![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#221 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#222 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#223 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Waar heb ik over mijn naam gesproken?
|
|
|
|
|
#224 |
|
Minister
|
Dat was inderdaad wat ik in gedachten had. Duitsers en Italianen werden destijds overigens ook geïnterneerd in de VS.
|
|
|
#225 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#226 |
|
|
Je bent dus marokkaanse, voila, hier ff een beetje regeltjes voor u:
Meedoen in het land waar je naartoe bent gegaan, maar in je hart Marokkaan blijven. Voor eeuwig, want de Marokkaanse nationaliteit is onvervreemdbaar en wordt doorgegeven aan je kinderen. Behoud van het Marokkaanse staatsburgerschap stelt Marokko in staat juridisch greep te houden op zijn emigranten. In theorie kan de Marokkaanse staat zijn burgers terugroepen voor dienstplicht en jurisdictie claimen voor in Nederland begane overtredingen van het Marokkaanse strafrecht (bijvoorbeeld het bekritiseren van de Marokkaanse koning, maar ook abortus, homoseksualiteit, geloofsafval). Ook worden naar Nederlands recht voltrokken echtscheidingen tussen Marokkaanse Nederlanders maar zeer moeizaam door Marokko erkend en blijf je dus getrouwd voor de Marokkaanse staat (waardoor gijzeling en kindontvoering mogelijk worden). Ook al is het juridisch onmogelijk los te komen van de Marokkaanse nationaliteit, je kunt je er in de praktijk van bevrijden door je niet in te schrijven op het Marokkaans consulaat en geen Marokkaans paspoort aan te vragen. Daarmee word je ‘onzichtbaar’ voor de Marokkaanse staat, en ontsnap je dus aan zijn rechtsmacht. De gevolgen hiervan zijn echter groot. Ga je terug naar Marokko, dan word je urenlang vernederd bij de douane. Moussa Aynan, Haarlems gemeenteraadslid voor de PvdA, overkwam het deze zomer. ‘Wie denk je wel niet dat je bent?’, werd hem toegebeten. ‘Geen Marokkaans paspoort aangevraagd? Landverrader!’ Bovendien zijn er enorme juridische consequenties verbonden aan het de facto opgeven van de Marokkaanse nationaliteit. Zo is het praktisch onmogelijk om dan nog uit Marokko te erven (je bestaat immers niet voor de Marokkaanse staat), maar ook om grondgebied te verwerven, eigendomsrecht over onroerend goed uit te oefenen en er te worden begraven. Allemaal namelijk voorbehouden aan Marokkaanse staatsburgers. Wie bereid is deze zaken voor lief te nemen en de integratie in Nederland wil voltooien door geen Marokkaanse nationaliteit meer aan zijn kind mee te geven, wordt echter ook door de Nederlandse burgerlijke stand tegengewerkt. Op het gemeentehuis ligt een lijst met door Marokko erkende namen, zoals Mohammed, Ahmed en Ali, en de ambtenaar van de burgerlijke stand waarschuwt dat grote moeilijkheden met de Marokkaanse overheid kunnen ontstaan wanneer je je kind onverhoopt Kees zou noemen. Ook houdt de Marokkaanse overheid via andere kanalen greep op haar ex-burgers. Zo is het onmogelijk om vanuit Marokko grote geldbedragen over te maken naar Nederland: de Marokkaanse overheid blokkeert die transacties, waardoor Nederlandse erfgenamen van Marokkanen weer terug moeten naar Marokko en dat geld daar moeten uitgeven. Marokko heeft naar aanleiding van kritiek van minister Verhagen hierop slechts aangekondigd dat dit beleid in de toekomst ‘richting openheid’ zal gaan. Andersom is geen probleem: geldzendingen vanuit Europa zijn de belangrijkste inkomstenbron van Marokko. Bovendien worden Marokkaanse Nederlanders die belangrijke functies bekleden, aangesproken door de geheime dienst van Marokko, aldus klokkenluider Fouad el Haji. El Haji werd benaderd om zitting te nemen in de Raad van de Marokkaanse gemeenschap in het buitenland. ‘Als je dit doet, kreeg ik te horen, hoef je je nooit meer zorgen te maken over je carrière. Voorwaarde was wel dat ik me niet al te kritisch zou uitlaten over Marokko’. Het integratieprobleem werd onlangs door Frits Bolkestein ‘het grootste probleem van Nederland’ genoemd, en we kunnen pogingen van Marokko om die integratie te belemmeren niet gebruiken. Er is geen enkel bezwaar tegen een culturele band met een land van herkomst. Maar Marokkaanse staatsbemoeienis met nieuwe Nederlanders en belemmering van hun integratie dient achterwege te blijven – ook en vooral ter bescherming van hun rechten. In de hoop u van dienst te zijn, Hoomer. |
|
|
|
|
|
#227 | |||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door artisjok : 12 juni 2011 om 17:07. |
|||
|
|
|
|
|
#228 | |
|
Banneling
|
Citaat:
maar ik vind het best OK als iemand zijn afkomstnationaliteit wil behouden, alleen moet je er geen 2de, 3de of 4de bijnemen omdat je van land verhuist of van partner wisselt. Vind je niet? Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 12 juni 2011 om 16:50. |
|
|
|
|
|
|
#229 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
In A'pen kan je idd wel stellen dat de meeste Marokkaanse jongeren die mixtaal spreken (als ze al Nederlands ertussen flappen ...) Citaat:
Nu ja , ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel. |
|||
|
|
|
|
|
#230 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Gaat u Fransen nu al beoordelen op afkomst??? Omdat men in Frankrijk beslist te wonen, te leven en er eventueel nog een paar kleine Fransmannetjes op de wereld te zetten... Ze wil Francaise worden, toch geen Nederlandse in Frankrijk??? Anders kan ze evengoed jaarlijks met hare caravan over en weer blijven bollen... Kies je er voor om een nieuw leven te beginnen in een ander land, leef dan zoals men dat in dat land doen , een frituurtje in't midden van de Sahara zetten is ook niet echt een toonbeeld van integreren... |
|
|
|
|
|
|
#231 | ||
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#232 | ||||||
|
|
Citaat:
Citaat:
Arabisch gebruikt men ook hier in dit land, niet alleen als tolk maar ook tijdens familiebijeenkomsten, Arabische conferenties, ... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 12 juni 2011 om 17:08. |
||||||
|
|
|
|
|
#233 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#234 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#235 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#236 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik zou nooit iemand voor aap uitschelden ! Ik ben dan ook een dierenvriend. Aap is geen scheldwoord voor mij. En Marrokkanen zijn geen dieren in mijn ogen. Laatst gewijzigd door den dinges : 12 juni 2011 om 18:18. |
|
|
|
|
|
|
#237 |
|
Banneling
|
|
|