Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

Discussietools
Oud 29 april 2014, 14:16   #221
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Daar hebben we toch ''Frans'' voor?
Inderdaad.

In Limburg zit er trouwens nog zo ene die daar geen bezwaar tegen zou hebben. Landen ligt uiteindelijk ook tegen Rocour?

Wel vreemd dat ik in het station van Landen niemand één woord Frans heb horen spreken. Van verfransing was daar niets te merken. Integendeel. De Waalse partner van de tandarts die ik ken (een ex.forummer trouwens) spreekt accentloos Nederlands.
Naar het schijnt hebben de Landenaars zich hevig verzet tegen de verfransing.
En of er dat aan te merken is!
Oud 29 april 2014, 14:52   #222
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Olala. De flaminganten hebben met louche middelen tegen gehouden wat de Nederlanders wél is gelukt? Die Hollanders toch! D�*�*r gaan wij Belgische Limburgers toch nooit mee in zee na de flamingantische onafhankelijkheid?

Als je in een land wil wonen waar jouw (en MIJN) dialect erkend wordt als offciële taal moet je aan de andere kant van de Maas gaan wonen. De Maas kan je in Uikhoven soms oversteken zonder (bij manier van spreken) natte voeten te krijgen. Wat houdt je tegen?

In België wordt géén énkel dialect erkend. Geen "Vlaams" en ook geen Limburgs. Ik hoefde trouwens nog geen 30 km dieper in Limburg te verzeilen om door de, nochtans Limburgse nonnen uit de streek, op de vingers te worden getikt omdat ze mijn dialect niet konden pruimen. Die Limburgers toch!

Waar ik nu woon horen ze nog altijd dat ik van Limburg afkomstig ben, maar de meesten denken wel dat het van Nederlands-Limburg is. Ik zou echter nogal een figuur slaan zonder AN maar mét een door de "flaminganten" erkend Limburgs dialect...
Ge hebt er geen probleem mee (net als ikzelf) om u in uw nieuwe woonplaats begrijpbaar te maken met een taal die niet uw moedertaal is. Maar als ge naar Brussel gaat dan weer wél? Waarom?
Wat die oversteek betreft heb ik al menig keer de immo-site's over de Maas bekeken. Met de huizenbubbel in Nederland kan het idd heel interessant zijn om in de toekomst te verhuizen. Of dat soms nog te voet kan betwijfel ik. Met de grensmaaswerken zijn waarschijnlijk de oversteekplaatsen samen met de resten van de noormannenburcht in Herbricht weggebaggerd.
Citaat:
Jij beklaagde je er zonet nog over dat je in 90% van de winkels moet overschakelen op het AN wegens de vele "inwijkelingen", en nu beweer je dat je er geen probleem mee hebt. Wat is het nu?
Goed lezen ik stelde een vraag aan vlijmscherp:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske
En als je in je eigen gemeente niet meer kan uitdrukken in je eigen plaatselijke moedertaal is dat geen probleem?
Citaat:
De wet schrijft inderdaad niet voor dat er in de Brusselse winkels Nederlands moet gebruikt worden. Maar de wet schrijft evenmin voor dat er in de winkels in je eigen streek je eigen streektaal moet worden gesproken. Toch stoor je je er wél aan dat dit maar in slechts 10% van de gevallen nog gebeurt. Duidt dat niet op een dubbele standaard?
Neen ik vroeg aan vlijmscherp eigenlijk wat het verschil was. Waarom hij daar niet over reclameert. Waar heb ik gesproken dat dit slechts in 10% van de gevallen nog gebeurt?

Citaat:
Wat leuk zeg dat je JOUW gemeenteambtenaar MIJN wet aan zijn laars lapt, zodat JIJ je je van die VLAAMSE idioterieën niets hoeft aan te trekken.
Al goed dat er nog mensen zijn zoals jij anders lopen we kans dat binnen afzienbare tijd niet het Maaslands als officiële streektaal erkend wordt maar het Genkse "cité's".

In West Vlaanderen zit er ook een Paljaske zoals jij met dezelfde waanideeën. "Doomy" denk ik dat zijn nick is. Ik wil jullie twee graag eens bezig horen tegen elkaar de dag dat jullie beider streektaal officiëel erkend is, en jullie er alle twee op staan om jullie eigen "taal" te spreken. Of gaan jullie je "aanpassen" aan elkaars streektaal, dus Doomy spreekt Maaslands in Noord-Limburg en jij spreekt West-Vlaams in zijn deel van de Vlonders?

Kent ge het verschil tussen een officiële erkende minderheidstaal en een officiële lands/gewesttaal?

PS 1- als gij (en uw voorouders)van Uikhoven afkomstig zijt hebt ge volgens BDW geen Vlaamse identiteit. Want dat dorp maakte deel uit van het bij Nederrijns-Westfaalse Kreits behorend graafschap Reckheim binnen het Heilige Roomse Rijk. Een andere geschiedenis, en een andere taal/cultuur dan Brabanders en Vlamingen.
2- Ik wist wel dat ge de juiste betekenis van het woord "klöppel" kende.
pajoske is offline  
Oud 29 april 2014, 15:57   #223
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ga hier niet over blijven zeiken. Ik heb er geen probleem mee om me zowel in mijn nieuwe woonplaats als in Brussel begrijpbaar te maken. Dat is onveranderlijk in het Nederlands. Als iedereen dat had gedaan of doet ipv meteen op het Frans over te schakelen zou het misschien niet in Brussel, maar wel in de rand heel anders gesteld zijn.

Mijn ouders bleven, uiteraard, hun eigen dialect spreken toen ze een kleine 30km verderop gingen wonen. Hun kinderen deden dan ook. Thuis toch. Daarbuiten leerden we de nieuwe streektaal.

Je trouwt met een partner uit de "nieuwe" streek, spreekt als vanzelfsprekend zijn dialect, en steeds minder dat van je ouders. Als zij sterven valt elke reden weg om hun dialect nog te gebruiken.
Je kinderen spreken, net als hun vader, de plaatselijke streektaal. Met mij spreken ze in hoofdzaak AN. We schakelen soms bijna ongemerkt van het ene naar het andere over, maar wat jij de "moedertaal" noemt verdwijnt met de jaren volledig op de achtergrond.

Op een dag verhuis je naar een andere provincie 100 km verderop. Weer een andere streektaal. Geef toe dat het wreed gemakkelijk is als je op het AN kunt terugvallen, en niet bij elke verhuis een ander dialect moet leren. Als je ouder wordt lukt dat niet meer.
Kijk ik daarom neer op andermans dialect? Allesbehalve! Ik vind het schitterend! Ik kan het niet spreken maar versta, op een zeldzaam nieuw woord na, alles. Dat komt omdat mijn beste vriendin gewoon haar dialect spreekt. Logisch. Ze is nu eenmaal van "dees kanten". Ik niet.

Als ik nog eens in mijn geboortestreek kom merk ik hoeveel ik vergeten ben van mijn "moedertaal". Meer nog. Ik begin ze steeds eigenaardiger te vinden. Ik weet nog altijd wat een "inkbiegel" is, en een sjolk, en een jookel. Ik weet dat in de meervoudsvorm muizen, koeien en schapen er geen "en" bijkrijgen, maar uit één lettergreep blijven bestaan en van klinker veranderen. Vroeger klonk dat "gewoon". Nu niet meer.

Mis ik mijn dialect. Neen. Hoe lossen mijn huidige partner en ik het op om elkaar te verstaan ondanks onze totaal verschillende dialecten? Door AN te spreken. Dat was toch de bedoeling toen er werd besloten om de Vlamingen AN te leren spreken?

Ik ben niet afkomstig van Uikhoven maar ben er wel vaak geweest. Net als in Peer, Meeuwen, Gruitrode, Bocholt, Op-en Neeroeteren, Maaseik, Lanaken, Maastricht, enz...

Dat De Wever mij (volgens jou) geen Vlaamse identiteit zou toedichten zal mij niet alleen worst wezen. Ik moet nog zien dat hij dat tegen mij zou durven zeggen.
Oud 29 april 2014, 17:02   #224
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
In tegenstelling tot robert t zelf, respecteer ik andermans privacy.
Als je meer over die kwestie wil weten, moet je 't hem via PB vragen.
Is dit zo? Is de lof die je jezelf toezwaait gerechtvaardigd? Ik denk daar anders over.

Het is correct dat ik je woonplaats vermeld heb. That's it. Ik ga je een eenvoudige vraag stellen : hoe kan de identiteit van iemand achterhaald worden wanneer deze persoon, volledig terecht overigens, een nick gebruikt? De vraag stellen is ze beantwoorden. Nooit. Totaal uitgesloten.

Vorige week heeft je geestesgenoot hollande het anders aangepakt. De man heeft gewoon mijn volledige naam (lichtjes vervormd weliswaar) en mijn woonplaats gepubliceerd. Inmiddels werd het bericht verwijderd maar is het kwaad geschied. Dit is van een totaal andere orde dan hetgeen ik gedaan heb natuurlijk. Ik weet niet of je het gelezen hebt, wel dat je er niet op gereageerd hebt.

Feitelijk kan ik je ook beschuldigen mijn privacy niet te respecteren. Het herhaaldelijk vermelden dat ik levenslang geschorst ben door de N-VA, acht jaar geleden nu, beschouw ik ook als ongeoorloofd. Dat inmiddels je meeloper superpanda het ook regelmatig doet verandert niks aan de zaak.

Hetgeen je werkelijk wil is me monddood maken. Ik heb je nooit echt persoonlijk aangevallen i.t.t. andere forummers, die er probleemloos mee wegkomen. Het is niet de eerste keer dat je me dit lapt. In jouw "good morning..." draad heb je gedreigd me van het forum te laten kieperen en naar aanleiding van je woonplaats-akkefietje heb je het ook daadwerkelijk geprobeerd. Voorlopig zonder resultaat. Tot zover je democratische ingesteldheid. Ik zal vermoedelijk niet lang meer op dit forum vertoeven maar het zal wel mijn eigen beslissing zijn.
robert t is offline  
Oud 29 april 2014, 17:56   #225
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht

1) Kijk op de landkaart. En zeg me in welk gebied Brussel ligt. Brussel ligt als een eiland in Franstalig gebied. Punt uit.

2) Maar het was inderdaad een Brabantse stad waar men Nederlands sprak. En wij moeten nu proberen van Brussel een volwaardige tweetalige stad te maken, want het is ook de hoofdstad van het gewest Vlaanderen, dus van de Nederlandstalige Belgen.
1) Ik vermoed dat u in uw enthousiasme een kleine fout hebt gemaakt. Ofwel gebruikt u andere landkaarten dan deze die de meeste andere mensen gebruiken.

2) En blij dat we zijn dat we nu moeten proberen om van Brussel een volwaardige tweetalige stad te maken

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 29 april 2014, 18:40   #226
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Is dit zo? Is de lof die je jezelf toezwaait gerechtvaardigd? Ik denk daar anders over.

Het is correct dat ik je woonplaats vermeld heb. That's it. Ik ga je een eenvoudige vraag stellen : hoe kan de identiteit van iemand achterhaald worden wanneer deze persoon, volledig terecht overigens, een nick gebruikt? De vraag stellen is ze beantwoorden. Nooit. Totaal uitgesloten.

Vorige week heeft je geestesgenoot hollande het anders aangepakt. De man heeft gewoon mijn volledige naam (lichtjes vervormd weliswaar) en mijn woonplaats gepubliceerd. Inmiddels werd het bericht verwijderd maar is het kwaad geschied. Dit is van een totaal andere orde dan hetgeen ik gedaan heb natuurlijk. Ik weet niet of je het gelezen hebt, wel dat je er niet op gereageerd hebt.

Feitelijk kan ik je ook beschuldigen mijn privacy niet te respecteren. Het herhaaldelijk vermelden dat ik levenslang geschorst ben door de N-VA, acht jaar geleden nu, beschouw ik ook als ongeoorloofd. Dat inmiddels je meeloper superpanda het ook regelmatig doet verandert niks aan de zaak.

Hetgeen je werkelijk wil is me monddood maken. Ik heb je nooit echt persoonlijk aangevallen i.t.t. andere forummers, die er probleemloos mee wegkomen. Het is niet de eerste keer dat je me dit lapt. In jouw "good morning..." draad heb je gedreigd me van het forum te laten kieperen en naar aanleiding van je woonplaats-akkefietje heb je het ook daadwerkelijk geprobeerd. Voorlopig zonder resultaat. Tot zover je democratische ingesteldheid. Ik zal vermoedelijk niet lang meer op dit forum vertoeven maar het zal wel mijn eigen beslissing zijn.
Wat een pathetisch gezever... écht zielig hoe onze Robert hier tekeer gaat. Had jij indertijd zelf niet zitten kletsen over het feit dat ze je met je sjokkedeizen aan de deur hebben gestampt dan had ik dat zelfs niet geweten.
Je kunt niet iets als een soort 'geuzennaam' dragen, er wat over opscheppen en dan verwachten van mensen dat ze doen alsof ze het niet weten. Zwijg er dan gewoon over.
Op zichzelf is het feit dat een politieke partij zich ontdoet van een hinderlijke parasiet volstrekt oninteressant. Het begint pas leuk te worden en vermeldenswaardig als je zoals jij hier de grote trom van de verontwaardiging begint te roeren, graag mensen aanvalt terwijl je zelf als ongewenste paria bent buitengezet. Zie je nu zelf écht niet in dat dit potsierlijk is ?

"Het kwaad is geschied..." man man man, wat een zelfoverschatting...
Enkel met wat je er hier zelf bent komen over opscheppen kan iedereen die dat echt zou willen in een kwartier je naam weten. Maar weet je wat mijn beste Robert : dat interesseert mij totaal niet.

Je bent trouwens in hetzelfde bedje ziek als de mensen die je hier wil 'beschuldigen' : je enige reden van dit pathetische stukje proza is een poging om Hollande, Staaf en mijzelf een flinke tap te steken. Tot daar de morele verontwaardiging...

Ik spreek enkel voor mijzelf, en ga nooit janken en bleiten bij de moderatie. Omdat ik groot genoeg ben om mijn eigen boontjes te doppen en die mensen vermoedelijk wel ernstiger zaken te regelen hebben dan biechtvader te spelen voor iemand die huilie-huilie wil doen omdat hij eens op zijn nummer is gezet.
Als je iets te zeggen hebt over mij, zeg het dan maar tegen mij.
Pandareus is offline  
Oud 29 april 2014, 18:45   #227
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
... écht zielig hoe onze Robert hier tekeer gaat.
Doet ie dat dan?

Ik lig regelmatig te brullen van het lachen om zijn posts.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 29 april 2014, 19:04   #228
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Doet ie dat dan?

Ik lig regelmatig te brullen van het lachen om zijn posts.
Ik publiceer nog geen twee postings per dag. Veel te lachen heb je dus niet. Ik begrijp je reactie wel. Een nietsbetekende wraakneming omdat ik regelmatig je leugens omtrent het gebruik van het Engels in de media weerleg. Voor de geïnteresseerden : voor onze slimme moet alles gedubt worden. Een engelstalige film met ondertitels beschouwt hij als een aanslag op de Nederlandse taal. Wat moet je daarvoor zijn? Iemand?
robert t is offline  
Oud 29 april 2014, 19:05   #229
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pietenkreeft Bekijk bericht
In een goed gemodereerd forum zou u omwille van zo'n aanvallen buiten gebonjourd worden.

Hier - omwille van uw waarschijnlijke invloed - natuurlijk niet, want anders zou u zo'n reactie beslist niet durven plaatsen.
Dat smeekt om wat opheldering van jou : by all means, speak up !
Pandareus is offline  
Oud 29 april 2014, 19:13   #230
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Een engelstalige film met ondertitels beschouwt hij als een aanslag op de Nederlandse taal. ....
Oh?

Daar heb je dan vast wel een linkje van.

Toch niet?

Wat ik wel altijd droogjes vaststel:

Vlaamse radio > 90% Engelstalig
Vlaamse TV > 85 % Engelstalig

En dat met een NVA lid in de VRT beheersraad.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 29 april 2014, 20:27   #231
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
In een goed gemodereerd forum zou u omwille van zo'n aanvallen buiten gebonjourd worden.

Hier - omwille van uw waarschijnlijke invloed - natuurlijk niet, want anders zou u zo'n reactie beslist niet durven plaatsen.
Eeen "goed gemodereerd forum" is niets anders dan een euphemisme voor censuur. Nice try but not on the www.
DucDEnghien is offline  
Oud 29 april 2014, 20:41   #232
Echte Waal
Staatssecretaris

Echte Waal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik spreek enkel voor mijzelf, en ga nooit janken en bleiten bij de moderatie.
Ik ook ni, maar dat doen de NVA/VB verklikkers veel, het zit in hun bloed, dan worden de anti-NVA leden verbannen.
Oud 29 april 2014, 23:37   #233
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal Bekijk bericht
Ik ook ni, maar dat doen de NVA/VB verklikkers veel, het zit in hun bloed, dan worden de anti-NVA leden verbannen.
"Klikken" heeft alleen zin als er iets te "klikken" valt. Het heeft niks te maken met "in het bloed zitten" maar of het terecht is.

Idem met verbannen.
Dat gebeurt niet zomaar omdat iemand "klikt" maar alleen als er iemand herhaaldelijk over de schreef gaat.
Oud 29 april 2014, 23:47   #234
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Op dit forum wordt zeer veel toegelaten. Dat is alleen maar toe te juichen want er is al teveel censuur in de wereld. Iemand's naam en volledig adres op het forum gooien gaat echter te ver. Idem wie dat niet veroordeelt.

Dat het bewuste bericht van Hollande verwijderd werd bewijst dat hij over de schreef ging, alsook dat Robert t het volle recht had om dit te melden.
Wie dat wél zou pikken mag zijn vinger opsteken.
Oud 30 april 2014, 00:06   #235
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Franstaligen kunnen toch ook Vlaming zijn. Waarom niet? Anders stimuleer je gewoon hun kolonisten houding als ze in Vlaanderen komen wonen.

Website
Johan Bollen is offline  
Oud 30 april 2014, 00:18   #236
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Eeen "goed gemodereerd forum" is niets anders dan een euphemisme voor censuur. Nice try but not on the www.
Moderatie en censuur liggen inderdaad vaak op een dunne lijn. Echter wederom laat je de negatieve bijklank weer het vocaalse zijn; censuur is niet perse een slecht ding.
Hoort zelfs thuis in een gezonde geest; een beetje meer zelfcensuur en -discipline zou velen niet misstaan. Als ik daarbij in mijn eigen voet schiet, tja so be it - durf het dan tenminste alvast toegeven daar ook tegen te zondigen
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline  
Oud 30 april 2014, 00:19   #237
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Franstaligen kunnen toch ook Vlaming zijn. Waarom niet?
Wedden dat Franstaligen zich zwaar beledigd voelen als je hen Vlamingen zou durven noemen?
Dat ze in Vlaanderen komen wonen betekent niet dat ze Vlamingen willen genoemd worden. Of waarom denk je dat ze faciliteiten eisen en hun oproepingsbrieven in het Frans willen krijgen?

Andersom echter.....

Wat denk je dat Laurette Onkelinks, die een Vlaamse vader heeft, zal antwoorden op de vraag of ze een Franstalige of Vlaamse is?
Oud 30 april 2014, 00:27   #238
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Als ik nog eens in mijn geboortestreek kom merk ik hoeveel ik vergeten ben van mijn "moedertaal". Meer nog. Ik begin ze steeds eigenaardiger te vinden. Ik weet nog altijd wat een "inkbiegel" is, en een sjolk, en een jookel. Ik weet dat in de meervoudsvorm muizen, koeien en schapen er geen "en" bijkrijgen, maar uit één lettergreep blijven bestaan en van klinker veranderen. Vroeger klonk dat "gewoon". Nu niet meer.
Rekem en Uikhoven zijn ook mijn plaatsen van afkomst, versmolten in Neerharen. Ik kom er ook niet meer vaak sinds de unief. Maar als ik er kom heb ik een grote voldoening dat dialect te horen. Klinkt gewoon als een warme thuiskomst. Dan kan Vlaanderen of België me voor de rest gestolen worden. Ik ben van daar. Ik blijf van daar.

Ik spreek het ondertussen dat dialect slechts met haar op, ook omdat ik het niet mocht spreken toen ik klein was. Toch beschouw ik het als mijn moedertaal in een vreemde mengeling met het ABN.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 30 april 2014 om 00:28.
Johan Bollen is offline  
Oud 30 april 2014, 00:34   #239
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wedden dat Franstaligen zich zwaar beledigd voelen als je hen Vlamingen zou durven noemen?
Dat ze in Vlaanderen komen wonen betekent niet dat ze Vlamingen willen genoemd worden. Of waarom denk je dat ze faciliteiten eisen en hun oproepingsbrieven in het Frans willen krijgen?
Dat is dan jammer. Maar als we Vlaanderen als een taaleenheid zien in de eerste plaats, welke aanspraak kan dan nog gemaakt worden op Brussel en de omliggende verfranste gemeenten? Ik zou tegen die mensen zeggen. Welkom in Vlaanderen. Tegelijk zou ik het Nederlands bevorderen en geen voorrechten voor het Frans voorzien (net zoals in Wallonië er ook geen voorrechten zijn voor het Nederlands). Al was het voor hun kinderen, maar zo bevorder je de Vernederlandsing. Nu gebeurd het omgekeerde lijkt me. Vlaanderen werkt alzo een soort van 'appartheid' en de verfransing in de hand.

Citaat:
Andersom echter.....

Wat denk je dat Laurette Onkelinks, die een Vlaamse vader heeft, zal antwoorden op de vraag of ze een Franstalige of Vlaamse is?
Ten dele het gevolg van je welkom te voelen.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 30 april 2014 om 00:49.
Johan Bollen is offline  
Oud 30 april 2014, 00:47   #240
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mijn vorige partner, die aan kanker overleed, maar waar ik een kwart eeuw mee samenleefde, was ook afkomstig van Neerharen, maar hij verhuisde naar dezelfde gemeente waar ik woonde nadat mijn ouders hun geboortestreek verlieten. Toen we doorkregen dat onze streekdialecten bijna identiek waren we al gewend om AN met elkaar te spreken. Dat is zo gebleven. Vreemd, want als we naar onze geboortestreek trokken schakelden we gewoon allebei over op onze "moedertaal".

Ik ben een tijdje geleden nog eens op zoek gegaan het huis van mijn grootouders. Het warme nest uit mijn kindertijd. Ik wilde het zo graag nog eens zien, maar ik vond er enkel een braakliggend stuk grond met een stukje muur en een gat waar de kelder was. D�*t was veel pijnlijker dan de langzame teloorgang van de taal die we met elkaar deelden.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be