![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#222 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Belangrijke noot: er bestaan geen "Belgische geschiedenis boeken" (sic). Het onderwijs in België is geregionaliseerd en de verschillende taalgemeenschappen stellen hun eigen leerprogramma vast. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#223 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#224 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#225 |
Europees Commissaris
|
![]() Men lijkt wel het noorden te verliezen in deze diskussie...
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#226 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De provincie Noord-Holland, Het noorden, provincies Groningen en Friesland, Noord-Nederland, zijnde het huidige nederland, En buiten Nederland de Scandinavische landen.
![]() |
![]() |
#227 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#228 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | |
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Adrian M : 24 december 2013 om 02:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#230 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Bedankt voor de aanvulling.
![]()
![]() |
#231 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Oftewel de rijkdom van de "kulturele diversiteit" in de Nederlanden.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 december 2013 om 17:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Heeft het Vlaamse volk recht op zelfbeschikking of heeft het Nederlandstalige volk recht op zelfbeschikking ? Maar goed, het heeft natuurlijk te maken met identifikaties. Ik identificeer mij met de Nederlandstaligheid en gij met het Vlaamse volk. Alleen, wat is dat laatste ? Wat daarentegen Nederlandstaligheid is, is echter vanzelfsprekend. Maar wat denkt ge nu dat leeft bij onze kulturele tegenstrever ? Is Mangain op de eerste plaats een Brusselaar of een Franstalige? Ziet Oncelinx zich op de eerste plaats als behorende tot het Waalse volk of als een Franstalige ? Denk daar eens over na en neem dan les aan die Franstaligen. ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 januari 2014 om 00:33. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#233 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Identificeert u zich ook met Surinamers? In die zin kan men dan zich afvragen of Engelstalige Ieren en Engelsen dan ook samenvallen als men het taalcriterium als bepalend naar voorschuift.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#234 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#235 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wat Onckelinx en andere Walen daarvan vindt is praat voor de vaak, net zoals de "heeft het Limburgse en het Oost-Vlaamse en het Wilrijkse en Edegemse volk rechtop zelfbeschikking" discussie.
Laatst gewijzigd door Xenophon : 8 januari 2014 om 01:11. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#236 | |
Europees Commissaris
|
![]() Maar natuurlijk. Zie mijn onderschrift. Wie dezelfde moedertaal heeft als ik, is mijn "landgenoot" of behoort "tot de gemeenschap waarmee ik mij identificeer". (om nu eens bewust het woord volk niet te gebruiken.) En dat is op de eerste plaats een Brabander want mijn moeder sprak Brabants met mij. Maar een Drentenaar of een Surinamer...wat maakt het uit ? Allemaal Nederlandstalige niet-Brabanders.
Citaat:
Die vraag kunt ge niet beantwoorden zonder de platgelopen klichees, veralgemeningen en vooroordelen uit de trommel te halen. Ik herinner mij nog diskussies warin ge zelf stelt dat kultuur voornamelijk taal is, maar nu zult ge uit een ander vaatje tappen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 januari 2014 om 02:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zijn de Oost-Duitsers te beklagen omdat ze zogezegd geen zelfbeschikking meer hebben. Een Oost-Duitse is begod bondskanselier. Bovendien: maakt het de Nederlandstaligheid sterker en de Francité zwakker dat wij in Vlaanderen zelfbeschikkingsrecht zouden hebben versus eigenlijk datzelfde recht in Grootnederlands verband ? Wat maakt de Nederlandstaligheid het sterkst ten opzichte van de Francité: Het éne Dietsland of de verbrokkeling van de som van Nederland en een onafhankelijk Vlaanderen? D�*t is de geopolitieke vraag die men zich moet stellen. Voor onze eeuwenoude aarts- en erfvijand, Frankrijk, is dat een gemakkelijke vraag:die waren in 1830 felle voorstander van een scheiding der Nederlanden. Beseft U dat U dus aan de kant van de vijand staat? Waarin bestaat de geopolitieke bonus van twee kleine Nederlanden ?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 januari 2014 om 02:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Toch loopt Uw vergelijking wat mank. Australië en Amerika kan men moeilijk Engeland of Groot-Brittannië noemen. Dat zijn zelfs andere kontinenten. Vlaanderen behoort daarentegen wel tot de Nederlanden. Door de Nederlandstalige gemeenschap vervangen door Vlaamse Gemeenschap bevestigt men spijtig genoeg een historisch verkeerde identifikatieprioriteit. Men verlegt de prioriteitskeuze en het is niet daar waar ik ze wil hebben. Vlaams roept als tegenpool Waals op en is etnisch geladen. De Kulturkampf in België situeert zich echter binnen de polariteit NL/F en niet Vlaams/Waals. De kulturele opponent is de Francité en daar stelt men best de Nederlandstaligheid tegenover, kwestie van niet in verspreide slagorde te staan. Bovendien verzwakt die naamwissel onze konkurrentiepositie tegen die Francité omdat de Franstalige gemeenschap open staat voor immigranten die zich willen bekennen tot de Franstaligheid. Een immigrant kan ook Nederlandstalige worden maar is daarom etnisch nog geen Vlaming. Het stoot dus potentiële deelnemers af die ONZE gemeenschap willen komen versterken.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 januari 2014 om 22:50. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#239 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Net als het VK niet de VS is, is België nu eenmaal staatkundig Nederland niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kijk, indien u uitgaat van de geschiedenis, hoort men consequent te zijn. Dan moet het criterium niet de taal zijn - wat u naar voorschuift - maar de geografische vormgeving in de geschiedenis. "De Nederlanden" met haar Nederlands-, Frans- en Duitstalige bevolking. |
|
![]() |
![]() |