Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 augustus 2013, 08:09   #221
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En als u de schoolmeester wilt uithangen dan moet u zelf wel correct Nederlands kunnen schrijven.

De woorden in het rood bestaan niet in de Nederlandse taal.

Wellicht komt er weldra een nieuw woordenboekje uit:
'Het Nieuwe Verklarend Gwylan-woordenboekje der Nederlandse taal'.
mijnheer windstreek: Gwylan is FRANCAISE en spreekt perfect Nederlands.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2013, 08:09   #222
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Mijn draad was wel eerder dan die van dien Hollander.
Zijne titel was misschien iets beter gekozen, maar eerlijk is eerlijk.
Hollander?
Oud 24 augustus 2013, 08:36   #223
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
zeg Staf, is er in t Frans ook een uitdrukking voor komkommertijd eigenlijk ?
Als de term slaat op de tijd waarin kranten/nieuwsredacties zich voornamelijk met pietluttigheden onledig houden, wordt er gesproken over "la saison/période du serpent de mer".

Voor sommige kranten/nieuwsredacties duurt die blijkbaar een heel jaar.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2013, 10:36   #224
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
De realiteit etaleren kan nooit kwaad.

Steeds een gênant moment, nietwaar?
Tja, wanneer je jezelf als Belgicist permanent drogeert met een tricolore "voor vorst, voor vrijheid en voor recht", dan vind je het, uiteraard, fijn dat dergelijke foutieve informatie wordt verspreid. Elke leugen die Vlaanderen benadeelt is een bijdrage tot "l'unité de la Belgique". Pipo's zoals jij behoren, gelukkig maar, tot een uitstervende en niet-beschermde soort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2013, 10:48   #225
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Als de term slaat op de tijd waarin kranten/nieuwsredacties zich voornamelijk met pietluttigheden onledig houden, wordt er gesproken over "la saison/période du serpent de mer".

Ik heb iets bijgeleerd, ik dacht dat er geen vertaling van bestond.

Tx!
Oud 24 augustus 2013, 10:51   #226
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Rond dat voetbal hoopt Quercus volstrekt niets. Om mij op te winden over voetbal, daar heb ik te weinig belangstelling voor. Het gaat er mij om dat het buitenland een correct beeld voorgeschoteld krijgt omtrent de talen die in deze staat worden gesproken. En dat is nu het geval niet.
Hoe erg, hé...
Privé-instellingen doen wat ze willen, zeker in het buitenland. Vrij gebruik van taal, toussa toussa quoi.

Als je niet kontent zijt, kijk je niet naar de Rode Duivels, ga je niet naar het sta... oeps, je doet het nu al niet. Pech!
Oud 24 augustus 2013, 10:56   #227
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
Bij het kiezen door een leerling gaat de voorkeur uit naar gemakzucht, lees: luiheid.
Daardoor zullen ze kiezen voor pakweg het Engels omdat al hun films en liedjes in het Engels zijn.
Dat zien we bij de Waalse kinderen ook, ze mogen kiezen? Wel, dan gaan ze voor Engels
Het is perfect mogelijk die kennis van het Engels te behouden, en daarbovenop Frans bij te brengen.
Er is geen limiet aan wat met kan leren he, het brein is geen emmer.
"Wij Vlamingen" hebben dat voordeel, wat is de meerwaarde aan dat overboord gooien?
Als een ding waar is, is dat we trotser op onze taal moeten zijn, en onze plaats opeisen.
Dus, zoals hierboven aangehaald, veel minder snel overgaan tot het spreken van een vreemde taal, op eigen grondgebied
laat ons de democratie ook maar ineens afschaffen, als mensen toch niet beseffen wat goed voor hun is ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2013, 10:57   #228
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
laat ons de democratie ook maar ineens afschaffen, als mensen toch niet beseffen wat goed voor hun is ...
2
Oud 24 augustus 2013, 11:03   #229
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op zich is dat niet eens zo'n slecht voorstel.
Zolang er maar voetbal is (en hockey)!
Oud 24 augustus 2013, 11:03   #230
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Thx.
Leuk weetje.
Oud 24 augustus 2013, 11:09   #231
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Pipo's zoals jij behoren, gelukkig maar, tot een uitstervende en niet-beschermde soort.
Is dit hierboven een belediging, een bedreiging, of halfbakken poging tot karaktermoord wegens gebrek aan inhoudelijk weerwoord?
Oud 24 augustus 2013, 11:09   #232
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Is dit hierboven een belediging, een bedreiging, of halfbakken poging tot karaktermoord wegens gebrek aan inhoudelijk weerwoord?
Ik zou eerder zeggen, het is grappig.
Oud 24 augustus 2013, 11:18   #233
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik zou eerder zeggen, het is grappig.
Geert Hoste laat weten dat hij het ook grappig vindt.
Oud 24 augustus 2013, 11:32   #234
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
De Vlaamse provinciaal die zijn Nederlands onvoldoende beheerst en er zich dientengevolge niet gemakkelijk bij voelt tenzij hij zijn dialect mengt met Engels (zo scheldt de gemiddelde Vlaming met 'fuck off' i.p.v. met 'lazer op', in schril contrast met de Nederlander die het Nederlands wel als zijn eerste taal gebruikt).
Stel eventjes dat het mogelijk zou zijn om onze Franstaligen als grondgebied bij Nederland te voegen. Wat zou dat geven??? Et pour les Hollandais la même chose? Nederland toch ook maar en prutsland met een boerentaaltje dat de moeite niet loont om het te leren?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2013, 11:34   #235
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
De Vlaamse provinciaal die zijn Nederlands onvoldoende beheerst en er zich dientengevolge niet gemakkelijk bij voelt tenzij hij zijn dialect mengt met Engels (zo scheldt de gemiddelde Vlaming met 'fuck off' i.p.v. met 'lazer op', in schril contrast met de Nederlander die het Nederlands wel als zijn eerste taal gebruikt).
je weet toch dat vlamingen enkel middels gebaren begeleid door enkele oerwoudklanken communiceren?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2013, 12:03   #236
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als u het mij toestaat, mijnheer djimi : uw verduidelijking is voor mij andermaal een bewijs dat mijn Nederlands taalgevoel niet helemaal je dat is.

Het Nederlandse komkommertijd, zoals ik het begrijp, zou ik vertalen als la morte-saison, vermits het volgens mij (kennelijk onterecht) slaat op een periode zonder nuttig nieuws, wijl onze Franse uitdrukking le serpent de mer of le retour du serpent de mer, anders dan op een (periode van) gebrek aan nieuws, slaat op een nieuwtje of een onderwerp dat zo nu en dan de kop opsteekt.

Het is een kwestie van nuances, maar de mijne blijken voor wat het woord komkommertijd betreft in ieder geval onjuist te zijn. Derhalve, oprechte dank voor uw verduidelijking : ik heb weer iets bijgeleerd.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 24 augustus 2013 om 12:12.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2013, 12:14   #237
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Stel eventjes dat het mogelijk zou zijn om onze Franstaligen als grondgebied bij Nederland te voegen. Wat zou dat geven??? Et pour les Hollandais la même chose? Nederland toch ook maar en prutsland met een boerentaaltje dat de moeite niet loont om het te leren?
Het verschil is dat de Nederlanders niet met zijn allen verplicht worden een taal te leren uitsluitend met als doel een minderheid in hun eigen taal te kunnen (be)dienen.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2013, 12:18   #238
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Als u het mij toestaat, mijnheer djimi : uw verduidelijking is voor mij andermaal een bewijs dat mijn Nederlands taalgevoel niet helemaal je dat is.
Het Nederlandse komkommertijd, zoals ik het begrijp, zou ik vertalen als la morte-saison, vermits het volgens mij (kennelijk onterecht) slaat op een periode zonder nuttig nieuws, wijl onze Franse uitdrukking le serpent de mer of le retour du serpent de mer, anders dan op een (periode van) gebrek aan nieuws, slaat op een nieuwtje of een onderwerp dat zo nu en dan de kop opsteekt.

Het is een kwestie van nuances, maar de mijne bleken voor wat het woord komkommertijd betreft in ieder geval onjuist te zijn. Derhalve, oprechte dank voor uw verduidelijking : ik heb weer iets bijgeleerd.

Ja, beste "Gwylan",

'la morte-saison' stond eveneens in het woordenboek, maar daar stond dan tussen haakjes (vakantietijd) bij. Bij 'la saison/période du serpent de mer' stond tussen haakjes (m.b.t. kranten).

Uw interpretatie van 'komkommertijd' klopt dus. Met uw taalgevoel is alleszins in dezen helemaal niks verkeerd.

Het ziet er dan ook veeleer naar uit dat er aan MIJN taalgevoel betreffende het Frans nog wel een en ander verbeterd kan worden.

En misschien kunnen ook de makers van het Van Dale Groot Woordenboek Nederlands-Frans zich voortaan een beetje méér moeite getroosten.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2013, 12:19   #239
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Een groot politicus zei ooit "in dit land is alles communautair".
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2013, 12:21   #240
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht

Het is een kwestie van nuances, maar de mijne blijken voor wat het woord komkommertijd betreft in ieder geval onjuist te zijn. Derhalve, oprechte dank voor uw verduidelijking : ik heb weer iets bijgeleerd.
Ik had ook al mijn bedenking bij die serpent de mer. Net omdat mijn Frans sedert mijn pensioen wel verzwakt, heb ik "saison .." en "période .." een keer gegoegeld ...

Maar onze term komkommertijd duidt op de combinatie:
- er is weinig relevant of belangrijk nieuws
- en dan duiken kleine nietszeggende verhalen op die wat te uitgebreid onder de aandacht gebracht worden.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be