Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 december 2013, 09:27   #221
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Veroveren betekent hier niet dat we andere volkeren gaan onderdrukken, maar gewoon dat wij op andere planeten gaan wonen.
En voor zover wij ook andere bewoonde planeten zullen ontmoeten, raad ik de samenwerking aan.
Een asielaanvraag kan je richten naar de Universal Star Convention.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2013, 09:33   #222
g_z
Parlementslid

g_z's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Niks zo lekker als een stukje walvis bij het ontbijt.

20.24

Waarlijk, de gelijkenis van het tegenwoordige leven is niet anders dan water, dat wij van den hemel nederzenden, en waarmede de voortbrengselen der aarde zijn vermengd, waarvan de menschen eten en het vee, tot de aarde, na het opslorpen er van, haar kleed ontvangt en met verschillende planten wordt bedekt. Hare bewoners verbeelden zich, dat zij er de macht over hebben; maar ons bevel komt des nachts of bij dag, en dadelijk is het met den oogst, alsof er den vorigen dag nog niets ware geweest. Zoo leggen wij onze teekens uit, voor hen die overwegen.
g_z is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2013, 09:34   #223
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Veroveren betekent hier niet dat we andere volkeren gaan onderdrukken, maar gewoon dat wij op andere planeten gaan wonen.
En voor zover wij ook andere bewoonde planeten zullen ontmoeten, raad ik de samenwerking aan.

Zoals het leven zich eerst over de aarde heeft uitgespreid, zo is nu het heelal aan de beurt.

Dus om dat nare woord veroveren te vermijden: wij gaan ons uit spreiden over het heelal.

In de hoop ten minste dat het allemaal even zachtzinnig zal gaan, want de aard van het menselijke beestje kennende (denk maar aan Star Wars) twijfel ik daar aan.

In zijn huidige fysieke vorm is het voor de mens onmogelijk om zich uit te spreiden over het heelal, we geraken zelfs niet uitgespreid over ons zonnestelsel; de maan, venus, mars zijn de enige die in aanmerking komen denk ik, en dan noch.
Ofwel heeft u in uw theorie oplossingen daarvoor maar anders denk ik dat de mens zich pas kan uitspreiden over het heelal nadat hij als mens in een veel verder gevorderd stadium is gekomen en waarschijnlijk veel meer geëvolueerd is naar een geestelijke toestand. In hoeverre we dan nog van mensen kunnen spreken en in hoeverre het heelal als materiele werkelijkheid ons dan nog interesseert is natuurlijk een andere vraag.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2013, 09:47   #224
g_z
Parlementslid

g_z's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
In zijn huidige fysieke vorm is het voor de mens onmogelijk om zich uit te spreiden over het heelal, we geraken zelfs niet uitgespreid over ons zonnestelsel; de maan, venus, mars zijn de enige die in aanmerking komen denk ik, en dan noch.
Ofwel heeft u in uw theorie oplossingen daarvoor maar anders denk ik dat de mens zich pas kan uitspreiden over het heelal nadat hij als mens in een veel verder gevorderd stadium is gekomen en waarschijnlijk veel meer geëvolueerd is naar een geestelijke toestand. In hoeverre we dan nog van mensen kunnen spreken en in hoeverre het heelal als materiele werkelijkheid ons dan nog interesseert is natuurlijk een andere vraag.

Tja, interesse word gewekt naar aanleiding van in hoeverre iets op werkelijkheid gebasserd is.

Stel dat er ander leven is, waarom zoude deze dan in de mens geinterreseert zijn, de mens die zichzelf zelfgenoegzaam acht.
Oud 19 december 2013, 09:48   #225
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

En toen ging hij over tot het welbekende gewauwel:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door g_z Bekijk bericht
20.24

Waarlijk, de gelijkenis van het tegenwoordige leven is niet anders dan water, dat wij van den hemel nederzenden, en waarmede de voortbrengselen der aarde zijn vermengd, waarvan de menschen eten en het vee, tot de aarde, na het opslorpen er van, haar kleed ontvangt en met verschillende planten wordt bedekt. Hare bewoners verbeelden zich, dat zij er de macht over hebben; maar ons bevel komt des nachts of bij dag, en dadelijk is het met den oogst, alsof er den vorigen dag nog niets ware geweest. Zoo leggen wij onze teekens uit, voor hen die overwegen.
Oud 19 december 2013, 10:11   #226
g_z
Parlementslid

g_z's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En toen ging hij over tot het welbekende gewauwel:

U denkt met uw smaakpapillen.

Denkt u aan uw laatste maaltijd of de volgende?
Oud 19 december 2013, 10:29   #227
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
U denkt met uw smaakpapillen.
U denk met voorgekauwde tekst uit de middeleeuwen.
Oud 19 december 2013, 10:58   #228
g_z
Parlementslid

g_z's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U denk met voorgekauwde tekst uit de middeleeuwen.
Neemt dat hetgeen weg wat ik bevestig.

Het is ter bescherming voor woorden zoals, lekker, heerlijk, prettig, fijn, etc etc.

Dan vlucht ik naar het gebed om gefocused te blijven ipv dat ik word overgeleverd aan lust, begeerte of verlangen.

En ik heb op het moment geen vrouw naar wie ik me kan wenden, zodoende.
Oud 19 december 2013, 13:23   #229
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Neemt dat hetgeen weg wat ik bevestig.

Het is ter bescherming voor woorden zoals, lekker, heerlijk, prettig, fijn, etc etc.

Dan vlucht ik naar het gebed om gefocused te blijven ipv dat ik word overgeleverd aan lust, begeerte of verlangen.

En ik heb op het moment geen vrouw naar wie ik me kan wenden, zodoende.
O, wat zielig. Probeer eens zelfstandig na te denken. Zou dat nog lukken ?
Oud 19 december 2013, 14:25   #230
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
150 Jaar geleden dacht men dat het onmogelijk was naar de maan te vliegen (Jules Verne).
Nu zijn we er al.
Voor de verovering van het heelal hebben we bovendien miljarden jaren de tijd.
Citaat:
Ofwel heeft u in uw theorie oplossingen daarvoor maar anders denk ik dat de mens zich pas kan uitspreiden over het heelal nadat hij als mens in een veel verder gevorderd stadium is gekomen en waarschijnlijk veel meer geëvolueerd is naar een geestelijke toestand.
voor een verdere evolutie hebben we miljarden jaren de tijd.
Ik zeg niet dat het stel op sprong geschieden zal.
Ook zal het zeker niet gemakkelijk zijn.
Het is geen kleinigheid.
Maar dat was de groei van het leven op aarde evenmin.
Ook dat heeft een lange tijd geduurd.
Citaat:
In hoeverre we dan nog van mensen kunnen spreken en in hoeverre het heelal als materiele werkelijkheid ons dan nog interesseert is natuurlijk een andere vraag.
Het materiële heelal zal ons blijvend interesseren.
Want het is een niet te negeren werkelijkheid.
De materie behoort bij de Geest en is niet minderwaardig.
En ook al is het lager, daarom heeft het wel zijn bestaansrecht en noodzakelijkheid.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2013, 23:22   #231
g_z
Parlementslid

g_z's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
O, wat zielig. Probeer eens zelfstandig na te denken. Zou dat nog lukken ?

Nee, dat lukt niet en ik wil niet dwalen.

Voor de een komt het over als zwak en de ander ziet er begeleiding in.

Een ander zou door dit argument kunnen denken dat iemand afhankelijk is, en inderdaad afhankelijk van kennis zijn is geen schande.
Oud 20 december 2013, 07:39   #232
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nee, dat lukt niet en ik wil niet dwalen.
Dat is de vrees van alle zwakke afhankelijke personen.

Citaat:
Voor de een komt het over als zwak en de ander ziet er begeleiding in.
Werkt steeds zo met een kudde schapen. Die hebben ook een hond als begeleider.
Ik moet steeds lachen om die beelden waar schapen, schapen slachten.

Citaat:
Een ander zou door dit argument kunnen denken dat iemand afhankelijk is, en inderdaad afhankelijk van kennis zijn is geen schande.
Opzettelijk jezelf dom houden en voor schaap spelen, dat is pas schande.
Oud 20 december 2013, 19:26   #233
g_z
Parlementslid

g_z's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is de vrees van alle zwakke afhankelijke personen.

Werkt steeds zo met een kudde schapen. Die hebben ook een hond als begeleider.
Ik moet steeds lachen om die beelden waar schapen, schapen slachten.

En de grote Anton is niet afhankelijk, probeert U maar eens enkele dagen niet te eten of te drinken en dan spreken we elkaar weer.

Misschien dat U dan een beter beeld heeft van afhankelijk zijn.
Oud 20 december 2013, 20:27   #234
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En de grote Anton is niet afhankelijk, probeert U maar eens enkele dagen niet te eten of te drinken en dan spreken we elkaar weer.
Het is ATON he bro !

Citaat:
Misschien dat U dan een beter beeld heeft van afhankelijk zijn.
Ik dacht aan geestelijke onafhankelijkheid. Moeilijk voor te stellen voor een mos.
Oud 20 december 2013, 21:40   #235
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
als enig schaap tussen de wolven.....dat vereist heldenmoed.

Laatst gewijzigd door harriechristus : 20 december 2013 om 21:41.
Oud 22 december 2013, 23:53   #236
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben een tientallen jaren geleden naar iemand gaan luisteren die voorstelden om de ontwikkeling van de mensheid en van de Godsdienst te vergelijken met de normale evolutie van een mensenkind.
Vanaf de geboorte zijn wij heel nauw verbonden met onze moeder, die ons voedt, geborgenheid en liefde geeft. Onze moeder is heilig, want zij is de houwvast die ons in leven houdt, zonder haar zijn we verloren. Zo moet het ontwakende mensenras de aarde, de natuur rondom zich ook aangevoeld hebben zodat ze met hun groeiend inzicht hun omgeving hebben omgedoopt in de eerste godin moeder aarde, Gea. Zoals we ook nu nog bij de meeste primitieve stammen zien is de natuur en alles wat eraan verbonden is doordrongen van heiligheid; men kapt geen boom om, doodt geen dier zonder een offerande of zoenoffer te brengen. Die mensen zien over het algemeen ook geen definitieve scheiding tussen het aardse leven en de voorouders, zoals het zaad is alles cyclus en velen geloven dat hun voorouders terug geboren worden in hun nazaten. Alles is heilig en van de gewone aardse geplogenheden durven afwijken is een groot taboe doorbreken.
Een kind groeit op en heeft meer zelfstandigheid nodig en de vaderfiguur is daar om de symbiose tussen de moederfiguur en het kind te doorbreken anders zou het falikant kunnen aflopen. Deze evolutie wordt in de godsdiensten waargenomen en gesymboliseerd door de opkomst van het mannelijke godenrijk, waarin het mannelijke aspect zich meer en meer versterkt en op de voorgrond treedt tot uiteindelijk alleen God de Vader overblijft, de moeder is gewoon 'verswunden'. Gelijk hiermee of eraan verbonden heeft een andere evolutie zich voorgedaan, waar vroeger het goddellijke overal rondom was en heilig was, is het goddelijke nu overgegaan in de vaderfiguur, die zich geleidelijk aan uit het aardse leven heeft onttrokken (de Griekse Olympos) om uiteindelijk in de hemel te gaan zetelen; de aarde en alles erop en eraan is zo ontheiligd geworden en de mensheid kon aan zijn ontginning beginnen, wat een enorme vooruitgang in de menselijke evolutie heeft meegebracht. Een andere verandering is dat vroeger iedereen in contact met het heilige stond terwijl nu de priesters die plaats opeisten en de mensen verkondigden dat alleen contact met God nog mogelijk was via hun tussenkomst. De directe lijn tussen de schepper en zijn schepping was dus definitief verbroken. Van één werd twee gemaakt.

We kunnen zeggen dat we vandaag op dat punt zijn aangekomen en waarschijnlijk al zijn voorbij gestoken. Wat houdt de toekomst in petto?
Zoals vroeger, zonder de tussenkomst van de vader, de te grote en de te veeleisende moederliefde de ontwikkeling van het kind ernstig zou hebben kunnen verstoren, vertragen en zelfs smoren, zou nu de te grote gestrengheid, de te grote inmenging en het weigeren van zijn plaats af te staan van de Vader aan zijn zoon of dochter die volwassen zijn geworden opnieuw voor enorme problemen kunnen zorgen.
Voor mij is de mensheid (het kind) op het punt gekomen van het einde van de adolescentie, een gevaarlijke toestand, zal de jongeling of het jonge meisje aanvaarden eindelijk volwassen te worden en durven zij eindelijk de verantwoordelijkheid van hun eigen daden op zich nemen ipv zich steeds weer achter de rug van de vader te verbergen en zal de vader, de huidige gezagdragers, die zich steeds weer beroepen op hun grootheid, het gezond verstand hebben om af te zien van hun, nu gecorrompeerde macht om de plaats te laten aan hun volwassen kinderen?
Bekijk de wereld vandaag en vele conflicten zullen vanuit een heel andere invalshoek bekeken kunnen worden.
Godsdienstig gezien zijn de kinderen van God de Vader, zelfs vader en moeder geworden en waar men vroeger voor alles de liefde bezong denk ik dat men nu meer de nadruk moet gaan leggen op de wijsheid. En de wijsheid is iets van hier en nu; de hemel begint hier op aarde.
Werelds gezien, indien de overgang zich niet gunstig voordoet en de vader weigert de plaats te ruimen voorspel ik het einde van een menselijk tijdperk.
Verder gaande op deze redenering van de rol van de Vader, God de Vader; op aarde in eerste instantie vertegenwoordigd door de hogere clerus, wiens macht vooral in de westerse wereld erg verbleekt is, maar hier en daar terug aan aanzien schijnt te winnen; maar vooral in de Arabische wereld nog in volle glorie staat. Is die Arabische achterstand een mogelijk gevolg van een veel verder doorgevoerd matriarchaat in hun contreien, die, omdat ze zoveel sterker stond veel moeilijker verdrongen werd en diepe wonden heeft nagelaten bij haar afstammelingen; wonden die zich tot nu toe laten gevoelen?
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2013, 09:40   #237
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Verder gaande op deze redenering van de rol van de Vader, God de Vader; op aarde in eerste instantie vertegenwoordigd door de hogere clerus, wiens macht vooral in de westerse wereld erg verbleekt is, maar hier en daar terug aan aanzien schijnt te winnen; maar vooral in de Arabische wereld nog in volle glorie staat. Is die Arabische achterstand een mogelijk gevolg van een veel verder doorgevoerd matriarchaat in hun contreien, die, omdat ze zoveel sterker stond veel moeilijker verdrongen werd en diepe wonden heeft nagelaten bij haar afstammelingen; wonden die zich tot nu toe laten gevoelen?
aardige hypothese.

Maar het kan ook gewoon zo zijn dat het een primitief woestijnvolk was en zich daardoor niet verder heeft kunnen ontwikkelen.
Even heeft het een glorieuze periode beleefd en is toen blijven staan en niet verder gekomen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be