Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 februari 2012, 13:59   #221
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartelx Bekijk bericht
Nu begint de geest te rijpen. Op welk vlak kunnen we samenwerken?
verbreden en uitdiepen van de Maas.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2012, 15:06   #222
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
verbreden van de Maas.

De graafmachines zijn volop bezig. Vlaanderen heeft dat jarenlang tegengehouden. Het feit dat het (Waalse) vervangproduct voor Maasgrind als grondstof voor de bouw duur is, heeft hen overtuigd toch te investeren in deze werken.

Citaat:
uitdiepen van de Maas.
Waarom wil jij dat men die zou uitdiepen? Daarvan zie ik het nut niet.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2012, 15:36   #223
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Helaas is het voor Nederlanders niet mogelijk om de Vlamingen te negeren. Ze zijn dan wel onsympathiek, maar ze zijn niet irrelevant. Het blijven onze buren, hoe graag ik ze ook zou willen inruilen. Als Vlaanderen niet aan Nederland zou grenzen, dan zou ik geen tijd en energie meer aan jullie verspillen.
Sommige 'echte' Belgen zouden wellicht niet liever hebben dan dat ze België konden uitgraven en het ergens in het zuiden van Frankrijk konden neerpoten, opdat ze toch maar niets meer met die vermaledijde ollanders te maken zouden hebben.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2012, 16:39   #224
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Helaas is het voor Nederlanders niet mogelijk om de Vlamingen te negeren. Ze zijn dan wel onsympathiek, maar ze zijn niet irrelevant. Het blijven onze buren, hoe graag ik ze ook zou willen inruilen. Als Vlaanderen niet aan Nederland zou grenzen, dan zou ik geen tijd en energie meer aan jullie verspillen.
Jij moet echt een zielig leventje leiden he.
Of is het lijden

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2012, 17:15   #225
bartelx
Parlementslid

bartelx's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
verbreden en uitdiepen van de Maas.
Volledig akkoord. Heeft meerwaarde naar waterbeheer en natuur. Bovendien wordt er nog grind gewonnen.
bartelx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2012, 17:49   #226
pajoske

Standaard

Citaat:
Volledig akkoord. Heeft meerwaarde naar waterbeheer en natuur. Bovendien wordt er nog grind gewonnen.
http://www.denieuwegrensmaas.nl/
Oud 27 februari 2012, 18:02   #227
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
én we komen tegemoet aan verzuchtingen van Nederlanders door de grens fysisch te vergroten.
Citaat:
Helaas is het voor Nederlanders niet mogelijk om de Vlamingen te negeren. Ze zijn dan wel onsympathiek. Het blijven onze buren, hoe graag ik ze ook zou willen inruilen. Als Vlaanderen niet aan Nederland zou grenzen...

Laatst gewijzigd door jogo : 27 februari 2012 om 18:05.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2012, 18:27   #228
pajoske

Standaard

Citaat:
én we komen tegemoet aan verzuchtingen van Nederlanders door de grens fysisch te vergroten.
Leer nu eens eindelijk de geschiedenis van de Maaslandse regio. Dan weet je dat de Maas door de eeuwen heen juist het bindmiddel is geweest tussen de inwoners aan beide zijden van de Maas in plaats van de grens/scheidingslijn. Ik ken geen enkele autochtone Maaslander waarvan niet een gedeelte (meestal de helft) van de voorouders van de overzijde van de Maas afkomstig zijn.
FF aanvullen: Wat die Hollanders en Vlamingen betreft. Daar hebben wij hier vooral in het verleden, weinig of beter gezegd niks mee te maken gehad.

Laatst gewijzigd door pajoske : 27 februari 2012 om 18:34.
Oud 27 februari 2012, 18:36   #229
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
opdat ze toch maar niets meer met die vermaledijde ollanders te maken zouden hebben.
Vanwaar komt toch dat hersenspinsel dat Vlamingen iets tegen ollanders zouden hebben?
ik heb evenveel interesse in Nederland als in pakweg Portugal en mijn affiniteit met NEderland is even sterk/zwak als met andere ons omringende buurlanden.

bestuurd worden vanuit Berlijn/Londen/Parijs/Den Haag is voor mij 4x hetzelfde.
een belachelijk snertidee en dat heeft niets met ollanders as such te maken
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2012, 21:57   #230
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
ik heb evenveel interesse in Nederland als in pakweg Portugal en mijn affiniteit met NEderland is even sterk/zwak als met andere ons omringende buurlanden.

Dat zal je een Franstalige Belg NOOIT over Frankrijk horen zegen.

Trots op Parijs. Trots op zijn taal en cultuur. En terecht.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2012, 08:07   #231
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Dat zal je een Franstalige Belg NOOIT over Frankrijk horen zegen.
Trots op Parijs. Trots op zijn taal en cultuur. En terecht.
dus als je geen aanhechting bij Nederland wil dan ben je niet trots op je taal en cultuur?
opnieuw misplaatst paternalisme me dunkt
Oud 28 februari 2012, 08:44   #232
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dus als je geen aanhechting bij Nederland wil dan ben je niet trots op je taal en cultuur?
opnieuw misplaatst paternalisme me dunkt
Neen, maar het minste wat je dan kunt doen is ophouden met je vijandigheid tegenover Nederland. Want i.p.v. paternalisme krijg je dan lompe boerse jaloersheid en hatelijke onverdraagzaamheid.
Oud 28 februari 2012, 08:49   #233
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Neen, maar het minste wat je dan kunt doen is ophouden met je vijandigheid tegenover Nederland. Want i.p.v. paternalisme krijg je dan lompe boerse jaloersheid en hatelijke onverdraagzaamheid.
Dus als je aangeeft dat je een vereniging met Nederland niet ziet zitten dan ben je vijandig en hatelijk? Dat zijn wel héél lange tenen
waar ben ik jaloers of onverdraagzaam jegens Nederland?

zoals ik al zei kunnen we dezelfde discussie voeren over aan vereniging met andere buurlanden en de argumenten om die vereniging af te wijzen zijn net dezelfde.
Ongeveer dezelfde taal spreken volstaat echt niet

Laatst gewijzigd door 1207 : 28 februari 2012 om 08:51.
Oud 28 februari 2012, 09:58   #234
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus als je aangeeft dat je een vereniging met Nederland niet ziet zitten dan ben je vijandig en hatelijk? Dat zijn wel héél lange tenen
waar ben ik jaloers of onverdraagzaam jegens Nederland?

zoals ik al zei kunnen we dezelfde discussie voeren over aan vereniging met andere buurlanden en de argumenten om die vereniging af te wijzen zijn net dezelfde.
Ongeveer dezelfde taal spreken volstaat echt niet
Je geeft blijk van een échte kramp om toch maar niet te hoeven toe te geven dat de relatie tussen Nederland en Vlaanderen niet van dezelfde aard is als die tussen Vlaanderen en de overige buren (la Wallonie inbegrepen). En tóch is dat zo, we hebben met Nederland niet alleen een gemeenschappelijke taal maar evenzeer een flink stuk gemeenschappelijke geschiedenis. Wij hebben eigenlijk met Nederland meer gemeenschappelijk dan de Walen met Frankrijk. Het verschil is dat de meeste Franstaligen er toch een bijzondere relatie met Frankrijk in zien en die band dan ook (met reden) koesteren. Een aantal Vlamingen is evenwel te stupied om in te zien dat wij er alle belang bij hebben om de banden met een Nederland aan te halen en zo een sterker blok binnen Europa te vormen.

Laatst gewijzigd door quercus : 28 februari 2012 om 09:58.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2012, 10:35   #235
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je geeft blijk van een échte kramp om toch maar niet te hoeven toe te geven dat de relatie tussen Nederland en Vlaanderen niet van dezelfde aard is als die tussen Vlaanderen en de overige buren (la Wallonie inbegrepen).
Voor jou is die relatie misschien niet van dezelfde aard maar het is toch een serieuze vorm van projectie als je denkt dat jouw mening/visie de algemeen gangbare en enige aanvaardbare is.
Ik ken niemand die Nederlanders haat maar ik ken geen enkele Vlaming die Den Haag als hoofdstad ziet zitten.
dat jij dit dan maar automatisch Nederlanderhaat noemt is toch een klein beetje overtrokken.

Citaat:
Een aantal Vlamingen is evenwel te stupied om in te zien dat wij er alle belang bij hebben om de banden met een Nederland aan te halen en zo een sterker blok binnen Europa te vormen.
pleit je nu weer voor een nauwere samenwerking ipv vereniging in 1 staatskundige structuur (1 land, 1 grens, 1 taal, 1 hoofdstad, 1 hymne, 1 vlag,...)? dan heb je uiteraard mijn volmondige steun (samenwerking binnen de EU-structuren met de andere europese landen).
pleiten voor samenwerking en verenigen in 1 land zijn 2 TOTAAL verschillende dingen.

voor mijn part kunnen we samen sportcompetities houden (bvb benecompetitie) maar 1 nationale ploeg zou toch al een paar bruggen te ver zijn. Claimen dat binnen een confederatie 1 land 2 nationale ploegen zou kunnen hebben is natuurlijk te zot om los te lopen. Je moet natuurlijk wel een belg zijn om zo'n draak van compromis te verzinnen, geconstrueerd en verkocht te krijgen

Laatst gewijzigd door 1207 : 28 februari 2012 om 10:36.
Oud 28 februari 2012, 10:48   #236
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aanhechting?

Misschien kun je niet zo goed lezen, maar ik gaf gewoon het pregnante verschil aan tussen jouw mentaliteit tav Nederland en dat van een Franstalige Belg tav Frankrijk.

Citaat:
En dat is gewoon een legitieme mening.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2012, 12:09   #237
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor jou is die relatie misschien niet van dezelfde aard maar het is toch een serieuze vorm van projectie als je denkt dat jouw mening/visie de algemeen gangbare en enige aanvaardbare is.
Ik ken niemand die Nederlanders haat maar ik ken geen enkele Vlaming die Den Haag als hoofdstad ziet zitten.
dat jij dit dan maar automatisch Nederlanderhaat noemt is toch een klein beetje overtrokken.

pleit je nu weer voor een nauwere samenwerking ipv vereniging in 1 staatskundige structuur (1 land, 1 grens, 1 taal, 1 hoofdstad, 1 hymne, 1 vlag,...)? dan heb je uiteraard mijn volmondige steun (samenwerking binnen de EU-structuren met de andere europese landen).
pleiten voor samenwerking en verenigen in 1 land zijn 2 TOTAAL verschillende dingen.

voor mijn part kunnen we samen sportcompetities houden (bvb benecompetitie) maar 1 nationale ploeg zou toch al een paar bruggen te ver zijn. Claimen dat binnen een confederatie 1 land 2 nationale ploegen zou kunnen hebben is natuurlijk te zot om los te lopen. Je moet natuurlijk wel een belg zijn om zo'n draak van compromis te verzinnen, geconstrueerd en verkocht te krijgen
We zullen elkaar niet overtuigen. Bijgevolg is het beter dit duet af te sluiten.
Oud 28 februari 2012, 12:37   #238
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
We zullen elkaar niet overtuigen. Bijgevolg is het beter dit duet af te sluiten.
Het gaat niet alleen om overtuigen maar ook om duidelijkheid.
Als je een cirkel beschrijft en je hebt het steeds over 4 hoeken dan is er een probleem.
Oud 29 februari 2012, 10:34   #239
pajoske

Standaard

Citaat:
Wel één probleem. Die winning gaat gepaard met vervoer via Vlaamse wegen. Ttz er zouden vanaf 2014, 200 zwaar beladen vrachtwagens per dag over de rijksweg n78 moeten rijden vanaf Elen richting binnenland om dat grind te vervoeren.
Nu zijn die slimmen van wegen en verkeer Vlaanderen net bezig om die brede baan daar te versmallen van 2x2 naar 2x1 baanvak.

Laatst gewijzigd door pajoske : 29 februari 2012 om 10:34.
Oud 1 maart 2012, 20:42   #240
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
De Vlaamse KBC is zich aan het herstellen en zou best het op een akkoordje gooien met Rabo-bank.
Ja en nee. Het zou voor de economie wel eens goed kunnen zijn als de banken niet 'too big too fail waren'. Spaarbanken wat gescheiden houden van anderen risicovollere financiële activiteiten, en vooral kleinere banken, die niet veel te groot zijn voor een land.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be