Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 november 2014, 23:19   #221
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Dat klopt inderdaad. Als je het Nederlands vergelijkt dat Franstalige politici gebruiken in hun beleidsnota's met het Nederlands van de Vlaamse dan stel je inderdaad een schromend verschil vast.
Schromend bestaat niet.
Wel schromelijk.
Oud 27 november 2014, 23:27   #222
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Oef....
U, die een uitstekend kennis hebt van de Nederlandse taal, zal het wel opgevallen zijn, dat hetgeen door het kabinet Sleurs blijkbaar in het Nederlands geproduceerd is geworden vol taalfouten en verkeerde zinsconstructies staat. Een benedenmaats gedrocht dus, dat hoogstens als aanzet of voorlopig werkdocument kan beschouwd worden.
De vertaling in het Frans lijkt van een machinale makelij en bepaalde zinnen hebben kop noch staart. In het Engels zegt men vaak: "Garbage in, garbage out". Dat lijkt hier ook het geval. Interessanter is te weten wat hiervan de oorzaak is. Daarbij kan ook de "Cui bono?" vraagstelling gebruikt worden.

Anderzijds vind ik het persoonlijk wel goed, dat mijn anderstalige medeburgers zo reageren op een schabouwelijk taalgebruik. Mijn ervaring is, dat als iets gelijkaardigs geopperd wordt aan deze zijde van de taalgrens i.v.m. overheidsteksten in een verkracht 'Nederlands', men dit gewoonlijk afdoet als kleinzerigheid en stelt dat de inhoud belangrijker is dan de vorm.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 23:29   #223
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat gebeurt ook meestal. Fouten zijn echter nooit uit te sluiten. Zeker niet in de beginperiode van een belangrijke bestuurlijke functie. Sommige taalpuriteinen hebben het daar moeilijk mee, maar deze sabelslijpers en haarklievers moeten we gewoon negeren.

Moesten deze fouten blijven aanslepen, ja dan wordt het een probleem. U kunt als excessieve 'foutenschrijvende' taalminaar misschien dan eens terug komen piepen.
In tegenstelling tot jouw Nederlands is dat van deze Franstalige dame van een zeer hoge kwalilteit. Dat is meer dan waarschijnlijk de reden waarom ze zich zo ergert aan belabberd Frans in een officieel document.

Op het eerste zicht lijkt het verwonderlijk dat een onverbeterlijke N-VA-hater vergevingsgezind is voor Sleurs, maar jouw afkeer voor Gwylan, volgens je eigen zeggen nochtans ook een N-VA-partijslaafje, is duidelijk nog groter.
Wat scheelt eraan, HO?
Heeft ze jou op je selectief gevoelige tenen getrapt?
Of ben je ergens stikjaloers op?
Oud 27 november 2014, 23:32   #224
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het is oprecht jammer dat sommige Franstaligen mogelijks beledigd zouden kunnen zijn door het niveau v Frans v Sleurs.

ze zal daar mogelijks veel Franstalige stemmen mee verliezen in de toekomst, hopelijk is ze niet meteen van plan om naar Wallonië of Brussel te verhuizen.
Die zit!
Oud 27 november 2014, 23:36   #225
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
we hebben het over België.

stel uw verwachting neerwaarts bij, of leer leven met constante teleurstelling.
Amen.
Oud 27 november 2014, 23:41   #226
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Het Frans van een Vlaming moet perfect zijn terwijl er vrijwel geen enkele Waal is die perfect Nederlands kan. Typisch Belgische nonsens.
Een waarheid als een koe.

Ik heb noch de Franstalige, noch de "Vlaamse" media ooit zo horen vitten op een volmaakt Nederlandsonkundige Franstalige minister als op deze Vlaamse staatssecretaris.
Oud 27 november 2014, 23:42   #227
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is jou gegund om op internetfora jouw broek af te steken. Dit forum is echter een politiek internetforum. Ik wijs jou er op dat citeren van zinsdelen aanzien kan worden als citaatvervalsing.
Kan je dat laatste ook bewijzen?
Oud 27 november 2014, 23:48   #228
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Et alors ???

En dan?

Nooit van mijn leven heb ik een dergelijk gevit in de media meegemaakt. (bladzijde per bladzijde).

Voor wie is dit het meest beschamend, voor Sleurs, of voor de media?
Oud 27 november 2014, 23:51   #229
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ik durf vermoeden dat Elke dat (misschien) expres gedaan om de franstaligen nu ook eens een koekje van eigen deeg te presenteren.
Dat mag !
Het gaat eigenlijk NIET over revanchisme, alhoewel: "de wraak is zoet" weet je nog ?
Het gaat hier om binnenpretjes bij de Vlamingen.

Geef maar gewoon toe dat Sleurs dit niet met opzet liet gebeuren. Ze had beter moeten weten, én doen.

Wat die binnenpretjes betreft ben ik het met je eens. Het is hoe dan ook leuk om te zien dat er eens een koekje van eigen deeg wordt gebakken.
Oud 27 november 2014, 23:53   #230
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Schromend bestaat niet.
Wel schromelijk.
Schromend is het voltooid deelwoord van schromen en heeft een andere betekenis dan schromelijk.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 23:53   #231
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Allemaal een storm in een glas water. Akkoord , het was een slechte vertaling, maar blijkbaar is er iets fout gelopen met de overhandiging van de vertaalde tekst. Dat kan allemaal nu eenmaal gebeuren. Maar liefst niet te vaak. En dus, zand erover.
Jouw vergevingsgezindheid ten overstaan van je aarsvijand is ontroerend....

Laatst gewijzigd door Knuppel : 27 november 2014 om 23:54.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 23:55   #232
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Anderzijds vind ik het persoonlijk wel goed, dat mijn anderstalige medeburgers zo reageren op een schabouwelijk taalgebruik. Mijn ervaring is, dat als iets gelijkaardigs geopperd wordt aan deze zijde van de taalgrens i.v.m. overheidsteksten in een verkracht 'Nederlands', men dit gewoonlijk afdoet als kleinzerigheid en stelt dat de inhoud belangrijker is dan de vorm.
Heeft U daar een voorbeeld van ?

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 23:55   #233
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zelfs bij oppervlakkig lezen vallen de veelvuldige flagrante taalfouten meteen op. Dat zou minstens aanleiding moeten zijn om de tekst meteen te (doen) verbeteren.
Inderdaad.
Blijkbaar is er meer aan de hand dan een gebrek aan taalkennis Frans.
Oud 27 november 2014, 23:59   #234
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In tegenstelling tot jouw Nederlands is dat van deze Franstalige dame van een zeer hoge kwalilteit. Dat is meer dan waarschijnlijk de reden waarom ze zich zo ergert aan belabberd Frans in een officieel document.

Op het eerste zicht lijkt het verwonderlijk dat een onverbeterlijke N-VA-hater vergevingsgezind is voor Sleurs, maar jouw afkeer voor Gwylan, volgens je eigen zeggen nochtans ook een N-VA-partijslaafje, is duidelijk nog groter.
Wat scheelt eraan, HO?
Heeft ze jou op je selectief gevoelige tenen getrapt?
Of ben je ergens stikjaloers op?
U begrijpt wat het Oosten zegt, u begrijpt wat ik zeg en ik heb niet het Nederlands als moedertaal. Maak ik fouten in het Nederlands? Zeker. En dan? Als u in een andere taal spreekt, zal u ook fouten maken aangezien het niet uw moedertaal is. Waarin is de "hoge kwaliteit" zo belangrijk?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2014, 00:11   #235
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dank voor uw rustige reactie, mijnheer. Ik heb inmiddels inderdaad begrepen dat een aantal Vlamingen op dit forum enig leedvermaak koesteren omwille van het feit dat de in dermate slecht Frans gestelde tekst van mevrouw Sleurs beledigend is voor de Belgische Franstaligen.

Wil mij toestaan om aan te voeren dat dergelijke “koekje van eigen deeg” gedachte nu niet bepaald de te volgen norm is als men, in een welhaast dramatisch economisch en sociaal klimaat, tot een degelijk landsbestuur wil komen. En om het slechts bij uw landsdeel te houden : ik zie totaal niet in welk voordeel Vlaanderen kan hebben bij het naar voren schuiven van politiek onbekwamen als regeringsleden.

Maar….grif toegegeven, ik zie evenmin in welk voordeel een nationalistische partij als de N-VA kan bieden aan “haar” Vlaanderen door deel te nemen aan het Belgisch federaal bestuursniveau…
In Wallonië heerst al decennialang een dramatisch economisch klimaat, en toch was er nooit gebrek aan politiek onbekwame Franstaligen in de federale regering, noch aan Nederlandsonkundige Franstaligen.
Intussen is héél het land er belabberd aan toe, en dit zonder dat een "nationalistische partij" daar verantwoordelijk voor kan geacht worden. Zo belabberd dat niemand nog kan garanderen dat het nog ooit goed komt met de royaume Belgique.

Wat je laatste zin betreft. Daar geef ik je 100% gelijk in. Ik heb nog geen moment geloofd dat de N-VA Vlaanderen een dienst bewijst door deel te nemen aan het Belgisch bestuursniveau.
Oud 28 november 2014, 00:20   #236
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
U begrijpt wat het Oosten zegt, u begrijpt wat ik zeg en ik heb niet het Nederlands als moedertaal. Maak ik fouten in het Nederlands? Zeker. En dan? Als u in een andere taal spreekt, zal u ook fouten maken aangezien het niet uw moedertaal is. Waarin is de "hoge kwaliteit" zo belangrijk?
Jullie vergevingsgezindheid ten overstaan van Vlaams-nationalisten wiens Frans allesbehalve van hoge kwaliteit is, is werkelijk ontroerend.

Zou het kunnen dat het koekje van eigen deeg als een zware steen is aangekomen?

Of zit de kritiek van een Française er voor iets tussen?
Oud 28 november 2014, 00:24   #237
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
U, die een uitstekend kennis hebt van de Nederlandse taal, zal het wel opgevallen zijn, dat hetgeen door het kabinet Sleurs blijkbaar in het Nederlands geproduceerd is geworden vol taalfouten en verkeerde zinsconstructies staat. Een benedenmaats gedrocht dus, dat hoogstens als aanzet of voorlopig werkdocument kan beschouwd worden.
De vertaling in het Frans lijkt van een machinale makelij en bepaalde zinnen hebben kop noch staart. In het Engels zegt men vaak: "Garbage in, garbage out". Dat lijkt hier ook het geval. Interessanter is te weten wat hiervan de oorzaak is. Daarbij kan ook de "Cui bono?" vraagstelling gebruikt worden.

Oprechte dank voor uw interessante reactie, mijnheer.
Ik wou dat de realiteit aanleiding ware om het met uw stelling “U, die een uitstekend kennis hebt van de Nederlandse taal” eens te zijn, maar de harde werkelijkheid, véél meer dan enige bescheidenheid, gebiedt mij om vast te stellen dat mijn kennis van uw taal alsmaar verder afkalft. Jammer, maar het is niet anders, al mag het feit dat het om een in mijn dagelijks leven in wezen quasi ongebruikte en dus onnuttige taal gaat daarbij misschien voor een héél klein deeltje als verzachtende omstandigheid gelden.

Ik heb de Nederlandse tekst van mevrouw Sleurs inderdaad (snel) gelezen, en mijn mening desbetreffend – voor zover ik over een Nederlandse tekst kan en mag oordelen – is dat deze bijwijlen mij wat vreemd voorkomende zinsconstructies bevat.

Uw voorlopig werkdocument argumentering lijkt mij derhalve aannemelijk of minstens te overwegen.

Dat neemt evenwel niet weg dat het onaanvaardbaar (mijn goed hart deed mij bijna “onverklaarbaar” schrijven) is dat die “voorlopige werktekst” in beide talen aldus aan de Kamer werd verstrekt. En het neemt evenmin de taalonkunde van Sleurs weg : ik zie geen enkele reden waarom iemand die werkelijk een taal beheerst zo slordig zou omgaan met bedoelde taal in eender welke tekst, zelfs in “voorlopige” vorm. Ik wil wel aannemen dat Sleurs de tekst niet zelf heeft geschreven, maar ze heeft hem logischerwijze minstens gelezen, en ze had hem derhalve meteen moeten (doen) verbeteren, eventueel nadat ze de opsteller een flinke schop onder de kont had gegeven. Mocht het evenwel zo zijn dat ze de tekst, in welke taal ook, niet eens zelf gelezen had vooraleer deze aan de Kamer werd verstrekt, dan zal geen enkel argument mij kunnen overtuigen van mevrouw Sleurs voorgehouden bekwaamheid.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 28 november 2014 om 00:25.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2014, 00:27   #238
hollande
Banneling

Standaard

t'is hier weer moeilijk voor bepaalde forummers, ergens moet dat lastig zijn om een gespleten persoonlijkheid te hebben.

je zou compassie krijgen met degene die jij onder hetzelfde dak wonen. nu ze kunnen het altijd aanscharten als het te erg word..
hollande is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2014, 00:40   #239
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Schromend is het voltooid deelwoord van schromen en heeft een andere betekenis dan schromelijk.
In een draad waarin er gevit wordt over het slechte Frans (en zelfs Nederlands) van Vlaamse politici, kan je maar beter zélf op je tellen passen.

Normaal gezien kap ik niet op taal-tik of grammaticafouten op een forum, maar deze draad gaat daar nu eenmaal over.
Schromen betekent in het Nederlands: vrezen of aarzelen. Geef toe dat geen van beide woorden in jouw zin past. Schromelijk wél. En dat bedoelde je ook.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VivaLaBelgique
Als je het Nederlands vergelijkt dat Franstalige politici gebruiken in hun beleidsnota's met het Nederlands van de Vlaamse dan stel je inderdaad een (schromend) vrezend, aarzelend verschil vast.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 28 november 2014 om 00:47.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2014, 00:41   #240
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jullie vergevingsgezindheid ten overstaan van Vlaams-nationalisten wiens Frans allesbehalve van hoge kwaliteit is, is werkelijk ontroerend.

Zou het kunnen dat het koekje van eigen deeg als een zware steen is aangekomen?

Of zit de kritiek van een Française er voor iets tussen?
Ik heb het noch over het Frans van Sleurs noch over Gwylan maar over uwzelf. Wie bent u om van "hoge kwaliteit" of niet te spreken?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be