Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 21 september 2013, 21:37   #221
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De mijne niet, die meet 1,64 m van Bouwjaar 2012, mijn vorige van bouwjaar ´99 was nog 1,82 m. Wil je de bron ?
Graag.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 21:37   #222
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U gaf de nuancering zelf aan.
Ik wacht op jouw nattevinger-bron.
Oud 21 september 2013, 21:38   #223
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En U blijft onzin uitkramen dat men de wegen verbreed omdat de wagens wat breder geworden zijn terwijl het zwaar verkeer niet meer veilig kan kruisen.
Geen onzin. Rij maar eens door West-Vlaanderen. In zo goed als alle gemeenten worden wegen aan de zijkanten opgevuld met grint, met vermalen bouwafval, met grasdallen... iets wat vroeger niet het geval was.
Oud 21 september 2013, 21:39   #224
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wacht op jouw nattevinger-bron.
Waarom dan wel? U gaf onmiddellijk zelf aan dat er een verschil is tussen Wallonië en Vlaanderen. Hierdoor zijn cijfers op Belgisch niveau weinig bruikbaar. Of wel inzetbaar naargelang het idee dat men wil verdedigen. Ofte: de wijze woorden van mijn leraar wiskunde zaliger gedachtenis.
Oud 21 september 2013, 21:41   #225
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij en vele anderen maken er een drama van, een strukturele file in nu eenmaal van deze tijd. Files kunnen zeker verminderd worden als men iets eraan wil doen.
Juist, door bijvoorbeeld een ander vervoermiddel te nemen. Fiets, bromfiets, motor, OV... Niet door nog meer auto.
Oud 21 september 2013, 21:42   #226
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen onzin. Rij maar eens door West-Vlaanderen. In zo goed als alle gemeenten worden wegen aan de zijkanten opgevuld met grint, met vermalen bouwafval, met grasdallen... iets wat vroeger niet het geval was.
Ik zie regelmatig een Lijnbus binnenkant bocht door het grind gaan enkel om de bocht veilig te nemen als er zelfs een smalle auto van de andere kant komt.

Binnenkort gaan ze dat grind daar weer wat bijvullen.

Als in dezelfde flauwe bocht twee auto´s kruisen blijven ze netjes op de rijbaan, zelfs netjes binnen de markeringen die de rijbaanrand aanduiden.

Dat is in Limburg.

Men moet de wegen aanpassen aan de breedste motorvoertuigen niet aan de smalste.

Ook de grootste schade (of de diepste putten) wordt vooral veroorzaakt door de zwaarste voertuigen, en dat is niet de auto.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 september 2013 om 21:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 21:42   #227
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie regelmatig een Lijnbus binnenkant bocht door het grind gaan enkel om de bocht veilig te nemen als er zelfs een smalle auto van de andere kant komt.

Binnenkort gaan ze dat grind daar weer wat bijvullen.

Als in dezelfde flauwe bocht twee auto´s kruisen blijven ze netjes op de rijbaan, zelfs netjes binnen de markeringen die de rijbaanrand aanduiden.

Dat is in Limburg.
Limburg is altijd wat abnormaal.
Oud 21 september 2013, 21:45   #228
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Limburg is altijd wat abnormaal.
Argumenten op ?
Oud 21 september 2013, 21:45   #229
thomas1234
Burger

Standaard

Ik zie niet wat er zo verkeerd is met veel in de auto zitten.
Probleem van vervuiling moet inderdaad opgelost worden, zijn we mee bezig. En ivm de fileproblematiek, er moet maar wat extra infrastructuur bijgemaakt worden en wanneer dit niet mogelijk is zullen files vanzelf verkeer ontmoedigen.

Ik snap ook niet wie dagelijks 2 uur in de file gaat staan , verhuis dan naar u werk of neem werk bij u in de buurt. Ik ben met mijn 3de job bezig, heb steeds rekening gehouden met mobiliteit door te verhuizen of werk in de buurt te kiezen.
thomas1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 21:51   #230
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomas1234 Bekijk bericht
Ik zie niet wat er zo verkeerd is met veel in de auto zitten.
Op zich niets. Alleen is het ondertussen wel duidelijk geworden dat met de toegenomen mobiliteit door de wagen we in sommige gevallen tot minder mobiliteit komen. Kijk, als ik nu sneller en vlotter naar mijn werk rij met de fiets, waarom zou ik dan wel de wagen nemen? Om in de file aan te schuiven?

In Brussel, Antwerpen, Kortrijk, Brugge... hebben we een probleem. Dagdagelijks. 's Ochtends en 's avonds kilometers auto's die bumper aan bumper staan. Of is ons denken als zo vervormd - zoals dat van Micele - dat we dit zelfs niet meer als een probleem onderkennen?
Oud 21 september 2013, 21:52   #231
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ivm de fileproblematiek, er moet maar wat extra infrastructuur bijgemaakt worden en wanneer dit niet mogelijk is zullen files vanzelf verkeer ontmoedigen.
En dat blijkt niet te kloppen. De files rond Brussel nemen niet af. Jaar na jaar nemen ze toe. Files blijken niets te ontmoedigen.
Oud 21 september 2013, 21:58   #232
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik snap ook niet wie dagelijks 2 uur in de file gaat staan , verhuis dan naar u werk of neem werk bij u in de buurt. Ik ben met mijn 3de job bezig, heb steeds rekening gehouden met mobiliteit door te verhuizen of werk in de buurt te kiezen.
Dan ben je een van de gelukkigen, doe zo voort.

Hoeveel van de 5,5 miljoen personenwagens in Be zou er dagelijks 2 uur in de files staan ?

Staan andere brede motorvoertuigen zoals vrachtwagens en bussen dan niet mee in de file ?

Raar toen ik onlangs in een file stond op de R1-Antwerpen zag ik bijna meer vrachtwagens en grote bestelwagens als auto´s in de file. Zeker als je rekening neemt met de plaats die ze innemen, bij een langzaamrijdende file moeten die zware vrachtwagens (+7,5 T) zelfs 50 m tussenafstand onderling respecteren wat natuurlijk utopie is, en daarom zelden gebeurd. Het zou de file wie weet 1,5-maal zolang maken.

Ik snap dat echt niet waarom die vrachtwagens daar staan, soms staan er ook redelijk wat reisbussen tussen, waarom doen die dat ?

Denk je nu echt dat die dat vrijwillig doen of vee eerder uit gebrek aan alternatief ?

Laatst gewijzigd door Micele : 21 september 2013 om 22:01.
Oud 21 september 2013, 22:00   #233
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoeveel van de 5,5 miljoen personenwagens in Be zou er dagelijks 2 uur in de files staan ?

Staan andere brede motorvoertuigen zoals vrachtwagens en bussen dan niet mee in de file ?

Raar toen ik onlangs in een file stond op de R1-Antwerpen zag ik bijna meer vrachtwagens en grote bestelwagens als auto´s in de file. Zeker als je rekening neemt met de plaats die ze innemen, bij een langzaamrijdende file moeten die zware vrachtwagens (+7,5 T) zelfs 50 m tussenafstand onderling respecteren wat natuurlijk utopie is, en daarom zelden gebeurd. Het zou de file wie weet 1,5-maal zolang maken.

Ik snap dat echt niet waarom die vrachtwagens daar staan, soms staan er ook redelijk wat reisbussen tussen, waarom doen die dat ?
Weer praat voor de vaak. U staat stil. U staat in de file. Ondanks het snelle vervoermiddel dat de wagen kan zijn, wordt de snelheid van uw mobiliteit flink naar beneden gehaald. Er is nu eenmaal een probleem door het stijgend gemotoriseerd vervoer.
Oud 21 september 2013, 22:06   #234
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Weer praat voor de vaak. U staat stil. U staat in de file. Ondanks het snelle vervoermiddel dat de wagen kan zijn, wordt de snelheid van uw mobiliteit flink naar beneden gehaald. Er is nu eenmaal een probleem door het stijgend gemotoriseerd vervoer.
Maar niet enkel door de wagen.

Ik heb daar 20 minuten verloren en was op weg naar de kust, ik had die 20 minuten ingecalculeerd, want via Brussel was het eerder 45 minuten verlies op weg naar de kust. Tja hoe zou men anders naar de kust geraken vanuit Noord-Limburg op pakweg 2,5 uur autorijden via de snelste weg. Er is geen alternatief als via de R1 of R0.
Trouwens nog zeer schoon weer gehad die dag aan de kust, op die 20 minuten steekt het dan niet.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 september 2013 om 22:08.
Oud 21 september 2013, 22:11   #235
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar niet enkel door de wagen.

Ik heb daar 20 minuten verloren en was op weg naar de kust, ik had die 20 minuten ingecalculeerd, want via Brussel was het eerder 45 minuten verlies op weg naar de kust. Tja hoe zou men anders naar de kust geraken vanuit Noord-Limburg op pakweg 2,5 uur autorijden via de snelste weg. Er is geen alternatief als via de R1 of R0.
Trouwens nog zeer schoon weer gehad die dag aan de kust, op die 20 minuten steekt het dan niet.
U illustreert het eens te meer heel treffend: wij zijn de file ondertussen zo gewoon geworden dat we het niet meer als een probleem zijn gaan zien. Verdringing heet zoiets.
Oud 21 september 2013, 22:28   #236
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U illustreert het eens te meer heel treffend: wij zijn de file ondertussen zo gewoon geworden dat we het niet meer als een probleem zijn gaan zien. Verdringing heet zoiets.
Lijkt me geen erg woord.
Oud 21 september 2013, 22:29   #237
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lijkt me geen erg woord.
Dit gaat dan ook niet om het woord, nietwaar?!
Oud 21 september 2013, 22:47   #238
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit gaat dan ook niet om het woord, nietwaar?!
Neen het gaat om file, zoals de files die er ook vroeger waren. bvb aan de landsgrens toen er nog grenscontrole was. Daar hebben ze iets aan gedaan.

Citaat:
Ik negeer dus helemaal niets, ik heb zelf nog # nooit file bij mijn verplaatsingen naar mijn werkgever gehad, enkel in mijn vrije tijd ttz naar een vakantiebestemming of bij een lange rit door BE of Buitenland. Ik rij dan altijd met GPS/TMC aan, waardoor ik bijna alle files kan vermijden.

Jij en vele anderen maken er een drama van, een strukturele file in nu eenmaal van deze tijd. Files kunnen zeker verminderd worden als men iets eraan wil doen.
File in 1970, ik denk Duitsland

File van 1955, Nederland
Citaat:
http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/...rland-in-1955/

Eerste file in Nederland in 1955
11 oktober 2012 Roy Sprangers
Van alle automobilisten in Nederland staan de bestuurders in Groningers ieder jaar het langst in de file. Uit onderzoek van navigatieproducent TomTom blijkt dat de inwoners en omwonenden van de stad gemiddeld 20 procent langer onderweg zijn door alle verkeersopstoppingen. Tegenwoordig zijn overvolle snelwegen en files iets van alledag, maar in 1955 was de eerste echte file van Nederland nog een heuse bezienswaardigheid.

Al sinds de jaren ’20 van de 20e eeuw vonden er regelmatig verkeersopstoppingen plaats in Nederland. Zo trokken er in augustus 1925 binnen twee reken ruim een half miljoen mensen met de auto naar Borculo, dat vlak daarvoor was getroffen door een zware storm. Door de toestroom van al deze ramptoeristen slibden de wegen in de Achterhoek volledig vol, waardoor er op verscheidene plekken eenrichtingsverkeer ingesteld moest worden.

Pinksterdag 1955

Sommige historici beschouwen de opstoppingen in Borculo ook als een file, maar de eerste echte geregistreerde file in Nederland vond pas plaats op zondag 29 mei 1955
. Het was die dag Eerste Pinksterdag, en dus trokken de mensen er massaal met de auto opuit. Veel Nederlandse gezinnen uit de Randstad kozen ervoor om hun zondag op de Veluwe door te brengen, terwijl een groot aantal Duitse toeristen juist naar het westen trok om de bollenvelden te bezichtigen. Toen de twee verkeersstromen elkaar bij Utrecht ontmoetten, ging het mis. De rotonde bij knooppunt Oudenrijn kon de 50.000 toegestroomde auto’s niet verwerken en er ontstond een file.

Bezienswaardigheid

In tegenstelling tot vandaag de dag leidde de file echter niet tot frustratie, maar juist tot plezier
. Met name de mensen die geen onderdeel uitmaakten van de verkeersopstopping zelf vonden het fenomeen fascinerend. Het fietspad naast de weg stroomde vol met toeschouwers en de bestuurders op tegenliggende rijbaan besloten hun auto op de vluchtstrook te parkeren, zodat zij uitgebreid de tijd hadden om de lange rij voertuigen in zich op te nemen. Veel mensen waren verheugd dat er een file in Nederland stond, want de file was een teken dat het goed ging met het land.

Dagelijkse file

Het aanvankelijke enthousiasme over de verkeeropstoppingen was echter al snel verdwenen. Naarmate steeds meer mensen de auto pakten voor het woon-werk verkeer nam namelijk ook het aantal files in Nederland snel toe, met als gevolg meer frustratie. Vandaag de dag zijn verkeersopstoppingen uitgegroeid tot een dagelijkse irritatie. De laatste dag zonder file in Nederland was zondag 30 december 2007, inmiddels bijna vijf jaar geleden.
een file bij amper 50.000 auto´s...

Veel files of de meeste zelfs onstaan ook door ongevallen (ook ongevallen in het fileverkeer), en door de gebruikelijke wegenwerken, als er dan geen alternatieven zijn zoals in BE (in het buitenland zijn die meestal wel) tja.
Een goede GPS en snelle TMC(pro) helpt dan enorm.

Natuurlijk heeft het sterk toegenomen internationaal transitverkeer via de weg met de just in time (snelle) leveringen = rijdende logistiek/en opslagplaats geen goed gedaan aan de lengte van sommige files. De uitbreiding van de EU heeft daar ook nog een steentje aan bijgedragen.
En natuurlijk de bevolkingsaangroei. Moesten de rijstrook-kms doorstroomwegen evenredig stijgen met het aantal inwoners was er al veel aan verholpen. Het OV geraakt hier ook niet van de grond met amper 5 % aandeel...

Laatst gewijzigd door Micele : 21 september 2013 om 23:06.
Oud 21 september 2013, 23:15   #239
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom dan wel? U gaf onmiddellijk zelf aan dat er een verschil is tussen Wallonië en Vlaanderen. Hierdoor zijn cijfers op Belgisch niveau weinig bruikbaar. Of wel inzetbaar naargelang het idee dat men wil verdedigen. Ofte: de wijze woorden van mijn leraar wiskunde zaliger gedachtenis.
Dus je kent het miniem verschil tussen Vlaanderen en Wallonie niet eens ?

Wat schat je ?

Hoeveel schat je voor de gemiddelde auto binnen het Hfst-Gewest Brussel ? meer of minder als Vlaanderen ?

In Vlaanderen is het 1,349 per personenauto cijfer 2010.
Probeer eens:
Wallonie: ...
Brussel: ...
Belgie : ..... in 2010 , Belgie in 1970 was : 1,7 inzittende per personenwagen gemiddeld.

Natuurlijk zijn die gemeten cijfers bruikbaar en is de realiteit.
Ze worden gebruikt in alle mogelijke studies over de evolutie in het personenverkeer waar de auto de allergrootste brok van uitmaakt (2/3)

Laatst gewijzigd door Micele : 21 september 2013 om 23:43.
Oud 22 september 2013, 10:14   #240
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het milieuvriendelijkste is vooral de auto op een vlotte manier (goed verkeersmanagement met borden waar vrije plaatsen zijn) laten parkeren, (ook afgestemde verkeerslichten helpen daarbij tot 40 % vlotter) zodat ze amper afstand moeten afleggen naar de plaats van parkeerbestemming en daardoor weg uit het stadsbeeld zijn. Geparkeerde auto´s veroorzaken geen file en geen gevaar en vervuilen niet. Verder gaan de automobilisten te voet, wat het minste plaats inneemt. Voor een voetgangersfile ken ik geen oplossing.

Auto´s veel stadskm onnodige rondjes te laten draaien om nog ergens een parkeerplaatsje te vinden is het andere uiterste.

Ik vraag me af wat die groenen nu echt willen... ik denk de auto´s ontmoedigen naar de stad te rijden... en de auto´s uit de stad pesten door te weinig parkeerplaatsen aan te bieden, of de verkeerslichten van de belangrijkste stadinvalswegen opzettelijk slecht afstemmen op het gemotoriseerd verkeer.

In Freiburg is het alleszins en-en-en-en-en :
http://www.freiburg.de/pb/,Lde/231347.html

vanaf 1 oktober 2013 wordt de milieuzone ook totaal groen ttz geen oude diesels meer, enkel benzines en "minst vuile diesels" (link te vinden)

Soit Freiburg heeft heel wat prijzen gehaald voor zijn concept, Freiburg heeft bvb al een voetgangerszone sinds 1970...

De modal split prognoses zien er alleszin zeer goed uit (zie kleur figuur met %), ze hopen dat het autoverkeer nog wat verminderd naar meer OV (tram blijkbaar), langzaam maar zeker, 2020 is natuurlijk een prognose. De strenge milieuzone vanaf 1 okt 2013 zal er ook wel aan bijdragen (vooral minder diesels die parkeren iets verder van de kernstad en leggen dus minder kms af)
Ok, maar de groenen hier zouden er alleen maar een potje van maken. Voor een "ecologische stad van de toekomst" vind ik Freiburg zeker niet auto-onvriendelijk. Zal wel te maken hebben met het feit dat de autohaat in Duitsland gelukkig (nog?) niet zo hevig is.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be