat het helpt" dan denken we eerder aan een daling in de werkloosheid etc. Niet dat we ze zomaar op droog zaad moeten zetten maar het is wel wenselijk dat de noodzaak aan transferts verdwijnt, neen?
Een daling van de werkloosheid?
Hoe ga je dat tewerkstelligen?
werkloosheid beperken in tijd ? dus dit zorgt voor werkgelegenheid?
Ik wil er op wijzen dat in geen enkel land dit enig effect heeft gehad.
In de VS is er geen uitkering , maar is de werkloosheid even hoog als europa.
stropke1000 is offline  
Oud 27 oktober 2010, 00:09   #232
stropke1000
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Een daling van de werkloosheid?
Hoe ga je dat tewerkstelligen?
werkloosheid beperken in tijd ? dus dit zorgt voor werkgelegenheid?
Ik wil er op wijzen dat in geen enkel land dit enig effect heeft gehad.
In de VS is er geen uitkering , maar is de werkloosheid even hoog als europa.
Maar laat ons even nadenken
Er is werkloosheid ,
Er is een milieuprobleem,wat veroorzaakt is door onze aantallen.
zonnepanelen is geen oplossing want het geld dat ze uitsparen spenderen ze voor bijvoorbeeld aan een extra vacantie met het vliegtuig , wat het milieuaspect tenietdoet. de enige manier is de mensen beperken in hun inkomsten. minder inkomsten minder vervuiling.wil zeggen sober gaan leven .
Er is werkloosheid, verdeel het beschikbare werk ,wat de inkomsten zal verdelen.
Verdeel de arbeid met loonverlies, daardoor bereik je twee doelstellingen,
milieu en werkgelegenheid

Laatst gewijzigd door stropke1000 : 27 oktober 2010 om 00:13.
stropke1000 is offline  
Oud 27 oktober 2010, 03:22   #233
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjarel Bekijk bericht
Als er dan toch niet veel transfers zijn, wat is dan het probleem met fiscale autonomie?
Inderdaad, dat is de grote vraag, he. Ofwel zijn die transfers het essentiele manna zonder dewelke een regio te vergelijken zal zijn met Bangladesh ofwel zijn die transfers eigenlijk niet zo belangrijk.

In het eerste geval zijn ze dus een te zware last voor een enkele regio om te dragen, en moeten we direkt Europa, wat zeg ik, de VN ter hulp roepen en een wereldwijde inzameling van fondsen bekomen ; in het tweede geval hebben die transfers enkel maar het nefaste effect van de oorzaak-gevolg relatie van een beleid niet naar voren te brengen.
patrickve is offline  
Oud 27 oktober 2010, 03:31   #234
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik ben voor responsabilisering der regio's. Dat heb ik al vaak gezegd. En het is aan de politici een voorstel uit te dokteren waarin iedereen zich kan vinden. Met als onderliggend motto: iedereen heeft rechten, iedereen heeft recht op solidariteit, maar iedereen heeft ook plichten.

Dat vind ik eigenaardig, zie. Als ik RECHT heb op solidariteit waarbij dat wil zeggen dat men eigenlijk mijn uitgaven moet bijpassen omdat ik minder inkomsten heb, maar man toch, dan ga ik het er nogal door boeren zie.

Ik zou eerder zeggen: er kan een herenakkoord komen over een eventuele vorm van punctuele solidariteit, bij een ramp of een zwaar probleem of zo.

Maar een systematische solidariteit, dat kan niet he. Ieder 't zijn. Als je eigen gekozen bestuur wil, dan moet je zelfbedruipend zijn. PUNT.
patrickve is offline  
Oud 27 oktober 2010, 03:39   #235
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat neemt niet weg dat het voorstel zeker een basis van onderhandelen waard is.
Ik wil een huis kopen, en daar eigenlijk 100 000 Euro voor geven. Jij bent de verkoper van dat huis, en je zou eigenlijk 300 000 Euro willen.

Dus gaan we samen praten, maar we zetten niks op papier, he. We praten en we praten. Uiteindelijk zeg jij mij: allez, overstijg eens uw eigen standpunt, want zo gaan we er niet geraken, he.
Ik schrijf op een papiertje: "wat denk je van 200 000 Euro ?"

Schandalig! Moord! Brand! ...

De dag daarop ben je gekalmeerd, en zeg je: "goed, jij wil dus 200 000 Euro geven, ik zou 300 000 Euro willen, laten we erover onderhandelen..."

Overal ga je zeggen dat ik 200 000 Euro wil geven en verder niet meer praten, dat is niet serieus he! Maar we kunnen 200 000 Euro aan mijn kant wel als basis voor onderhandelingen nemen...

Wat denk je van 250 000 Euro ? Dat is halverwege wat ik wil en wat jij wil. Is dat een goeie basis ?

Bon, zeg je, nu jij akkoord zou kunnen gaan met 250 000 Euro, en ik eigelijk 300 000 Euro wil, kunnen we onderhandelen ? Nee ?

"Ziet ge wel dat den andere geen akkoord wilt ! Zo niet he manneke"

"allez, we gaan aan tafel zitten, we zijn op 10 centimeter van een akkoord".

Het voorstel dat op tafel lag was 250 000 Euro. Maar ik wil eigenlijk 300 000 Euro, gaat ge mij zeggen.

Allez wees ne keer ne redelijke gast: voor 275 000 Euro ben ik akkoord zie! Verkocht ?

patrickve is offline  
Oud 27 oktober 2010, 03:45   #236
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie beschouw je als gehandicapte?
Lichamelijk? geestelijk?een persoon met een IQ van 90?met andere woorden dom?
Selecteer ze zelf, als het niet boven de 2% van de bevolking uitkomt

Een IQ van 90 dat gaat al niet want we zitten, als ik mij niet vergis, aan iets van 15% van de bevolking (bij definitie).
patrickve is offline  
Oud 27 oktober 2010, 03:49   #237
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou denken dat iedereen die ook maar de minste lichtste neiging heeft tot een sympatie voor het liberale denken en vrije markt en zo, vindt dat een entiteit die haar eigen bestuur kiest voor haar eigen politiek-sociaal-economisch beleid en daar zelfs beschermingsmechanismen voor heeft, financieel zelf-bedruipend moet zijn.

Ik heb er nog bijvoorbeeld niet veel gehoord die voor de "solidariteit tussen bedrijven" zijn of zo, en dat bedrijven die het goed doen, systematisch een deel van hun opbrengst moeten afstaan aan bedrijven die verlieslatend zijn uit solidariteit, zonder dat ze iets in de pap te brokken zouden hebben over wat er met die steun zou moeten gebeuren en zonder dat die steun in de tijd beperkt zou zijn of zo.

Ik wist niet dat de NVA de enige partij in belgie is die die opvattingen koestert ; indien dat wel zo is dan kan ik begrijpen waarom de staatsfinancien in dit land zo een ramp zijn, maar ja, ieder land heeft recht op de kwaliteit van het bestuur dat het zelf waard is he.
patrickve is offline  
Oud 27 oktober 2010, 03:53   #238
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind dat ze de responsabilisering ook moeten doorvoeren voor vlaanderen,
limburg, west-vlaanderen, het kan toch niet dat we ze geld toestoppen en er niets voor terugkrijgen.
Dat hangt ervan af in welke mate West-Vlaanderen, Limburg ed. een eigen regering hebben die een eigen sociaal-economisch beleid uitwerken, die zich als een geheel willen gedragen en hun eigenheid willen beschermen met "minderheidsbeschermingsmaatregelen".

Als limburg een veto zou hebben op beslissingen van de vlaamse regering, als er een pariteit zou moeten zijn van een limburgse minister, als een stem in limburg bijvoorbeeld anders gewogen wordt als eens stem in antwerpen, als limburg zijn eigen partijen heeft, wel ja, dan moet limburg het maar op zijn eigen doen en zelfbedruipend zijn ja.
patrickve is offline  
Oud 27 oktober 2010, 05:16   #239
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarover ging de discussie niet.
Het is anders wel bijzinder relevant voor de discussie. Maar ik kan begrijpen dat de kritiek moeilijk te slikken is en jij daarom liever doet alsof het niets met de discussie te maken heeft.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  
Oud 27 oktober 2010, 05:19   #240
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Borrelnootjes.
Helemaal niet.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be