![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Zielig en povertjes. (P.S. na een dubbel punt, geen hoofdletter) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#222 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Als voorbeeld kan ook Zwitserland aangehaald worden Quote: Die schweizerische Variante des Standarddeutschen wird Schweizer Hochdeutsch (in der Schweiz) In Frankrijk: Frans-Vlaams of Vlaemsch (vroeger soms ook Westhoek-Vlaams[1] genoemd) is het West-Vlaamse dialect dat van oudsher wordt gesproken in een gebied in Noord-Frankrijk (regio Nord-Pas-de-Calais), dat thans als Frans-Vlaanderen bekendstaat Men kan het Vlaams van uit deze optiek dus eventueel ook als Belgisch-Vlaams in plaats van als Belgisch-Nederlands benoemen. Laatst gewijzigd door Adrian M : 11 februari 2014 om 20:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#223 | |
|
![]() Citaat:
Volgens mij logisch om te betitelen als Belgisch-Nederlands (Vlaamse variant van/binnen het Nederlands) Zoals ik er uit opmaak geeft de taalunie dit dan ook aan in de quote. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#224 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 11 februari 2014 om 20:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 | |
|
![]() Citaat:
British English Is the broad term used to distinguish the forms of the English language used in the United Kingdom from forms used elsewhere Evengoed bestaat er het Australian English We kennen het Schweizer Hochdeutsch en tevens het Frans-Vlaams Zeker als men naar andere talen/landen kijkt is de term Belgisch-Nederlands dus zeer zeker geen absurde aanduiding. Provocerend? Zie er niets provocerends aan, eerder respect hebben voor. Als wel respect voor de staat België, waar diverse landstalen gesproken worden Vlaggetjes? Wel, en ooit tegengekomen voor Australian English? Laatst gewijzigd door Adrian M : 11 februari 2014 om 20:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#226 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
als Hollanders het Belgisch als gesproken taal benoemen, is dit niet alleen hilarisch maar creeert dit ook een grotere afstand tussen Nederland en Vlaanderen Laatst gewijzigd door Kaaskoppie : 11 februari 2014 om 22:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#227 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 februari 2014 om 22:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik wil er wel bijzeggen dat ik zelf het Algemeen Nederlands in welke tongval dan ook als vanzelfsprekend beschouw voor België én Nederland. De Nederlandse taal is niet het privé eigendom van de "Ollanders". Trouwens, het huidige Nederlands is meer gebaseerd op het Vlaams en Brabants dan het "Ollands" vanuit de historie bezien. Heel veel Nederlanders en veel meer Vlamingen nog zijn het inmiddels met mij eens en hebben de petitie "Nederlands vanzelfsprekend" reeds ondertekend.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 11 februari 2014 om 22:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ja, nogal triest om je standpunt af te laten hangen van de "Ollander" haters op dit forum.
![]() |
#230 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#231 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=211 2. Het getuigt idd. voor respekt voor België. ![]() Maar tegelijkertijd is het is een staatsnationalistisch statement! De gebruiker van die term trekt al dan niet bewust de Belgicistische kaart. Onnodig te zeggen dat het provocerend is voor de Vlaamse volksnationalist. 3. En uiteraard des te provocerender voor de Grootnederlander want zoals Kaaskoppie terecht aangeeft, schept het afstand tot Nederland, in tegenstelling tot het begrip Zuid-Nederlands. Maar,... laat het nu net dat zijn wat ge wilt....EN als ge dat toegeeft dan zijn we d'er!
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 februari 2014 om 23:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | |
|
![]() Citaat:
In Frankrijk benoemt men het Vlaams als Frans-Vlaams. Wat zou er dan mis mee zijn om het Vlaams in België als Belgisch Vlaams of Belgisch-Nederlands te betitelen? Het Nederlands in Zuid Afrika: Afrikaans. Het Duits in Zwitserland, het Engels in Australia. Niet meer dan een vaststelling. Heel dat Groot Nederland gedoe staat er los van. Al zullen aanhangers daarvan dit graag erbij betrekken. Zolang België blijft bestaan is dit nu eenmaal de situatie. Overigens een zaak van Belgen, Vlamingen hoe men het wil benoemen: Vlaams, Belgisch-Vlaams, Belgisch-Nederlands. Als een Nederlander er de benaming Belgisch aangeeft bedoelt hij Belgisch-Nederlands. Afkorten is daarentegen wel zo makkelijk. Voor een Nederlander is Vlaams nu eenmaal een taal welke in België gesproken wordt. Vrij logisch en normaal dat hij het als een taal rangschikt welke specifiek bij België behoort. Als een Vlaming daar moeite mee heeft is dat zijn zaak, niet die van de Nederlander. Hij geeft de taal een gewoon een benaming vanuit zijn perspectief. Zelden hebben Nederlanders onderling het specifiek over Vlamingen, meestal zullen ze de benaming Belgen gebruiken. Wat vrij logisch is, aan de andere kant grens ligt het buurland België en de inwoners zijn Belgen met een aantal eigen talen. Van die talen, voor hem tevens varianten Nederlands (in dit geval diverse Vlaamse) welke in België gesproken worden. Eerder aangegeven, hij heeft het ook over een Duitser en zelden over bijvoorbeeld een Beier of Beiers. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#233 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Niettemin is het zo dat het niemand ter wereld dan uitsluitend d'ollanders het ''Belgisch'' als gesproken taal voor Belgie hebben verzonnen, los van dat grootnederland gedoe,is dit uiteraard hilarisch en vergroot dit de afstand tussen Nederland en Vlaanderen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#234 | |
|
![]() Citaat:
Nederland en het huidige België zijn beiden buurstaten. Nederland kan zich politiek gezien niet ophouden met het Groot Nederlander idee. Dit zou politiek gezien ons in de grootst mogelijke problemen brengen met de staat België. Die afstand waar u het over heeft is dus juist van het grootste belang daar de huidige situatie nu eenmaal de "politieke realiteit" is. Mag hopen dat u dit echt wel zult begrijpen ten aanzien van het Groot Nederland streven. De Belgische kaart trekken slaat nergens op. De staat België is nu eenmaal de huidige realiteit. Ontstaat een onafhankelijke Vlaamse staat wordt dit een andere en geheel nieuwe realiteit. Het is geheel en al aan België, dan wel Vlaanderen met welke realiteit er door Nederland rekening gehouden zal moeten worden. Men zal daar zelf uit moeten komen. Zoals een oud minister president opmerkte; de Belgische problematiek is een zaak van de Belgen en niet aan ons. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#235 | |
|
![]() Citaat:
In dat geval heeft Nederland te maken met een staat zoals elke andere staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#236 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En wie stelt dat men in België Belgisch spreekt maakt zich grenzeloos belachelijk. Het is maar dat ge het weet.... Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 februari 2014 om 03:16. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En uiteraard trekt men door te zwaaien met een draak van een begrip als Belgisch Nederlands de Belgicistische kaart. Aanvankelijk inderdaad misschien ongewild, maar dat kan dan bij deze van u niet meer gezegd worden... Woorden kunnen zeer gevoelsgeladen symbolen zijn. Het is niet omdat België op mijn pas staat dat ik mij daarmee hoef te identificeren. Tegen sommigen zult ge dat beslist wél kunnen zeggen maar anderen zullen dat niet willen horen. EN het getuigt van weinig emotionele intelligentie van met die gevoeligheden koppigerwijs geen rekening te willen houden. EN kom nu niet weer af met een Beier want daar liggen de gevoeligheden weer anders.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 februari 2014 om 03:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() Als de Nederlandse regering iets met het Zuiden te onderhandelen heeft is dat voor het grootste gedeelte met de Vlaamse regering. Als het over kultuur gaat is dat zelfs uitsluitend met de Vlaamse regering en bij mijn weten valt taal daar ook onder. Bovendien bestaat er zo niks als "Belgisch" op taalgebied, evenmin als er zoiets zou bestaan als "Europees" op taalgebied. Er bestaan alleen een reeks Vlaamse regiolekten en dialekten, net zoals in Nederland trouwens. Einde verhaal. Maar ja, wat baten kaars en bril...? Het gaat dus helemaal niet over gevoeligheden maar doodgewoon over juist of fout. Met dit getwist sneuvelt alweer een ander Zuiders vooroordeel, met name dat men in het Noorden tot het genus "Pietje Precies" zou horen...
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#239 | |
|
![]() Citaat:
http://www.meertens.knaw.nl/kaartenbank/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | |
|
![]() Citaat:
Afgekort door sommige Nederlanders tot Belgisch. Wat vindt u dan van de term Frans-Vlaams, of bijv. Australian English en Schweizer-Deutsch? Laatst gewijzigd door Adrian M : 12 februari 2014 om 11:01. |
|
![]() |
![]() |