Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 augustus 2004, 16:18   #221
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Ik stel enkel dat "correcte" inhoud niet noodzakelijk is. Enkel geld verdienen is noodzakelijk voor een uitgeverij. Wie weet, misschien wordt Trio volgend jaar uitgegeven ?
Uitgeverijen en uitgeverijen zijn twee. Een Boydell is een academische uitgeverij die dan ook een zekere standaard wil hooghouden en bepaalde vereisten stelt aan haar publicaties. Natuurlijk is winst maken het hoofddoel, maar bij dergelijke uitgeverijen spelen er ook andere maatstaven een rol.

Nemen we bijvoorbeeld bij ons Brepols dat is ook een vermaarde uitgeverij. Wil Brepols geen winst maken? Natuurlijk, maar ze zal niet om het even welk boek gaan publiceren dan bijvoorbeeld Lannoo. Brepols hanteert andere criteria dan Lannoo.

Bij mijn weten heeft professor Trio alleen nog geen enkel boek over 1302 gepubliceerd. Hij heeft in het verleden zelf wel al veel zaken geschreven (en ook door een uitgeverij uitgegeven) over middeleeuwse broederschappen, volksreligie in de Middeleeuwen, over begijnen, e.d. Daar lijkt zijn specialiteit te liggen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2004, 16:22   #222
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Uitgeverijen en uitgeverijen zijn twee. Een Boydell is een academische uitgeverij die dan ook een zekere standaard wil hooghouden en bepaalde vereisten stelt aan haar publicaties. Natuurlijk is winst maken het hoofddoel, maar bij dergelijke uitgeverijen spelen er ook andere maatstaven een rol.

Nemen we bijvoorbeeld bij ons Brepols dat is ook een vermaarde uitgeverij. Wil Brepols geen winst maken? Natuurlijk, maar ze zal niet om het even welk boek gaan publiceren dan bijvoorbeeld Lannoo. Brepols hanteert andere criteria dan Lannoo.
denk je dat academische uitgeverijen bij de gratie gods leven?
ook zij moeten winst maken, meestal door hogere prijzen aan te rekenen
Oud 13 augustus 2004, 16:28   #223
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
denk je dat academische uitgeverijen bij de gratie gods leven?
ook zij moeten winst maken, meestal door hogere prijzen aan te rekenen
Begrijpt u eigenlijk wel Nederlands? Aan uw antwoorden te merken zou ik moeten concluderen dat dit niet het geval is.

Ondertussen heb ik al meerdere malen geschreven dat een academische uitgeverij natuurlijk winst wil maken. Welke onderneming wil dat niet?

Maar - en daar weigert u op in te gaan - een academische uitgeverij hanteert andere maatstaven bij het selecteren van mogelijk uit te geven manuscripten of nog te vertalen werken die in andere landen werden uitgegeven dan uitgeverijen die zich tot een ander marktsegment richten.

Lannoo bijvoorbeeld geeft boeken uit die eerder vulgariserend zijn en die dan ook gericht zijn tot een groter publiek.

Brepols daarentegen is een academische uitgeverij en zal nagaan of een werk wel waardevol is. Een werk onder niveau dat door Brepols wordt uitgegeven betekent immers dat de goede naam en faam van de uitgeverij wordt ondergraven.

Daar zal bij Lannoo helemaal niet wakker van liggen. Bij Brepols wel.

Inhoudelijke selectiecriteria zijn dan ook veel strenger bij vermaarde academische uitgeverijen... en dat uit zich natuurlijk ook in de prijs.
Oud 13 augustus 2004, 16:50   #224
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Begrijpt u eigenlijk wel Nederlands? Aan uw antwoorden te merken zou ik moeten concluderen dat dit niet het geval is.

Ondertussen heb ik al meerdere malen geschreven dat een academische uitgeverij natuurlijk winst wil maken. Welke onderneming wil dat niet?

Maar - en daar weigert u op in te gaan - een academische uitgeverij hanteert andere maatstaven bij het selecteren van mogelijk uit te geven manuscripten of nog te vertalen werken die in andere landen werden uitgegeven dan uitgeverijen die zich tot een ander marktsegment richten.

Lannoo bijvoorbeeld geeft boeken uit die eerder vulgariserend zijn en die dan ook gericht zijn tot een groter publiek.

Brepols daarentegen is een academische uitgeverij en zal nagaan of een werk wel waardevol is. Een werk onder niveau dat door Brepols wordt uitgegeven betekent immers dat de goede naam en faam van de uitgeverij wordt ondergraven.

Daar zal bij Lannoo helemaal niet wakker van liggen. Bij Brepols wel.

Inhoudelijke selectiecriteria zijn dan ook veel strenger bij vermaarde academische uitgeverijen... en dat uit zich natuurlijk ook in de prijs.
mr VDB, waarom ben je altijd zo bevooroodeeld? wanneer heb ik ontkend dat bepaalde uitgeverijen hogere maatstaven hanteren? nergens, dus is je reply eerder overbodig

aan de andere kant, nobeler criteria hanteren staat niet gelijk aan eisen dat gepubliceerd wordt de abolsute waarheid is
soms wordt een werk gepubliceerd omdat het het enige werk was van enig niveau dat (tot recent) beschikbaar was inzake een bepaald onderwerp, en dit lijkt me hier misschien wel het geval
Oud 13 augustus 2004, 16:56   #225
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
mr VDB, waarom ben je altijd zo bevooroodeeld? wanneer heb ik ontkend dat bepaalde uitgeverijen hogere maatstaven hanteren? nergens, dus is je reply eerder overbodig
U dramt maar door over het feit dat uitgeverijen geld willen verdienen, net alsof ik dit zou ontkennen. Natuurlijk willen ze dat. Natuurlijk ontkent u nergens dat academische uitgeverijen andere maatstaven hanteren, maar u liet het tot twee keer toe onbesproken.
Oud 13 augustus 2004, 16:59   #226
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
aan de andere kant, nobeler criteria hanteren staat niet gelijk aan eisen dat gepubliceerd wordt de abolsute waarheid is
soms wordt een werk gepubliceerd omdat het het enige werk was van enig niveau dat (tot recent) beschikbaar was inzake een bepaald onderwerp, en dit lijkt me hier misschien wel het geval
Eindelijk.

Eindelijk.

Eindelijk.

Eindelijk daagt het in het oosten. Eindelijk.

Eindelijk neemt u dus aan dat Verbruggens werk een standaardwerk is en dat niemand na hem de militaire aspecten van de Guldensporenslag zo diepgaand en uitgebreid heeft bestudeerd.

Tot nader order beschouw ik Verbruggen dan ook als de referentie voor 1302. Dat heb ik al zovele malen gezegd.
Oud 13 augustus 2004, 17:01   #227
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eindelijk.

Eindelijk.

Eindelijk.

Eindelijk daagt het in het oosten. Eindelijk.

Eindelijk neemt u dus aan dat Verbruggens werk een standaardwerk is en dat niemand na hem de militaire aspecten van de Guldensporenslag zo diepgaand en uitgebreid heeft bestudeerd.

Tot nader order beschouw ik Verbruggen dan ook als de referentie voor 1302. Dat heb ik al zovele malen gezegd.
definieert dit een standaardwerk: "het enige werk was van enig niveau dat (tot recent) beschikbaar was "

ach ja, een kinderhand is gauw gevuld
Oud 13 augustus 2004, 17:02   #228
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U dramt maar door over het feit dat uitgeverijen geld willen verdienen, net alsof ik dit zou ontkennen. Natuurlijk willen ze dat. Natuurlijk ontkent u nergens dat academische uitgeverijen andere maatstaven hanteren, maar u liet het tot twee keer toe onbesproken.
je dramt maar door over het feit dat sommige uitgeverijen andere maatstaven hanteren, net alsof ik dit zou ontkennen
Oud 13 augustus 2004, 17:05   #229
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
definieert dit een standaardwerk: "het enige werk was van enig niveau dat (tot recent) beschikbaar was "

ach ja, een kinderhand is gauw gevuld
"Van enig niveau..." Verbruggens werk is van een prima kwaliteit. Ook hier oordeelt u weer zonder het boek te hebben gelezen, net zoals u indertijd boeken aanraadde die u ook nooit heeft opengeslagen...
Oud 13 augustus 2004, 17:07   #230
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
je dramt maar door over het feit dat sommige uitgeverijen andere maatstaven hanteren, net alsof ik dit zou ontkennen
Inderdaad dram ik daar over door, daar u tot twee maal toe dit element netjes liet liggen. Als iemand een bepaald element schijnbaar niet in een discussie wil opnemen, moet de ander noodgedwongen het weer herhalen. Dat heb ik dan ook maar gedaan.
Oud 13 augustus 2004, 20:18   #231
alecia
Lokaal Raadslid

alecia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
doet me denken aan de quote dat de belgen de dappersten der galliers zijn
Kunnen we anders ook nog een boom over opzetten: wie had der Kaiser voor ? De belgae ten zuid-westen van England ? (wat uiteindelijk zijn doel was, met name het huidige UK onderwerpen) en hiervoor de stammen tussen Parijs en Antwerpen moest doodkloppen ? Wordt niet aangenomen dat Jules een verzamelnaampje koos voor deze stammen ? En welke stammen bedoelde hij dan ? De confederatie van stammen (?) die hij in 57 vC versloeg ? Of na deze slag en later op't jaar de Nerviërs ? Of nog later op 't jaar de Atuatukers ? Of bedoelde hij misschien de Menapiërs het jaar hierna welke zo slim waren een slag te vermijden en derhalve eigenlijk nooit onderworpen werden ? Of bedoelde hij de Eburonen die zo dom waren in 54 vC een paar duizend romeinen de kling over te jagen waarna ze in 51 vC gedecimeerd werden ?
alecia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2004, 21:47   #232
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alecia
Kunnen we anders ook nog een boom over opzetten: wie had der Kaiser voor ? De belgae ten zuid-westen van England ? (wat uiteindelijk zijn doel was, met name het huidige UK onderwerpen) en hiervoor de stammen tussen Parijs en Antwerpen moest doodkloppen ? Wordt niet aangenomen dat Jules een verzamelnaampje koos voor deze stammen ? En welke stammen bedoelde hij dan ? De confederatie van stammen (?) die hij in 57 vC versloeg ? Of na deze slag en later op't jaar de Nerviërs ? Of nog later op 't jaar de Atuatukers ? Of bedoelde hij misschien de Menapiërs het jaar hierna welke zo slim waren een slag te vermijden en derhalve eigenlijk nooit onderworpen werden ? Of bedoelde hij de Eburonen die zo dom waren in 54 vC een paar duizend romeinen de kling over te jagen waarna ze in 51 vC gedecimeerd werden ?
U weet dat de Romeinse administratie, weinige jaren later spreekt van Belgica prima en Belgica secunda
Men kan dus aannemen dat Caesar niet zomaar willekeurig met namen heeft omgesprongen. Hij voegt immers bij zijn woorden: horum omnium fortissimi sunt Belgae, de bemerking: omdat zij het verst van Provincia afliggen.
De handelswegen waren toen vooral rivieren. Een korte blik op de kaart leert ons hoever die rivieren vanuit het zuiden reikten.
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2004, 21:58   #233
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alecia
my point exactly
Oud 13 augustus 2004, 21:59   #234
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad dram ik daar over door, daar u tot twee maal toe dit element netjes liet liggen. Als iemand een bepaald element schijnbaar niet in een discussie wil opnemen, moet de ander noodgedwongen het weer herhalen. Dat heb ik dan ook maar gedaan.
een goed verstaander heeft al lang begrepen dat ik akkoord ga
Oud 13 augustus 2004, 22:03   #235
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
U weet dat de Romeinse administratie, weinige jaren later spreekt van Belgica prima en Belgica secunda
Men kan dus aannemen dat Caesar niet zomaar willekeurig met namen heeft omgesprongen.
Natuurlijk niet. Door Gallia als een groot land voor te stellen met drie delen waaronder Belgica, deed hij zijn overwinning groter uitschijnen dan ze was. En passant de overwonnen vijand nog eens bestoeffen (fortissimi), vergroot deze overwinning nog.

Dat het land voornamelijk uit stammen bestond, stoorde hem niet in het minst. Dit was geen objectieve geschiedschrijving hoor, dit was propaganda.
Oud 14 augustus 2004, 19:58   #236
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Natuurlijk niet. Door Gallia als een groot land voor te stellen met drie delen waaronder Belgica, deed hij zijn overwinning groter uitschijnen dan ze was. En passant de overwonnen vijand nog eens bestoeffen (fortissimi), vergroot deze overwinning nog.

Dat het land voornamelijk uit stammen bestond, stoorde hem niet in het minst. Dit was geen objectieve geschiedschrijving hoor, dit was propaganda.
Tja het gebied dat J.C. veroverde was groter dan het Romeinse gebied op dat ogenblik.
Hij moest het dus 'groter' voorstellen....LMNL
J.C. zegt dat de Belgae dapperder waren omdat ze verder van de Romeinse invloed leefden. Is dat niet logisch? Wat is daar 'bestoeffen' aan?
Natuurlijk is het geen geschiedschrijving, maar dat is Livius ook niet en Tacitus al evenmin.
Elk schrijft in zijn eigen tijd en volgens de gewoontes van zijn tijd.
Voltaire heeft een geschiedenis van Frankrijk geschreven. Ook niet objectief naar onze normen.
Het negativisme van de huidige generatie 'historici' zal later ook worden afgedaan als niet objectief.
Oud 14 augustus 2004, 21:20   #237
Tantist

Standaard

Citaat:
Tja het gebied dat J.C. veroverde was groter dan het Romeinse gebied op dat ogenblik.
Hij moest het dus 'groter' voorstellen....LMNL
J.C. zegt dat de Belgae dapperder waren omdat ze verder van de Romeinse invloed leefden. Is dat niet logisch? Wat is daar 'bestoeffen' aan?
Een lesje in bestoeffen voor bescheiden mensen (beginners dus), deel 1.

Je hebt een voetbalmatch gewonnen tegen een klodderploegje. Wat zeg je tegen je eega?

a) "Schat, ik heb die losers van FC de Kampioenen verslagen. Je weet wel, ze hebben nog nooit een match gewonnen."

b) "Schat, je weet wel, die superploeg he? Ewel, we hebben ze verslagen!!!"
Oud 14 augustus 2004, 22:36   #238
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Een lesje in bestoeffen voor bescheiden mensen (beginners dus), deel 1.

Je hebt een voetbalmatch gewonnen tegen een klodderploegje. Wat zeg je tegen je eega?

a) "Schat, ik heb die losers van FC de Kampioenen verslagen. Je weet wel, ze hebben nog nooit een match gewonnen."

b) "Schat, je weet wel, die superploeg he? Ewel, we hebben ze verslagen!!!"
Er dwalen wel meer mythes rond de persoon van de Jules!
Oud 14 augustus 2004, 22:59   #239
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
jules cesar? de keeper van standard?
Oud 14 augustus 2004, 23:02   #240
Tantist

Standaard

Citaat:
Een mythe? :o

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be