Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2012, 23:23   #221
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Hoe zielig.

Als we al gaan beginnen vitten over de bekwaamheid van politiekers na het zien van een tv'spelletje'. Arm Vlaanderen.
Oud 3 januari 2012, 23:47   #222
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Hoe zielig.

Als we al gaan beginnen vitten over de bekwaamheid van politiekers na het zien van een tv'spelletje'. Arm Vlaanderen.
2!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2012, 00:48   #223
Dirk A
Minister

Dirk A's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe zielig.

idd. Ik heb nog eens goed gelachen vandaag.
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Dirk A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2012, 00:53   #224
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk A Bekijk bericht
idd. Ik heb nog eens goed gelachen vandaag.
Al een geluk dat je een Vlaming bent en u niet moet aangesproken voelen wanneer buitenlanders spreken over de 'zielige, domme Belg'

Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 4 januari 2012 om 00:53.
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2012, 01:22   #225
Dirk A
Minister

Dirk A's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Al een geluk dat je een Vlaming bent en u niet moet aangesproken voelen wanneer buitenlanders spreken over de 'zielige, domme Belg'

Het is hier echt veel plezanter dan K&K.
De Nederlanders spreken over 'domme Belgen' (ze bedoelen dan Vlamingen)
En ook de Fransen spreken over domme Belgen ('les petits Belges'), die geen zuiver Frans kunnen spreken.
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Dirk A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2012, 17:43   #226
mkb
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Stelling : door vaak latijnse spreuken aan te halen, suggereert Bart De Wever aan het publiek dat hij de latijnse taal machtig is.
Door vaak historische (latijnse) citaten aan te halen suggereert Bart De Wever aan het publiek dat hij een historicus is. En het klopt nog ook!
mkb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2012, 10:12   #227
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Wellicht het laatste wat in deze draad nog eens duidelijk moest worden: de VRT manipuleert. Blijkbaar was het nu de bedoeling om van ons Weverke een slechte verliezer te maken .... pijnlijk mislukt natuurlijk.

Ik lees in De Standaard van vandaag, in "kreten en gefluitster":

Citaat:
Weggeknipt

Heel anders had ook de speciale Pappenheimersaflevering van 1 januari kunnen zijn, weet CD&V-voorzitter Wouter Beke. De anders zo jolige quiz baadde in een ijzige sfeer: het venijn tussen Bart De Wever (N-VA) enerzijds en Alexander De Croo (Open VLD) en Beke anderzijds droop van het scherm (DS 2 januari). Vooral de N-VA-voorzitter haalde de grove munitie boven, zo leek het. Maar dat beeld moet enigszins bijgesteld worden volgens Wouter Beke. In Dag Allemaal onthult hij waarom: 'Wij hebben Bart soms wél van antwoord gediend, zij het met niet-politieke replieken. Maar die hebben ze blijkbaar weggeknipt.'

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 09:14   #228
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mkb Bekijk bericht
Door vaak historische (latijnse) citaten aan te halen suggereert Bart De Wever aan het publiek dat hij een historicus is. En het klopt nog ook!
Sinds wanneer dienen historici zich voor hun beroep te bekwamen in slecht Latijn?
Oud 12 januari 2012, 09:23   #229
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Sinds wanneer dienen historici zich voor hun beroep te bekwamen in slecht Latijn?
Sinds wanneer is er geen verschil meer tussen 'iets dienen te doen' en 'suggereren' ?

Sinds wanneer .... vaak gebruikt door schoolmeesters ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 11:31   #230
Albrecht
Banneling

Standaard

Vroeger, lang geleden, moest je Latijn kennen om aan de opleiding geschiedenis te beginnen. Althans, dat werd mij ooit eens verteld.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 11:43   #231
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
ook met achterhaalde stellingen wil hij dat doen.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 13:37   #232
mkb
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Zaten er dan fouten in die fameuze Latijnse spreuken van De Wever?
Oud 12 januari 2012, 13:41   #233
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
ook met achterhaalde stellingen wil hij dat doen.
Je bedoelt dat soort stellingen waarvoor de nieuwe regering bibbert en beeft?
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 13:48   #234
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Je bedoelt dat soort stellingen waarvoor de nieuwe regering bibbert en beeft?
Zoiets ja
Oud 12 januari 2012, 14:06   #235
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zaten er dan fouten in die fameuze Latijnse spreuken van De Wever?
NVA: Nil Volentibus Arduum; betekent "niets is moeilijk voor hen die willen"

Door Bart De Wever vertaald als "Voor zij die willen is niets onmogelijk."

http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=GGI2RHNS5

Citaat:
'Nil volentibus arduum.' Net als vorig jaar begon N-VA-voorzitter Bart De Wever zijn verkiezingstoespraak met een Latijns citaat. Tot grote trots van zijn vroegere leraar Latijn, Guido Halsberghe (65). 'Maar hij heeft het verkeerd vertaald.' KoenBaumers
'Julius Caesar is mijn enige idool', liet Bart De Wever zich ooit ontvallen. Zijn liefde voor Latijn en Grieks is nooit een geheim geweest. 'Af en toe wat volksverheffing, daar hou ik wel van', zegt hij daarover. Constantia et labore, met volharding en arbeid, dat was na de overwinning in 2009 de eerste zin van zijn verkiezingstoespraak.

Afgelopen zondag zette hij die nog jonge traditie voort. Niet met veni, vidi, vici (ik kwam, ik zag, ik overwon) maar met nil volentibus arduum. 'Voor zij die willen, is niets onmogelijk.'

De hele zaal applaudisseerde, maar ergens in Deurne zat zijn oud-leraar Latijn zich voor de televisie te verbijten. 'Bart heeft het verkeerd vertaald', zegt Guido Halsberghe, die Latijn doceerde op het Onze-Lieve-Vrouw-van-Lourdescollege in Edegem. 'Eigenlijk betekent nil volentibus arduum eerder voor zij die willen, is er niets lastig. Bart zei onmogelijk in plaats van lastig. Maar ik begrijp dat wel, het klinkt wat steviger. En dat is voor een politicus wel goed.'

Rustige leerling

Halsberghe (65) was de leraar Latijn van De Wever in het vierde en het vijfde jaar secundair. 'Ik herinner me die jaren nog goed, hij zat in een erg aangename klasgroep', zegt hij. 'Bart was een goede leerling. Hij was heel rustig en werd vooral enthousiast als het over geschiedenis ging. Ik wist al toen hij vijftien jaar was dat hij geschiedenis zou gaan studeren.'

En dat gebeurde ook. 'Maar ik had eigenlijk niet verwacht dat hij in de politiek zou gaan. Ik heb ook de burgemeester van Edegem in mijn klas gehad (Koen Snyders, nvdr.) en aan hem was dat al veel harder te zien. Die zat in de jeugdbeweging, de leerlingenraad, mengde zich toen al echt in het verenigingsleven. Bart De Wever deed dat niet.'

Toch was het geen echte verrassing, zegt Halsberghe. 'Dat hij die spreuken gebruikt, zegt wel iets over hem. Hij is als academicus begonnen, maar hij had de kwaliteiten om heel kernachtig bepaalde standpunten weer te geven. Dat zijn goede eigenschappen voor een politicus. En het maakt me trots dat mijn leerlingen toch iets van hun Latijnse lessen blijven meedragen. Je vraagt je soms af hoe het mogelijk is dat ze dat na al die jaren nog hebben onthouden.'

Halsberghe werd later directeur van het college en werkt nu mee aan de Olympiade Latijn en Grieks. 'Ik werk graag mee aan initiatieven die het Latijn en het Grieks een zekere status geven. Net daarom ben ik ook zo trots op Bart.'

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 14:09   #236
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

²

Laatst gewijzigd door Tommm : 12 januari 2012 om 14:10.
Tommm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 14:14   #237
mkb
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
NVA: Nil Volentibus Arduum; betekent "niets is moeilijk voor hen die willen"

Door Bart De Wever vertaald als "Voor zij die willen is niets onmogelijk."

http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=GGI2RHNS5
Dat is geen fout in de Latijnse spreuk maar een fout in de vertaling naar het Nederlands.
Oud 12 januari 2012, 14:18   #238
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is geen fout in de Latijnse spreuk maar een fout in de vertaling naar het Nederlands.
Dat is geen argument maar mierenneukerij...
Oud 12 januari 2012, 14:23   #239
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
²
Citaat:
Toch was het geen echte verrassing, zegt Halsberghe. 'Dat hij die spreuken gebruikt, zegt wel iets over hem. Hij is als academicus begonnen, maar hij had de kwaliteiten om heel kernachtig bepaalde standpunten weer te geven. Dat zijn goede eigenschappen voor een politicus. En het maakt me trots dat mijn leerlingen toch iets van hun Latijnse lessen blijven meedragen. Je vraagt je soms af hoe het mogelijk is dat ze dat na al die jaren nog hebben onthouden.'

Halsberghe werd later directeur van het college en werkt nu mee aan de Olympiade Latijn en Grieks. 'Ik werk graag mee aan initiatieven die het Latijn en het Grieks een zekere status geven. Net daarom ben ik ook zo trots op Bart.'
HRobin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 14:26   #240
mkb
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is geen argument maar mierenneukerij...
Tja, zo is het makkelijk om dingen die u niet wilt horen van de hand te doen natuurlijk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be