Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 augustus 2012, 19:42   #221
Sjarelgulden
Banneling

Standaard De toal van ons moemoe

Maan dialect is wor maan hat lee, en dees pakt niemand van maa af. Lot da bekakt Nederlands mor oever on de vukke keizen.
Sjarelgulden is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 19:46   #222
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Ze houden niet van bepaalde klanken, met name de harde g zoals die in een groot deel van Nederland wordt uitgesproken. Wie kan ze ongelijk geven? Ik kan me ook voorstellen dat veel Vlaamse dialecten als lelijk overkomen. Aan de andere kant vind ik het vaak net mooi wanneer Vlamingen de standaardtaal gebruiken, zoals op de radio, hoewel ook een beetje karakterloos.

De manier waarop men een bepaalde taal evalueert heeft veel te maken met vertrouwdheid en gewenning, het is in belangrijke mate psychologisch. Vroeger had ik geen hoge pet op van het Frans, maar nu ik er mij wat meer in verdiep begin ik het wel te appreciëren.
Die "g" maakt gewoon deel van de taal en zal nooit veranderen. De Vlaamse dialecten storen me niet als ze gezongen worden maar voor de rest heb ik ook liever het Nederlands dat ik op school geleerd heb.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 19:48   #223
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjarelgulden Bekijk bericht
Maan dialect is wor maan hat lee, en dees pakt niemand van maa af. Lot da bekakt Nederlands mor oever on de vukke keizen.
"Mijn dialect is waar mijn ? ? , en dat pakt niemand van mij af. ? dat bekakt Nederlands ? ? ? de ? kiezen".

Ik probeer te vertalen maar dat lukt niet!
Oud 7 augustus 2012, 19:49   #224
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
"Mijn dialect is waar mijn ? ? , en dat pakt niemand van mij af. ? dat bekakt Nederlands ? ? ? de ? kiezen".

Dat is Antwerps dialect.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 19:51   #225
Munglik
Minister-President

Munglik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Mijn dialect is waar mijn hart ligt, en dat pakt niemand van mij af. Laat dat snobistisch Nederlands maar over aan de vuile Nederlanders.

Het is inderdaad verschrikkelijk.

-H. Marcuse

Laatst gewijzigd door Munglik : 7 augustus 2012 om 19:52.
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 19:52   #226
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die "g" maakt gewoon deel van de taal en zal nooit veranderen. De Vlaamse dialecten storen me niet als ze gezongen worden maar voor de rest heb ik ook liever het Nederlands dat ik op school geleerd heb.
En terecht. Mensen leren een vreemde taal doorgaans uit rationele overwegingen. Daarom is het belangrijk dat ze met hun schoolkennis van die taal terecht kunnen in een zo groot mogelijk gebied. Het probleem is dat het in bepaalde delen van Vlaanderen voor buitenlanders moeilijk is de plaatselijke inwoners te begrijpen, zeker als ze al wat ouder zijn.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 19:53   #227
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Dat is Antwerps dialect.
OK, zo'n dialect dan : http://www.youtube.com/watch?v=fQsHBUzytAc

De titel heb ik wel begrepen!
Oud 7 augustus 2012, 19:56   #228
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Mijn dialect is waar mijn hart ligt, en dat pakt niemand van mij af. Laat dat snobistisch Nederlands maar over aan de vuile Nederlanders.

Het is inderdaad verschrikkelijk.
Bedankt voor de vertaling.
Oud 7 augustus 2012, 19:58   #229
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En terecht. Mensen leren een vreemde taal doorgaans uit rationele overwegingen. Daarom is het belangrijk dat ze met hun schoolkennis van die taal terecht kunnen in een zo groot mogelijk gebied. Het probleem is dat het in bepaalde delen van Vlaanderen voor buitenlanders moeilijk is de plaatselijke inwoners te begrijpen, zeker als ze al wat ouder zijn.
Als student heb ik telemarketing gemaakt, zowel in het Frans als in het Nederlands. En ik heb eens iemand uit Kortrijk aan de lijn gehad. Hij sprak met zijn dialect : niets van begrepen! Ik moest hem vragen oftewel in het Frans oftewel in het Engels te spreken want wat hij sprak, was echt "Chinees" voor mij.

Laatst gewijzigd door Everytime : 7 augustus 2012 om 19:59.
Oud 7 augustus 2012, 20:02   #230
Munglik
Minister-President

Munglik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als student heb ik telemarketing gemaakt, zowel in het Frans als in het Nederlands. En ik heb eens iemand uit Kortrijk aan de lijn gehad. Hij sprak met zijn dialect : niets van begrepen! Ik moest hem vragen oftewel in het Frans oftewel in het Engels te spreken want wat hij sprak, was echt "Chinees" voor mij.
Wat was zijn reactie?

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 20:05   #231
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ze houden niet van bepaalde klanken, met name de harde g zoals die in een groot deel van Nederland wordt uitgesproken. Wie kan ze ongelijk geven? Ik kan me ook voorstellen dat veel Vlaamse dialecten als lelijk overkomen. Aan de andere kant vind ik het vaak net mooi wanneer Vlamingen de standaardtaal gebruiken, zoals op de radio, hoewel ook een beetje karakterloos.
Daarvoor moet je zelfs niet uit het buitenland komen. Ikzelf als Oost-Vlaming vind bijvoorbeeld die lang uitgesproken klanken die zo typisch zijn voor de Brabantse dialecten ('lenen bij mevrouw Leemans, ies lenen bij een vriendien') uitermate lelijk.
Oud 7 augustus 2012, 20:08   #232
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Wat was zijn reactie?
Geen enkel probleem. Ik weet niet meer welke taal hij koos maar hij heeft zonder geen enkel probleem naar die andere taal geschakeld. Hij zag dat ik Nederlands kon spreken en kon totaal begrijpen dat ik zijn dialect niet kon verstaan.
Oud 7 augustus 2012, 20:09   #233
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Waar in Oost-Vlaanderen woon je? Mijn West-Vlaamse ouders zeggen dat ook vaak.

Ik denk dat het ergens normaal is dat men alle regiolecten buiten de zijne nogal irritant vindt. Ik heb dat ook, ik kan er niets aan doen.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 20:12   #234
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Ik denk dat het ergens normaal is dat men alle regiolecten buiten de zijne nogal irritant vindt. Ik heb dat ook, ik kan er niets aan doen.
'Alle regiolecten', dat is nu ook niet waar. Gents bijvoorbeeld - hoewel het totaal mijn dialect niet is - vind ik gewoon prachtig on horen. Of Zeeuws-Vlaams, met die mix van West-Vlaams met een Noord-Nederlandse tongval.

Laatst gewijzigd door SDG : 7 augustus 2012 om 20:15.
Oud 7 augustus 2012, 23:42   #235
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Iemand die Leuvens dialect spreekt is mij even taalvreemd als iemand die perfect de standaardtaal bezigt. Het stoort mij persoonlijk zelfs nog een pak meer, waarschijnlijk omdat ik het associeer met marginaliteit.
Taalvreemd als die AN-spreker moge zijn voor sommigen, ik ervaar die eerder als verademend dan als 'storend', om eerlijk te zijn.

Citaat:
Aan de andere kant vind ik het vaak net mooi wanneer Vlamingen de standaardtaal gebruiken, zoals op de radio, hoewel ook een beetje karakterloos.

Wederom niet geheel akkoord. Ik vind het Tess Goossens bijvoorbeeld niet karakterloos klinken in haar toch wel uitstekend Nederlands.

Laatst gewijzigd door Weyland : 7 augustus 2012 om 23:43.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2012, 04:46   #236
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...

Ik hoor alle Nederlandse dialecten graag, maar het liefst van al hoor en spreek ik m'n eigen West-Vlaams.

Als ik na een paar maanden Brussel terug in Brugge kom en de mensen daar hoor spreken en/of zelf met hen praat, word ik helemaal week van binnen

Het effect is iets kleiner als ik minder lang uit Brugge weg ben gebleven.

Vorige week was ik in de Périgord, en het Frans zoals het ginder wordt gesproken vind ik toch wel mooier dan het Frans dat ik hier in Brussel doorgaans hoor.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2012, 10:24   #237
Multipus
Banneling

Standaard

Citaat:
"telemarketing gemaakt? "
Multipus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2012, 10:27   #238
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Multipus Bekijk bericht
"telemarketing gemaakt? "
Everytime zijn moedertaal is Frans ('faire du télémarketing').
Oud 9 augustus 2012, 14:50   #239
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nee hoor, ik vind Brabants wel iets hebben, vooral langs Nederlandse zijde, Antwerps vind ik ook wel iets hebben, Oost-Vlaams ken ik eerlijk gezegd niet zo goed. Maar ook bij andere, vooral verwante, talen vind ik dat zoals Nedersaksich (Achterhoeks e.d.), Fries...

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.

Laatst gewijzigd door Lavox : 9 augustus 2012 om 14:51.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2012, 20:25   #240
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Nee hoor, ik vind Brabants wel iets hebben, vooral langs Nederlandse zijde, Antwerps vind ik ook wel iets hebben, Oost-Vlaams ken ik eerlijk gezegd niet zo goed. Maar ook bij andere, vooral verwante, talen vind ik dat zoals Nedersaksich (Achterhoeks e.d.), Fries...
Ik heb een Oost-Vlaamse schoonzoon en ik versta die soms niet. Dat heeft voordelen, dan heb ik een excuus om niet verder met hem te moeten babbelen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be