![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#222 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Neen, enkel in groep van minstens 15 fietsers en verplicht in groep te blijven, # Art. 43bis (ook met twee naast elkaar mag dan), dan MOGEN ze dat op EIGEN risico, zelfs zonder begeleidende auto ALS bescherming EN betere zichtbaarheid (lees artikels) Maar of het veiliger is zonder bepaalde* signalisatie (auto) ? *extra wegkapiteins (pas verplicht vanaf 51 fietsers) Citaat:
Citaat:
"Gedood door verkeer dat niet plichtbewust was" als grafopschrift... ![]() Daar ben je dus heel vet mee, er is ook nog massa (wordt steeds vergeten, tegenliggend verkeer ook, plaats op de rijbaan ook, zichtbaarheid ook, menselijke fouten en fysieke zwakheden ook, onwel worden ook, secondenslaap ook, enz....); dus ook aan 10-20 kmh snelheidsverschil wordt je verpletterd of van de weg gemaaid. Ik geef je even een link van een groep van 10 fietsers aangereden door een langzame traktor, gevolg 4 fietsers op slag dood, 1 kritiek zwaargewond (overleefde) en nog twee lichtgewonden, 3 hadden veel geluk maar waren in shock natuurlijk. Wslk reden die 3 senioren rechts vooraan. Ze reden dus netjes in groep ja, 2 rijen van vijf quasi... ja dan wordt je (mss) beter gezien... Citaat:
Maar onze @ Zwitser denkt dat fietsers liefst in groep op de rijbaan zouden moeten rijden "voor de veiligheid" ook als er een aanliggend fietspad ligt... tja levende conflictuitdagende snelheidsremmers noem ik zoiets. Hoe dom kan men zijn, lekker griezelig gezellig als levende hindernis middden op de rijbaan bij (zwaar) tegenverkeer. Beetje voor de kick zeker ? ![]()
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 16 juni 2014 om 18:41. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#223 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#224 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waregem is heus niet het Mekka van de fietsinfrastructuur, wat evenwel niet betekent dat je als fietser er opgejaagd wild bent. Je kan bijvoorbeeld veilig fietsen naar Zulte. Daar ligt er een van de rijbaan afgescheiden fietspad, iets wat volgens u alleen in Nederland zou bestaan... Daarnaast is er de mooie "fietsweg" langs de spoorlijn die binnenkort volledig afgewerkt zal zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er worden weldegelijk inspanningen gedaan om dat probleem te verhelpen. Een jaar geleden reed ik met de fiets tussen Kortemark en Koekelare. Een oude fietspad in betonplaten. Nu ligt daar een gloednieuw, biljartglad en ruim van de rijbaan afgescheiden fietspad.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#226 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#227 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In vergelijking met Nederland hebben we inderdaad een historische achterstand goed te maken. Wel heeft de Vlaamse regering echt wel een goed investeringsprogramma als het over fietsinfrastructuur gaat. Er is ook een bijzonder goed vademecum gekomen, maar dat, jammer genoeg, niet altijd gevolgd wordt door de aannemers.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Link p/c, info van functioneel fietsroutenetwerk , vb O-VL:
Citaat:
![]() |
![]() |
#229 |
Minister-President
|
![]() Nederland heeft een topinfrastructuur, maar is dan ook al bezig eraan te bouwen sinds de jaren '70, en is nog steeds niet klaar. Wie zegt dat we niet op het niveau zitten van Nederland, die heeft spijtig genoeg gelijk, maar een beetje realisme, graag. Het zal nog wel even duren vooraleer we onze noorderburen hebben bijgebeend, maar er gebeurt echt wel wat op fietspadvlak in België, en zeker in Vlaanderen, ook al lijkt het ons, fietsers, allemaal verschrikkelijk traag te gaan.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#230 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#231 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wslk weer afgebroken... In elk geval zijn ze ergens in de 70´s opnieuw moeten beginnen (ik vermoed na de oliecrisis van 1973-74): Citaat:
Citaat:
Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 17 juni 2014 om 00:00. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#232 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#233 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#234 |
Minister-President
|
![]() Hij heeft wel een punt, Jan, een ketting is zo breekbaar als zijn zwakste schakel. En op heel wat trajecten zitten nog steeds zwarte punten, die fietsen op sommige plaatsen nog steeds hachelijk maakt, zeker voor kinderen. We kunnen -en moeten- pleiten voor verkeer op kindermaat, maar dat is er nu nog op teveel plaatsen niet. Er wordt gewerkt aan die zwarte punten, maar er is nog voor ettelijke jaren werk om ze allemal aan te pakken.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#235 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#236 |
Minister-President
|
![]() Ja, zolang er geen parkeerplaats voor moet sneuvelen, en er elders geen dringende zaken moeten gebeuren, etc. De omslag is dan wel gemaakt, het is nog niet de topprioriteit. En er blijft werk voor jaren. Dankzij ons geweldig stedebouwbeleid is ook elke straat in meer of mindere mate een potentiële fietsroute...
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast is er weldelijk een uitgebreide planning van wat er allemaal voorzien is aan aanleg, onderhoud, vernieuwing... van fietspaden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#238 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk blijft er werk voor vele jaren, daar de achterstand in vergelijking met Nederland nu eenmaal enorm is. Wel gaat de aanleg goed door. Er worden weldegelijk prioriteiten gesteld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#239 |
Minister-President
|
![]() Het gaat door, maar nog steeds met 'het nodige rumoer'. En het is niet omdat men daar door zet, dat er elders geen bakzeil wordt gehaald als de plaatselijke middenstanders teveel protesteren... De omslag is gemaakt, maar nog niet iedereen is even hard mee.
![]() |
![]() |
![]() |
#240 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |