Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 augustus 2011, 16:26   #221
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Een ingenieur die geen kraan kan herstellen. Dat wil ik wel eens zien.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2011, 16:30   #222
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik wil ze de kost niet geven. Ingenieurs die niet weten dat een gemerkte moer aangeeft dat deze moer linkse draad heeft.
Oud 1 augustus 2011, 16:31   #223
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Maar met jullie eeuwig beeldvullend nonsens programma's maken jullie van ieder vak een eeuwige opleiding die 99% niet zullen afwerken.
Dat is spijtig en dom en een beslissing van mensen die er feitelijk niks van afweten allemaal. En dat komt uit de hoek van de eeuwige studentjes zoals jij er wellicht één bent.
Anderen hebben zoveel tijd niet te spenderen, na school komt dikwijls hun huwelijk, kindjes en een huisje op afbetaling en die moeten vooruit in het leven.
last van zure oprispingetjes?

soit, ik snap niet waarom ze alles moeten hervormen. Ik vind het spijtig dat meer technisch aangelegde mensen nu verplicht meer theorie zullen moeten volgen, en meer theoretische mensen nu ook de technische vakken erbij zullen krijgen. Ik zie er het nut niet van in :/
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 1 augustus 2011 om 16:32.
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2011, 16:38   #224
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
last van zure oprispingetjes?

soit, ik snap niet waarom ze alles moeten hervormen. Ik vind het spijtig dat meer technisch aangelegde mensen nu verplicht meer theorie zullen moeten volgen, en meer theoretische mensen nu ook de technische vakken erbij zullen krijgen. Ik zie er het nut niet van in :/

Omdat het allemaal ook geen nut heeft.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2011, 16:52   #225
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar met jullie eeuwig beeldvullend nonsens programma's maken jullie van ieder vak een eeuwige opleiding die 99% niet zullen afwerken.
Dat is spijtig en dom en een beslissing van mensen die er feitelijk niks van afweten allemaal. En dat komt uit de hoek van de eeuwige studentjes zoals jij er wellicht één bent.
Anderen hebben zoveel tijd niet te spenderen, na school komt dikwijls hun huwelijk, kindjes en een huisje op afbetaling en die moeten vooruit in het leven.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Waarschijnlijk zat het vormen van meningen over andere mensen ergens in jullie lessen pakket.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2011, 17:07   #226
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Waar haalt iemand het recht om andere te laten opdraaien om een opleiding van 6 jaar te laten betalen om later een leuke hobby te kunnen beoefenen?

Het doel van schoolopleidingen is jongeren voor te bereiden op een loopbaan binnen onze maatschappij en niet om hen voor te bereiden op een hobby.
Wat kan het een zieke of gewonde schelen dat een arts 20 talen spreekt of weet hoe ons rechtstelsel is ontstaan? Het enige dat voor die zieke of gewonde belangrijk is, is dat die arts zijn job kent.
Wat kan het een eigenaar van een auto schelen dat zijn garagist weet hoe de piramides zijn ontworpen en gebouwd? Het enige dat die wil, is dat zijn garagist zijn job kent.
Wat kan het jou schelen dat je bakker een goede amateur archeoloog is? Jij wil immers goed alleen goed brood en goede patisserie van hem.
Wat kan het jou schelen dat je architect een goede amateur chemicus is? Hij moet enkel je woning deftig kunnen ontwerpen.
Wat kan het jou schelen dat een politieagent criminologie beoefend als hobby? Als hij de wet maar laat volgen door iedereen en alle criminelen oppakt.

Wat precies begrijp je niet aan het woord 'humaniora' ?
Of is een mens voor jou louter een homo faber?
Dat is dan een arme mens, in vele opzichten van het woord.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2011, 17:19   #227
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het is vreemd want logisch gezien heb je gelijk. Waarom iets leren als je het toch niet gebruikt ?

Maar wat blijkt, ik zie bij mijn studenten een duidelijke trend: de sterkeren hebben grieks-latijn, latijn-wisk of toch ten minste 4 jaar latijn/grieks achter de rug. De minderen helaas TSO of KSO....

Het studeren vlot hun gewoon beter. In de academische wereld is het ook zo dat je gaat voor een opleiding waar niet alles in direct nut voor moet hebben. Latijn en grieks zijn ideale vakken om het studeren op niveau aan te leren.

En ik zou het jammer vinden dat latijn en grieks verdwijnen uit het ASO, want ik vind het wel een toegevoegde waarde. Het is deel van de humaniora. Het is deel van onze jeugd en onze opvoeding geweest.

Dat is blijkbaar wat er hier sommigen niet zien. Die "nutteloze" vakken zijn even "nutteloos" als rondjes lopen in het park ("blijf dan gewoon staan als het toch de bedoeling was om terug naar je punt van vertrek te komen, he"), als gewichtsheffen ("waarom hef je dat gewicht omhoog, als 't is om het twee seconden later terug omlaag te halen ?") of nog andere totaal "dwaze en nutteloze" fysische aktiviteiten: ze ontwikkelen de spieren of de "intellectuele spieren".

De humaniora is inderdaad de tijd om dat te doen, want nadien heb je de tijd niet meer en daarvoor ben je nog niet matuur genoeg. Het is precies tijdens de adolescentie dat je je allerlei vragen stelt, dat je open staat om totaal nieuwe dingen te leren en je eigenlijk niks anders te doen hebt (behalve achter leden van je geprefereerde geslacht aanzitten en dergelijke ).

Zich haasten als een gek om een beroep te leren, wel, een van de rijkdommen van onze maatschappij is dat we ons een redelijk lange leertijd kunnen veroorloven, dus waarom zich haasten gelijk een gek ? Om sneller "metro - boulot - dodo" te kunnen aanvatten ?

Natuurlijk moet je tijdens je leertijd OOK de vaardigheden aanleren van een of meerdere professionele aktiviteiten, kwestie van je boterham kunnen te verdienen, tenzij je zelfstandig rijk bent geboren. Maar dat is maar een enkel facet van het "mens-worden".
Oud 1 augustus 2011, 17:21   #228
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik wil ze de kost niet geven. Ingenieurs die niet weten dat een gemerkte moer aangeeft dat deze moer linkse draad heeft.
Mop: keer die moer dan gewoon om !
Oud 1 augustus 2011, 17:23   #229
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Je moet daarvoor niet eens ver lopen.

Stap de eerste de beste unief binnen en vraag daar aan de profs om een kraan te demonteren en terug te monteren.
Ik ken zelfs IR die niet weten hoe ze een trekproef moeten uitvoeren of aflezen.

IR staat namelijk enkel voor theoretische kennen en niet voor praktische kennis en de opleiding is dan nog enkel gericht op hun vakgebied.
Een IR electronica of electromechanica of electriciteit leert dus niet hoe een kraan er uitzit van binnen. Het behoord dan ook niet tot hun vakkennis.

Stop we zijn er geloof ik.
Vele hier vinden het belangrijk dat mensen weten hoe de Romeinen leefden en hun geschriften kunnen lezen, maar vinden het overbodig dat men aanleert hoe een stopcontact werkt of hoe men een platte band van een auto moet vervangen of hoe men een gesprongen zekering moet herstellen.
Ik ken inderdaad mensen met een zeer hoge opleiding die elke tekst kunnen lezen uit de oudheid, maar niet eens hun eigen potje kunnen koken.

90% van de schoolverlaters hebben een hoop kennis over vanalles en nogwat, maar weten niet hoe ze een pamper moeten vervangen of een papfles moeten maken voor hun baby of hoe ze een nagel in een plank moeten slagen.
Stop dus met onzin aan te leren op de scholen en leer kinderen wat echt belangrijk is voor het leven.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2011, 17:38   #230
Steve_M

Standaard

Citaat:
Stop we zijn er geloof ik.
Vele hier vinden het belangrijk dat mensen weten hoe de Romeinen leefden en hun geschriften kunnen lezen, maar vinden het overbodig dat men aanleert hoe een stopcontact werkt of hoe men een platte band van een auto moet vervangen of hoe men een gesprongen zekering moet herstellen.
Ik ken inderdaad mensen met een zeer hoge opleiding die elke tekst kunnen lezen uit de oudheid, maar niet eens hun eigen potje kunnen koken.

90% van de schoolverlaters hebben een hoop kennis over vanalles en nogwat, maar weten niet hoe ze een pamper moeten vervangen of een papfles moeten maken voor hun baby of hoe ze een nagel in een plank moeten slagen.
Stop dus met onzin aan te leren op de scholen en leer kinderen wat echt belangrijk is voor het leven.
Ik heb gewoon van mijn vader geleerd hoe ik een band moest vervangen, een vloer moest chappen of een nagel in de muur kloppen. Mijn moeder heeft mij onder andere leren koken. Nochtans hadden die mensen allebei zeer drukke jobs. Blijkbaar is zelfs dat al te veel gevraagd van de ouders van tegenwoordig, laat de scholen het allemaal maar oplossen. Als het te veel gevraagd is voor toekomstige ouders om hun kinderen de meest basale levensvaardigheden aan te leren, gebruik dan gewoon een condoom of de pil. Of zien ze dat ook niet meer op school?
Oud 1 augustus 2011, 17:42   #231
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Wat precies begrijp je niet aan het woord 'humaniora' ?
Of is een mens voor jou louter een homo faber?
Dat is dan een arme mens, in vele opzichten van het woord.
Zoals ik reeds poste, wat is het nut van een dure moeilijke opleiding voor iemand die niet bekwaam is om op zijn 18de een nagel in een plank te slagen of een lamp te vervangen?

Ik zie je Marokkaanse gagarist al bezig aan je de kosten aan je voertuig uit te leggen in het Latijn of oud Grieks.
Of een IR aan zijn Poolse lasser uitleggen hoe hij het stuk in elkaar wil steken in een dode taal.
Of een arts in de operatiekamer tegen de Turkse kuisvrouw in een dode taal uitleggen van welke kasten ze zeker moet afblijven.

Maar ja, je Marrokkaanse garagist moet zelfs niet in het Nederlands beginnen met je uit te leggen wat er juist aan je voertuig is, want voor jou is zijn uitleg waarschijnlijk toch Chinees, door gebrek aan technische bagage over de moderne werktuigen en technologie.
Oud 1 augustus 2011, 17:43   #232
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is blijkbaar wat er hier sommigen niet zien. Die "nutteloze" vakken zijn even "nutteloos" als rondjes lopen in het park ("blijf dan gewoon staan als het toch de bedoeling was om terug naar je punt van vertrek te komen, he"), als gewichtsheffen ("waarom hef je dat gewicht omhoog, als 't is om het twee seconden later terug omlaag te halen ?") of nog andere totaal "dwaze en nutteloze" fysische aktiviteiten: ze ontwikkelen de spieren of de "intellectuele spieren".

De humaniora is inderdaad de tijd om dat te doen, want nadien heb je de tijd niet meer en daarvoor ben je nog niet matuur genoeg. Het is precies tijdens de adolescentie dat je je allerlei vragen stelt, dat je open staat om totaal nieuwe dingen te leren en je eigenlijk niks anders te doen hebt (behalve achter leden van je geprefereerde geslacht aanzitten en dergelijke ).

Zich haasten als een gek om een beroep te leren, wel, een van de rijkdommen van onze maatschappij is dat we ons een redelijk lange leertijd kunnen veroorloven, dus waarom zich haasten gelijk een gek ? Om sneller "metro - boulot - dodo" te kunnen aanvatten ?

Natuurlijk moet je tijdens je leertijd OOK de vaardigheden aanleren van een of meerdere professionele aktiviteiten, kwestie van je boterham kunnen te verdienen, tenzij je zelfstandig rijk bent geboren. Maar dat is maar een enkel facet van het "mens-worden".
Allemaal denk overblijfselen uit de hippie tijd.

Bon het bewijs is zichtbaar genoeg hé. Scholen voldoen niet meer aan de opleidingen waarvoor ze ingeschreven gestaan hebben en de jeugd mag zich gaan aanbieden bij de interims in de hoop ergens een paar maand aan de band te kunnen meedraaien.

Als dat uw idee is van hoe alles goed gaat?

(en de afgestudeerden mogen zich allemaal inschrijven in avond cursussen in de hoop alsnog wat bij te kunnen benen)

Laatst gewijzigd door Mambo : 1 augustus 2011 om 17:45.
Oud 1 augustus 2011, 17:45   #233
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ik heb gewoon van mijn vader geleerd hoe ik een band moest vervangen, een vloer moest chappen of een nagel in de muur kloppen. Mijn moeder heeft mij onder andere leren koken. Nochtans hadden die mensen allebei zeer drukke jobs. Blijkbaar is zelfs dat al te veel gevraagd van de ouders van tegenwoordig, laat de scholen het allemaal maar oplossen. Als het te veel gevraagd is voor toekomstige ouders om hun kinderen de meest basale levensvaardigheden aan te leren, gebruik dan gewoon een condoom of de pil. Of zien ze dat ook niet meer op school?
²

En ze zien dat wel op school, maar de Mei 68'ers hebben een hele generatie leraar/leraressen opgevoed in de trand van "iedereen is gelijk", en "we kunnen het toch beter dan die heikneuters die nu kinderen op de wereld zetten".

Dus proberen de leraars/leraressen die wensdromen in realiteit om te zetten. Niet verwonderlijk dat de job nogal veel uitgebluste exemplaren veroorzaakt.
Oud 1 augustus 2011, 17:48   #234
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stap de eerste de beste unief binnen en vraag daar aan de profs om een kraan te demonteren en terug te monteren.
Ik ken zelfs IR die niet weten hoe ze een trekproef moeten uitvoeren of aflezen.
Hangt af welke ir, maar ik heb dat destijds nog tijdens practica gehad hoor. Aan d'unief.

Maar daar gaat het niet om. Een ir. die misschien niet zou weten hoe een trekproef moet uitgevoerd worden en hoe hij dat moet aflezen, wel, het volstaat van hem daar een uitleg van 10 blz over te geven, die zal dat lezen, die zal dat 4 of 5 keer doen (de eerste twee keren misschien met iemand erbij, en die kan dat).

Maar iemand die nu perfect op de vakschool heeft geleerd hoe die machine werkt om trekproeven mee te doen, en die dat allemaal braaf geoefend heeft tot hij het van buiten kan, wel die kan je geen 10 blz geven over de spanningstensor in 't materiaal. Drie weken later weet die nog altijd van toeten of blazen betreffende de eigenwaarden van die spanningstensor.

En daar gaat het hem om: niet om vanalles zomaar te weten of te kunnen als parate kennis (hoewel dat OOK belangrijk is he), maar om de machine in de bovenkamer gereed te hebben om ze te gebruiken: om andere dingen te leren, om over andere zaken dan zijn beroep na te denken, om als mens te leven.

Citaat:
Ik heb dat nergens gezegd. Je keert de zaken om. Wat hier beweerd wordt door sommigen is dat als het niet dient voor je job, dat die balast er dan af moet.

En als draaier zal je dan ook niet moeten leren hoe een band van een fiets moet gerepareerd worden, of hoe een stopkontakt werkt. Da's voor zijn buur, die electricien doet of die fietsenmaker leert.

Citaat:
Juist.

Citaat:
Juist. Ik wist zelfs niet hoe een pamper eruit zag tot mijne kleine geboren was. Dat leer je wel. Ik kon ook niet brikoleren in huis. Ik heb daar wat boeken over gekocht, en dat leer je wel (zij het met scha en schande).

Citaat:
Kranen repareren, stopkontakten installeren en fietsbanden stoppen ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 1 augustus 2011 om 17:53.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2011, 17:51   #235
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar ja, je Marrokkaanse garagist moet zelfs niet in het Nederlands beginnen met je uit te leggen wat er juist aan je voertuig is, want voor jou is zijn uitleg waarschijnlijk toch Chinees, door gebrek aan technische bagage over de moderne werktuigen en technologie.
Hola, je zegt hier nu precies het omgekeerde van de stelling die je aan 't verdedigen was. Als je dus naar de vakschool bent geweest voor boekhouder, dan zou je volgens jou TOCH iets moeten leren dat niet met boekhouden te maken heeft, namelijk hoe een auto werkt ? Tiens, ik dacht dat het je niet kon schelen dat je boekhouder als hobby "automechaniek" had. We gaan toch niet betalen zekers om mensen die boekhouden leren ook nog hun hobbietjes te laten leren ?

En moest je een beetje logica of argumentatieleer meegenomen hebben, dan moest ik dat hier zelfs niet schrijven

(wat dit forum veel saaier zou maken, toegegeven - dus misschien hebben we TOCH vakidioten nodig!).

Laatst gewijzigd door patrickve : 1 augustus 2011 om 17:52.
Oud 1 augustus 2011, 17:52   #236
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
En hoeveel ouders zijn er nog die het hun kinderen kunnen aanleren?
Oud 1 augustus 2011, 17:53   #237
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hangt af welke ir, maar ik heb dat destijds nog tijdens practica gehad hoor. Aan d'unief.

Maar daar gaat het niet om. Een ir. die misschien niet zou weten hoe een trekproef moet uitgevoerd worden en hoe hij dat moet aflezen, wel, het volstaat van hem daar een uitleg van 10 blz over te geven, die zal dat lezen, die zal dat 4 of 5 keer doen (de eerste twee keren , en die kan dat.

Maar iemand die nu perfect op de vakschool heeft geleerd hoe die machine werkt om trekproeven mee te doen, en die dat allemaal braaf geoefend heeft tot hij het van buiten kan, wel die kan je geen 10 blz geven over de spanningstensor in 't materiaal. Drie weken later weet die nog altijd van toeten of blazen betreffende de eigenwaarden van die spanningstensor.

En daar gaat het hem om: niet om vanalles zomaar te weten of te kunnen als parate kennis (hoewel dat OOK belangrijk is he), maar om de machine in de bovenkamer gereed te hebben om ze te gebruiken: om andere dingen te leren, om over andere zaken dan zijn beroep na te denken, om als mens te leven.

?
Daar gaat het net om. Geef die gast van de vakschool de kennis om die 10 blz te lezen en te begrijpen. Net zulke zaken zijn cursus gerelateerd.
En net zulke zaken leren ze expres niet aan die jongens.
Die soort dingen moeten ze er in stoppen. Dat is wat ik bedoel.

En nu zeg je het zelf.
Oud 1 augustus 2011, 17:56   #238
Steve_M

Standaard

Citaat:
En hoeveel ouders zijn er nog die het hun kinderen kunnen aanleren?
Het probleem zit hem niet in het kunnen, maar in het willen. Veel ouders zijn het immers intussen gewend de zorg voor hun kinderen zo veel mogelijk uit te besteden. "De crèche/school/speelpleinen moeten dat maar doen".
Oud 1 augustus 2011, 17:57   #239
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar gaat het net om. Geef die gast van de vakschool de kennis om die 10 blz te lezen en te begrijpen. Net zulke zaken zijn cursus gerelateerd.
En net zulke zaken leren ze expres niet aan die jongens.
Die soort dingen moeten ze er in stoppen. Dat is wat ik bedoel.

En nu zeg je het zelf.
Om die 10 blz over de spanningstensor te snappen, moet je eerst ongeveer 500 blz lineaire algebra binnengelepeld hebben en 300 blz klassieke mechanica, gebaseerd op waarschijnlijk 1000 blz algemene wiskunde die je in de humaniora misschien gezien hebt of misschien niet.

Laatst gewijzigd door patrickve : 1 augustus 2011 om 17:58.
Oud 1 augustus 2011, 17:58   #240
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om die 10 blz over de spanningstensor te snappen, moet je eerst ongeveer 500 blz lineaire algebra binnengelepeld hebben en 300 blz klassieke mechanica, gebaseerd op waarschijnlijk 1000 blz algemene wiskunde die je in de humaniora misschien gezien hebt of misschien niet.
Ja dada zulle.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be