![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#222 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Misschien is het ook leuk om even te kijken wat de Kerk tussen de regels zegt. Citaat:
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen. Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA. 6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen». 7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#223 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het priestercelibaat is iets dat de kerkelijke orde aanbelangt en op geen enkele wijze tot de geloofsbelijdenis behoort. Slechts een regeling van kerkdiscipline is het. Niet meer, niet minder. In de loop van de geschiedenis zijn er al heel wat kerkdisciplinaire maatregelen veranderd en/of aangepast. Bijvoorbeeld werd de biecht vroeger in het openbaar (d.i. in het bijzijn van de gelovige gemeenschap en de priesters) beleden, waarna de priesters vergiffenis maar ook strenge kerkelijke straffen uitsprak. Later heeft men de biecht een meer privaat karakter gegeven en de penitentiaire straffen gemilderd. Dat is gewoon kerkdiscipline. De paus kan gerust het priestercelibaat opheffen (celibaat bestaat bijvoorbeeld niet in de aan Rome onderworpen oosterse Kerken). Een katholiek kan dus probleemloos voor de opheffing van het celibaat zijn. Dat is geen probleem. Maar het geloof zelf is onveranderbaar en onwijzigbaar. Dit is dan een pakket dat te nemen of te laten is. Wie hier aanvaardt wat hem goeddunkt, maar verwerpt wat hij meent niet te kunnen aanvaarden, plaatst zich buiten de Kerk. Ongetwijfeld blijft hij nog in naam een katholiek, maar dat is dan een andere zaak. De totstandkoming van de bijbelcanon is helemaal niet willekeurig. Er bestond van in het begin een tamelijk grote consensus over wat canoniek was en wat apocrief was. Dit verklaart ook waarom de katholieke, orthodoxe en oud-oosterse Kerken allemaal dezelfde canon hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#224 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#226 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() U geeft ongetwijfeld perfect de leer van de Kerk weer, maar blijkbaar kunnen steeds minder mensen zich hier in vinden. Vroeger - en dan bedoel ik niet een halve eeuw geleden maar in de begindagen van het geloof - leken vele mensen geïnspireerd door de halve revolutionair Jezus. Nu maken ze er alleen nog slechte films over. Om even persoonlijker te worden: stelt u zich hierbij geen vragen ? Of steekt het u het op de media en de maatschappij als oorzaken van de ontkerkelijking ? U moet toch ook vast opmerken dat homo's best gelukkig kunnen zijn zonder de samenleving te schaden, dat mensen die voorhuwelijkse seks hebben niet bijzonder schadelijk lijken te zijn. Vindt u zelf dat priesters moeten kunnen huwen ? Kan de paus vrouwen tot het priesterambt toelaten ? (of kan hij dit niet ?) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#227 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen. Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA. 6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen». 7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#228 |
Vreemdeling
|
![]() Lieve mensen,
gisteren naar Nachtwacht (de laatste) gekeken. Waarover het EIGENLIJK ging, was dat volgens Prof E. Vermeersch het katholicisme teveel invloed heeft. Zoals hij dat in het verleden al gedaan heeft tegenover anderen, begon hij met het opsommen van een aantal punten, een reeks die schier oneindig leek. Ik moet toegeven dat deze man wel erg gedreven is, maar misschien moet hij toch maar eens een update downloaden en installeren, want ik hoorde veel zaken uit het verleden. Ja, het is de officiële mening van Johannes Paulus II. So what ? Ik moet met iedereen constateren dat a) er een VRIJHEID van keuze is voor wat de school betreft, waarnaar je je kinderen stuurt b) het voor zover ik dat kan ervaren, VEEL INTERESSANTER is om je kinderen NIET naar een school van het VRIJE GESUBSIDIEERDE NET te sturen. De kans dat er een schoolbus van een school die een pak uit te buurt ligt, voor je deur komt om je kroost op te pikken, GRATIS uiteraard, is zeer groot. De infrastructuur en de middelen die de scholen van het officële net kunnen aanbieden is overweldigend, en de kosten voor de ouders in het algemeen zijn waarschijnlijk beperkt tot snoep en drankjes, en hier en daar nog wat eten. c) Je kinderen naar een school van het vrije net sturen betekent dat je niet te onderschatten inspanningen moet doen (en een definitie van inspanning is voor mij dan niet: 's morgens opstaan). En toch... gaat een overgrote meerderheid van de jeugd naar scholen van het vrije net. Ik begrijp dat sommige partijen dit allesbehalve graag zien, en de verhoudingen graag willen omkeren. Het debat van gisteren ging o.a. ook daar over. Op het laat-avondnieuws (dat het is eerste dat ik kan bekijken) was er al een reactie van iemand die de HOLEBI-beweging vertegenwoordigde, ivm de ondertussen gekende uitspraak van de non-babe maar wel intelligente bazin van het katholieke onderwijs. Uiteraard zijn deze uitzendingen op voorhand opgenomen, want de reactie werd gegeven onder een stralend zonnetje, terwijl Nachtwacht door de prestaties van X.M. in het tennis net als de andere programma's ver naar achter werd geschoven. Ik weet niet exact wat er nu juist over de homo's verteld is door die mevrouw, maar het zal niet veel geweest zijn. Kan iemand hier wat soelaas brengen ? Die bewuste zin heb ik klaarblijkelijk gemist. Was het een voorbeeld van waartegen ze wel zou ageren ? In het verleden ben ik ook een beetje naar school geweest, en het grootste deel (gelukkig, achteraf bekeken) in het vrije net. Ik ben daar niet anaal ontmaagd door een priester-leraar, of door een nonnetje met extra attributen. Racisme heb ik daar ook niet geleerd, en zelfs niet gezien. Het is een zeer goed idee van allerhande witte ridders en jonkvrouwen, om nu een klacht in te dienen. Er zijn zonder twijfel legioenen holebi-leerkrachten die omwille van hun geaardheid ontslagen zijn op school, er voor gepest worden op school, of zelfmoordpogingen hebben ondernomen. Het is algemeen geweten dat dit een belangrijk pijnpunt is in het vrije net. Who cares ? Indien de leraar/lerares van mijn kindjes holebi is, so be it. Zolang hij/zij daar geen examenvragen over stelt of aan het begin van elke les expliciet uiting moet van geven. Idem voor hetero-collega's. Een tongske draaien met de leerlingen van het andere geslacht is ook niet nodig (ook niet mits grondige mondspoeling). Oh BTW, en als dat zwaarwichtige probleem opgelost is, kunnen we dan verder gaan met het gelijkleggen van de lat wat subsidies betreft ? Misschien om te beginnen de ICT-coordinatoren eens her-evalueren ? Nice, om die te 'geven' aan de scholen, en gemakkelijk ook, als de school het zelf moet betalen. Een goed idee voor de volgende keer dat ik iemand een cadeautje koop, dat wordt een Marleen-Vanderpoorten-kado: ik koop je iets waar je niet om gevraagd had, en betaal het met de eigen bankkaart |
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#230 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#231 |
Banneling
|
![]() bwa, ik heb het opgenomen. Er is eigenlijk niet veel gezegd.
Het enige wat ze gezegt heft is, wanneer holibi leerkrachten in een soort promotende zin over holibi zaken praten, hij of zij een probleem heeft als leerkracht. Ik vindt anders dat rode vermeers anders zwaar is afgegaan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#232 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ben blij dat de katholieke kerk zich nooit vergist
- Blij dat de verstandhouding wetenschap - geloof zo fantastisch is (bibiotheken van byzantium in brand steken? onze wetenschap 300 jaar terugsturen?) - blij da ze nooit aflate verkocht hebbe - blij da ze nooit mensen vervolgd hebben wegens ketterij of hekserij - blij dat nu ... Mensen in ontwikkelingslanden sterven omdat de kerk radicaal tegen condooms is - blij dat ze al zovele levens positief geraakt heeft en dat ze dan ook met zo'n weelde kan pronken in de kerk, vooral omdat d emensen vroeger zo rijk waren en dit zeker konden permiteren - wilt u echt dat ik verderga ? ... God heeft ons allemaal geschapen, slim - dom, mooi, lelijk, hetero - homo, etc God loves me, all i need to know (en voor zover geloofsgeboden volgen, indien u schelpdieren eet, zondigt u ook tegen de wetten van God: "U zult geen schelpdieren eten", en kan er zo nog opnoemen. Maja, we mogen natuurlijk kieskeurig zijn in welke we willen toepassen (liefst als het ons uitkkomt) en welke we niet willen toepassen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#233 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar een paus kan niets veranderen aan de toegang tot het priesterambt. Dat is geen kerkelijk discipline meer: Jezus duidde mannen als Zijn apostelen aan. Alhoewel de drie Maria's tot Zijn gevolg behoorden, heeft Hij hen nooit met een apostelambt bekleed, in tegenstelling tot de twaalf getrouwen. In het verleden heeft de Kerk wel diakonessen gekend, maar dat waren geen vrouwelijke tegenhangers van de huidige en vroegere diakens. De diakonessen waren vroeger noodzakelijk bij de doop van volwassen vrouwen. Volgens het ritueel van toen werd de doop immers door volledig onderdompeling gedaan, maar ook met een volledige zalving van het lichaam. De onderdompeling gebeurde door de priester, maar de zalving door de speciaal daartoe gewijde diakones. Ook stonden diakonessen in voor de weduwenzorg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#234 |
Europees Commissaris
|
![]() En Jan, hoe denkt u het geloof weer aantrekkelijk te maken voor jongeren ?
Of vindt u maar dat de jongeren tot de Kerk moeten komen en dat ze anders eeuwig zullen branden in de hel ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#235 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Jan Van Den Berghe reageer op mijn reply aub, ik wil u mening hierover weten
|
![]() |
![]() |
![]() |
#236 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Stuur uw mail naar 't vaticaan......t antwoord zal nie veel verschillen van Van Den Berghe's eng-christelijke visie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |