Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 augustus 2004, 13:58   #221
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommy_
De Vlaamse leeuw staat voor meer dan enkel strijd. En het is niet omdat men voor Vlaanderen is dat men tegen het Frans is, is men nu tegen het Duits omdat men voor Vlaanderen is? Misschien enkelingen wel die niet verder denken dan hun neus lang is. Frans is een wereldtaal. Maar dat wil niet zeggen dat ze superieur is dan het Nederlands of in Vlaanderen moet gebruikt worden. Als men zo vasthangt in het Franse wereldje dan past men niet in Vlaanderen of elders buiten de echte Franstalige gebieden.
Het probleem is dat ik me enkel thuis voel in België, zowel in Vlaanderen als Wallonië, dat ik mijn roots niet kan en niet wil verloochenen, dat ik het een voordeel en fijn vind om tweetalig te zijn. Dat Vlaanderen mooie steden bezit en dat Wallonië veel bomen telt. Ik zou het graag zo houden, een prachtige mix.
Ik heb niet de indruk dat ik zo vasthang in het Franse wereldje alleen vind ik een nationalistische strijd voeren in België tamelijk zinloos.
Zelf ben ik een Belgisch produkt en zou niet graag in twee gesplitst worden.

labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2004, 14:04   #222
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Frans was een wereldtaal en dan nog enkel in het 'beschaafde' Westen. Nu is er maar één wereldtaal: Engels
U vergeet het Spaans, er was ook eens het Spaans. Nu is er maar één wereldtaal : AMERIKAANS
Oud 20 augustus 2004, 14:13   #223
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is dan wèl de reden?
misschien trok het op niks?
Oud 20 augustus 2004, 14:18   #224
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Och, dat is uw goed recht. Maar als ik het goed begrepen heb, wilt u ook niet weten van la Marseillaise. Al eens goed gelezen wat daarin staat?

Eerlijk gezegd voel ik dat niet zo aan zoals u. Men moet immers rekening houden in welke tijd de Vlaamse Leeuw is geschreven en in welke situatie de Vlamingen toen leefden. Het is dan ook een oproep tot verweer, tot fierheid, tot het breken van de knechtende boeien. Vrijheid, daar gaat het over.
Ook in de Marseillaise gaat het over bloed, zweet en tranen. Deze strijdliederen hebben hun tijd gehad..... dat hoop(te) ik tenminste.
Hieronder mijn favoriete vredeslied " le Déserteur " van Boris Vian. In het Frans, sorry vond geen vertaling.

Monsieur le Président
Je vous fais une lettre
Que vous lirez peut-être
Si vous avez le temps
Je viens de recevoir
Mes papiers militaires
Pour partir �* la guerre
Avant mercredi soir
Monsieur le Président
Je ne veux pas la faire
Je ne suis pas sur terre
Pour tuer des pauvres gens
C'est pas pour vous fâcher
Il faut que je vous dise
Ma décision est prise
Je m'en vais déserter

Depuis que je suis né
J'ai vu mourir mon père
J'ai vu partir mes frères
Et pleurer mes enfants
Ma mère a tant souffert
Elle est dedans sa tombe
Et se moque des bombes
Et se moque des vers
Quand j'étais prisonnier
On m'a volé ma femme
On m'a volé mon âme
Et tout mon cher passé
Demain de bon matin
Je fermerai ma porte
Au nez des années mortes
J'irai sur les chemins

Je mendierai ma vie
Sur les routes de France
De Bretagne en Provence
Et je dirai aux gens:
Refusez d'obéir
Refusez de la faire
N'allez pas �* la guerre
Refusez de partir
S'il faut donner son sang
Allez donner le vôtre
Vous êtes bon apôtre
Monsieur le Président
Si vous me poursuivez
Prévenez vos gendarmes
Que je n'aurai pas d'armes
Et qu'ils pourront tirer

"Le Déserteur" is geen lafaard, hij wil alleen geen onschuldigen doden.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 20 augustus 2004 om 14:20.
Oud 20 augustus 2004, 14:18   #225
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Het probleem is dat ik me enkel thuis voel in België, zowel in Vlaanderen als Wallonië, dat ik mijn roots niet kan en niet wil verloochenen, dat ik het een voordeel en fijn vind om tweetalig te zijn. Dat Vlaanderen mooie steden bezit en dat Wallonië veel bomen telt. Ik zou het graag zo houden, een prachtige mix.
Ik heb niet de indruk dat ik zo vasthang in het Franse wereldje alleen vind ik een nationalistische strijd voeren in België tamelijk zinloos.
Zelf ben ik een Belgisch produkt en zou niet graag in twee gesplitst worden.
Beste labyrinth, dat is helemaal geen probleem. Ik voel me wel eens thuis in Cambodja en ben vijftalig, en dat is ook geen probleem.
Mogelijk wordt de 'nationalistisch strijd' in België overbodig als de Vlamingen naar eigen inzicht hun mooie steden kunnen verzorgen, en de Walen hun mooie bomen.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2004, 14:21   #226
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
misschien trok het op niks?
Annemans was een gerespecteerd lid van de comissie. Wees eens eerlijk!
Oud 20 augustus 2004, 14:27   #227
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hieronder mijn favoriete vredeslied " le Déserteur " van Boris Vian. In het Frans, sorry vond geen vertaling.

"Le Déserteur" is geen lafaard, hij wil alleen geen onschuldigen doden.
Wie niet bereid is de wapens op te nemen wanneer zijn volk of land wordt aangevallen op een gewelddadige wijze, die is een lafaard. Hoe men ook probeert men mooie woorden er een andere zin aan te geven, de lafheid blijft.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2004, 14:30   #228
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Beste labyrinth, dat is helemaal geen probleem. Ik voel me wel eens thuis in Cambodja en ben vijftalig, en dat is ook geen probleem.
Mogelijk wordt de 'nationalistisch strijd' in België overbodig als de Vlamingen naar eigen inzicht hun mooie steden kunnen verzorgen, en de Walen hun mooie bomen.
Eigen inzicht komt toch vooral neer op eigen centen of vergis ik me ?
Het belangrijkste is altijd centen.....
Money makes the world go round
Wat als Vlaanderen centjes zou krijgen van Wallonië, zou Vlaanderen dan nog strijd voeren? Zou de Vlaamse Leeuw nog klauwen ?
Soms is het gemakkelijker van te geven dan van te krijgen. Ooit hieraan gedacht.
Als je geeft is het teken dat je iets hebt om te geven.
Oud 20 augustus 2004, 14:31   #229
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist. In de GvA stond dat hij zich liet opmerken in de commissie juist door zijn gerichte vragen alsook door zijn grote dossierkennis.

http://roosdaal.vlaamsblokhallevilvo...uxverhaal.html
Oud 20 augustus 2004, 14:32   #230
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wie niet bereid is de wapens op te nemen wanneer zijn volk of land wordt aangevallen op een gewelddadige wijze, die is een lafaard. Hoe men ook probeert men mooie woorden er een andere zin aan te geven, de lafheid blijft.
Zinloos geweld Jan, het gaat over zinloos geweld !

Laatst gewijzigd door labyrinth : 20 augustus 2004 om 14:35.
Oud 20 augustus 2004, 14:34   #231
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zinloos geweld Jan, het gaat over zinloos geweld !
Is dat zo? In het lied gaat het over iemand die wordt opgeroepen om zijn militaire dienst te doen. Hij weigert. Hij heeft trouwens een duidelijke anarchistische ondertoon, vooral naar het einde. Nergens staat er iets over "zinloos" geweld. Je land verdedigen is niet zinloos.
Oud 20 augustus 2004, 14:39   #232
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Is dat zo? In het lied gaat het over iemand die wordt opgeroepen om zijn militaire dienst te doen. Hij weigert. Hij heeft trouwens een duidelijke anarchistische ondertoon, vooral naar het einde. Nergens staat er iets over "zinloos" geweld. Je land verdedigen is niet zinloos.
Hoe kan je laf zijn als je bereid bent te sterven. Het is gewoon een protestlied tegen de waanzin van oorlog.
De spiraal van oorlog en geweld doorbreken, daar gaat het om.
Je volk verdedigen is natuurlijk niet zinloos maar alleen als het ook daadwerkelijk aangevallen wordt.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 20 augustus 2004 om 14:41.
Oud 20 augustus 2004, 14:41   #233
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe kan je laf zijn als je bereid bent te sterven. Het is gewoon een protestlied tegen de waanzin van oorlog.
De spiraal van oorlog en geweld doorbreken, daar gaat het om.
Men doorbreekt de spiraal niet wanneer men als een lafaard vlucht. Aan de andere kant denkt men immers zo niet. Wie echter meent dat men door lafheid oorlog en geweld een halt kan toeroepen, heeft een bijzonder lichtzinnige kijk op de mensheid die enorm ver af staat van de werkelijkheid.
Oud 20 augustus 2004, 14:44   #234
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eerlijk? Het was een vraag. Hoe kan een eerlijke vraag nu oneerlijk zijn?

Waarom annemanneke niet werd gepubliceerd weet ik niet
ik weet wel dat alles wordt gepubliceerd zolang er geld mee kan verdiend worden
dus mijn conclusie is dat er geen geld mee kon verdiend worden (of dat er althans zo over gedacht werd)

waarom dit zo was? niet goed? gewoon veel te saai? who knows? ik niet

ik had trouwens nog nooit gehoord dat annemanneke wilde publiceren??? kan iemand mij een neutrale link daarover posten?
Oud 20 augustus 2004, 14:46   #235
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eén van de opvallendste leden van de comissie Dutroux was Gerolf Annemans. Hij schreef een interessant boek over de zaak maar vond geen uitgever.
jamaar? hij vond blijkbaar wel een uitgever???? zie de VDB-link http://roosdaal.vlaamsblokhallevilvo...uxverhaal.html
Oud 20 augustus 2004, 14:55   #236
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Men doorbreekt de spiraal niet wanneer men als een lafaard vlucht. Aan de andere kant denkt men immers zo niet. Wie echter meent dat men door lafheid oorlog en geweld een halt kan toeroepen, heeft een bijzonder lichtzinnige kijk op de mensheid die enorm ver af staat van de werkelijkheid.
Moest Irak nu vol dergelijke lafaards (Irakezen of Amerikanen, het maakt niets uit) zijn zouden er toch geen onschuldige slachtoffers vallen?

Laatst gewijzigd door labyrinth : 20 augustus 2004 om 14:56.
Oud 20 augustus 2004, 15:03   #237
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moest Irak nu vol dergelijke lafaards (Irakezen of Amerikanen, het maakt niets uit) zijn zouden er toch geen onschuldige slachtoffers vallen?
Een zaak kan ik u alvast zeggen: Arabieren hebben een grote fierheid en trots en bijgevolg achten ze het maar normaal dat men zijn land en volk verdedigt. Neem het van mij aan - ik woonde zelf een tijdje in de Golf - dat dergelijke pacifistische makheid hen totaal onbekend is. Pacifisme zal uiteindelijk trouwens de doodsteek worden van Europa: een mak, zwak werelddeel dat niet meer in staat is zichzelf moreel en militair te verdedigen.
Oud 20 augustus 2004, 15:25   #238
luc broes

Standaard

Citaat:
Eigen inzicht komt toch vooral neer op eigen centen of vergis ik me ?
Het belangrijkste is altijd centen.....
Money makes the world go round
Wat als Vlaanderen centjes zou krijgen van Wallonië, zou Vlaanderen dan nog strijd voeren? Zou de Vlaamse Leeuw nog klauwen ?
Soms is het gemakkelijker van te geven dan van te krijgen. Ooit hieraan gedacht.
Als je geeft is het teken dat je iets hebt om te geven.
Eigen inzicht en eigen verantwoordelijkheid (dus ook geld) gaan natuurlijk samen. Dat gaat zo in een gezond bedrijf en in ook een gezonde samenleving die tevens zorgt voor hulpbehoevenden.
Maar ik vind zeker: geld is niet het belangrijkste. Toch zegt men in het Frans: 'de bons contes font de bons amis' (hopelijk zonder foutjes).
Moest Vlaanderen ooit door eigen nalatigheid leven op andermans kosten, zou ik diep beschaamd zijn en maken dat daar zo vlug mogelijk een eind aan komt.
Ik heb persoonlijk al veel meer gegeven dan je zou denken, zeker moest je weten aan wie. En ik ben in de bevoorrechte positie om dat te doen omdat ik heel mijn leven veel en stipt gewerkt heb en steeds eenvoudig geleefd. Dus maak je maar geen zorgen, ik heb 'Ooit hieraan gedacht.
Oud 20 augustus 2004, 15:37   #239
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Och, dat is uw goed recht. Maar als ik het goed begrepen heb, wilt u ook niet weten van la Marseillaise. Al eens goed gelezen wat daarin staat?

Eerlijk gezegd voel ik dat niet zo aan zoals u. Men moet immers rekening houden in welke tijd de Vlaamse Leeuw is geschreven en in welke situatie de Vlamingen toen leefden. Het is dan ook een oproep tot verweer, tot fierheid, tot het breken van de knechtende boeien. Vrijheid, daar gaat het over.
Ik zing al vele jaren het Limburgs volkslied: "Waar in't bronsgroe eikenhout, 't nachtegaaltje zingt....."
afgewisseld met de "Valeureux Liégeois", ofschoon ik het lied van Tchantjès prefereer. Thantchès een pop �* la Toone te Broekzele, zeer populair in het gezellige centrum van "La République Libre d'Outre-Meuse, waar eigenlijk de ware Luikse volksaard heerst.
Maar je weet, dat is nodig voor een Limburgse Luikenaar of is't een Luikse Limburger.
Van een Eurregio lied heb ik nog geen kaas gegeten.

Alle gekheid op een stokje: voor dergelijke liederen was er ooit een aanleiding en die aanleiding kan van velerlei aard zijn uiteraard. Strijdliederen werden misschien wel gecomponeerd om de gemoederen van de doelgroep op te zwepen om van hen een grotere inzet te krijgen, of ten minste ze wat krachtdadiger tot aktie aan te zetten.
Jan weet waarschijnlijk nog meer daar over. Hij weet altijd passende teksten op te diepen.

Laatst gewijzigd door Steenbok66 : 20 augustus 2004 om 15:40.
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2004, 15:44   #240
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eigen inzicht en eigen verantwoordelijkheid (dus ook geld) gaan natuurlijk samen. Dat gaat zo in een gezond bedrijf en in ook een gezonde samenleving die tevens zorgt voor hulpbehoevenden.
Maar ik vind zeker: geld is niet het belangrijkste. Toch zegt men in het Frans: 'de bons contes font de bons amis' (hopelijk zonder foutjes).
Moest Vlaanderen ooit door eigen nalatigheid leven op andermans kosten, zou ik diep beschaamd zijn en maken dat daar zo vlug mogelijk een eind aan komt.
Ik heb persoonlijk al veel meer gegeven dan je zou denken, zeker moest je weten aan wie. En ik ben in de bevoorrechte positie om dat te doen omdat ik heel mijn leven veel en stipt gewerkt heb en steeds eenvoudig geleefd. Dus maak je maar geen zorgen, ik heb 'Ooit hieraan gedacht.
"Les bons comptes, font les bons amis" comptes staat voor afrekeningen of ieder het zijne qua financiële afrekening.
Conte is een vertelling of verhaal.
Ofschoon het verhaal van de niet kloppende rekeningen hier.... de waarheid klinkt anders naarmate de bron van die "waarheid" of dat "verhaal".

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be